Getraumatiseerde Hond

19-10-2018 20:17 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

ik wist niet helemaal zeker waar ik dit moest plaatsen, maar het is iets dat me zorgen baart.

Ik woon samen met mijn vriend in een appartement. Onze huisbaas en huisbazin wonen onder ons (wij op de tweede verdieping) en we drinken regelmatig bij hun en eten vaak samen. Ze hebben een hond, een Dobermann. Tijdens al onze koffiebezoekjes hebben we gemerkt dat de hond enorm gestrest raakt van plotselinge geluiden (vooral als ze de oorzaak van het geluid niet ziet). Dit gaat zo ver dat ik soms snachts naar het toilet ga en de hond tekeer gaat op het moment dat ik doortrek). Volgens mijn huisbaas is de hond mishandeld geweest in haar vorige huis (ze heeft zelfs brandwonden van sigaretten op haar rug).

Mijn probleem is dat mijn huisbaas en huisbazin tegen haar schreeuwen als ze zo begint te blaffen. Ik kan me niet voorstellen dat dit de hond helpt. Het werkt soms als ik rustig naar haar toe loop en oogcontact maak terwijl ik zacht praat, maar soms lijkt ze mij totaal niet te zien.

Heeft iemand hier ervaring mee? Het is een hele lieve hond over het algemeen, en ik zou graag weten wat we anders kunnen doen om haar gerust te stellen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang hebben ze de hond al?

Allebei mijn honden zijn opvangreservoir die mishandeld zijn. Allebei hebben ze een tic.
De jongste hond heeft de eerste twee weken bij ons onder de kast geleefd. Het gaat nu goed met haar maar voor vreemde dingen en geluiden blijft ze angstig. Vuurwerk bv is een ramp.
Het heeft tijd nodig om ze vertrouwen te geven. Schreeuwen is niet de beste manier.
Misschien klopt het niet allemaal, maar het is wel waar
Ik lees even mee met dit topic!
Alle reacties Link kopieren
Ik denk niet dat jij iets kunt doen voor de hond. De hond woont immers niet bij jullie. Die mensen zouden niet moeten schreeuwen tegen die hond. Dat verergert de boel. Maar het zal wel niet goed vallen als je ze daar op wijst.....
Alle reacties Link kopieren
Ja kijk, ik heb ook wel eens tegen mijn hond geschreeuwd. Hij kan ook helemaal nerveus worden van vreemde mensen/drukte en blijft zich maar opfokken en opfokken. Ik probeerde altijd zo rustig als maar kan te zijn en hem gerust te stellen maar dat hielp echt nooit. Tot ik schreeuwde “ en nu is het klaar, nu in je mand oid” en dan deed hij dat en dan zag je de spanning gewoon van hem afstromen en kalmeerde hij helemaal. Kon daarna ook normaal doen, zonder schreeuwen bleef hij opgefokt. Ik zelf heb het idee dat mijn rustige en kalme manier en geruststellen voor hem juist een bevestiging was dat zijn gedrag goed was.

Het is niet de juiste manier en ik ben er zeker niet trots op maar bij mijn hond werkte dat wel het beste. Inmiddels is hij 18 en doof en echt hij nu dat gedrag vertoond stuur ik hem ferm de bank op ( wat dominante houding van mij” en dan kalmeert hij ook.
Alle reacties Link kopieren
Whatsinaname1988 schreef:
19-10-2018 20:59
Ja kijk, ik heb ook wel eens tegen mijn hond geschreeuwd. Hij kan ook helemaal nerveus worden van vreemde mensen/drukte en blijft zich maar opfokken en opfokken. Ik probeerde altijd zo rustig als maar kan te zijn en hem gerust te stellen maar dat hielp echt nooit. Tot ik schreeuwde “ en nu is het klaar, nu in je mand oid” en dan deed hij dat en dan zag je de spanning gewoon van hem afstromen en kalmeerde hij helemaal. Kon daarna ook normaal doen, zonder schreeuwen bleef hij opgefokt. Ik zelf heb het idee dat mijn rustige en kalme manier en geruststellen voor hem juist een bevestiging was dat zijn gedrag goed was.

Het is niet de juiste manier en ik ben er zeker niet trots op maar bij mijn hond werkte dat wel het beste. Inmiddels is hij 18 en doof en echt hij nu dat gedrag vertoond stuur ik hem ferm de bank op ( wat dominante houding van mij” en dan kalmeert hij ook.

Er zouden veel meer honden baat hebben bij wat fermere en dominante baasjes, inderdaad.

Loop je sochtends nietsvermoedend in het donker met je koptelefoon op naar je werk, stormt er ineens een of andere gigantische wolf op je af.

Onaangelijnd natuurlijk, want “hij doet niks hoor”. Bazinnetje vroeg de hond kalmpjes om terug te komen, hond luisterde voor geen meter :-?
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Restera schreef:
19-10-2018 21:08
Er zouden veel meer honden baat hebben bij wat fermere en dominante baasjes, inderdaad.

Loop je sochtends nietsvermoedend in het donker met je koptelefoon op naar je werk, stormt er ineens een of andere gigantische wolf op je af.

Onaangelijnd natuurlijk, want “hij doet niks hoor”. Bazinnetje vroeg de hond kalmpjes om terug te komen, hond luisterde voor geen meter :-?
En? Vingers kwijt, krassen op je benen, strot opengereten? Nee? Nou dan deed hij dus idd niets.
Btw je moet buiten geen koptelefoon dragen, levensgevaarlijk.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
19-10-2018 21:16
En? Vingers kwijt, krassen op je benen, strot opengereten? Nee? Nou dan deed hij dus idd niets.
Btw je moet buiten geen koptelefoon dragen, levensgevaarlijk.

Nee, ik heb zelf een hond, dus ik zei ferm dat hij op moest rotten.

Dat hielp ook niet, dus toen maar dreigend een stap naar voren gedaan, toen droop hij af.

Ik wil niet weten wat er was gebeurd met iemand die minder stevig in zijn/haar schoenen staat, laat staan een kind. Hij gromde overigens ook bij het op mij af rennen, dat hoorde ik nog net door de muziek heen. Dat zulke beesten onaangelijnd buiten lopen, ik snap niet dat het mag.

En ik draag buiten (en binnen) wat ik wil, helemaal als ik gewoon op de stoep loop :bye:
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
OT: vraag een keer of dat schreeuwen helpt. Ik snap dat dat lastig is.
anoniem_364541 wijzigde dit bericht op 19-10-2018 21:42
1.43% gewijzigd
Nowadays people know the price of everything and the value of nothing.
Alle reacties Link kopieren
Maak ajb geen oogcontact meer. Dat is een heel dominante en voor de hond heel enge menselijke gewoonte.
Benader hem met je lichaam opzij en kijk langs hem heen naar de grond. Maar liever nader je niet en laat je de hond met rust. Als hij bij jou komt is dat beter. Dat ze je niet ziet wil zeggen dat ze bevriest omdat ze niet benaderd wil worden. Omdat ze je eng vind of omdat ze gewoon geen contact wil. Laat haar met rust. Ze probeert je duidelijk te maken dat je weg moet gaan.
https://www.hondencentrum.com/artikels/ ... tige-hond/

Ik kan me trouwens levendig voorstellen dat als jij 's nachts om 4 uur lekker ligt te slapen en hond begint te schreeuwen dat je je kapot schrikt dat jij dan ook wel eens een brul geeft.

Kortom een hond als deze is niet gemakkelijk om te hebben. Mensen hebben geen idee hoeveel werk dat eigenlijk is. Je komt ook maar zo ver. Soms herstellen ze helemaal. Vaker blijven ze bang. Bovendien is honden taal spreken voor 80% van de mensheid gewoon niet te doen. Je moet je er echt in verdiepen vanuit meerdere invalshoeken (niet alleen volgen wat martin gaus zeg maar ook luisteren nar anderen). Dat doet gewoon niet iedereen
Alle reacties Link kopieren
flowery schreef:
19-10-2018 21:42
Maak ajb geen oogcontact meer. Dat is een heel dominante en voor de hond heel enge menselijke gewoonte.
Benader hem met je lichaam opzij en kijk langs hem heen naar de grond. Maar liever nader je niet en laat je de hond met rust. Als hij bij jou komt is dat beter.

Een hond recht aankijken kan idd bedreigend overkomen op de hond. Maar opzij lopen is ook niet nodig. Sterker nog, daar raken veel honden juist gestresst van, omdat ze dat herkennen als afwijkend menselijk gedrag, en mensen die raar doen zijn nog enger.

Honden staren elkaar aan bij agressiviteit en maken zich groot. De hond die het eerste wegkijkt of zich kleiner maakt, doet een poging om de spanning te doorbreken. Wat je dus het best kunt doen bij een bange hond is jezelf kleiner maken en regelmatig even wegkijken.


Dat ze je niet ziet wil zeggen dat ze bevriest omdat ze niet benaderd wil worden. Omdat ze je eng vind of omdat ze gewoon geen contact wil.

Niet terugkijken kan angst van de hond zijn, maar het kan ook respect zijn (dat de hond zelf niet in de ogen willen staren om een confrontatie te voorkomen).

Laat haar met rust. Ze probeert je duidelijk te maken dat je weg moet gaan.
https://www.hondencentrum.com/artikels/ ... tige-hond/

Je hoeft de hond niet met rust te laten, maar je moet idd niet te dichtbij komen. Houdt wat afstand zodat de hond desgewenst weg kan lopen, en roep de hond met zachte stem bij je.

Ik kan me trouwens levendig voorstellen dat als jij 's nachts om 4 uur lekker ligt te slapen en hond begint te schreeuwen dat je je kapot schrikt dat jij dan ook wel eens een brul geeft.

Kortom een hond als deze is niet gemakkelijk om te hebben. Mensen hebben geen idee hoeveel werk dat eigenlijk is. Je komt ook maar zo ver. Soms herstellen ze helemaal. Vaker blijven ze bang. Bovendien is honden taal spreken voor 80% van de mensheid gewoon niet te doen. Je moet je er echt in verdiepen vanuit meerdere invalshoeken (niet alleen volgen wat martin gaus zeg maar ook luisteren nar anderen). Dat doet gewoon niet iedereen
Honden die bang zijn kunnen prima herstellen, maar dan moeten ze wel de juiste begeleiding krijgen. En ja, het is behoorlijk lastig om je echt te verdiepen in de hond en te leren begrijpen wat de hond probeert te vertellen.

Maar schreeuwen is m.i. nooit de oplossing. Leiding nemen, zodat de hond erop leert te vertrouwen dat deze veilig is bij jou en dat jij alle zaken verder wel regelt, is cruciaal. Maar daar hoef je niet voor te schreeuwen.
Alle reacties Link kopieren
Vermoedelijk is hij nerveus van aard en alert op gevaar. Dat zit vooral in zijn karakter.

Hij wil zijn territorium beschermen.

Best kans dat hij met een andere baas minder zou blaffen.

Boos worden moet je nooit op een hond. Je moet hem opvoeden. Boos worden dat ziet hij als bijval. Een pack geagiteerde honden bijt ook naar elkaar om af te reageren dus zo zal hij het ervaren. Het jut hem juist op.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Het is de manier waarop je een hond aankijkt. MIjn honden kunnen me wel degelijk recht aan kijken. Maar ze weten ook wat ik bedoel met mijn manier van kijken.

Ook vreemde honden kijk ik soms in de ogen. En misschien zien ze dat ik lach of zo, hun oren gaan naar achteren en ze kwispelen. Ze weten heel goed wat ik bedoel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven