Eigen vakantiehuisje, wie ook?

26-10-2018 22:09 152 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al heel lang zo'n fantasie. Ik heb gewoon iets met van die kneuterige huisjes, een chaletje of klein bungalowtje in de natuur, daar krijg ik meteen een vakantiegevoel van!
Met mijn man weleens vaker over gehad en nu toch wat concreter nu we zien dat de prijzen voor zo'n vakantiehuisje best wel mee kunnen vallen. Wat meer in verdiept en nagedacht: het plekje moet binnen een uur rijden van onze woonplaats zijn, we willen er het hele jaar heen kunnen (lees en hoor dat veel parken in de wintermaanden gesloten zijn of huisjes niet bewoonbaar omdat water afgesloten is) en in de omgeving moet toch ook nog wel wat te beleven zijn. Maar vooral een fijne stek om te kunnen onthaasten.
Op dit moment ben ik nog steeds echt enthousiast en ben ik benieuwd of mensen hier een vakantiehuisje hebben ergens en hoe dat bevalt? Ben je er vaak en verhuur je het bijvoorbeeld ook nog?
Heb je misschien nog specifieke tips waar op te letten bij de aanschaf? Is het waar je op hoopte of misschien ook niet?
Ben benieuwd!
Binnen een uur van je woonplaats? Dat heeft toch totaal geen zin?
Waarom investeer je dat geld niet gewoon in 'n vrijstaande gewone woning in een wat natuurlijkere omgeving? Heb je niet twee huizen te onderhouden. Mensen die ik ken met vakantiewoningen zijn in de weken dat ze ter plaatse zijn ook de hele tijd aan 't klussen en tuinieren terwijl ze dat in hun normale huis óók al moeten.
Alle reacties Link kopieren
Waarom niet?
En over 'n tweede huis moet je veel meer belasting betalen.
Alle reacties Link kopieren
Redbulletje, we wonen in een dure omgeving en echt een grote vrijstaande woning hier hoeven we nu niet. Dat is ook wel een hele andere insteek dan het vakantiehuisje :)
Als je zus, buuf, collega en tennisleraar in je huisje willen verblijven,
ga je dan verhuren
of gratis beschikbaar stellen?

Of vriendin met burn out die tot rust moet komen?

Of vriend die ongestoord een maand aan zijn boek wil schrijven?

Of kennis met nare echtscheiding achter de rug die op wachtlijst voor huurwoning staat?

Wat ik er van vind: ik vind het eng, om in de winter te verblijven in het enige bewoonde huisje tussen 20 lege vakantiehuizen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-10-2018 22:13
En over 'n tweede huis moet je veel meer belasting betalen.
We zullen het direct afbetalen, dus geen hypotheek.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
26-10-2018 22:11
Waarom investeer je dat geld niet gewoon in 'n vrijstaande gewone woning in een wat natuurlijkere omgeving? Heb je niet twee huizen te onderhouden. Mensen die ik ken met vakantiewoningen zijn in de weken dat ze ter plaatse zijn ook de hele tijd aan 't klussen en tuinieren terwijl ze dat in hun normale huis óók al moeten.
Dit ja. Als je wil relaxen. moet je vooral niet in een eigen huisje gaan zitten dat je zelf moet onderhouden en schoonhouden.
Verhuizen is ook weer zowat, ik zou gewoon naar hotels en huisjes van anderen blijven gaan.
Daarbij vind ik het niet leuk om steeds naar dezelfde plek te gaan, maar ik weet dat er veel mensen zijn die dat juist wel fijn vinden.
impala wijzigde dit bericht op 26-10-2018 22:17
6.54% gewijzigd
.
Alle reacties Link kopieren
Hahaha nou Caitriona, ik verwacht zulke vragen niet direct van allerlei vrienden. In eerste instantie is het huisje voor ons eigen plezier. Prima als familie en goede vrienden er eens gebruik van willen maken, als ze het gras maar maaien en een poetslap door het huisje heen halen. ;)
Alle reacties Link kopieren
sleeping_sun schreef:
26-10-2018 22:11
Binnen een uur van je woonplaats? Dat heeft toch totaal geen zin?
Ik zou niet weten waarom niet.
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Jinse schreef:
26-10-2018 22:15
We zullen het direct afbetalen, dus geen hypotheek.
Je moet belasting betalen over het bezit van het tweede huis. Als je hypotheek kon krijgen kreeg je daar tenminste nog belasting voor terug!

Waarom wil je blijven wonen waar je nu woont als dat een dure omgeving is en je daar niet vrijstaan/natuurlijk kunt wonen? Zijn er binnen 30-45 minuten geen locaties te vinden waar je wél betaalbaar op 'n fijnere manier kunt wonen?
Overigens zijn recreatieparken vaak bewoond. De parken waar permanente bewoning niet is toegestaan worden vaak het hele jaar door bewoond door arbeidsmigranten. Moet je willen.
twee huizen om te onderhouden, schoon te maken, de tuin te doen
Alle reacties Link kopieren
Impala, zie dat zelf minder als probleem eigenlijk dat schoonhouden.
Zal ook geen enorme villa worden, dat scheelt misschien wat :)
Het is overigens niet ons idee om dan altijd maar naar dat huisje te moeten gaan. Die druk wil ik ook niet en dat hoeft ook niet. We gaan ook graag naar het buitenland en dat zullen we dan ook zeker ook blijven doen.
Ik heb familieleden met een tweede huisje. Voor hen geldt dat ze een fors appartement hebben (dus geen tuin) in hun gewone huis en het prettig vinden om ruim te wonen, hun woning is ook levensloopbestendig en zeer luxe.

Het tweede huisje is veel kleiner, midden in het groen en ze lopen zo een natuurgebied in vanaf het park. Tevens hebben ze het huisje zo onderhoudsvrij mogelijk ingericht en zaken als een klusjesman en een tuinman geregeld.

Zij zijn er blij mee en zijn er gemiddeld een week of 8 per jaar denk ik. Daarnaast lenen ze het uit aan vrienden en familie die er dus ook nog (alles bij elkaar opgeteld) een week of 5 verblijven.
Jinse schreef:
26-10-2018 22:17
Hahaha nou Caitriona, ik verwacht zulke vragen niet direct van allerlei vrienden. In eerste instantie is het huisje voor ons eigen plezier. Prima als familie en goede vrienden er eens gebruik van willen maken, als ze het gras maar maaien en een poetslap door het huisje heen halen. ;)
Je verwacht het niet, maar die vragen gaan gegarandeerd komen.
impala schreef:
26-10-2018 22:16

Daarbij vind ik het niet leuk om steeds naar dezelfde plek te gaan
Dit ja! Zelfs als ik de staatsloterij zou winnen zou ik er niet over peinzen om ergens 'n 2e huis te kopen. Ik wil gewoon lekker de vrijheid hebben om overal naartoe te kunnen gaan zonder gezeik over 'n lek in het zwembad bij m'n vakantiewoning.
Ja, je kunt het natuurlijk verhuren aan vrienden/kennissen/familie zodat je daarvan het onderhoud/schoonmaak/tuin kunt betalen.
Ik heb een stacaravan op een camping hier een klein uur vandaan en ik vind het heerlijk! De kinderen hebben er hun vaste vriendjes en ik kan enorm genieten van een dagje, weekend of week naar de camping.

Deze is dus wel in de winter dicht, maar dan heb ik ook minder behoefte om te gaan, ik ben wel echt van het buitenleven. Schoonmaken valt mee, het is een kleine ruimte die zo schoon is, en je hebt daar minder spullen.

Ik zeg doen!
Alle reacties Link kopieren
Caitriona* schreef:
26-10-2018 22:14
Als je zus, buuf, collega en tennisleraar in je huisje willen verblijven,
ga je dan verhuren
of gratis beschikbaar stellen?

Of vriendin met burn out die tot rust moet komen?

Of vriend die ongestoord een maand aan zijn boek wil schrijven?

Of kennis met nare echtscheiding achter de rug die op wachtlijst voor huurwoning staat?
met zulke vrienden heb je geen vijanden nodig
Alle reacties Link kopieren
Mijn ouders hebben een eigen vakantiehuisje en wij komen daar ook vaak. Het is een huisje op een vakantiepark waar meer particuliere huisjes en ook huurhuisjes, stacaravans en kampeerplekken zijn , het staat wel in een vrij rustige hoek en met een grote tuin erbij, dus veel privacy. Ze verhuren het huisje verder niet aan anderen.

Hier kun je het hele jaar door naartoe, van april tot november kun je ook doordeweeks het park op, buiten die periode kun je in de weekends en de schoolvakanties. Er komen wel veel kosten bovenop, maar het huisje van mijn ouders wordt heel intensief gebruikt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Alle reacties Link kopieren
Redbul, belasting geldt pas vanaf een x bedrag en daar gaan we niet boven zitten.
We wonen nu prima trouwens. Dit topic gaat ook niet over willen verhuizen van hoofdverblijf van het kopen van een kneuterig vakantiehuisje. :)
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
26-10-2018 22:22
Ik heb een stacaravan op een camping hier een klein uur vandaan en ik vind het heerlijk! De kinderen hebben er hun vaste vriendjes en ik kan enorm genieten van een dagje, weekend of week naar de camping.

Deze is dus wel in de winter dicht, maar dan heb ik ook minder behoefte om te gaan, ik ben wel echt van het buitenleven. Schoonmaken valt mee, het is een kleine ruimte die zo schoon is, en je hebt daar minder spullen.

Ik zeg doen!
Precies. Iedereen uit A'dam heeft een caravan op Bakkum, ook leuk!
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Alle reacties Link kopieren
RegretteRien schreef:
26-10-2018 22:19
Ik heb familieleden met een tweede huisje. Voor hen geldt dat ze een fors appartement hebben (dus geen tuin) in hun gewone huis en het prettig vinden om ruim te wonen, hun woning is ook levensloopbestendig en zeer luxe.

Het tweede huisje is veel kleiner, midden in het groen en ze lopen zo een natuurgebied in vanaf het park. Tevens hebben ze het huisje zo onderhoudsvrij mogelijk ingericht en zaken als een klusjesman en een tuinman geregeld.

Zij zijn er blij mee en zijn er gemiddeld een week of 8 per jaar denk ik. Daarnaast lenen ze het uit aan vrienden en familie die er dus ook nog (alles bij elkaar opgeteld) een week of 5 verblijven.
Klinkt leuk en een beetje zoals ons idee!
Alle reacties Link kopieren
ik heb een paar jaar een chalet gehad en vond het er heel leuk. nog geen half uur van me vandaan.
het is helemaal niet veel werk met schoonmaken en houden. tuintje in de zomer wat bijhouden ook geen probleem. lekker hoor, gewoon doen.
ik ga er volgend jaar weer voor.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven