verhuizen naar dorp bij Utrecht

12-12-2018 16:44 50 berichten
Wij overwegen de stad (Utrecht) uit te gaan en te verhuizen naar een dorp in de buurt van Utrecht. We denken aan Houten, Driebergen, Odijk, De Bilt/Bilthoven, evt Vianen.. of evt iets verderop, Leersum of Amerongen. Het moet wel wat voorzieningen (een paar leuke eettentjes, terrasjes en het liefst een paar goede winkels zoals de Hema ;-) ) hebben. Ook voor onze zoon, die over een paar jaar naar de Middelbare school gaat moet het wel in de smaak vallen (dus een al te klein dorp is dan niet zo'n goed plan denken we). Verder vinden we het fijn als je snel in de natuur kunt zijn (dat missen we in Utrecht). Iemand ervaringen / tips?

groetjes H
Alle reacties Link kopieren
Rhenen?
Over het algemeen raad iedereen zijn eigen dorp aan.

Ik zou ook kijken wat qua woon-werk handig is. Waar werken jullie en wil je met auto of trein? (of fiets)
Castor1975 schreef:
12-12-2018 16:47
Rhenen?
vinden we net iets te ver weg
[quote=VelvetVolvo post_id=29344398 time=1544629685 user_id=366171]
Over het algemeen raad iedereen zijn eigen dorp aan.

haha ja daar zit iets in..
We werken in Utrecht. Hebben een auto. Het is natuurlijk fijn om met de fiets naar het werk te kunnen geen must, met de auto is ook ok. Het is ook wel fijn als er een station is, oa omdat verschillende vrienden van ons die verder weg wonen geen auto hebben en ons dan toch vrij gemakkelijk kunnen bezoeken :-)

We verlangen vooral naar een iets gemoedelijkere sfeer. Waar het wat rustiger is (Utrecht is zoo druk!), je wat meer contact hebt met de mensen in je straat. En dus wat dichter bij de natuur. Maar af en toe een avondje uit eten of naar de film vinden we ook fijn dus de middle of nowhere is ook weer niet de bedoeling..
Alle reacties Link kopieren
Wijk bij Duurstede (of Cothen), daar is nog een Hema ook!
Je zit daar wel letterlijk aan het einde van de weg, maar met de bus ben je in een half uur in Utrecht of Zeist.

Bunnik. Daar zit een treinstation. Ben je ook in no time in Utrecht.

Amerongen/Leersum zijn beiden leuk, maar als je winkels zoekt zou ik eerder Leersum doen.

Alle reacties Link kopieren
Een op NS.nl kijken voor alle plaatsen in omgeving Utrecht met een treinstation ... .
Alle reacties Link kopieren
Ik vind Houten leuk! Het is een groot dorp met een redelijk groot winkelcentrum, er wonen veel jonge mensen met kinderen. Ook zijn er twee treinstations en vanaf daar zit je zo in Utrecht.
Alle reacties Link kopieren
H73 schreef:
12-12-2018 16:54
vinden we net iets te ver weg
dan zou ik Amerongen ook overslaan, is trouwens ook totaal onhandig met zicht op middelbare scholen.
guppekop wijzigde dit bericht op 12-12-2018 17:22
19.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Breukelen? Heeft een treinstation (volgens mij 15mn naar utrecht station), middelbare school en Hema :-D

Is verder niet al te groot.
Alle reacties Link kopieren
je noemt wel Driebergen maar niet Zeist > is daar een reden voor? Ik zou dan eerder voor Zeist kiezen ivm voorzieningen

Houten lijkt mij ook leuk.
Alle reacties Link kopieren
guppekop schreef:
12-12-2018 17:19
dan zou ik Amerongen ook overslaan, is trouwens ook totaal onhandig met zicht op middelbare scholen.
Ligt wel een heel stuk dichter bij Utrecht dan Rhenen, maar heeft verder weinig winkels.
V.w.b. vo: Maarsbergen heeft een VMBO, Zeist is ook niet het einde van de wereld daarvandaan, in Doorn zitten 2 vo's, Wijk bij Duurstede heeft er ook één, en Veenendaal is ook goed te doen. Maar ik praat nu vanuit dat ik het gewend ben.

Alle reacties Link kopieren
Houten is leuk. Kom er niet vandaan en woon er niet, maar ken wel iemand die daar woont. En de bioscoop is leuk, dat is misschien een pluspunt.
Alle reacties Link kopieren
De Bilt, Bilthoven, Zeist, Soest, Baarn voldoen allemaal aan je eisen. Goede middelbare scholen, middenin de natuur, goede OV verbindingen met Utrecht en op fietsafstand van de stad. Ook Hilversum voldoet nog aan je eisen maar is natuurlijk geen dorp.
Minder goede of zelfs geen OV-verbinding maar wel erg mooi en fijn om te wonen: Loosdrecht, Lage Vuursche, Maarssenveen, Westbroek, Groenekan, misschien zelfs Kortenhoef.

Of je kunt de kant van Culemborg op, ook leuk.

Utrecht ligt natuurlijk zo centraal dat je de leuke woonplaatsen voor het uitkiezen hebt. Je moet alleen een zak geld meenemen maar met een huis dat je in Utrecht achterlaat zal dat wel goed zitten neem ik aan.
Am Yisrael Chai!
Wij zijn ook naar een omliggend dorp gegaan. We hebben er een paar keer rondgereden en zo ontdekt dat we bijvoorbeeld in houten of Zeist echt never nooit willen wonen. Zeist is armoe troef en houten een grote vinex wijk. Zo vielen er wel meer dorpen af. Uiteindelijk vonden we Amersfoort, Soest, den dolder/de bilt en Vleuten heel erg leuk.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis Vleuten nog in het rijtje. Een dorp dichterbij Utrecht kan je niet vinden denk ik :). Moet je natuurlijk wel het oude Vleuten hebben, niet vleuterweide.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
Driebergen zou ik niet doen. We hebben er zelf gewoond en het verkeer is afschuwelijk, de stoplichten zijn ontelbaar, overal en slecht afgesteld. Voor kinderen is er weinig te doen en een terrasje pakken... tja er zijn maar 2 die het woord terras waardig zijn. En nog maar te zwijgen over de studenten van die ene privé instelling...

Het dorp zelf is ook erg ons-kent-ons. Probeer daar maar tussen te komen...

Houten zou mij persoonlijk meer aanspreken. Dan heb je ook meer keus uit middelbare scholen etc.
Houten, Zeist, Bunnik, Bilthoven, Soest.
Veenendaal ook een optie, al zitten daar ook nog wat echte zwarte-kousen wijken, daar zou ik dan wel even goed naar kijken.
Alle reacties Link kopieren
Ik mis nog IJsselstein in het rijtje! Daar zijn vrienden van ons gaan wonen toen ze weg wilden uit Utrecht. Wat een leuk dorp is dat!
[quote=guppekop post_id=29344539 time=1544631695 user_id=318749]
je noemt wel Driebergen maar niet Zeist > is daar een reden voor? Ik zou dan eerder voor Zeist kiezen ivm voorzieningen

Ik ken Zeist goed en ben niet zo'n fan van de sfeer daar (zacht uitgedrukt ;-) )
[quote=Grobbekuiken_ post_id=29344458 time=1544630418 user_id=358968]
Wijk bij Duurstede (of Cothen), daar is nog een Hema ook!
Je zit daar wel letterlijk aan het einde van de weg, maar met de bus ben je in een half uur in Utrecht of Zeist.

WbD lijkt me idd erg leuk. Wel iets verder weg van Utrecht, maar zeker het uitchecken waard voor ons denk ik idd

Bunnik. Daar zit een treinstation. Ben je ook in no time in Utrecht.

Bunnik lijkt me erg saai eigenlijk..
[quote=
Veenendaal ook een optie, al zitten daar ook nog wat echte zwarte-kousen wijken, daar zou ik dan wel even goed naar kijken.

Ja Veenendaal overwegen we ook..
Grobbekuiken_ schreef:
12-12-2018 17:25

V.w.b. vo: Maarsbergen heeft een VMBO, Zeist is ook niet het einde van de wereld daarvandaan, in Doorn zitten 2 vo's, Wijk bij Duurstede heeft er ook één, en Veenendaal is ook goed te doen. Maar ik praat nu vanuit dat ik het gewend ben.

Woont jij in Veenendaal? Bevalt het..? Prachtige omgeving daar in ieder geval.
Maarsbergen lijkt me wel heel erg klein. En Doorn misschien wat te kak..
fashionvictim schreef:
12-12-2018 17:31
De Bilt, Bilthoven, Zeist, Soest, Baarn voldoen allemaal aan je eisen. Goede middelbare scholen, middenin de natuur, goede OV verbindingen met Utrecht en op fietsafstand van de stad. Ook Hilversum voldoet nog aan je eisen maar is natuurlijk geen dorp.
Minder goede of zelfs geen OV-verbinding maar wel erg mooi en fijn om te wonen: Loosdrecht, Lage Vuursche, Maarssenveen, Westbroek, Groenekan, misschien zelfs Kortenhoef.

Of je kunt de kant van Culemborg op, ook leuk.

Utrecht ligt natuurlijk zo centraal dat je de leuke woonplaatsen voor het uitkiezen hebt. Je moet alleen een zak geld meenemen maar met een huis dat je in Utrecht achterlaat zal dat wel goed zitten neem ik aan.
Dank voor de tips. En klopt, we laten een huis achter waar we flink wat (overwaarde) voor kunnen vangen dus dat is zeker fijn :-)
-Nienke- schreef:
12-12-2018 18:56
Ik mis nog IJsselstein in het rijtje! Daar zijn vrienden van ons gaan wonen toen ze weg wilden uit Utrecht. Wat een leuk dorp is dat!
IJsselstein is een stad. Een kleine stad weliswaar, maar een stad :biggrin:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven