Hoelang herstel van lichaam na bevalling?

12-11-2018 20:14 413 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vraag aan alle vrouwen die ooit bevallen zijn, die dus biologisch moeder zijn geworden. Zelf ben ik nooit bevallen, maar dan nog, als ik dat wel was geweest, had ik nog niets geweten. Want je kunt niet af gaan op de ervaringen van één persoon. Daarom wil ik graag van veel vrouwen horen hoe het was.

In die zin van pijn, afzien, herstel van het lichaam.
Er wordt altijd heel luchtig over gedaan 'dat ben je weer zó vergeten", maar ik weet dat dit echt niet voor iedereen geldt. En we leven uiteindelijk ook nog steeds in een mannenmaatschappij, waar griepjes voor mannen worden uitvergroot, maar alles wat vrouwen aangaat gebagatelliseerd wordt. "ach, dat uitscheuren/inknippen moet je niet moeilijk over doen", dat soort dingen. En je ziet het ook bij menstruatie, als deze onleefbaar is, dat vrouwen gewoonlijk met een kluitje in het riet gestuurd werden, en nog steeds.

Want ik kan me toch wel voorstellen dat bevallen topsport is en zwaar afzien.

Dus mijn vraag is, hoe lang je er over gedaan hebt voordat je de oude was en werd je wel de oude?
Je hoeft geen details te benoemen als je daar geen behoefte aan hebt. Maar veel vrouwen komen er volgens mij niet zonder kleerscheuren van af. Langdurige bevallingen, pijnlijke bevallingen, etc.
Dus, hoe was het nou? Hoe ervaren vrouwen dit gemiddeld tijdens en na de bevalling in fysiek opzicht?
Hoe ervaren vrouwen dit gemiddeld tijdens en na de bevalling in fysiek opzicht?

Ehm.
Alle reacties Link kopieren
Kut, kut, KUT.

Knip hier, scheur daar, 4,5 liter bloed verloren, enige incontinentie (bij niezen, hoesten etc), blijvende zwakke rug. En natuurlijk striae en mijn borsten? Ook niet meer wat ooit het geweest is.

Vergeet je de pijn en de ellende? Nee. Maar om een kind te krijgen, is die hel nodig, dus toch nog maar een keer dat hele circus.

Ik kan het relativeren. Maar het is gewoon KUT (vind ik).
Alle reacties Link kopieren
Ik kreeg pre eclampsie / hellp syndroom en heb daar blijvende nierschade aan over gehouden.
Alle reacties Link kopieren
Ja dat is een conclusie die we natuurlijk achteraf kunnen trekken als de meningen van veel vrouwen hier weergeven staan.

Oh ja en voor de goede orde, ik kon hier wél een topic openen en onder 'kinderen' niet.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
12-11-2018 20:19
Ik kreeg pre eclampsie / hellp syndroom en heb daar blijvende nierschade aan over gehouden.
Kan dat óók al???? Tjezes….
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
12-11-2018 20:19
Ja dat is een conclusie die we natuurlijk achteraf kunnen trekken als de meningen van veel vrouwen hier weergeven staan.

Oh ja en voor de goede orde, ik kon hier wél een topic openen en onder 'kinderen' niet.
Daar zit natuurlijk een filter op. Je moet eerst gebaard hebben voor je op de kinderen-pijler een topic mag openen. ;-D
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
bij de eerste heeft het een jaar geduurd, en de pijn vergeet ik nooit meer.
bij de 2e herstelde ik heel snel, alleen veel last van haarverlies en dat heeft toch wel een poos geduurd.
Ik heb een heel vlotte bevalling gehad zonder complicaties. Ik vond het oprecht meevallen en kijk er zeer positief op terug. Ben wel ingeknipt en dus nadien gehecht, dat was wel pijnlijk.

Na de bevalling was ik binnen no time weer op gewicht. Ik dreigde zelfs onder het gewicht te komen van voor de bevalling, dus moest flink eten. Mijn buik is weer net zo plat als voor de bevalling, hoewel nu met een klein beetje losse huid. Waar ik wél last van heb gekregen na de bevalling:

- piriformissyndroom. Ik heb al van alles geprobeerd maar niets helpt. Hierdoor kan ik mijn geliefde hobby, paardrijden, slechts af en toe en niet zonder (veel) pijn beoefenen. Ook sommige fitnessoefeningen lukken niet goed ivm beperkte mobiliteit.
- aambeien die zo nu en dan de kop opsteken.
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
12-11-2018 20:21
Daar zit natuurlijk een filter op. Je moet eerst gebaard hebben voor je op de kinderen-pijler een topic mag openen. ;-D
De techniek van tegenwoordig hè :rofl:
tonkje schreef:
12-11-2018 20:21
Daar zit natuurlijk een filter op. Je moet eerst gebaard hebben voor je op de kinderen-pijler een topic mag openen. ;-D
:HA:
Alle reacties Link kopieren
tonkje schreef:
12-11-2018 20:21
Daar zit natuurlijk een filter op. Je moet eerst gebaard hebben voor je op de kinderen-pijler een topic mag openen. ;-D
O jee.... hoe zou die filter dan werken? :-D
2,5 liter bloed verloren, door persweeën zonder ontsluiting van binnen tot buiten uitgescheurd (baarmoeder, cervix, en tijdens uitdrijving vagina, labia, perineum), ruim 9 maanden hersteltijd en nog altijd een laag ijzergehalte en risico op bloedarmoede, heb het echt zó te pakken. Mag nooit meer natuurlijk bevallen (dus mocht ik het nogmaals aandurven, dan krijg ik een keizersnede). Emotioneel een tik van gehad die lang heeft geduurd.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
12-11-2018 20:20
Kan dat óók al???? Tjezes….
Er kan vanalles. Maaaarrrr
Waarom wil je dat allemaal weten dan? Je bent zelf geen moeder toch? Sommige dingen hoef je niet alle rampscenario’s over te weten, net als dat je niet alle problemen wil weten van mensen die naar de tandarts zijn geweest. Dan kun je nooit meer naar de tandarts...
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Haasjehop schreef:
12-11-2018 20:22


- piriformissyndroom. Ik heb al van alles geprobeerd maar niets helpt. Hierdoor kan ik mijn geliefde hobby, paardrijden, slechts af en toe en niet zonder (veel) pijn beoefenen. Ook sommige fitnessoefeningen lukken niet goed ivm beperkte mobiliteit.
- aambeien die zo nu en dan de kop opsteken.
Is dat toevallig bekkeninstabiliteit?
Wat balen dat je niet meer zonder ongemak kunt paardrijden!
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
12-11-2018 20:24
O jee.... hoe zou die filter dan werken? :-D
Webcam, laat maar zien die hechtingen daaronder.

Maar goed, off topic.
Morrigan Crow, net zo leuk als Harry Potter.
Alle reacties Link kopieren
Ik beval liever dan dat ik zwanger ben. Kijk met een fijn gevoel terug op mijn bevalling, ook al was het een inleiding. Wel heb ik nog geregeld last van het litteken van de knip. Niet pijnlijk, maar het irriteert wel eens.
Bindweefsel wat kennelijk nog steeds moet herstellen ( dat is bij mijn moeder al 30 jaar aan de gang volgens mij, het herstellen).
Grotere voeten gekregen (hallo maat 42,5) en ik heb sinds ik ben bevallen zware eczeem op twee vingers. Daar was ik totaal niet mee bekend en wordt gewijd aan hormoonveranderingen na de bevalling. Dochter is bijna 14 maanden oud nu.

Dankbaar voor de bekkenbodemfysio ivm bekkenherstel en vertrouwen in mijn lichaam terug krijgen ( want door dat litteken was seks de eerste periode niet zo heel prettig). En dankbaar voor de hormoonzalf ivm de jeukende en rode vingers ;-)

Ik kijk met een fijn en goed gevoel terug op mijn bevalling, maar het bevallen zelf heeft wel wat sporen achter gelaten.

Een tweede kind is welkom! Maar ik zal het hele proces van zwanger zijn, bevallen en vooral die periode erna, nooit meer onderschatten of afdoen als iets wat er gewoon even bijhoort en wat daarna over is.
chantilly21_2 wijzigde dit bericht op 12-11-2018 20:50
21.31% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pas een jaar na de bevalling had ik het gevoel fysiek en mentaal weer de oude te zijn (afgezien van de striae en slappere borsten :P ).

Niet alleen de zwangerschap en de bevalling waren een aanslag op m’n lijf, maar ook de borstvoeding daarna was erg heftig.

Ik vind dan ook een bevallingsverlof van 12 en soms zelfs maar 10 weken veel te kort. Toen ik weer aan het werk moest, deed m’n lijf nog steeds pijn en gierden de hormonen nog steeds door m’n lichaam.

Gelukkig zijn kinderen zo ontzettend leuk, dus mag ik binnenkort dit hele circus nog een keer door.
iones schreef:
12-11-2018 20:25
Is dat toevallig bekkeninstabiliteit?
Wat balen dat je niet meer zonder ongemak kunt paardrijden!
Nee is een geïrriteerd spiertje diep in mijn bil waar de grote beenzenuw vlak langs loopt en door dat verkrampte spiertje ontstaat zenuwpijn die doortrekt tot in m’n bovenbeen. De houding in het zadel tijdens paardrijden is de trigger. Heb er in het dagelijks leven nauwelijks last van..
Alle reacties Link kopieren
Jamaarhoe schreef:
12-11-2018 20:25
Er kan vanalles. Maaaarrrr
Waarom wil je dat allemaal weten dan? Je bent zelf geen moeder toch? Sommige dingen hoef je niet alle rampscenario’s over te weten, net als dat je niet alle problemen wil weten van mensen die naar de tandarts zijn geweest. Dan kun je nooit meer naar de tandarts...
Omdat er ergens anders op het forum in een discussie door sommige mensen heel luchtig over gedaan wordt. En ik wil weten of dat wel terecht is. Het gaat me dus niet om rampscenario's, maar hoe vrouwen het ervaren hebben.
En het staat verder helemaal los van mezelf.
Alle reacties Link kopieren
De bevalling is pittig maar de pijn vergeet je( ik wel tenminste) klein beetje ingescheurd en twee hechtingen. Totaal geen last van gehad. Binnen een week op gewicht. Ik heb ook altijd een stabiel gewicht. Buik is iets minder strak maar nog steeds mooi en zonder striae. Borsten zijn ook weer helemaal bijgetrokken. Cup maat B.
Alle reacties Link kopieren
Hier een keizersnede. Zes weken herstel. De eerste twee weken waren pittig, daarna ging het zienderogen beter en na zes weken was ik ook echt wel hersteld. Litteken is prima genezen, ik heb alleen geen gevoel meer rondom die plek. Maar dat is verder geen punt.
De 30 overtollige kilo's waren hardnekkiger. Maar ook dat was na een maand of zeven wel weer verdwenen (niet vanzelf, dat was wel een hele klus).
Al met al ben ik er dus prima en zonder kleerscheuren vanaf gekomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zie trouwens ook het verband niet tussen zwangerschap/bevalling en grotere voeten. Hoe kan dat nou?
Alle reacties Link kopieren
Als ik dit zo lees hier mag ik echt in mijn handen klappen.

1 kind hier, bevallen in 8 uur tijd vanaf vliezen breken tot geboorte. Ging heel snel, deed zeer ja maar zo waard. 1 kleine knip en daar voelde ik na 2 weken al niets meer van. Verder helemaal nergens last van zoals pijn bij vrijen, incontinentie of al die vervelende dingen. Voel me net zoals voor ik een kind gebaard heb.

Zou het echt zo weer doen. Fantastische ervaring.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet
Alle reacties Link kopieren
Mijn bevalling vond ik zeer zeer zeer pijnlijk. Ik kan echt niet omschrijven wat een onmenselijke pijn die weeën deden. Ik had een weeënstorm en had niet dat verhaaltje wat ze vertellen over dat de wee opbouwt op een hoogtepunt komt en dan afzwakt en dan even pauze. Ik ging echt KAPOT aan die weeën. Het bleef maar doorgaan en ik wilde oprecht dood, alles liever dan die pijn.
Gelukkig ben ik een snelle bevaller en was ik er 1.5 uur na het begin van de weeënstorm vanaf :) toen ik mocht gaan persen was de pijn weg.
Wel had ik een lage bloeddruk na de bevalling (door de ruggenprik) en ben 2 dagen ter observatie opgenomen.

Het grootste deel van het herstel liep vlot en ik had weinig napijn. Na een week kon ik alles wel weer, zelfs beter dan tijdens mijn zwangerschap. Tijdens de zwangerschap was ik erg beperkt door ernstige bekkeninstabiliteit.
Dus toen kon ik weer een beetje conditie opbouwen. Op gewicht kwam ik ook weer, maar toen kwam ik aan na het stoppen van de borstvoeding :P dus dat moet ik er nog even af werken.

Blijvende veranderingen:
- Borsten hangen meer
- Striae op m’n buik, slap vel daar
- Nog steeds (zoon is 1.5) voel ik als ik een draaiende beweging maak, in rul zand loop, etc. mijn bekkenhelften langs elkaar schuiven. Die ligamenten zijn gewoon verpest. Ik heb veel bekkentraining gedaan en dat heeft veel klachten weggehaald maar dat restje blijft.
Statistics are used much like a drunk uses a lamppost: for support, not illumination.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven