Wie woont in het buitengebied/arbeiderswoning

08-12-2018 19:26 48 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!
Wij hebben een leuk arbeidershuis gezien voor een lage prijs. We zijn aan het overwegen om dit te kopen en voor ongeveer 100.000 te verbouwen.
Ik ben benieuwd wie iets soortgelijks heeft gedaan? Of wat jou ervaring is met het buitenwonen? Of met het renoveren van een oud huis?
wat is buiten wonen?
Alle reacties Link kopieren
welk buitengebied? En wat is dan het binnengebied?
Alle reacties Link kopieren
Haal je die 100.000 er weer uit als je het verkoopt?
Pergamon schreef:
08-12-2018 19:33
Haal je die 100.000 er weer uit als je het verkoopt?
ligt aan het buitengebied
Alle reacties Link kopieren
S-Meds schreef:
08-12-2018 19:36
ligt aan het buitengebied
En aan het soort woning, en aan het soort investeringen dat je doet.
Alle reacties Link kopieren
buitenwonen is landelijk wonen, iets buiten een dorp. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die zo wonen. Of mensen die een oud huis opgeknapt hebben.
Je koopt dus een klein, oud, slecht geïsoleerd huis op het platteland, even grof gezegd?
Bereid je voor op veel werk, vooral in de isolatie. Asbest al gecontroleerd?
Alle reacties Link kopieren
Heb ij mijn jeugd in buitengebied gewoond. Mijnouders hebben zich goed gerealiseerd dat ze ons altijd moesten brengen. Uiteraard niet naar school mar denk aan uitgaan. Of in avond gymles om etc. Is het fijn wonen -ja. Maar realiaeer je de consequenties.
O ja. Het waait er over algmwwn wel altidj. Dus leuk buitenzitten is er niet altijd bij
Alle reacties Link kopieren
Er zijn niet veel low budget woningen op het platteland dus het lijkt me een goede investering. Veel mensen die buiten willen wonen maar het niet kunnen betalen, juist omdat je er heel weinig kleine huizen hebt. Ze zijn er wel, vaak voormalige boerderijen waar de grond stukje bij beetje van verkocht is. En dan blijft er een oud huisje over waar mensen op leeftijd wonen die er hun tijd uit zitten en er niets meer aan doen. Zuinigheid he. Dat is die generatie. En daar moet dan veel aan gedaan worden. Soms worden ze gesloopt en er iets nieuws neergezet.

Waar ergens in buitengebied kom je te wonen dan? Ik woon zelf in buitengebied. Ik ben daar blij om. Ik wil niet meer naar de stad, noch naar de bebouwde kom. Maar ik ben dan ook een liefhebber van natuur en rust.
Alle reacties Link kopieren
spin1234 schreef:
08-12-2018 19:43

O ja. Het waait er over algmwwn wel altidj. Dus leuk buitenzitten is er niet altijd bij

Dat ligt natuurlijk echt aan de locatie. Een huisje midden in een wijdse polder is heel iets anders dan een huisje in de bossen.
moosien schreef:
08-12-2018 19:42
buitenwonen is landelijk wonen, iets buiten een dorp. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die zo wonen. Of mensen die een oud huis opgeknapt hebben.
laat altijd een bouwkundig onderzoek doen en verbouwen van oude woningen valt altijd tegen kostentechnisch
Ik wist helemaal niet dat er ook arbeiderswoningen bestonden op het platteland. Dacht dat die altijd in steden gebouwd werden.
Weer wat geleerd. :)
Alle reacties Link kopieren
RikM schreef:
08-12-2018 19:52
Ik wist helemaal niet dat er ook arbeiderswoningen bestonden op het platteland. Dacht dat die altijd in steden gebouwd werden.
Weer wat geleerd. :)
De boerenknecht van weleer kon zich echt geen boerderij of villa veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
08-12-2018 19:57
De boerenknecht van weleer kon zich echt geen boerderij of villa veroorloven.
En toch zijn er niet veel arbeiderswoningen in het buitengebied. Boerenknechten hadden vaak een plek in de boerderij om te slapen en te eten.
Alle reacties Link kopieren
@iones: in de polder! Het is wel een tussenwoning. We wonen nu in een hoekwoning dus dat zal even wennen zijn. Maar wel met veel grond voor en achter. En ik houd ook van natuur en rust :-)
Alle reacties Link kopieren
Als je op vlak land woont, krijg je de volle laag van de wind. Tenzij er wat bomen omheen staan om de wind op te vangen. Het zal er zeker rustig zijn tenzij je drukke buren hebt die jongens hebben die met bromfietsen spelen en zo. Zelf ben ik meer van het twentse coulissenlandschap.
als je voor een ton verbouwt verwacht dan niet dat je woning ineens een ton meer waard is
Alle reacties Link kopieren
Eigenlijk moet dat ook niet de insteek zijn. Je moet daar gaan zitten met het idee 10 tot 20 jaar met plezier te gaan wonen.
RikM schreef:
08-12-2018 19:52
Ik wist helemaal niet dat er ook arbeiderswoningen bestonden op het platteland. Dacht dat die altijd in steden gebouwd werden.
Weer wat geleerd. :)
Kom naar Oost-Groningen, hier staan ze bij bosjes. En nog goedkoop ook: https://www.funda.nl/koop/termunterzijl ... rbuurt-22/ https://www.funda.nl/koop/bad-nieuwesch ... llelweg-6/ https://www.funda.nl/koop/nieuwolda/hui ... straat-15/

Waren meestal voor de arbeiders van de boer, of voor industriearbeiders.
iones schreef:
08-12-2018 20:01
En toch zijn er niet veel arbeiderswoningen in het buitengebied. Boerenknechten hadden vaak een plek in de boerderij om te slapen en te eten.
Tenzij ze volwassen waren en een gezin hadden, dan hadden ze vaak een huisje naast de boerderij. In het begin een soort plaggenhut (daar is mijn opa nog in geboren), maar later een echt stenen huis.
Alle reacties Link kopieren
moosien schreef:
08-12-2018 19:42
buitenwonen is landelijk wonen, iets buiten een dorp. Ik ben benieuwd naar ervaringen van mensen die zo wonen. Of mensen die een oud huis opgeknapt hebben.
Wij wonen net buiten een dorp, wat achteraf en hebben een oud huisje opgeknapt. Wat wil je weten?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben in 2003 een arbeiderswoning in het buitengebied gekocht en voor 140.000 gulden opgeknapt. Daar heerlijk gewoond totdat kindje nummer 3 er was. Toen werd het krap in ons arbeiderswoninkje. Daarom in 2011 gestart met opnieuw een verbouwing waarbij het woonoppervlak vergroot is van 150 m2 naar 310 m2. Nu met inmiddels 4 kindjes wonen we hier heerlijk ruim en lekker landelijk. De kinderen (de 3 grootsten) kunnen naar school fietsen en ook naar vriendinnen / vrienden. Sporten etc. moet per auto en dus fungeer ik vaal als taxi. Dat is een ieniemienie nadeeltje. Voor de rest alleen maar voordelen: alle ruimte, heerlijk huis, grote tuin, heerlijk rustig, veel buitenspelen, weinig verkeer. Het 'dorp' ligt hier 1500-2000 meter vandaan, dus een bakkertje, sparretje, krantenwinkeltje, schooltje, kroegje etc zijn in de buurt. En extra heerlijk is de jachthaven met strandje in hetzelfde dorp. Wij gaan hier nooooooit meer weg. Beste keuze ever!
Alle reacties Link kopieren
eenhoorn schreef:
08-12-2018 20:10
Wij wonen net buiten een dorp, wat achteraf en hebben een oud huisje opgeknapt. Wat wil je weten?
Hoe bevalt het jullie? Wonen jullie vrijstaand? Duurde de verbouwing lang (wij willen een aannemer alles laten doen)? hebben jullie kinderen en beschouw je het halen/brengen als een last? Zitten jullie vaak in de tuin? Had je achteraf liever in een dorp willen wonen in een nieuwer huis maar met weinig grond? Wat vind je de voordelen en nadelen? Vragen zat dus :-p
Alle reacties Link kopieren
Digisuus schreef:
08-12-2018 20:14
Wij hebben in 2003 een arbeiderswoning in het buitengebied gekocht en voor 140.000 gulden opgeknapt. Daar heerlijk gewoond totdat kindje nummer 3 er was. Toen werd het krap in ons arbeiderswoninkje. Daarom in 2011 gestart met opnieuw een verbouwing waarbij het woonoppervlak vergroot is van 150 m2 naar 310 m2. Nu met inmiddels 4 kindjes wonen we hier heerlijk ruim en lekker landelijk. De kinderen (de 3 grootsten) kunnen naar school fietsen en ook naar vriendinnen / vrienden. Sporten etc. moet per auto en dus fungeer ik vaal als taxi. Dat is een ieniemienie nadeeltje. Voor de rest alleen maar voordelen: alle ruimte, heerlijk huis, grote tuin, heerlijk rustig, veel buitenspelen, weinig verkeer. Het 'dorp' ligt hier 1500-2000 meter vandaan, dus een bakkertje, sparretje, krantenwinkeltje, schooltje, kroegje etc zijn in de buurt. En extra heerlijk is de jachthaven met strandje in hetzelfde dorp. Wij gaan hier nooooooit meer weg. Beste keuze ever!
Dat is een flinke verbouwing! wel fijn zoveel ruimte. Hoe hebben jullie die extra ruimte gecreëerd? De school van de kids zou dan op 5.5 km afstand liggen. Dus ik zou ze moeten brengen en halen (ze zijn 6 en 8 jr oud). Ik heb er veel zin in!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven