Voorstellen aan buren

14-10-2018 10:02 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo!

Over zo’n twee weken krijgen vriend en ik de sleutel van ons eerste koophuis. We wonen nu in een huurhuis. Hier woonde ik al, hij is er later bij gekomen. Vrije grote en anonieme buurt. Ik heb me destijds voorgesteld aan de buren links en rechts (rijrjeswoning) en verder eigenlijk niet.

Nu vragen we ons af wat de etiquette is voor het voorstellen aan nieuwe buren. Ons nieuwe huis is op de hoek van drie rijtjeswoningen. Rechts zit niks meer, we hebben alleen directe buren aan de linkerkant. Aan de overkant loopt de straat langer door. Hier staan twee onder een kap woningen.

Aan welke buren zouden jullie je voorstellen en op welke manier? Wij dachten aan de mensen links en die daarnaast en de mensen tegenover. Gewoon aanbellen en een praatje maken. Maar ik werd wel nieuwsgierig hoe anderen dit hebben gedaan :)
balt wijzigde dit bericht op 14-10-2018 10:17
0.60% gewijzigd
Verlang naar wat je al hebt
Alle reacties Link kopieren
Omdat het maar 3 woningen zijn, zou ik alle 3 op links doen.

Tegenover hangt af hoe ver er vanaf.

Overige, zou je een kaartje kunnen doen.

Je hoeft dan maar bij 4 in totaal aan te bellen.
Alle reacties Link kopieren
Alleen de naaste buren.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Gewoon even aanbellen en handje geven. Ook eventueel gelijk vertellen als je nog klusoverlast gaan geven.
En dan zou ik het hele rijtje doen.
Een kleine borreltje organiseren is leuk!
Alle reacties Link kopieren
Niet te stijf aan een etiquette proberen vast te klampen. Ook komen buren vaak vanzelf ook wel langs. Wij hebben zelf niet de ‘kans’ gehad om bij buren langs te gaan, omdat iedereen zelf al een praatje kwam maken. Het lost zich vaak vanzelf op.
Buren zijn vaak zelf al nieuwsgierig naar wie jullie zijn en komen al kennis maken.
Gisteren paniek gezaaid, vandaag staat het al een meter hoog
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het hele rijtje ook doen

Maar dan alleen de buurvrouwen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon die drie huizen, tegenover kan ook. Kan in ieder geval geen kwaad. Aanbellen, vertellen wie jullie zijn enzo.

Kan dit altijd alleen maar aanraden. De nieuwe buren die hier zijn komen wonen, in meerdere appartementen, hebben zich niet voorgesteld en ik vind ze nog steeds stom.
Such fun!1
Alle reacties Link kopieren
Normaal alleen aan de directe buren. Bij jullie zitten er maar 3 in de rij dus zou ik die andere ook meepakken. Gewoon even aanbellen, voorstellen en dat was het. De andere mensen zou ik gewoon vriendelijk groeten als je ze op straat tegen komt en eventueel een praatje maken. Maar ik ga niet bij de hele straat aanbellen.
Alle reacties Link kopieren
Gewoon aanbellen, of als je ziet dat ze in de tuin bezig zijn, even langslopen

kaartje vind ik raar
Alle reacties Link kopieren
Ligt aan de regio waar je woont. Hier doen ze aan buurtmaken. Dan moet je al je buren uitnodigen.

Als je dat niet gebruikelijk is in he regio zou ik inderdaad je eigen rij en de overburen pakken
Hecamel schreef:
14-10-2018 10:28
Ligt aan de regio waar je woont. Hier doen ze aan buurtmaken. Dan moet je al je buren uitnodigen.

Als je dat niet gebruikelijk is in he regio zou ik inderdaad je eigen rij en de overburen pakken
Ben zo blij dat we dat hier niet hebben inderdaad.

Ik heb aangebeld bij de directe buren en meteen aangegeven dat er flink geklust moest worden. Maar dat we op de tijden zouden letten en dat ze altijd bij ons komen als het niet uitkwam qua overlast.

Duurde 2x 5 minuten en klaar.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou bij alle drie de buren op jouw rijtje even aanbellen en jezelf voorstellen. En aan de overkant ligt het aan het soort straat. Is het een rustig straatje, zou ik er twee of drie aan de overkant pakken, is het een drukke straat, zou ik het doen zodra je ze toevallig op straat tegenkomt.

Wij hebben voorafgaand aan de bezichtiging al kennis gemaakt met de buren links en rechts. Niet per se met ons helemaal voorstellen, maar gewoon even kijken en horen wie onze eventuele nieuwe buren zouden worden, en gevraagd naar hoe de sfeer in de straat was. Ik vond het heel belangrijk een eerste indruk van de directe buren te hebben.
Tijdens 't klussen kwamen we de andere buren gewoon tegen op straat, dus dat ging eigenlijk vanzelf.
Alle reacties Link kopieren
Bij ons in de buurt zie je vaak dat mensen de buren (een huis of 4-6, naast en tegenover, soms meer soms minder) uitnodigen voor een borrel. Heel gezellig, geen groot feest
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
14-10-2018 10:28
Ligt aan de regio waar je woont. Hier doen ze aan buurtmaken. Dan moet je al je buren uitnodigen.

Als je dat niet gebruikelijk is in he regio zou ik inderdaad je eigen rij en de overburen pakken
Wat is dat? Ik ken het niet
Is er echt een verplichting al je buren uit te nodigen?
Alle reacties Link kopieren
Hecamel schreef:
14-10-2018 10:28
Ligt aan de regio waar je woont. Hier doen ze aan buurtmaken. Dan moet je al je buren uitnodigen.

Als je dat niet gebruikelijk is in he regio zou ik inderdaad je eigen rij en de overburen pakken
Moeten???? F*ck you, dan schiet ik al meteen in de weerstand. Meteen de hakken in het zand.

Ik zou gewoon aanbellen in je rijtje, that’s it. Toen wij hier kwamen wilde ik de buren links en rechts uitnodigen maar toen adviseerde de verkopende partij dat niet te doen. Die mensen hebben al meer dan veertig jaar knallende ruzie met elkaar. Wij zitten daar als een soort menselijk schild tussen :hyper:
We hebben er overigens absoluut geen last van.
Alle reacties Link kopieren
In eerste instantie naaste buren voorstellen en eventueel klusoverlast bespreken.
Ik gaf een ‘kennismakkngsborrel’ toen ik er 3 weken woonde op zaterdagmiddag tussen 16.00-18.00 u. Konden ze huis gluren en kennismaken. Heb er nu nog profijt van. Buurt zegt gedag, af en toe een praatje en indien nodig altijd hulp!
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een klein, rustig straatje (8 huizen). Ik heb bij allemaal een kaartje in de bus gedaan, wie we waren, dat we gingen klussen en onze contactgegevens zodat ze altijd konde bellen in geval van overlast.

In de afgelopen jaren twee nieuwe buren gekregen en beide hebben ze zich niet voorgesteld of een kaartje ofzo (1 heeft 4 maanden 6 dagen in de week geklust met de nodige overlast). Merkte dat ik dat echt jammer vond. We hebben ook vrijwel geen contact met die mensen, terwijl het hiervoor altijd een gezellig straatje was met goed onderling contact (zonder de deur plat te lopen. Maar even een pan eten brengen toen de oude buurvrouw de enkel had gebroken, op bezoek bij verjaardag, even op elkaars huis letten tijdens vakanties, kort praatje als je elkaar tegenkomt, etc)
RogerPriddy schreef:
14-10-2018 10:17
Een kleine borreltje organiseren is leuk!
Dit zou ik ook doen! Maar je hebt waarschijnlijk al eerder de sleutel dan dat je er echt woont en mensen wilt ontvangen. Ik zou aanbellen bij de drie op links en dan de overkant bij de borrel erbij uitnodigen
Wees spontaan en relaxed, het is allemaal niet zo'n big deal.
Biertje of koffie aanbieden "kom eens een bakkie doen bij ons als het af is" (ze komen wss toch niet)

Mijn buren verteld dat ik ging klussen en dus veel lawaai (eigenlijk een mega verbouwing hehe) en daarop zei zowel buurman als buurvrouw "daar moet je schijt aan hebben"
Okee! Goed om te weten.

Overigens is het een hele mooie wijk met "nette" mensen met rationeel verstand over het algemeen

Ironisch, de mensen die wel bot of raar doen tegen mij, of lopen te zeiken wonen straten verder en ken ik helemaal niet!

Nee hou het casual. Komt goed!
Ligt ook een beetje hoe je zelf bent.
Ik vind het altijd wel leuk om mensen te leren kennen.
Wij hebben de hele straat (25 huizen) uitgenodigd voor een borrel op
zaterdagmiddag van 4 tot 7 (met hapjes).
Het was reuze gezellig.
Het allerleukste was dat er mensen waren die al meer dan 20 jaar in die straat
woonden elkaar pas echt leerden kennen bij onze borrel.
Westerpaviljoen schreef:
14-10-2018 10:19
Ik zou het hele rijtje ook doen

Maar dan alleen de buurvrouwen.
Nou vooruit dan, dan doet vriend de buurman wel.
Alle reacties Link kopieren
Aangezien het rijtje van 4 is, zou ik bij alledrie even aanbellen, voorstellen en aangeven dat er geklust moet worden.

Borrel is hier, waar wij wonen, niet standaard. Heb het iig nog nooit meegemaakt.
Alle reacties Link kopieren
MarindaH schreef:
14-10-2018 10:19
Gewoon die drie huizen, tegenover kan ook. Kan in ieder geval geen kwaad. Aanbellen, vertellen wie jullie zijn enzo.

Kan dit altijd alleen maar aanraden. De nieuwe buren die hier zijn komen wonen, in meerdere appartementen, hebben zich niet voorgesteld en ik vind ze nog steeds stom.

Ja, raar hoe dat werkt hè... Ik woon hier al 23 jaar en misschien niet terecht maar ik zou het netjes vinden als de nieuwkomer zich voorstelt. Ik weet ook niet hoe de etiquette is... Zelf hebben we ons ook dezelfde dag voorgesteld aan onze naaste buren. Gewoon aangebeld. Andersom is al een aantal keren niet gebeurd (woon in de stad)... en het wordt dan ook nooit wat eigenlijk. Niet meer dan gedag zeggen en soms zelfs dat niet. Op zich prima hoor... maar je merkt wel dat je minder kunt hebben van de buren die zich nooit hebben voorgesteld. Als die dan eens hard lachen in de tuin, is dat lachje irritant. En als ze klussen zijn ze eerder egoïstich. Kortom, er is gewoon minder begrip en empathie. Ik zou dus zeker even aanbellen bij 'jouw' rijtje...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven