Nieuwe schoorsteen van de buren

16-12-2018 16:16 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn buren (met een vrijstaand huis) hebben vorige week een nieuwe kachel en een nieuwe schoorsteen geplaatst.
Nou ja, eigelijk alleen een kachelpijp met zo'n windtrekker erop.

Even voor het stookgedrag van de buren.
Ze hadden al een bestaande kachel met schoorsteen, en hebben nu een extra kachel geplaatst.
Ze stoken volgens mij altijd nat hout.
Want er komt altijd, ja altijd, witte rook uit hun schoorsteen.
Voorheen had ik er niet zo'n last van. Alleen voor het huis, als de wind verkeerd stond, rook ik het.

Nu even terug naar hun nieuwe kachelpijp. Deze kachelpijp is op hun aanbouw, met plat dak gezet. En nu ruik ik, zeer sterk, hun rook. Ook constant mistig in onze tuin. Heb er echt, zeer veel last van.

Voordat ik naar de buren ga, wilde ik even uitzoeken of dit eigelijk wel mocht. Maar ik snap niet helemaal wat er nu bedoeld wordt.
Misschien kan iemand mij hier uitleggen of het mag.

Ik lees namelijk dat de schoorsteen een halve meter boven de daknok uit moet steken. Maar dit hebben de buren niet.
Hij steekt anderhalve meter boven hun plat dak uit. En de schoorsteen zit zo'n vijf meter vanaf het begin van het schuin dak af. Misschien zelfs nog iets verder.

Weten jullie of dit mag?
Alle reacties Link kopieren
Zoals ik het hier lees op de link zou hij halve meter boven het platte dak uit moeten steken

https://www.kachelconcurrent.com/tips/p ... ijp-op-dak
Alle reacties Link kopieren
Deze link had ik inderdaad ook gelezen.
Dat zou dus betekenen, dat de schoorsteen op 3,5 meter hoogte geplaatst mag worden.

Maar ik had ergens anders weer gelezen, dat dat veel te laag is.

(De schoorsteen van de buren zit op ongeveer 4 meter)
Alle reacties Link kopieren
Overlast veroorzaken mag in elk geval niet. Misschien heb je iets aan de tips hier:
https://www.milieucentraal.nl/in-en-om- ... ut-stoken/
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij moet je juist rekenen een halve meter boven de nok van het dak. dus het hoogste punt. Uit een aanbouw mag helemaal niet. dan moet de pijp toch langs het huis naar het hoogste punt worden geleid en daar mag er pas rook vrijkomen. dit is wat onze haardenboer mij vertelde bij aanschaf van onze haard.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Deze link had ik nog niet gelezen.
Dank je, Nimbus.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
16-12-2018 16:47
Volgens mij moet je juist rekenen een halve meter boven de nok van het dak. dus het hoogste punt. Uit een aanbouw mag helemaal niet. dan moet de pijp toch langs het huis naar het hoogste punt worden geleid en daar mag er pas rook vrijkomen. dit is wat onze haardenboer mij vertelde bij aanschaf van onze haard.


Dit klinkt ook logisch. Want door de hoge gebouwen rond de kachelpijp, kan de rook niet weg, en gaat hij zelfs naar beneden.
Wat bij ons dus het geval is....
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht ook dat op aanbouw zo laag niet mag.

Wat ik wel weet is dat witte rook ‘goede’ rook is. Bij slechte verbranding/nat hout krijg je donkere rook
Alle reacties Link kopieren
Het verbaast mij soms dat een houtkachel nog mag want het geeft enorm veel luchtvervuiling en problemen bij mensen met luchtwegenklachten. Ik vind het zelf ook lekker ruiken en snap waarom mensen het hebben. Vorig jaar kreeg ik longproblemen en mijn omgeving zijn veel houtkachels. Het zorgt oa voor kortademigheid wanneer ik fiets. Ik vraag mij af hoe lang het duurt voordat houtkachels helemaal worden verboden.

https://houtrook.nl/ggd-waarschuwt-onge ... utkachels/
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga er ook vanuit dat het niet heel lang meer gaat duren, voordat het verboden is.

Maar verder maakt het mij eigelijk niet zo veel uit of er veel gestookt word of niet. Ik woon in een oude wijk, waar heel veel huizen nog gebruik maken van de schoorsteen. Dit ruik je normaal ook wel. Dat vind ik nog niet zo erg.
Maar hier heb ik echt wel last van.
Als ik door het raam naar buiten kijk, voor of achter maakt niet uit, zie ik de rookwolken voorbij vliegen.
Ook de geur is sterk.

Dat witte rook, goede rook is, wist ik niet.
Bij de meeste mensen hier in de straat zie je de rook niet.
Ik ging er eigelijk vanuit, dat onzichtbare rook, goede rook was.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het probleem bij hen aankaarten. Dit is een mogelijke oplossing: http://www.rookgasventilator.nl/oplossi ... elke-haard
Nee; dat mag niet.

Rookkanaal
Een rookkanaal moet altijd boven het dak uitkomen. Soms is er een vergunning nodig voor de aanleg van een rookkanaal. Een rookkanaal mag hoe dan ook niet uitkomen op een plek waar buren overlast hebben van de rook.
Wilt u gebruikmaken van een bestaand rookkanaal? Laat deze dan eerst nakijken door een deskundige. Niet elk rookkanaal is namelijk geschikt voor een houtkachel. Er mogen bijvoorbeeld geen bochten van meer dan dertig graden inzitten, het kanaal moet een bepaalde lengte hebben en van brandwerend materiaal zijn gemaakt.


Bron: https://www.eigenhuis.nl/huis-duurzaam- ... houtkachel

Bij bovenstaande link even paar keer doorklikken voor 'ik heb last van de houtstook van de buren; wat zijn de regels'

Heb medelijden met je. Heb zwaar astma en krijg het stikbenauwd van alle open haarden, houtkachels. allesbranders e.d. Dus weet maar al te goed hoe vervelend dit soort dingen zijn. Hoop dat je er met de buren uit kunt komen. Heb je goed contact met de buren? Dat maakt het misschien iets makkelijker/hen meewerkender.

Je kunt het trouwens ook altijd kosteloos navragen (zelfs per mail) bij www.juridischloket.nl
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 16-12-2018 17:42
8.64% gewijzigd
Gaat het nou om een CV of een houthaard? En is het een schoorsteen of een rookgasafvoer(pijp)?
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
16-12-2018 16:47
Volgens mij moet je juist rekenen een halve meter boven de nok van het dak. dus het hoogste punt. Uit een aanbouw mag helemaal niet. dan moet de pijp toch langs het huis naar het hoogste punt worden geleid en daar mag er pas rook vrijkomen. dit is wat onze haardenboer mij vertelde bij aanschaf van onze haard.
Dit is ook onze ervaring. Er was ook nog een andere oplossing maar dat was alleen van een gashaard
Alle reacties Link kopieren
@shaunthesheep: het gaat om een houtkachel. Ze hebben geen schoorsteen; maar een "ijzeren" buis boven het dak uitkomen.
Er zit nog wel een soort van bol op. Ik denk een soort van ventilator.

@tijdschriftenverslinder: ja. Idd. Een schoorsteen moef boven een daknok uitkomen. Naar bij een plat dak, bv een aanbouw, gelden heel andere regels. Tenminste, volgens heel veel sites.
Ik kom er daarom ook niet helemaal uit.

Navragen bij juridisch loket. Daar had ik nog niet aan gedacht. Zal ik toch eens doen. Dank je.

Ik zit wel redelijk op goede voet met de buren. Maar ik wilde me eerst even verdiepen in de regels. Gewoon om te kijken, wat voor soort gesprek ik moet gaan voeren. En natuurlijk ter voorbereiding. :-D
Phoebe-Buffay schreef:
16-12-2018 18:58
@shaunthesheep: het gaat om een houtkachel. Ze hebben geen schoorsteen; maar een "ijzeren" buis boven het dak uitkomen.
Er zit nog wel een soort van bol op. Ik denk een soort van ventilator.
En jij en buren hebben een huis met een verdieping en een schuin dak en tegen het huis van jullie buren is een uitbouw met plat dak gebouwd waar die houtkachel in is begrijp ik? Dan moet die afvoerpijp zo verticaal mogelijk boven de punt van het schuine dak van het hoofdhuis uitkomen. Dus niet zoals nu aangelegd is. Succes, hopelijk passen ze het snel aan!
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
16-12-2018 20:02
En jij en buren hebben een huis met een verdieping en een schuin dak en tegen het huis van jullie buren is een uitbouw met plat dak gebouwd waar die houtkachel in is begrijp ik?
Ja, dat klopt.
En ik hoop inderdaad dat ze er iets aan willen doen.
De reden waarom ze dit gedaan hebben, is waarschijnlijk om kosten te drukken. Elke meter extra pijp kost ca. 250- 300 euro. Dus je kunt je bedenken dat nog 5 meter de hoogte in een flinke som geld kost.
Maar dat maakt niet uit. Je moet er gewoon geen overlast van hebben en de nok van je dak is logisch, omdat rookgassen anders niet weg kunnen en blijven hangen. Ik denk toch echt dat je buren pech hebben. Ze hebben denk ik gehoopt dat het mee zou vallen, maar ze hebben mis gegokt. En nu ligt de bal bij hen om te zorgen dat jij er geen last meer van hebt.

Of het stoken an sich zo slecht is, weet ik niet. Doe ik geen uitspraak over, want er zijn verschillende onderzoeken die A of B beweren. Je hebt bijv. houtkachels met zo'n goed rendement, dat ze zuiniger zijn dan gas. Dus het ligt ook aan de soort kachel en het soort hout wat je stookt. En op windstille dagen kun je beter niet stoken.
Alle reacties Link kopieren
Wow, dat is wel veel geld, die kachelpijpen.

Weet verder ook niet wat voor soort kachel eronder zit. Alleen dat het een houtkachel is.
Phoebe-Buffay schreef:
16-12-2018 18:58
@shaunthesheep: het gaat om een houtkachel. Ze hebben geen schoorsteen; maar een "ijzeren" buis boven het dak uitkomen.
Er zit nog wel een soort van bol op. Ik denk een soort van ventilator.

@tijdschriftenverslinder: ja. Idd. Een schoorsteen moef boven een daknok uitkomen. Naar bij een plat dak, bv een aanbouw, gelden heel andere regels. Tenminste, volgens heel veel sites.
Ik kom er daarom ook niet helemaal uit.

Navragen bij juridisch loket. Daar had ik nog niet aan gedacht. Zal ik toch eens doen. Dank je.

Ik zit wel redelijk op goede voet met de buren. Maar ik wilde me eerst even verdiepen in de regels. Gewoon om te kijken, wat voor soort gesprek ik moet gaan voeren. En natuurlijk ter voorbereiding. :-D
Je mag bij houtstook geen hinder/overlast voor je buren veroorzaken. Dus je buren zitten al duidelijk fout, lijkt mij. Maar ben wel benieuwd wat het juridisch loket zegt.
Alle reacties Link kopieren
Hier exact hetzelfde meegemaakt in het huizenblok. De kachel moest weg. Mag alleen op t dak van t huis inderdaad. Hier heeft de wijkagent tussen de 2 buren bemiddeld.
Alle reacties Link kopieren
Jeetje hier zou ik van balen zeg! Ik heb astma en kan echt niet tegen rook.
Onze buren hebben een vuurkorf en traditionele bbq. In de zomer zit ik graag in de achtertuin meestal te knutselen of te puzzelen. Plotseling wordt ik weggerookt ik ren naar binnen om ons slaapkamer raam dicht te doen en mijn man gaat snel de spullen naar binnen halen en de tuinkussens op hun plek leggen.

Na 2 zomers heb ik contact opgenomen met de vraag of ze 5-10 minuten voordat ze de bbq of korf aanzetten even kunnen melden dat ze dit gaan doen zodat ik gelijk weg kan en de spullen naar binnen kan brengen.
Ze schrokken zich een hoedje dat ik er zoveel last van had. Voorheen deden ze elke mooie avond de vuurkorf aan maar sinds mijn vraag helemaal niet meer.
En bij BBQ melden ze het idd steeds netjes.

Hopelijk reageren jouw buren ook zo coulant maar gelijk heb je dat je eerst even wilt kijken wat je rechten zijn gewoon zodat je weet hoe de zaken ervoor staan.
Succes ermee!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven