Waar wonen?

11-10-2018 13:22 17 berichten
Hallo,

mijn vriend en ik hebben een dochtertje van vier maanden en willen graag (later) nog een tweede kindje. Ondertussen denken we ook na over waar we willen wonen om een huis te kopen. Wij twijfelen tussen volgende opties:

-wonen in de buurt van één van onze netwerken maar dit betekent dat de afstand voor de andere tot diens familie en vrienden 120km is

-of wonen in het midden, maar dan is het een nadeel dat je je minder beroep kan doen op de voordelen van een nabij netwerk (bv invallen voor babysitten, spontaan binnenspringen voor koffie etc) en dat je beide weer moet investeren in het opbouwen van een lokaal netwerk

Wat zouden jullie doen en waarom? Heb je ervaring met een van beide keuzes en hoe is dat verlopen?
Alvast dank voor de reacties!
Waar wonen jullie nu en hoever is dat allemaal van jullie werk af?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je nu een goed netwerk hebt en alles al geregeld Ivm kind 1, dus gewoon daar blijven dan.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in netwerk man. Dat is fijn. Ik zou nooit midden gaan wonen. Als mis ik mijn familie en vrienden wel in dagelijkse koffietjes ed
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij het netwerk blijven.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in de buurt van je werk gaan/blijven wonen. Dat komt iedere dag terug. Verhuizen om in de buurt van een ander te wonen, zou ik niet zo gauw doen. Stel dat die ander ineens besluit om te verhuizen wegens een baan een stuk verder op. zit je daar
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
kiezen voor 1 van beide netwerken
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in geen enkel netwerk en op grote afstand van familie ivm werk ma. Handig is het niet altijd, maar we hebben zelf hier een netwerk opgebouwd. Als ik zou kunnen kiezen, zou ik vooral dichtbij het werk gaan wonen, dat is immers de afstand die je (bijna) elk jaar moet afleggen.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Waar wonen jullie nu?

In het midden betekend toch zeker 60 km van je netwerk en familie. Dat is in de praktijk vaak 45 minuten, enkele reis. Niet iets om "even snel langs te komen".

Hoe zit het met werk? Wat is de woonwerk reistijd?

Op welke locatie kan je zo veel mogelijk van je woonwensen krijgen? Soort buurt, scholen, huis, ruimte, voorzieningen, etc.

Begin eens met een lijst van wat jullie belangrijk vinden? En ga dan zoeken.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dank voor de reacties! Ik werk op 120 km (bij mijn oude netwerk in de buurt dus) en moet er drie keer per week heen. Mijn man werkt thuis.

Wij wonen nu bij het netwerk van mijn man, dat is wel fijn maar we zien ze eigenlijk niet zo veel, om de twee of drie weken eens. Ze hebben denk ik minder de gewoonte om langs te komen voor een bezoekje of hebben het zelf heel druk met kinderen en hun job. Mijn eigen netwerk komt in verhouding meer op bezoek (ondanks de afstand). Ik wil zelf niet terug naar mijn oude stad verhuizen maar eventueel wel in de buurt in een dorp of randstad.
Ai, ik moet even weg, dochterlief gaan halen maar ik lees en reageer straks weer mee!
Alle reacties Link kopieren
winterduin schreef:
11-10-2018 13:41
Dank voor de reacties! Ik werk op 120 km (bij mijn oude netwerk in de buurt dus) en moet er drie keer per week heen. Mijn man werkt thuis.

Wij wonen nu bij het netwerk van mijn man, dat is wel fijn maar we zien ze eigenlijk niet zo veel, om de twee of drie weken eens. Ze hebben denk ik minder de gewoonte om langs te komen voor een bezoekje of hebben het zelf heel druk met kinderen en hun job. Mijn eigen netwerk komt in verhouding meer op bezoek (ondanks de afstand). Ik wil zelf niet terug naar mijn oude stad verhuizen maar eventueel wel in de buurt in een dorp of randstad.

Is je man gebonden aan de woonplaats voor zijn werk? Of kan hij eigenlijk "overal wel vanuit huis werken"?

Wanneer hij niet gebonden is, dan zou ik er zeker over na denken om dichter bij jouw werk (en netwerk) te gaan wonen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Dan is het toch simpel: bij jouw werk gaan wonen. Scheelt een hoop woonwerktijd en -kosten. En dan is het ook nog eens bij jouw netwerk in de buurt. Zou ik echt niet over twijfelen.
Wij hebben voor dezelfde keuze gestaan en hebben gekozen om in een van de netwerken te wonen. Achteraf zijn we er heel blij mee; de noodopvang, het kopje koffie etc is heel waardevol.
Alle reacties Link kopieren
Marana-- schreef:
11-10-2018 13:45
Dan is het toch simpel: bij jouw werk gaan wonen. Scheelt een hoop woonwerktijd en -kosten. En dan is het ook nog eens bij jouw netwerk in de buurt. Zou ik echt niet over twijfelen.
Dit. Waarom die focus op alleen jullie netwerken, dat is toch helemaal niet het belangrijkst? Werk moet je meerdere keren per week heen, op momenten dat je tijd heel kostbaar is. Familie zie je niet zo vaak, zelfs niet als je dichtbij elkaar woont, en die bezoekjes kun je relaxter en flexibeler plannen (op een dag dat je alle tijd hebt om te reizen en buiten de spits om). Zonder kinderen is het al heel fijn om in de buurt van je werk te wonen, met kinderen vind ik het persoonlijk essentieel. Wij wonen zelf op een half uur reizen van ons werk (zowel dat van mij als dat van man) en ik zou niet veel verder willen wonen, ook al wonen we dan misschien mooier of dichter in de buurt van familie.
Wij woonden het dichtste bij mans familie.
Wat betekende dat man altijd met zijn moeder mee moest naar het ziekenhuis,
werd opgebeld voor kleine reparaties, om te helpen met administratie, enz.
Immers: hij was er snel. En zijn broer moest helemaal uit *twee dorpen verderop* komen.

Wij woonden vroeger dicht bij het werk van mijn vader. Ideaal. Na het eten konden we als gezin nog lekker buiten gaan wandelen.

Als mijn ouders een avondje uit gingen, pasten de buren op ons.
Alle reacties Link kopieren
3x per week 120 km naar je werk reizen: ik zou het wel weten, ik zou daar gaan wonen. Dat is ook nog eens bij jouw familie en vrienden en je man werkt toch thuis.
In het midden heb je niets en moet je alsnog 60 km rijden naar je werk en familie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven