Hypotheeklasten tov inkomen

24-09-2018 00:20 52 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel zijn wij op zoek naar een koophuis en denken na over wat onze max qua hypotheeklasten zou mogen zijn. We verdienen nu gezamenlijk netto zo’n €4900 en kunnen bijna 5 ton lenen. We hebben nu enkele huizen op het oog waarbij de netto maandlasten rond de €1300 liggen (4 ton). In totaal met g/w/l, belastingen en verzekeringen schat ik dat het zo’n €1800 in totaal zal zijn.

Ik ben erg benieuwd naar forumsters die in de afgelopen jaren hypotheken hebben afgesloten met de nieuwe voorwaarden waarin er alleen nog maar afgelost kan worden. In oudere topics staan hypotheekbedragen van €400 - €600 (aflossingsvrij), maar deze zijn mi niet meer te vergelijken met de hypotheken van nu.
Hoe verhouden de hypotheeklasten zich tot jullie gezamenlijke inkomen?
Alle reacties Link kopieren
Max. 25%.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-09-2018 00:23
Max. 25%.
Geldt dat voor jou voor de netto of bruto hypotheeklast? Of het totaal inclusief gwl en alles eromheen?
Alle reacties Link kopieren
Bruto hypotheeklast. Dan kun je ook nog leuk leven. En in de toekomst willen jullie misschien wel een dag minder werken, komen er kinderen etc. Kost allemaal geld.
Dus voor jullie max. 1250 euro bruto hypotheek. De bank zegt wel dat je 5 ton kunt lenen, maar die weet niet dat jullie ook weleens biefstuk willen eten ipv alleen gehaktballen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Wij verdienen samen ongeveer 4300 euro netto, en hebben een hypotheek van ruim 3 ton. Aflossing is 950 euro en ong 250 euro aan de vve en gas/water p/licht en verzekeringen.

Wij hadden vooraf 2 eisen, bij tegenslag of verlies van een inkomen moet hypotheek te betalen blijven en weinig onderhoud. In ons oude huis waren de maandlasten lager, maar hadden we regelmatig groot onderhoud van enkele duizenden euro’s. Wij zetten elk jaar de hra daarvoor opzij. Hou daar ook rekening mee. Hebben afgelopen jaar een nieuw huis laten bouwen en hier verwachten we voorlopig geen grote klussen.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-09-2018 00:31
Bruto hypotheeklast. Dan kun je ook nog leuk leven. En in de toekomst willen jullie misschien wel een dag minder werken, komen er kinderen etc. Kost allemaal geld.
Dus voor jullie max. 1250 euro bruto hypotheek. De bank zegt wel dat je 5 ton kunt lenen, maar die weet niet dat jullie ook weleens biefstuk willen eten ipv alleen gehaktballen.
Dat klopt, we zouden een huis van 5 ton ook nooit kopen. Met €1250 als max bruto maandlast zit je op 330k. Ik weet niet of we het daarmee in de grote stad gaan redden...
Alle reacties Link kopieren
Dan vertrek je naar een dorp.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-09-2018 00:55
Dan vertrek je naar een dorp.
Ik woon graag in de buurt waarvan ik werk, heb geen auto :)
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-09-2018 00:31
Bruto hypotheeklast. Dan kun je ook nog leuk leven. En in de toekomst willen jullie misschien wel een dag minder werken, komen er kinderen etc. Kost allemaal geld.
Dus voor jullie max. 1250 euro bruto hypotheek. De bank zegt wel dat je 5 ton kunt lenen, maar die weet niet dat jullie ook weleens biefstuk willen eten ipv alleen gehaktballen.
Maar 25% van 5000 is toch iets heel anders dan 25% van bv 3000? In het ene geval houd je 3750 over, in het ander 2250. Waarom zou je bij ieder inkomen vasthouden aan dezelfde verdeling?

TO, wat zegt het NIBUD hierover? Ik heb huis in 2016 gekocht, hypotheek was toen 450k, kosten ca 1500 bruto. Was voor ons geen issue tov inkomens en we lossen bovendien veel af voor t geval het hoge inkomen wegvalt. Ik zou vooral kijken naar je risicospreiding, en hoe makkelijk je het nog kunt opbrengen als de situatie verandert: je gaat allebei 4 dagen werken, en dan moet 1 vd twee ineens van een uitkering rondkomen. Bereken dat. En bereken ook of je de eerste jren verwacht extra te kunnen aflossen zodat de hoge hypotheek niet lang hoog blijft. 30 jaar is te lang om aan je ‘max’ te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Hoe is die 4900 verdeeld, ongeveer 50/50?
Zo ja dan is 1300 zo'n beetje de helft van 1 inkomen. Dat is veel.....
Wij kochten destijds een huis dat we eventueel met 1 inkomen konden betalen. Keuzes, keuzes.
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
Alle reacties Link kopieren
Babette2017 schreef:
24-09-2018 00:57
Ik woon graag in de buurt waarvan ik werk, heb geen auto :)
Rijden vast wel bussen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Tsja volgens mij moet je je max niet zien als het bedrag dat je samen kunt lenen, maar als het bedrag dat je in je eentje kunt dragen als het echt nodig is. Dat hoeft dan niet riant te zijn, maar dan kun je het in ieder geval uithouden als de relatie uit gaat en voorkom je een gedwongen verkoop.

Wij hebben hypotheek op één salaris, mede vanwege deze reden. Op ons gezamenlijk inkomen gaan we denk ik op zo'n 30% van netto-inkomen aan woonlasten. Op één inkomen zou het 50% zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook best een flinke hypotheek op ons nieuwe huis genomen, maar vinden woongenot ook echt een belangrijk iets. En zijn dus bereid een flink gedeelte van ons inkomen daaraan te besteden. Het is echt ons droomhuis op een droomplek en we zijn zo blij.

We hebben een goede arbeidsongeschiktheid verzekering afgesloten, dus mocht er op dat vlak iets gebeuren dan kunnen we er blijven wonen. Raakt één van ons zijn baan kwijt dan is het slim om snel een andere baan te vinden maar ook met wat minder inkomen kunnen we daar blijven wonen.
Als wij uit elkaar gaan dan wordt het huis verkocht. Ik zou er sowieso niet in mijn eentje willen wonen en dat wordt financieel ook een uitdaging.

Verder gaan wij ook lekker aflossen en kunnen we de schuld verkleinen. We mogen onbeperkt met eigen geld boete vrij aflossen dus dat is ook fijn.

Onze bruto maandlast is 1700 euro

Ons netto maandinkomen is ongeveer 4900 euro, exclusief bonus, vakantiegeld, 13e maand, kinderopvangtoeslag, hypotheekrenteaftrek.

Maar jemig wat gaan we op een mooie plek wonen in ons droomhuis.

Wij hebben al kinderen, werken allebei 4 dagen.
DTEEZ!
Alle reacties Link kopieren
Wij verdienen ongeveer hetzelfde met beide 4 dagen werk (4850 zonder 13e maand, vakantiegeld etc) en onze bruto hypotheek is 1120. Hoeveel dat netto is weet ik niet precies, we laten jaarlijks de hra uitbetalen.

Ik zou zelf nooit zo n hoge hypotheek willen, en ik zou ook altijd met de bruto last rekenen ivm netto, omdat je nooit weet wat er met de hra staat te gebeuren. Vind onze vaste maandlasten nu al vrij 'hoog' terwijl we heel goed kunnen sparen per maand. Ligt er natuurlijk ook aan of jullie kinderen willen? Daar heb ik in ons kostenplaatje wel rekening mee gehouden, omdat je dan zo al 600 pm extra kwijt bent. Stel dat dat het bedrag is wat je nu kan sparen, dan staat dat dan dus op 0.
Wij verdienen gezamenlijk 5100 netto per maand. En hebben hypotheek van 980 bruto per maand.

Met alle andere bijkomende vastelasten zitten we op 1200/1300. Dit gaat minder worden omdat we volgende maand een warmte pomp krijgen en dus geen tot amper gas verbruik hebben.

Ik zou rekeninghouden met toekomst. Qua kinderen en opvang.

Wij verdienen dan wel leuk maar onze zoon gaat 2 dagen naar kdv. Dat kost ons 669 per maand.. en krijgen er “maar” 320 terug. Dus hou daar ook rekening mee:)
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je met 1800 euro totaal vaste lasten schatting te laag zit.

Ik heb een bruto hypotheek van 780 euro en zit aan de 1650 per maand aan netto vaste lasten. En daar zitten geen luxe dingen tussen.
Alle reacties Link kopieren
Wij verdienen netto 4500 euro per maand (beide 4 dagen) en hebben een bruto hypotheeklast van bijna 1300 euro per maand. Huis van 4 ton, maar nog een ton aflossingsvrije hypotheek meegenomen uit het vorige huis.

Ik vind het prima te doen, maar we zijn wel plannen aan het maken om versneld af te lossen, want het blijft een enorm bedrag dat we iedere maand kwijtzijn aan woonlasten.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ongeveer hetzelfde gezamenlijke maandinkomen, en onze hypotheek is bruto 670 euro per maand. Een deel is aflossingsvrij dus we proberen wel extra af te lossen, en we hebben wel een oud huis dat veel onderhoud vraagt, daarvoor rekenen we iedere maand op 350.

We houden nu elke maand veel geld over, maar over 2 maanden komt er een baby en dan gaan we beide 4 dagen werken en hebben we 750 euro extra kosten aan kinderopvang. Ik vind het toch wel heel prettig dat ik me daar geen zorgen om hoef te maken, ook dan houden we nog wat geld per maand over voor onvoorziene uitgaven en zou een van ons nog terug kunnen in uren als dat nodig is. Ook kunnen we het huis op 1 inkomen betalen, mochten we ooit uit elkaar gaan of als een van ons geen inkomen heeft. Dat geeft gewoon een veilig gevoel. Een hypotheek van 1300 netto zou ik zelf te veel vinden, maar het hangt wel weer van de situatie af (als jullie geen kinderwens hebben dan is het al anders, of als het huis heel weinig onderhoud vraagt of jullie verder heel zuinig kunnen leven).
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Mijn nettohypotheeklast is €780 ongeveer (bruto is €991) bij een nettomaandinkomen van ongeveer €2600 (excl vakantiegeld, eindejaarsuitkering en incidentele extra’s). Ik woon alleen en wilde perse in de stad blijven wonen. Voor mij is deze hypotheeklast de max omdat ik ook een auto wil rijden, op vakantie wil, biologisch wil eten en niet steeds wil na hoeven denken over uitgaven. Mijn hypotheek bedraagt €225.000 (excl aflossing, 100% annuïteitenhypotheek). De woningwaarde is nu ongeveer €325.000 (woning gekocht in 2013, dus veel goedkoper). Allemaal leuk dat mensen hier roepen dat de totale woonlasten maximaal 25% van je netto-inkomen mogen uitmaken, maar dan had ik teveel moeten inleveren op mijn huis. Een fijne woning en woonomgeving is ook geld waard. Ik leef echt midden in de stad en zou verpieteren in een dorp.

Edit: toen ik een paar jaar geleden ernstig ziek werd heb ik uitgerekend of ik dit huis ook zou kunnen betalen als ik terug zou vallen na 70% salaris. Dat lukte (zou wel krap worden) en dat gaf wel veel rust. Ik zou dus dat soort scenario’s uitrekenen. Hoe lang kun je er blijven wonen als 1 inkomen tijdelijk gedeeltelijk wegvalt? Hoe groot is de kans dat je snel weer een baan vindt met een vergelijkbaar inkomen als je deze verliest? Geldstress is echt niet leuk, dat wil je gewoon voorkomen.
sophiax wijzigde dit bericht op 24-09-2018 08:44
22.90% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Gioia wijst op onderhoudskosten, dat is zeker een goed punt. Bij een nul-op-de-meterwoning kun je gewoon hoger gaan zitten qua hypotheek dan bij een o zo schattig huisje uit 1850 dat de komende jaren veel onderhoud vraagt en nooit heel energiezuinig gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
24-09-2018 01:29
Rijden vast wel bussen.
Maar die kosten ook geld. Door naar het werk te fietsen, bespaart to reiskosten.
Alle reacties Link kopieren
Klopt inderdaad! Wij hebben een jaren 30 huis dat we moderniseren, dus daar gaat ook veel geld in zitten. Daarentegen geven we relatief weinig geld uit aan kleding/uitgaan, dus ik zou gewoon een kostenplaatje maken op basis van jullie eigen uitgaven, en bepalen hoeveel je minstens wil kunnen sparen per maand (ook na kont van evt kinderen).
sophiax schreef:
24-09-2018 08:41
Gioia wijst op onderhoudskosten, dat is zeker een goed punt. Bij een nul-op-de-meterwoning kun je gewoon hoger gaan zitten qua hypotheek dan bij een o zo schattig huisje uit 1850 dat de komende jaren veel onderhoud vraagt en nooit heel energiezuinig gaat worden.

Kan wel. Wij hebben huis uit 1930 en zijn nu bezig met energiezuinig maken. Kost wel hele hoop.

Voordeel is dat je met een bouwdepot 100% kan bekostigen van verduurzaming en de rente voor bouwdepot heeeeeel laag staat.

Wij zijn voor gevel isolatie, gevel renovatie, warmtepomp zoon 18k kwijt. Maar dan besparen we wel 80 euro per maand minimaal aan gas kosten.

Onder de streep is het dus meer besparen op gas kosten dan wat de extra hypotheek last ons bruto kost.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben gezamenlijk een netto inkomen van 4400 euro en er zijn kinderen. Man werk 40 uur, ik werk 13 uur icm een zorg intensief gezin.
Kortom man werkt als ik vrij ben en andersom.
Onze bruto hypotheek is 650 euro, qua hypotheek kunnen wij hoger, maar dat willen wij beiden niet. Kunnen nu goed rond komen en doen waar we zin in hebben.
Recentelijk hebben wij trouwens onze hypotheek om laten zetten en verder lossen wij veel af.
Wij zouden wel naar een groter huis willen met een grotere tuin. Maar willen in deze hysterische markt niks kopen.
Dat hangt van zo veel factoren af.
Belangrijke vraag: hebben jullie kinderen? En zo nee, willen jullie in de toekomst kinderen? In dat laatste geval moet je rekening houden met een lager inkomen en hogere kosten (vooral voor de opvang).

Wij wonen nu in een huis wat ongeveer 40% van ons maandelijks netto inkomen kost (hypotheek, GWL, verzekeringen). Door het jaar heen komen er nog wel wat extra's binnen (vakantiegeld, dertiende maand, bonussen, belastingteruggave). Komende jaren zullen die deels nodig zijn om een aantal klussen in huis aan te pakken.
40% van ons inkomen is veel, maar net als iemand hierboven: woongenot is ons veel waard. We gaan niet ver/duur/vaakop vakantie, we gaan niet veel uit eten, en ook aan dingen als kleding geven we niet veel geld uit. Dat betekend niet dat er geen geld is voor leuke dingen, maar als ik ons vergelijk met sommige andere mensen om ons heen geven we daar wel beduidend minder geld aan uit. Onze persoonlijke keuze is alleen dat we liever elke dag in een mooi/fijn huis wonen dan 1x per jaar een verre, luxe vakantie oid dus het voelt daarom ook niet alsof we moeilijke keuzes moeten maken.

Hier speelt wel mee dat we al kinderen hebben. Dus de verwachting is niet dat we nog minder gaan werken, en over twee jaar gaat de jongste naar school waardoor de opvangkosten ook minder zullen worden. Dat scheelt behoorlijk wat geld.
Daarnaast hebben we door de huidige locatie icm ons werk maar 1 auto nodig. Zoals je al aangaf: ik woon nu dicht bij mijn werk. Zou je naar een andere locatie verhuizen, dan is je hypotheek misschien wel lager, maar als je vervolgens weer 200-300 euro per maand aan een (tweede) auto kwijt bent dan maakt dat onder de streep wellicht weing uit.

Wij hebben hypotheken altijd benaderd door naar ons financiele plaatje te kijken en daarbij te bedenken: wat willen/kunnen we maximaal kwijt zijn aan wonen? Daarna zijn we gaan kijken hoeveel hypotheek we voor dat bedrag konden krijgen (maar ik geloof dat er niet zo veel mensen zijn die het zo doen, want de hypotheekadviseur keek ons nogal raar aan toen we vroegen: hoeveel hypotheek kunnen we krijgen als we de rente 15-20 jaar vast willen zetten en x bedrag per maand willen betalen? )

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven