colportage/gebedel aan je voordeur

10-10-2018 09:14 189 berichten
Alle reacties Link kopieren
Jullie kennen het vast wel, zet je net je avondeten op het fornuis.. nog wat opruimen ondertussen. Kinderen spelen door de huiskamer... en daar gaat de deurbel weer.
Door het kleine raampje van mijn voordeur zie ik het eigenlijk al. Een onbekend persoon met logo op zijn jas en een schoudertas.
Ik doe nog enigszins vriendelijk open met 'goedemiddag' maar denk ondertussen al: 'nee, niet weer dat gezeur om geld he'?!'
Maar jawel, uiteraard bombardeert de student mij meteen met een heel verhaal over het betreffende goede doel.
Ik besluit hem af te kappen: 'sorry, je komt erg ongelegen en ik heb ook geen interesse'.
Met een beteuterd gezicht en als met zijn staart tussen de benen droop de jongen af.. ik dacht nog: 'huh, zo onvriendelijk was ik toch niet?'
Maar goed, ik ben gewoon heel erg klaar met het gebedel om mijn bankrekeningnummer.
Collectebussen, prima!
Verjaardagskaarten en stroopwafels, ook prima! maar dat zogenaamde vrijblijvende eenmalig doneren, dat doe ik niet meer. En als ik het doe, dan op eigen initiatief. Niet omdat iemand zich staat op te dringen aan mijn voordeur om voor zichzelf een bonus te scoren (want zo zie ik het)
Nu dacht ik dus deze jongen wel afgewimpeld te hebben.. maar nee, rond 19:45 uur in de avond ging wederom de deurbel. En ja hoor! daar was hij weer. ''Komt het nu wel gelegen?''
Ik was eigenlijk een beetje overdonderd door zijn brutaliteit en hij stond ondertussen zijn schoudertas al te openen.
''Dat hoef je niet te doen'', zei ik.
''Fijne avond nog'' en dicht die deur.
Stom genoeg voel ik me dan wel even een kattenkop of een chagrijn.. maar dit wekt tegenwoordig zoveel irritatie bij me op!
Ook omdat het onderhand wel bekend is hoe goed deze colporteurs verdienen en welke bonussen ze kunnen krijgen. Daar doneer je toch niet voor?
Bij supermarkten staan ze ook nogal eens te posten. Ze blokkeren nog net niet de doorgang... of ze lopen enkele passen met je mee. Ik vind dat ontzettend opdringerig en het werkt bij mij echt averechts.
Hoe ervaren jullie dit?
Alle reacties Link kopieren
Verschrikkelijk! Ik heb mijn bel dan ook standaard uit staan. Ik heb er geen zin in.
Ik heb er hier geen last van maar ik zou ook de bel uitzetten en niet meer opendoen. Familie en vrienden appen wel of bellen even op je telefoon als ze er zijn wanneer je afgesproken hebt met ze.
Ik zeg meteen "geen interesse" en doe de deur weer dicht.
Precies zoals jij. En ik ben er helaas gevoelig voor. Kwamen ze voor Unicef, huilde mijn zoontje boven. “Ah, ik hoor dat u zelf ook een kind heeft, dan weet u als geen ander hoe kwetsbaar kinderen zijn etc.”

En doneren in een collectebus vind ik geen probleem, een eenmalige donatie per bank doen ook niet, maar het is dan meteen weer zo’n doorlopend donateurschap, of die afschrijving nou maandelijks of jaarlijks plaatsvindt. Maar ik háát automatisch doorlopende afschriften, zeker de maandelijkse.

Eenmalig 50 euro geven voor een goed doel zou ik eerder doen dan mijn handtekening zetten dat er elke maand 2 euro wordt afgeschreven. Maar dat kan dan weer niet. Tenzij je tekent voor een vaste jaarlijkse afschrijving en dat wil ik ook niet, ook niet als het maar een tientje per jaar is ofzo.
Alle reacties Link kopieren
https://www.deurstickergeenverkoop.nl/c ... arant.html

Sinds ik deze op mijn deur heb, geen last meer van. want maandelijks vast zitten aan een donatie tot je zelf opzegt, valt ook onder verkopers en dat weten zij ook.
Hallo jongeman (of jongedame, lekker hautain blijven!), ik heb geen interesse, maar ik wens je verder veel succes vandaag. Toedeloe! En dan de deur dichtgooien, ook als ze nog napruttelen.
Ik kijk bijna altijd eerst even op de camera wie er aan de deur staat. Soms sta ik net in de gang of ik trap er weer in en open voor ik nadenk.

De bus doe ik geld in, de rest zeg ik ‘nee’ tegen. En ookal is dat mn goed recht, soms voelt het wel raar omdat die mensen vrijwillig zo hun best doen in hun ogen het beste goede doel en dan zeg ik ‘nee’. Met energienaatschappijen aan de deur afwimpelen heb ik dan weer geen moeite.
Alle reacties Link kopieren
Waar ik woon, heb ik er gelukkig weinig last van. Denk dat ik er afgelopen jaar maar een aan de deur gehad heb. Of het komt omdat ik niet vaak thuis ben. Als het donker is doe ik sowieso niet open als ik niemand verwacht.

Je zou zo'n sticker kunnen proberen?
https://s.s-bol.com/imgbase0/imagebase3 ... 589559.jpg
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er niet zoveel emotie bij. En onbeleefd of onaardig zijn vind ik nergens voor nodig. Aan de telefoon en aan de deur geef ik zo iemand gewoon de suggestie dat hij/zij zijn/haar kostbare tijd beter kan inzetten bij iemand met een succeskans, want bij mij gaat het niet lukken. Meestal gaan we dan vriendelijk, een fijne dag of succes wensend ieder onze eigen weg.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Yoginica schreef:
10-10-2018 09:23
https://www.deurstickergeenverkoop.nl/c ... arant.html

Sinds ik deze op mijn deur heb, geen last meer van. want maandelijks vast zitten aan een donatie tot je zelf opzegt, valt ook onder verkopers en dat weten zij ook.
Deze hebben wij ook, werkt perfect!
Alle reacties Link kopieren
Ja, gisteren was het inderdaad weer raak. Eerst aankloppen en dan aanbellen (want misschien sliepen we? Waarom dan nog aanbellen?).
Begon heel enthousiast aan zijn verhaal (met ipad voor plaatjes). Maar heb hem wel onderbroken. Hij keek idd heel terneergeslagen, misschien deed hij dit nog niet zo lang.

Sommige zijn verschrikkelijk joviaal en die onderbreek ik altijd met de vraag of zij mij iets willen verkopen. Want dat doen ze namelijk net zo goed, al is het maar een goed gevoel omdat je doneert.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Misselijk vind ik dat, het proberen in te spelen op je gevoel.
Een poos terug een colporteur aan de deur voor een dierenorganisatie.
De man stond eerst overdreven vriendelijk naar me te lachen, keek vervolgens langs mij heen de hal in,, en zag achter de deur met glas mijn hond (+logee hond) nieuwsgierig kijken.

''Aha' ik zie het al, U ben een echte dierenliefhebber! dan heeft U vast al gehoord wat er op dit moment met de olifanten in Afrika gebeurd??''

Ik kan me dan zo opgelaten voelen. Ik weet dat het een trucje is om geld bij je los te peuteren, maar toch voel ik me dan bezwaard. Alsof ik een gevoelloos mens ben.

Maar ik ga toch echt geen bankgegevens geven om te bewijzen dat ik ook meeleef.

Maar sommige kunnen zich flink vastbijten en het je knap lastig maken.
Heel vervelend inderdaad. Ik heb wel eens gevraagd "mag ik ook eenmalig doneren?" Nee, dat mag dus niet meer. Collecteren aan de deur is verboden, en eenmalige giften ook. Je sluit dus altijd een abonnement af, wat je dan zelf stop kunt zetten na één donatie. Ja dag.
Ik voel me ook altijd lullig omdat die jongeren echt hun best doen en ze zichtbaar teleurgesteld zijn als het weer niet gelukt is. Hoe vriendelijker je bent, hoe harder ze hun best doen. Meestal laat ik ze hun zegje wel doen, maar dat voelt ook niet aardig omdat ze dan minutenlang hun verhaal houden voor niets.
Ik weiger het aangezicht van mijn woning te vernaggelen omdat andere mensen aanbellen. En ik ga me ook niet verstoppen in mijn eigen huis. Vriendelijk maar duidelijk werkt echt.
Je kunt ook de methode van mijn lieve opa proberen, die op elk aanbod geld te besparen reageert: "Maar ik weet nu al niet wat ik met mijn geld aan moet."
Alle reacties Link kopieren
Gevoelloos? Je klinkt eerder wat overgevoelig :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in een drive in woning en kan boven uit het raam kijken. Meestal in deze gevallen doe ik niet eens de moeite om naar beneden te lopen, maar roep ik een beetje asociaal uit het raam "sorry geen interesse".
Als ik een "echte" collectant met een collectebus zie staan, roep ik dan "momentje ik kom eraan". Die geef ik wel graag wat.
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
JollyRider schreef:
10-10-2018 09:29
Ik heb er niet zoveel emotie bij. En onbeleefd of onaardig zijn vind ik nergens voor nodig. Aan de telefoon en aan de deur geef ik zo iemand gewoon de suggestie dat hij/zij zijn/haar kostbare tijd beter kan inzetten bij iemand met een succeskans, want bij mij gaat het niet lukken. Meestal gaan we dan vriendelijk, een fijne dag of succes wensend ieder onze eigen weg.

Dit. Waarom onvriendelijk willen zijn, hautain doen tegen iemand die ook gewoon zijn werk doet?
Ik vind het eerlijk gezegd wel goed van hem, dat hij terug kwam. Je zei zelf dat het niet uitkwam, dus ja, op een later moment dan misschien wel. :P
Mijn zusje koos dan weer voor de andere methode: "Nee, de kindertjes in Afrika/zielige olifanten/mensen met een nare ziekte kunnen mij helemaal niets schelen. Ik ben alleen geinteresseerd in De Kardashians/bloemschikken/God." Vooral die laatste is grappig als je echt in een pesthumeur bent, omdat je dan de rollen compleet kunt omdraaien en kunt trachten de colportant te bekeren. Maar aardig is het niet.
Splinter_ schreef:
10-10-2018 09:35
Dit. Waarom onvriendelijk willen zijn, hautain doen tegen iemand die ook gewoon zijn werk doet?
Ik vind het eerlijk gezegd wel goed van hem, dat hij terug kwam. Je zei zelf dat het niet uitkwam, dus ja, op een later moment dan misschien wel. :P
Ja, die was van mij. Daar heb ik een goede reden voor, want normaal ben ik dat niet. Het komt zo: ik zie er uit als een wat dommige huismoeder. Dat vind ik niet erg, maar je ziet dat die jongens denken: "Ha! Beet!" als ik de deur open doe. Dus het is dan even nodig dat ik laat zien dat het niet zo is zoals ze dachten.
Ik heb zo'n sticker aan de deur hangen maar sommige mensen zijn dan nog zo brutaal dat ze aanbellen. Laatst belde er een glazenwasser aan met de vraag of ik een abonnement bij hem wilde om elke maand de glazen te laten wassen. Ik wees naar de sticker en zij wij kopen niet aan de deur. Toen zei die man van ik heb die sticker wel gezien maar ik kom een dienst aanbieden. Toen ik vroeg of hij het dan elke maand gratis kwam doen toen droop hij snel af.
Fragolisa schreef:
10-10-2018 09:32
Heel vervelend inderdaad. Ik heb wel eens gevraagd "mag ik ook eenmalig doneren?" Nee, dat mag dus niet meer. Collecteren aan de deur is verboden, en eenmalige giften ook. Je sluit dus altijd een abonnement af, wat je dan zelf stop kunt zetten na één donatie. Ja dag.
Ik snap niet waarom het niet mag. Mag dit bij wet niet of is het alleen een verkooptruc?Want ik wil niet vastzitten aan een maandelijkse donatie, al is het maar twee euro p/m maar een eenmalig bedrag van 50.- wil ik best doen.

Mogen deze goededoelenwervers bij wet geen mogelijkheid geven eenmalig te doneren of is puur het doel dat je je maandbijdrage gaat doen en pas over zeven jaar eens een keer denkt aan opzeggen?

Ik weet dat ik opzeggen ga vergeten. Dus zeg ik bij voorbaat nee. Maar lopen ze geen bijdragen mis door níet de mogelijkheid te geven om eenmalig wat bij te dragen?

Nu kies ik er dus voor om geld te geven aan de plaatselijke kindervakantieweek. En aan de junior wetesnschapsweek van mijn universiteit. Evenementen die 1x pj plaatsvinden en dus niet bedelen om maanddonateurs.

Mochten ze aan de deur staan voor eenmalige bijdragen dan zou ik niemand weigeren.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben zo’n sticker, tegen de meeste ongewenste aanbellers helpt het wel. Hardnekkige volhouders heb je er wel eens tussen zitten, maar die gaan altijd met lege handen weer weg. Het ligt een beetje aan mijn bui van die dag of ik ze vriendelijk of onvriendelijk weg stuur. Aanbellen op eigen risico :P
Just when the caterpillar thought the world was over, it became a butterfly
Alle reacties Link kopieren
vrouwjagersma schreef:
10-10-2018 09:35
Mijn zusje koos dan weer voor de andere methode: "Nee, de kindertjes in Afrika/zielige olifanten/mensen met een nare ziekte kunnen mij helemaal niets schelen. Ik ben alleen geinteresseerd in De Kardashians/bloemschikken/God." Vooral die laatste is grappig als je echt in een pesthumeur bent, omdat je dan de rollen compleet kunt omdraaien en kunt trachten de colportant te bekeren. Maar aardig is het niet.
:rofl: die methode pas ik uitsluitend toe bij Getuigen van Jehova en als ik tijd heb.

- “we willen graag met u over de Bijbel praten”
- “he, wat leuk, ik zet even koffie. Jullie gebruiken de Wachttoren-vertaling he? Ik vind zelf de Vulgaat fijner, masr ja, niet iedereen leest Latijn natuurlijk. De Naardense en de Willibrord ‘78 bevallen me ook goed trouwens, maar als theoloog moet ik natuurlijk zo dicht mogelijk naar de bron. Suiker bij de koffie? Ja, het wachttorengenootschap, en jullie nogal specifieke eschatologische interpretatie van de Apokalyps, en dan die bijzondere visie op de twee-naturenleer en de triniteitsleer, daar kunnen we wel een boompje over opzetten. Koekje er bij? Gezellig! Ik ben overigens meer liturgist dan exegeet hoor, maar dat mag de pret niet drukken. Goed, waar wilden jullie het over hebben precies?”

Ik denk dat ik bij de JG’s op een heel zwarte lijst sta :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Ik heb zo'n sticker bij de bel. Werkt redelijk goed, maar niet helemaal. Met name verkopers weten zelf niet altijd dat zij verkopers zijn. Dan bellen ze toch aan en als ik ze dan op de sticker wijs gaan ze de discussie aan.

Pas een man die mijn dakgoot wilde schoonmaken hij beweerde geen verkoper te zijn. Hij verkocht namelijk geen spullen bij wilde een dienst leveren. Toen ik hem er op wees dat hij dus de dienst 'dakgoot schoonmaken' verkocht was ik een zeikerd en had hij het recht aan te bellen bij iedereen, ongeacht een sticker of niet. Dat zijn wel de uitzonderingen natuurlijk, maar best lastig soms, die sticker zit er niet voor niks.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven