Iemand verstand van ratten?

03-12-2018 22:55 102 berichten
Hallo dames,

Heeft hier iemand verstand van ratten? 2 een week geleden heb ik een ratje in huis genomen die anders als slangenvoer had gediend, nu viel mij vanavond op dat ze ineens flink aan het uitdijen is en behoorlijk pieperig is naar haar vriendinnetje toe (we hebben haar vriendin een dag of twee later erbij genomen zodat ze niet alleen zou zijn.) t zijn beide 100% vrouwtjes, nu las ik dat ratten vrouwtjes vanaf 5 weken al geslachtsrijp worden en ik ben bang dat we prijs hebben.

Nu de vraag wat moet ik doen? Moet ik mijn twee dames even scheiden of gaat dat niet ivm opnieuw introduceren? Ik heb een kleinere kooi dus ze kan appart als dat beter is. Waar moet ik verder op. Letten? Wat kan ik als nestmateriaal gebruiken?

Alvast bedankt!
geen verstand van ratten, maar even googelen.... en ik kom op deze site

http://ratten.nl/algemeen/zwangerschap- ... bevalling/


Bij de andere vrouwtjes bevallen kan wel, maar heeft beslist niet de voorkeur. Het moedertje moet rust hebben en het zogen van het nestje kost haar al genoeg energie, als ze alleen zit hoeft ze de rittens niet in de gaten te houden voor andere vrouwtjes. Het kan zelfs zijn dat een ander vrouwtje de rittens wil doden.
Oemayra schreef:
03-12-2018 23:01
geen verstand van ratten, maar even googelen.... en ik kom op deze site

http://ratten.nl/algemeen/zwangerschap- ... bevalling/


Bij de andere vrouwtjes bevallen kan wel, maar heeft beslist niet de voorkeur. Het moedertje moet rust hebben en het zogen van het nestje kost haar al genoeg energie, als ze alleen zit hoeft ze de rittens niet in de gaten te houden voor andere vrouwtjes. Het kan zelfs zijn dat een ander vrouwtje de rittens wil doden.
Bedankt! Ik hoop ergens niet dat ze zwanger is, maar het valt mij gewoon op dat ze een stuk dikker is geworden mijn andere dame is een stuk dunner dan haar.... Man man man dit heb ik weer :facepalm:
spieker27 schreef:
03-12-2018 23:11
Bedankt! Ik hoop ergens niet dat ze zwanger is, maar het valt mij gewoon op dat ze een stuk dikker is geworden mijn andere dame is een stuk dunner dan haar.... Man man man dit heb ik weer :facepalm:
Ik hoop met je mee, als ik lees hoeveel jonkies ze kunnen krijgen o_o
Succes , of sterkte :-)
Oemayra schreef:
03-12-2018 23:16
Ik hoop met je mee, als ik lees hoeveel jonkies ze kunnen krijgen o_o
Succes , of sterkte :-)
Sterkte vind ik een betere omschrijving op het moment :proud: nee grapje hier komen we ook wel weer aan uit.... Hoop ik :rofl:
https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/rat/

stukje leeswerk voor je :-D
Alle reacties Link kopieren
Houdt ie van knuffelen? Je kan haar eens bij je nemen en aan de buik voelen. Zo lang zijn ratten niet zwanger, je kan ze wellicht voelen?

Het jonge neefje van mijn vriend had eens een ingeving die ook nog eens werd toegaan door zijn moeder :facepalm: Hij wilde cavia's. Bleek 1 van de 2 vrouwtjes ook al zwanger te zijn van waar ze hen vandaan had!!. Je kon ze zien en voelen in de buik! :-o
Oh ja, let wel op zwangere ratjes kunnen tijdelijk best wel bijterig zijn!
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ze alsnog promoveren tot slangenvoer. Lost veel problemen op.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
ouwewijsneus schreef:
03-12-2018 23:38
https://www.licg.nl/konijnen-en-knaagdieren/rat/

stukje leeswerk voor je :-D
Dank je wel! Weer wat huiswerk erbij haha!
MissBeany schreef:
03-12-2018 23:46
Houdt ie van knuffelen? Je kan haar eens bij je nemen en aan de buik voelen. Zo lang zijn ratten niet zwanger, je kan ze wellicht voelen?

Het jonge neefje van mijn vriend had eens een ingeving die ook nog eens werd toegaan door zijn moeder :facepalm: Hij wilde cavia's. Bleek 1 van de 2 vrouwtjes ook al zwanger te zijn van waar ze hen vandaan had!!. Je kon ze zien en voelen in de buik! :-o
Ja ik kan haar gewoon oppakken en aan haar buik voelen ik voel zo niets maar ze laat het ook niet echt toe om mij te laten voelen, voor de rest is het echt een knuffelkont
ouwewijsneus schreef:
03-12-2018 23:51
Oh ja, let wel op zwangere ratjes kunnen tijdelijk best wel bijterig zijn!
Tot nu toe is ze nog steeds heel lief, maar ik zal er rekening mee houden. Ik forceer niets en laat haar gewoon bij mij komen en dat gaat tot nu toe prima.
Lopervanhiernaardaar schreef:
04-12-2018 06:58
Je kunt ze alsnog promoveren tot slangenvoer. Lost veel problemen op.
Aaaaaah nee, daar is ze echt te lief voor :biggrin:
Maar wat zou je dan gaan doen met de kleine ratjes? Kan er evt nog zoiets gedaan worden als een abortus? J

Je wilt vast ten koste van zowat alles voorkomen dat na 5 weken de rattenbabies weer nieuwe rattenbabies maken en je een bevolkingsexplosie krijgt.
Alle reacties Link kopieren
En zorg dat de kooi goed afgesloten is aan de onderkant in ieder geval. Als je zo'n kooi hebt met van die spijlen wat plexiglas misschien aan de onderkant. Baby ratjes zijn namelijk echt heel klein.

Ik had vroeger ratjes. Werden alleen kannibalen toen er eentje dood ging. :nooo:
Alle reacties Link kopieren
Hmm dit lijkt mij wel een klusje apart zo met die ratjes. Kunnen behoorlijk wat jongen krijgen. Ik heb eventueel wel speciaal voer dan groeien ze wat sneller hoeven ze niet veel van. Zijn van die roze/paarse kleur brokjes. Dien ze het super goed op en scheelt heel veel stank en gepiep!
Is ze echt een flink stuk dikker dan de ander? Mijn ene rat is ook dikker, maar dat komt omdat zij de alpha is en altijd snel het voer van mijn andere ratje afpakt en opeet. Maar als het verschil wel heel groot is en ze een tijdje bij mannetjes heeft gezeten, is de kans groot dat je prijs hebt..
Gb24 schreef:
04-12-2018 11:57
Hmm dit lijkt mij wel een klusje apart zo met die ratjes. Kunnen behoorlijk wat jongen krijgen. Ik heb eventueel wel speciaal voer dan groeien ze wat sneller hoeven ze niet veel van. Zijn van die roze/paarse kleur brokjes. Dien ze het super goed op en scheelt heel veel stank en gepiep!
Afbeelding
:thunder: :-D
Erizon schreef:
04-12-2018 08:40
Maar wat zou je dan gaan doen met de kleine ratjes? Kan er evt nog zoiets gedaan worden als een abortus? J

Je wilt vast ten koste van zowat alles voorkomen dat na 5 weken de rattenbabies weer nieuwe rattenbabies maken en je een bevolkingsexplosie krijgt.
Ik zorg ervoor dat de meisjes en de jongens gescheiden zullen zijn als ze redelijk zelfredzaam zijn ik heb in de tussentijd alweer een kooi er bij
Leighton schreef:
04-12-2018 08:46
En zorg dat de kooi goed afgesloten is aan de onderkant in ieder geval. Als je zo'n kooi hebt met van die spijlen wat plexiglas misschien aan de onderkant. Baby ratjes zijn namelijk echt heel klein.

Ik had vroeger ratjes. Werden alleen kannibalen toen er eentje dood ging. :nooo:
Ja ik heb een goede kooi nu, inmiddels al contact gehad met een paar fokkers wat ik nu het beste kan doen
Gb24 schreef:
04-12-2018 11:57
Hmm dit lijkt mij wel een klusje apart zo met die ratjes. Kunnen behoorlijk wat jongen krijgen. Ik heb eventueel wel speciaal voer dan groeien ze wat sneller hoeven ze niet veel van. Zijn van die roze/paarse kleur brokjes. Dien ze het super goed op en scheelt heel veel stank en gepiep!
De rede dat ik nu pas terug reageer maakt het nog wat extra klus, we zitten nu namelijk midden in een verhuizing :proud: wat een timing hé! Ik weet niet of je in de buurt woont kan je mij anders een PB sturen om wat voor voer het gaat? Alvast bedankt!
Ceridwen91 schreef:
04-12-2018 15:34
Is ze echt een flink stuk dikker dan de ander? Mijn ene rat is ook dikker, maar dat komt omdat zij de alpha is en altijd snel het voer van mijn andere ratje afpakt en opeet. Maar als het verschil wel heel groot is en ze een tijdje bij mannetjes heeft gezeten, is de kans groot dat je prijs hebt..
Nou, ze piept heel veel als de andere in haar buurt komt en je ziet ze eigenlijk met de dag wel toenemen in vorm... Maar laten we het hopen alsjeblieft dat ze gewoon een wat dikker is :$
spieker27 schreef:
05-12-2018 09:12
Nou, ze piept heel veel als de andere in haar buurt komt en je ziet ze eigenlijk met de dag wel toenemen in vorm... Maar laten we het hopen alsjeblieft dat ze gewoon een wat dikker is :$
Ik heb ook zo’n pieper, ze is gewoon een grote dramaqueen :-D

Hou je ons op de hoogte? Ik ben wel heel benieuwd of je gezinsuitbreiding krijgt of niet :-D
Jazeker hou ik jullie op de hoogte, ik zal er mijn handen wel aan vol hebben voorlopig ik heb geen idee hoe lang ze nog moet....
Mind you dat als je rat bevalt je de baby's nooit never mag aanraken. Zodra jouw geur op de babyrat komt, zal ze deze opeten en het gehele nest vernietigen. Zelf jammer genoeg meegemaakt met hamsters (baby was uit haar nest gevallen dus had die opnieuw bij de moeder gelegd, was een gigantische fout bleek de volgende ochtend)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven