Nieuwe wasmachine, tips?

13-11-2018 18:50 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Na 10 jaar is het tijd voor een nieuwe wasmachine. Als ik op internet kijk, zie ik door de bomen het bos niet meer.
Ik zoek een wasmachine voor max 800 euro die zuinig is, maar niet alleen maar van die hele lange wasprogramma's heeft.
Verder zie ik dat sommige wasmachines een stoomfunctie hebben die er voor zou zorgen dat kledingstukken niet meer gestreken hoeven te worden. Iemand daar ervaring mee?
Ik zou graag tips ontvangen over welke functies handig zijn of juist overbodig (zoals automatische toevoeging van wasmiddel of instellen van wasduur adhv hoeveelheid was).
En hoor graag positieve of juist negatieve ervaringen over bepaalde merken / modellen.
Alvast bedankt!
Ik heb een AEG van 750 euro en ben daar heel gelukkig mee. Maakt goed schoon, stil, kortste programma is 20 min, gemiddeld programma 59 en je kunt van alles instellen en kiezen.
Deze https://www.coolblue.nl/product/735242/ ... e96es.html

Heeft ook stoom maar daar zie ik het nut niet zo van tot zover.
COtweepuntnul schreef:
13-11-2018 18:54
Deze https://www.coolblue.nl/product/735242/ ... e96es.html

Heeft ook stoom maar daar zie ik het nut niet zo van tot zover.
Oh, die stand is heel handig voor kleding die je daarna uitschudt en ophangt. Veel minder kreukels. Doe ik met de kinderkleding, want dat strijk ik uit principe gewoon niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier staat één van de goedkoopste machines die ik kon vinden en zelfs daarvan gebruik ik maar vier programma´s. En heel af en toe, als ik veel handdoeken ofzo heb, gebruik ik de extra-water knop.

Ik ben niet zo´n fan van allerlei toeters en bellen die allemaal kapot kunnen. Schoon is schoon.

En voordat dalijk iemand roept dat je moet letten op waterverbruik en energiezuinig enzo; vrienden kochten een hele dure wasmasjien. Alleen is die zo zuinig met water dat de was niet goed schoon wordt. Ze moeten dus alles twee keer wassen of gewoon standaard extra water gebruiken.
Plus; het kortste programma duurt een uur. Bij die van mij is het korste programma 20 minuten.
Dus hoewel die van hun zuiniger is in het algemene gebruik, is die van mij zuiniger op een andere manier.

Kies dus vooral voor een machine waar jij wat aan hebt. Als je veel extreem vieze was hebt (voetballende kinderen) kun je beter kiezen voor eentje die wat meer water verbruikt. Heb je vooral heel veel kleinere wasjes (blouses die je apart wilt wassen), dan heb je meer aan een machine die een keertje écht snel is.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een Bosch. met I-dos systeem. Dan vul je de reservoirs met wasmiddel en wasverzachter, en hoef je dat dus niet erbij te doen. ik vond het eerst niet zo nodig maar dat leek mijn man heel handig. Ik moet zeggen dat ik er toch wel blij mee ben.
Verder een 9 kilo trommel, echt perfect.
Er zitten veel programma’s op. het programma dat is het meest gebruik is een uur. je kunt het zelfs nog verkorten tot 45 min. er zit ook een 15 min programma op.
En je kunt vlekken kiezen, dan past hij zich daarop aan. Bloed wordt eerst koud gespoeld en modder eerst goed voorgewassen.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de goedkoopste van Bosch! Top ding. Zit niets extra’s op maar heb ik ook niet nodig. Je snapt hem zonder het gebruiksaanwijzing :-D . Heb hem nu 10 jaar
Alle reacties Link kopieren
COtweepuntnul schreef:
13-11-2018 18:52
Ik heb een AEG van 750 euro en ben daar heel gelukkig mee. Maakt goed schoon, stil, kortste programma is 20 min, gemiddeld programma 59 en je kunt van alles instellen en kiezen.
Bedankt voor de informatie. Die korte programma's klinken aantrekkelijk.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
13-11-2018 19:04
Ik heb een Bosch. met I-dos systeem. Dan vul je de reservoirs met wasmiddel en wasverzachter, en hoef je dat dus niet erbij te doen. ik vond het eerst niet zo nodig maar dat leek mijn man heel handig. Ik moet zeggen dat ik er toch wel blij mee ben.
Verder een 9 kilo trommel, echt perfect.
Er zitten veel programma’s op. het programma dat is het meest gebruik is een uur. je kunt het zelfs nog verkorten tot 45 min. er zit ook een 15 min programma op.
En je kunt vlekken kiezen, dan past hij zich daarop aan. Bloed wordt eerst koud gespoeld en modder eerst goed voorgewassen.
Heb je toevallig een typenummer of link?
En bij dat idos systeem, kun je dan eigen wasmiddel toevoegen, of moet dat van een bepaald merk zijn?
kiwi5 schreef:
13-11-2018 19:32
Bedankt voor de informatie. Die korte programma's klinken aantrekkelijk.
Hij kan er ook vier uur over doen hoor. Op ecostand. Maar dat hoeft niet.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een zuinige: draaaamaaa!
Alle programma’s onder de 2,5 uur zorgen voor was die naar natte hond ruikt. Al vanaf het prille begin en met nieuwe handdoeken. Geen vetluis dus.

Goed merk (Siemens) maar ik was nu alles gedwongen apart: handdoeken op 60 met extra spoelen, kleren op 20 met extra spoelen. Doekjes wekelijks op 90. Horendol word ik ervan. En helemaal niet zuinig dus. Vroeger met m’n oude whirlpool ging alles op 30 en het stonk nooit.

Centrifugeren kan tot 1600 toeren: de handdoeken moet je dan uit de trommelgaatjes trekken. Worden ze ook keihard van, zelfs als ze daarna nog on de droger gaan. Maar voor kleren moet je het dus altijd aanpassen.

Voor mij zou nu het volgende belangrijk zijn:
Goed programma op 30 graden ( niet 20)
Alle programma’s kunnen verkorten
Extra spoelen binnen de programma’s kunnen instellen.

Centrifugeren standaard op 1600 en zuinig: liever niet
Goed spoelen: graag. Was er maar 1 volgens de laatste test van de Consumentenbond. Weet niet meer welke...
Alle reacties Link kopieren
Miele!!!
Ik wil nooit meer een andere.
Super fijne machine.
Door de structuur van de trommel kreukt de was een stuk minder.
En hoef ik dus bijna niet meer te strijken.
Verder kun je er voor kiezen een programma lang of kort te doen.
En zit er een speciaal 20 minuten, 30 minuten en 60 minuten programma op
En nog een hoop andere programma's, de een gebruik ik meer dan de ander.
Maar top wasmachine! Stukken beter dan de samsung die ik hiervoor had.
Ippy, die van mij voldoet aan je eisen ;-)

Herken het slecht schoon worden en muffe was totaal niet.
Alle reacties Link kopieren
valisa schreef:
13-11-2018 19:42
Miele!!!
Ik wil nooit meer een andere.
Super fijne machine.
Door de structuur van de trommel kreukt de was een stuk minder.
En hoef ik dus bijna niet meer te strijken.
Verder kun je er voor kiezen een programma lang of kort te doen.
En zit er een speciaal 20 minuten, 30 minuten en 60 minuten programma op
En nog een hoop andere programma's, de een gebruik ik meer dan de ander.
Maar top wasmachine! Stukken beter dan de samsung die ik hiervoor had.
Dat klinkt heel goed. Maar erg duur neem ik aan?
En dan de vraag of het echt dat geld waard is. Want ik wil graag een fijne wasmachine die lang mee gaat, maar niet tegen een torenhoge prijs.
Ik heb een Miele Twin-dos, wel een duurdere dan 800 maar zijn er ook iets goedkopers.
9 kilo trommel, heel veel programma's (diverse tijden van 20min tot 2,5 uur ofzo).
Fijn reinigingsprogramma voor trommel zelf.
Zuinig in stroom en water. En wasmiddel, twin-dos is fijn, je kan ook kiezen voor je eigen wasmiddel. Toen ik deze kocht, kreeg ik wasmiddel voor halfjaar gratis erbij van Miele die ben ik nu nog aan het opmaken (8 maanden later).
Hier ook een Miele fan. Tussendoor een AEG gehad, maar die voortijdig weg gedaan en weer terug naar Miele gegaan.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou er eentje nemen zonder teveel toeters en bellen.
Verkort programma is wel handig.
En zelf toerental centrifuge kunnen kiezen.
Aeg of Miele.
Alle reacties Link kopieren
Na een aantal dure van rond de €1000, ben ik nu voor een goedkoop ding van Coolblue gegaan. Op zolder geplaatst voor 375 piek. Super machine. En als die 4 jaar meegaat, is het een stuk goedkoper als een Siemens van een rug die na 7 jaar op was.

https://www.coolblue.nl/product/774207/ ... 14636.html
Alle reacties Link kopieren
kiwi5 schreef:
13-11-2018 19:34
Heb je toevallig een typenummer of link?
En bij dat idos systeem, kun je dan eigen wasmiddel toevoegen, of moet dat van een bepaald merk zijn?
ik zal kijken of ik een type kan vinden. het i-dos systeem vul je met je eigen wasmiddel en wasverzachter. ik heb persil en robijn erin.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
https://www.mediamarkt.nl/nl/product/_s ... lsrc=aw.ds

Ik heb deze! Ideaal ding, heb hem een jaar en al een jaar veel plezier van. Was ruikt altijd fris en ook korte progamma's erop.

En hij is nu al goedkoper als toen ik hem kocht!
Alle reacties Link kopieren
https://www.coolblue.nl/en/product/7743 ... i-dos.html

Deze is het. ik zie nu dat ie wel iets boven je budget is. ik vond hem ook aan de dure kant maar ik heb er geen spijt van, integendeel!
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een Bosch met i-dos systeem en bevalt me erg goed (type WAW32642NL). De reservoirs vul je met je eigen wasmiddel/wasverzachter maar mocht je tussendoor een keer met wat anders willen wassen dan kun je i-dos heel makkelijk uitschakelen en het andere wasmiddel gebruiken. Een keer wat meer of minder wasverzachter is met een druk op de knop ook mogelijk.
Verder genoeg programma's. Het 15 minuten programma vind ik handig voor nieuwe, nog niet gedragen, kleding of iets wat alleen even wat opgefrist moet worden.

Verder vind ik een timer handig maar dat hebben alle machines tegenwoordig wel.

Succes met je keuze!
Alle reacties Link kopieren
Toen onze wasmachine kapot ging heb ik een nieuwe van 12KG vulgewicht gekozen die ook zuinig is en weinig lawaai maakt. Zo kan ik bijv. ons tweepersoons beddengoed in 1x wassen ipv 2 wasbeurten. Ook kan ik veel was opsparen en een grote was doen. Zo heb ik al met al minder wasbeurten nodig.

Ik kwam uit bij een Siemens addwash. Deze werkt perfect. Bij het starten bepaalt hij het gewicht en past de tijdsduur daarop aan. Zo kan een katoenprogramma de ene keer 1,5 uur duren en de andere keer 2,5 uur a.d.v. de hoeveelheid was.

Deze heeft ook een klep waarbij je was kan toevoegen als je wat vergeten bent na het starten. Daarvoor koos ik hem niet, maar ik blijk hem vaker te gebruiken dan ik had gedacht.

Al met al wel een duurdere wasmachine, maar voor alle voordelen had ik het geld wel over. En ik ben er nog steeds superblij mee.
Alle reacties Link kopieren
https://www.bol.com/nl/p/zanussi-zwf914 ... uctPageUrl

Deze bevalt hier echt super goed en is als beste koop beoordeeld door de Consumentenbond. Relatief goedkoop, past veel in, alle programma’s zijn aanpasbaar naar kort programma of anti-kreuk etc en het kortste programma is maar 20 minuten. Wij gebruiken standaard het ‘mix’ programma op 30 graden van 1 uur en alles komt er schoon en fris uit. Zou hem absoluut aanraden!
Alle reacties Link kopieren
Dat zuinige met water is inderdaad een crime. En wat ook niet handig is, is wanneer de machine tijdens het wassen continu in beweging is. Maar hoe en of je dat van te voren kan weten....
De miskoop hier doet met dat continu gedraai, mijn handdoeken ontzettend slijten. Misschien speelt ook nog mee dat het een 5-7 liter is, daar had ik helemaal niet bij stil gestaan.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven