Drachtige konijn(en)

09-12-2018 16:06 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik verzorg tijdelijk drie konijnen voor een gezin, nu zag ik dat een van de vrouwtjeskonijnen een nest aan het maken was van haar vacht en stro,
bij navraag bij de eigenaren, zou het goed mogelijk zijn dat ze drachtig is.

Na de eerste paniek heb ik een paar vragen voor de konijnenkenners hier,
Kan ik de twee vrouwtjes bij elkaar laten als ze een nestje krijgen? En wat als ze allebei drachtig zijn?
Mogen ze buiten blijven?


Alvast bedankt
Word je per konijn betaald? Dat zou een mooie meevaller zijn. ;-D
Buiten is geen probleem. Wat betreft bij elkaar laten, hoeveel ruimte hebben ze?
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
09-12-2018 16:17
Buiten is geen probleem. Wat betreft bij elkaar laten, hoeveel ruimte hebben ze?
Ze hebben ongeveer 80 cm lengte en 50 breed, de zijkanten zijn open..
Foresta schreef:
09-12-2018 16:21
Ze hebben ongeveer 80 cm lengte en 50 breed, de zijkanten zijn open..
Dat is wel belachelijk weinig ruimte, of kunnen ze door de hele tuin?
Foresta schreef:
09-12-2018 16:21
Ze hebben ongeveer 80 cm lengte en 50 breed, de zijkanten zijn open..
Voor 3 konijnen o_o
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
09-12-2018 16:25
Voor 3 konijnen o_o
Voor de twee vrouwtjes, het mannetje zit op de bovenste verdieping.
Dus twee konijnen op 80x50 cm?! :O O_O :evil:

Dat vind ik érg weinig. Té weinig. Maar goed, 't zijn niet jouw konijnen. Maar omdat ze elkaar op zo'n oppervlak totaal niet kunnen ontlopen zou ik er niet gerust op zijn om ze samen te laten zitten. Risico dat het andere vrouwtje de jongen, bewust of onbewust, iets aandoet. Of dat de moeder in beschermingsdrang hevig met het andere vrouwtje gaat vechten.Mijn voorkeur zou zijn uit elkaar halen.

Maar: heb je daar plek voor? Heb je een reservekooi beschikbaar?

En is het baasje het daarmee eens? Want nu uit elkaar halen voor een aantal weken, betekent niet dat ze straks zo weer bij elkaar kunnen. Met een beetje pech moet ze ze dan helemaal opnieuw gaan koppelen, en met nog wat meer pech lukt dat niet (twee vrouwtjes gaat niet altijd goed).

Aangezien jij 'slechts' de oppas bent vind ik de mening van het baasje hierin leidend, ook als wij daar met zijn allen misschien iets anders van denken.

Hoe zeker is dat ze drachtig is? Nestje maken en haar uittrekken doen vrouwtjeskonijnen ook als ze schijnzwanger zijn. Is het mannetje een paar weken geleden bij het vrouwtje geweest?
Man man man, dat is echt veel te weinig ruimte. Cavia's zijn een stuk kleiner maar die hebben minimaal 100x60cm nodig per tweetal. Konijnen hebben veel meer nodig.

Een ram alleen is ook sneu. Konijnen zet je in een koppel van een ram en een voedster.
Alle reacties Link kopieren
appeltjesgroen schreef:
09-12-2018 16:28
Dus twee konijnen op 80x50 cm?! :O O_O :evil:

Dat vind ik érg weinig. Té weinig. Maar goed, 't zijn niet jouw konijnen. Maar omdat ze elkaar op zo'n oppervlak totaal niet kunnen ontlopen zou ik er niet gerust op zijn om ze samen te laten zitten. Risico dat het andere vrouwtje de jongen, bewust of onbewust, iets aandoet. Of dat de moeder in beschermingsdrang hevig met het andere vrouwtje gaat vechten.Mijn voorkeur zou zijn uit elkaar halen.

Maar: heb je daar plek voor? Heb je een reservekooi beschikbaar?

En is het baasje het daarmee eens? Want nu uit elkaar halen voor een aantal weken, betekent niet dat ze straks zo weer bij elkaar kunnen. Met een beetje pech moet ze ze dan helemaal opnieuw gaan koppelen, en met nog wat meer pech lukt dat niet (twee vrouwtjes gaat niet altijd goed).

Ik heb ze geholpen met verhuizen en zag die konijntjes in een doos bij elkaar zitten, dat is nu ong. 3-4 weken terug, de baasjes zeggen dat het dus mogelijk is. Ik kan een kooi regelen.

Aangezien jij 'slechts' de oppas bent vind ik de mening van het baasje hierin leidend, ook als wij daar met zijn allen misschien iets anders van denken.

Hoe zeker is dat ze drachtig is? Nestje maken en haar uittrekken doen vrouwtjeskonijnen ook als ze schijnzwanger zijn. Is het mannetje een paar weken geleden bij het vrouwtje geweest?
Foresta schreef:
09-12-2018 16:21
Ze hebben ongeveer 80 cm lengte en 50 breed, de zijkanten zijn open..

:cry:

Dat is vragen om problemen. Sowieso al.
Foresta schreef:
09-12-2018 16:36
Ik heb ze geholpen met verhuizen en zag die konijntjes in een doos bij elkaar zitten, dat is nu ong. 3-4 weken terug, de baasjes zeggen dat het dus mogelijk is. Ik kan een kooi regelen.
Hmmm, met een draagtijd van circa 30 dagen is dat dus best wel waarschijnlijk. Zeker als het vrouwtje niet bekend is met schijnzwangerschappen (sommige nijnen hebben dat om de haverklap).

Ik zou ze uit elkaar halen. Ik zou het mogelijk drachtige vrouwtje in haar vertrouwde omgeving laten en het andere vrouwtje tijdelijk elders huisvesten. En het drachtige vrouwtje ruim stro geven om een knus nestje te maken.

(Ennuh... ze kunnen dus ook nog allebei drachtig zijn he...)
Alle reacties Link kopieren
Jezus. Vinden de baasjes het soms zelf leuk om met 4 man op 20m2 te gaan wonen?
Ik weet dat het niet jouw konijnen zijn, maar ik word hier zo woest van. Kaart dit aub aan bij de eigenaar, grote kans dat ze dat zelf niet eens weten.
-
Foresta schreef:
09-12-2018 16:27
Voor de twee vrouwtjes, het mannetje zit op de bovenste verdieping.
Dat is echt veel te klein.
Wat bedoel je met open zijkanten? Staan ze wel uit de wind?

Kan je niet een tijdelijke ren neerzetten, zodat ze iig nog wat kunnen bewegen?
Phloxx schreef:
09-12-2018 16:48
Jezus. Vinden de baasjes het soms zelf leuk om met 4 man op 20m2 te gaan wonen?
Ik weet dat het niet jouw konijnen zijn, maar ik word hier zo woest van. Kaart dit aub aan bij de eigenaar, grote kans dat ze dat zelf niet eens weten.
Anders ik wel. Fucking dierenmishandeling als je het mij vraagt. Arme schatjes kunnen niet eens de benen strekken. Gaat me aan het hart. :'(

To, ik weet dat jij er niks aan kan doen. Maar het frustreert zo dat mensen zomaar dieren kopen en die ergens in stoppen zonder na te denken.
TO, hoe gaat het met de nijnen?

Nog steeds met nestje maken in de weer? Of misschien zelfs al jonkies geboren? Of misschien toch alleen schijnzwanger en niks aan de hand?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven