Ikea pax kast

19-10-2018 17:09 47 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Hebben jullie ervaring met de pax kasten van Ikea? Ik zit namelijk met het volgende:
Ik heb een gemiddelde slaapkamer (eerder iets te klein dan te groot) en wil een kast van breedte 200 cm. Ik twijfel uit de verschillende hoogtes pax kasten die er zijn (200 cm vs 236 cm).

De 236 cm ziet er in de winkel wel heel erg groot uit:S Ik ben bang dat onze kamer van 250 hoog dan vnl uit 'kast' bestaat. Wel kan ik de extra ruimte goed gebruiken. Ik heb een aantal afbeeldingen bekeken en vaak gebruiken mensen deze bij een inkoopkast, welke ik niet heb.

De 200 cm passen niet 3 lades in wat ik wel wil, tenzij ik een schuifdeur neem ipv scharnier. Klein vind ik wel 'chic' eruitzien, maar ik hou er niet van om dingen boven een kast te plaatsen omdat het er vaak minder netjes uitziet.

Ik zit bij een eventuele verhuizing hier ook rekening mee te houden. Qua prijs is er niet veel verschil.

Ik wil niet een aankoop doen en achteraf spijt hebben dat ik niet de kleinere/grotere heb genomen. Jammer dat er bij ikea geen tussenmaat is..

Mijn vraag is: wat zijn jullie ervaringen met de ikea pax als het geen inkoopkamer is? Hoe hoog is bijv jullie plafond en kast?

Hoogte van de kast?

Totaal aantal stemmen: 51

236 cm (tot plafond) met scharnierdeur (96%)
200 cm met schuifdeur (4%)
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook de 236cm in een 250cm kamer staan. Staat al een jaar of 10. We hebben ook een hoek-element en ik vind het niet massief ogen. 1 deur hebben wij een spiegeldeur.
Ik heb ook de grootste maat genomen zodat ik meer kleren kwijt kan. Hoe de slaapkamer eruit komt te zien vind ik niet zo belangrijk. Ik slaap er alleen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb deze gekocht:

https://m2.ikea.com/nl/nl/p/pax-kleding ... s19227640/

Wel de 2 meter versie zodat ik eventueel nog opslagdozen er bovenop kan zetten.

Ik vind het niet erg dat hij open is, dan hoef je geen rekening te houden met deuren die nog open moeten qua ruimte.

Veel succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de hoge kast kopen. Dan is de rui mte in de hoogte nuttig in gebruik en het is een geheel.
Wij hebben de hoogte 236 maar ons plafond is denk 4 meter hoog ofzo, dus oogt niet massief. ;-D

En schuifdeuren zijn wel fijner dan openslaande, is makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Zelf heb ik ook een rijtje PAX kasten staan in de slaapkamer. Ik heb de 200cm versie, maar erbovenop heb ik een rijtje plastic bakken neergezet, zoals deze: https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00102975/ (maar dan niet doorzichtig). Omdat het allemaal dezelfde bakken zijn ziet het er niet slordig uit oid.
Daar heb ik dan kleding inzitten die ik niet dagelijks nodig heb (winterjassen, kluskleding, etc). Dat vind ik zelf ook handiger dan een hoge kast, want dan kan ik gewoon de bak van de kast pakken als ik er iets van nodig heb ipv op een trapje proberen de spullen te zoeken die ik nodig heb.

Het makkelijke van PAX vind ik vooral dat het al jaren in het assortiment zit en je dus ook nieuwe onderdelen kan kopen indien nodig. Zo heb ik laatst nog een extra plank gekocht en een nieuwe (spiegel)deur, terwijl mijn basisset al zo'n 8 jaar oud is.

Overigens heeft Pax best veel verschillende kastonderdelen. Misschien dat je met combinaties van laden, draadmanden, uitrekbare planken + plank-inzetten ook kan bereiken wat je wil met de 3 laden?

En welke diepte wilde je ze nemen? Daar zit ook nog wat verschil in, vooral in hoeveel spullen je erin op kan bergen.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de hoogste kast genomen. Ik vind het slordig staan als er spullen boven op de kast staan.

In de hoogste kast kan je gewoon meer spullen kwijt.

Persoonlijk vind ik een hoge kast ook mooier staan dan een lage kast. Dat lijkt armoediger
Alle reacties Link kopieren
236 zonder deuren.
ik geef mn bek ook maar een douw
Ik heb net de 200x236m Pax kast binnen gezet in mijn studio en het valt me eerlijk gezegd mee qua grootte. Ik heb wel een redelijk hoog plafond, dus misschien scheelt dat en omdat ik maar een studio heb, heb ik de bergruimte nodig. Ik ben voor de schuifdeuren gegaan zodat het toch nog iets minder plek nodig heeft om de deuren te openen.
Wij hebben een pax kastwand van 350 bij 236 in een donkere kleur.

Als ik het opnieuw zou kopen, zou ik zeker geen 236 meer nemen. Wel heel functioneel hoor, en veel ruimte, maar vind het erg groot ogen.
Ook zou ik geen donkere kleur meer kiezen (vooral de binnenkant is soms lastig te zien wat er ligt).
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in mijn kamer van 250 hoog de 200cm hoge Pax staan, maar achteraf had ik toch liever de hogere gekocht. Nu staat het echt onaf met zo'n halve meter niks er boven. En wordt het toch gebruikt om even wat dingen op te bergen waardoor het er rommelig uit ziet.
Hoog staat juist veel mooier. Ik vind zo’n loze ruimte boven een kast (waar mensen dan vaak dingen opzetten) niet zo mooi.
Top kast en ik zou 236 doen anders pleur je van alles op de kast. Nu kan je het er in leggen en staat netter.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een 236 kast met schuifdeuren en een plafondhoogte van 245. Het oogt hier helemaal niet massief, maar ik denk dat dat komt omdat de kast eigenlijk precies 1 muur beslaat (de kleinste) en mijn slaapkamer best groot is.

Ik ben zelf 1.76 en kan met wat strekken wel bij de bovenste plank. Heb daar beddengoed liggen en badhanddoeken, dus hoef er ook niet vaak bij. Vind dit wel netter staan dan losse bakken.

Mocht je de 236 nemen, vergeet dan niet om hem staand te bouwen of eerst te checken of je de draai kan maken :-D
Wij hebben de onze moeten verkopen ivm inloopkast. En op kinderkamers paste de kast niet maar mis de kast. Zo enorm veel ruimte had ie.
Alle reacties Link kopieren
Hoger is beter en mooier. Je moet hem nog wel rechtop kunnen zetten, tijdens het kantelen is hij nl nog iets hoger! Op de gebruiksaanwijzing/site staat hoeveel extra cm je moet rekenen. Mijne komt niet tot het plafond. Dat bleek handig, want ik kan nu mijn koffers erop leggen. De oude koffers zijn gevuld met winterkleding etc. Is die ook stofvrij opgeruimd.
Ik heb er ook geen deuren in. Dat vind ik wel zo makkelijk. En goedkoop! Maar ze staan in een aparte kamer, een kleedkamer. In een zonnige kamer moet je dan wel de gordijnen dicht houden anders verkleuren je kleren.
.
Alle reacties Link kopieren
maritte schreef:
19-10-2018 18:12
Hoog staat juist veel mooier. Ik vind zo’n loze ruimte boven een kast (waar mensen dan vaak dingen opzetten) niet zo mooi.
nee dat vind ik ook niet mooi. Ik heb een wand van 350 cm breed en de 236 cm hoog. Dat is 4x 75 cm breed zonder deuren en een middenstuk van 50 cm met spiegeldeur. Het staat nu in de inloopkast. maar binnenkort krijgen we een nieuw huis en ik ga ze zeker weer kopen, ik vind het erg goede kasten en mooi ook.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk al die reacties!

@wilma36 en sleepingsun: hebben jullie dan ook een grote slaapkamer of valt dat mee?

@masatu: Ik wilde de grootste diepte nemen van 58 cm. Dat vond ik ook het handige aan de pax kast..Als je achteraf opnieuw zou kunnen kiezen, zou je dan ook voor die 200 cm gaan?

@thuis-in-eigen-huis: Leuk, grote plafondhoogte..als ik zo'n plafond had, zou ik ook voor de 236 cm zijn gegaan..mooi!

@ceridwen: leuk! In een studio heb je alleen niet te maken met grote/kleine slaapkamer..Wel een voordeel:D

Zo te lezen zal het meevallen qua grootte. Het is eigenlijk of die 200 cm met daarboven waarschijnlijk opslagdozen of die 236 cm wat netter staat, maar wat ik net te groot vind voor onze kamer..lastig:D
Alle reacties Link kopieren
Rosaliane schreef:
19-10-2018 18:17
Ik heb een 236 kast met schuifdeuren en een plafondhoogte van 245. Het oogt hier helemaal niet massief, maar ik denk dat dat komt omdat de kast eigenlijk precies 1 muur beslaat (de kleinste) en mijn slaapkamer best groot is.

Ik ben zelf 1.76 en kan met wat strekken wel bij de bovenste plank. Heb daar beddengoed liggen en badhanddoeken, dus hoef er ook niet vaak bij. Vind dit wel netter staan dan losse bakken.

Mocht je de 236 nemen, vergeet dan niet om hem staand te bouwen of eerst te checken of je de draai kan maken :-D
Hoe schuif je de achterwand erin als je hem staand in elkaar zet?
.
impala schreef:
19-10-2018 18:21
Hoe schuif je de achterwand erin als je hem staand in elkaar zet?
Bij de mijne moest je die er niet inschuiven zoals bij een Billy, maar hij moest vastgetimmerd worden.
Alle reacties Link kopieren
Ceridwen91 schreef:
19-10-2018 18:23
Bij de mijne moest je die er niet inschuiven zoals bij een Billy, maar hij moest vastgetimmerd worden.
Oh dat kan, de mijne staan alweer een tijdje maar ik kan me die waarschuwing in de manual nog wel herinneren.
.
Alle reacties Link kopieren
Ipv een echte deur kun je er ook een gordijn voor hangen. Die schuifdeuren vind ik zelf niet zo handig, belemmeren toch de toegang tot de kast en erg duur ook.
Ik heb er hier en daar wel lades in, onderin de kast, tot halve hoogte. Dat is handig voor ondergoed enzo. In de lades heb ik weer mandjes gedaan. Het staat ook mooi omdat ik dus geen deuren heb.
.
Alle reacties Link kopieren
Als je de lage kast kiest krijg je veel meer het daar staat een hele grote brede kast effect dan dat je de hoge kast kiest.

Bij de hoge kast lijkt het als hij bijna tot aan het plafond zit en over de gehele breedte van de muur staat meer een muur. En van de muur van je kamer denk je toch ook niet wat is die muur groot en massief.
Alle reacties Link kopieren
Spullen bovenop vind ik altijd zo’n troep. Ook als allemaal dezelfde boxen gebruikt. Samen is het toch ook hoog?

Ik heb 236 terwijl mijn dak schuin loopt. Iemand van werkspot heeft ze rechtop in elkaar gezet en de zijwanden schuin afgezaagd. Ik kan nu toch nog veel spullen kwijt op de bovenste plank.

Onder een ander schuin dak (van links naar rechts ipv van voor naar achter) heb ik de 200 cm kast neergezet omdat onder het laatste stuk geen 236 cm kon staan. Ik vond het niet mooi om 2 hoogtes naast elkaar te zetten.

Ik heb in totaal wel 7 m kast staan, heerlijk. Voor onze verbouwing (4 m aan het huis en een verdieping erop) kon ik niets kwijt. Mijn kleding lag op mijn eigen slaapkamer (lees slaapkast) en bij mijn 2 kinderen. Heel handig als zij uitsliepen en ik iets nodig had.

Eerst wilde ik in het midden van mijn slaapkamer als roomdivider nog 200 cm hoge kast zetten maar met die 7 m had ik wel genoeg kastruimte (al zit het nu allemaal vol;).

Onze slaapkamer is nu ongeveer 8 x zo groot als voor de verbouwing, zo lekker.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven