Bezichtiging huurhuis Duitsland

08-11-2018 10:14 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen!,

Wij gaan verhuizen naar het mooie Duitsland. Mijn man werkt net over de grens en voor ons zijn er gewoon veel voordelen om daar te gaan wonen ook omdat we twee kleine kindjes hebben. Nu hebben wij dus zaterdag een bezichtiging bij een super mooi huurhuis (via particulier). Maar mijn vraag is dus. Weet iemand hoe dat werkt in Duitsland ? Ga je daar net als in Duitsland met 15 mensen tegelijk bezichtigen in de hoop dat je een kans maakt of werkt het daar heel anders ? Wij hebben het nagevraagd maar niemand kan het ons vertellen.

Groetjes Pollewopje
Alle reacties Link kopieren
Dat werkt ook in Nederland van regio tot regio anders. En ook nog wel verschillend tussen stad of dorp en de soort woning.

Merk trouwens het verschil op in het Duits tussen Wohnung en Haus. Veelal meerdere wohnungen in 1 haus.
Alle reacties Link kopieren
Houdt je er wel rekening mee dat je man dan geen aow meer opbouwt en als jij geen baan hebt in Nederland jij ook geen aow meer opbouwt.

Als je van plan bent om ooit terug te keren naar Nederland kan je dus een probleem hebben. Tenzij jullie spaargeld en zijn bedrijfspensioen dan dusdanig ruim zijn dat je de aow niet nodig hebt.

Je kan toch gewoon bij de verhuurder navragen of je de enige gegadigde bent of dat er nog meer mensen interesse hebben.
Overleg het met de makelaar. Als het vlak over de grens is zal hij vaker met deze situatie te maken hebben gehad.
Alle reacties Link kopieren
Zal idd van de stad afhangen. Waar wij wonen ga je met 100 mensen in een rijtje door de woning en mag je daarna een Bewerbungsmappe afgeven bij de makelaar. En onderhands meer provisie betalen is geen zeldzaamheid.

Ik hoop echter dat dit in de omgeving waar jij gaat kijken wat minder overspannen gaat ;-)

Vraag het de makelaar/verhuurder!
Alle reacties Link kopieren
ivo70 schreef:
08-11-2018 10:31
Dat werkt ook in Nederland van regio tot regio anders. En ook nog wel verschillend tussen stad of dorp en de soort woning.

Merk trouwens het verschil op in het Duits tussen Wohnung en Haus. Veelal meerdere wohnungen in 1 haus.


Ja dat hadden wij in het begin ook wij dachten in eerste instantie dat het hetzelfde was maar een haus is echt een huis/eengezinswoning en een wohnung is een appartement. Wij zelf gaan zaterdag kijken bij een wohnung maar dit is dan wel een benedenwoning met tuin dus wel erg mooi!
Alle reacties Link kopieren
Als het particuliere verhuur is, dan hangt het net als in Nederland van de verhuurder af, hie de huurder uitgekozen wordt, en of er dus meerdere mensen tegelijk komen kijken of niet. De makelaar weet dit vast. Houdt er rekening mee dat bij een huurhuis in Duitsland de keuken niet inclusief is, die hoor je als huurder mee te verhuizen. Groot voordeel dus als je deze tweedehands kan overnemen van de vorige huurders en zou ik zeker navragen bij de bezichtiging!
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle berichten het pensioen en dergelijke regelt de werkgever van mijn man. We gaan kijken bij een woning waar de keuken al bij in zit dus dit is mooi meegenomen ! We wachten het af we gaan duimen dat we de woning mogen huren!
Alle reacties Link kopieren
Al wat meer te weten gekomen?
Beviel het huis bij de bezichtiging nog steeds?
Alle reacties Link kopieren
Waarom koop je er geen? De huizen daar zijn veel goedkoper.
Als je over de grens gaat wonen, emigreer je in principe. Hierboven werden de gevolgen voor AOW al uitgelegd, maar dat zijn niet de enige gevolgen. Ik neem aan dat jullie dit al allemaal op een rijtje hebben gezet?

Het is ook handig als je Duits spreekt. Als je het verschil tussen Wohnung en Haus nog niet kende, lijkt me dat je je Duits nog wel wat kan bijspijkeren. Ook al is het 'net over de grens', vergis je niet hoe belangrijk het is om de taal een beetje te spreken!
Alle reacties Link kopieren
De taal spreken is het belangrijkste, dat lijkt me logisch. en daarnaast je aanpassen natuurlijk! Duitsers zijn echt anders dan nederlanders! Ik woon al 16 jaar in dld maar merk nog steeds verschillen met de nederlanders. Duitsers zijn veel afstandelijker, hierargie is belangrijk (nooit iemand 'Dutzen' zonder dat het je aangeboden is!) En houden erg van hun rusttijden (vooral de mittagsruhe tussen 12 en 14 uur)
Om antwoord te geven op je vraag, ik woon ook in een mietwohnung en bij mij waren er meerdere kijkers maar ik heb ze niet gezien bij de bezichtiging, ieder had een aparte afspraak. De verhuurder bepaalt wie de wohnung krijgt, niemand anders.
In mijn geval twijfelden ze tussen mij (alleenstaande moeder) en een stel, mijn verhuurster heeft met ons allebei na de bezichtiging nog 2 gesprekken gehad en uiteindelijk gelukkig voor mij gekozen :-) het toeval wil dat dat stel dat dit huis dus niet heeft gekregen nu in mijn oude wohnung zit, vandaar dat ik dit weet.
Alle reacties Link kopieren
In grensgebied stikt het van de Nederlanders die in Duitsland wonen. Hier ook. Het is helemaal ingenomen.
lizenlotte schreef:
11-11-2018 12:31
De taal spreken is het belangrijkste, dat lijkt me logisch. en daarnaast je aanpassen natuurlijk! Duitsers zijn echt anders dan nederlanders! Ik woon al 16 jaar in dld maar merk nog steeds verschillen met de nederlanders. Duitsers zijn veel afstandelijker, hierargie is belangrijk (nooit iemand 'Dutzen' zonder dat het je aangeboden is!) En houden erg van hun rusttijden (vooral de mittagsruhe tussen 12 en 14 uur)
Om antwoord te geven op je vraag, ik woon ook in een mietwohnung en bij mij waren er meerdere kijkers maar ik heb ze niet gezien bij de bezichtiging, ieder had een aparte afspraak. De verhuurder bepaalt wie de wohnung krijgt, niemand anders.
In mijn geval twijfelden ze tussen mij (alleenstaande moeder) en een stel, mijn verhuurster heeft met ons allebei na de bezichtiging nog 2 gesprekken gehad en uiteindelijk gelukkig voor mij gekozen :-) het toeval wil dat dat stel dat dit huis dus niet heeft gekregen nu in mijn oude wohnung zit, vandaar dat ik dit weet.
hiërarchie :)
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
11-11-2018 11:42
Waarom koop je er geen? De huizen daar zijn veel goedkoper.
Hangt erg van de locatie af. In de middle of nowhere is het inderdaad goedkoper maar bij steden is het verschil er vrijwel niet. Plus dat je niet 100% kunt financieren in Duitsland dus je moet redelijk wat eigen geld meebrengen.
Alle reacties Link kopieren
Phineas als jij mij verteld hoe ik die puntjes op de e krijg wil ik ze er best voor je opzetten hoor..
lizenlotte schreef:
11-11-2018 18:43
Phineas als jij mij verteld hoe ik die puntjes op de e krijg wil ik ze er best voor je opzetten hoor..
Het was niet alleen de e.... :)
Autocorrect helpt, en anders is kopiëren van internet een snelle manier voor woorden met trema's.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven