Pelletkachel

18-12-2018 20:03 60 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier ook mensen die al een pelletkachel hebben?
Hij is niet verbonden met de cv, we gaan alleen de benedenverdieping ermee verwarmen.
Boven stoken we sowieso nooit, we laten alleen de radiator van de badkamer nu altijd open staan omdat het water van de cv nkg wel rondgepompt moet worden.
Ons idee was om de thermostaat zo te programmeren dat hij alleen s ochtends van 6 tot 9 stookt op 23 graden, zodat de badkamer dan lekker warm is. De radiatoren beneden draaien we dicht.
Hoe bevalt hij jullie? En wat kan je hiermee op jaarbasis besparen op de gasrekening?
Verbruik voor ons schat ik op 1800 kilo pellets op jaarbasis. Ca. 650 euro.
madeliefjees wijzigde dit bericht op 28-06-2019 10:56
3.27% gewijzigd
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
beter neem je een mobiele thermostaat.
(ik ben een mooie vrouw)
Alle reacties Link kopieren
radiatorenn nooit helemaal, dichtdraaien. straks vriest het en springt je kachel op storing.
(ik ben een mooie vrouw)
Alle reacties Link kopieren
De badkamerradiator blijft open hoor. Wat is een mobiele thermostaat?
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
ja maar dan stroomt de rest niet door he

mobiele thermostaat kan gekoppeld worden aan je beapstaande gascv
(ik ben een mooie vrouw)
Vervelend voor je buren. Die stank en overlast. Zou verboden moeten worden.
En gaat ook vast wel gebeuren in de toekomst...vooral mensen die last van astma hebben bezorg je overlast.

Zelf zou ik dus nooit zo'n ding aanschaffen. Hier in de wijk wordt heel erg geklaagd over die houtkachels van sommige mensen. Zelf ook last van als ik niet op tijd mijn ramen boven dicht doe.
Ik lees mee; wij hebben een huis met bestaande schouw en open haard gekocht maar willen een inbouw pelletkachel laten plaatsen. Volgende week komt iemand van de kachel-zaak langs ben erg benieuwd. Wordt wel een duur grapje.
Wij wonen buitenaf dus de buren zullen er geen last van hebben.
Alle reacties Link kopieren
waterlelieke schreef:
18-12-2018 20:32
Vervelend voor je buren. Die stank en overlast. Zou verboden moeten worden.
En gaat ook vast wel gebeuren in de toekomst...vooral mensen die last van astma hebben bezorg je overlast.

Zelf zou ik dus nooit zo'n ding aanschaffen. Hier in de wijk wordt heel erg geklaagd over die houtkachels van sommige mensen. Zelf ook last van als ik niet op tijd mijn ramen boven dicht doe.
Weet je wel wat een pelletkachel is, voordat je hier commentaar levert? Je krijgt er zelfs 500 euro subsidie voor van de overheid. Zo slecht is hij nu voor het milieu...... Jou cv ketel stoot 23x zoveel keer meer CO2 uit dan mijn pelletkachel.
ik geef mn bek ook maar een douw
waterlelieke schreef:
18-12-2018 20:32
Vervelend voor je buren. Die stank en overlast. Zou verboden moeten worden.
En gaat ook vast wel gebeuren in de toekomst...vooral mensen die last van astma hebben bezorg je overlast.

Zelf zou ik dus nooit zo'n ding aanschaffen. Hier in de wijk wordt heel erg geklaagd over die houtkachels van sommige mensen. Zelf ook last van als ik niet op tijd mijn ramen boven dicht doe.
Overdrijven is ook een vak. Als je goed droog en schoon hout stookt, ruik je het amper en brand het schoon zonder roet. Als mensen rotzooi gaan stoken (nat hout, afval, enz) dan krijg je stankoverlast en roetdeeltjes. To gaat pellets stoken, iets dat schoon brand.

Aanvulling voor to :
Ik heb een houtkachel waarmee ik alleen beneden verwarm. Boven wordt niet verwarmd en ik stook dus alleen op hout/pellets. Mijn besparing zou op ongeveer 1000 euro per jaar komen als ik mijn hout/pellets vergelijk met het gasverbruik van buren die dezelfde woninginrichting/bouw en gezinssamenstelling hebben.
anoniem_327839 wijzigde dit bericht op 18-12-2018 20:43
18.76% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ja CO2 neutraal. Niet te vergelijken met hout.
ik geef mn bek ook maar een douw
De brandstof is ook niet iets wat je zelf kan maken, zoals er wel eens een oude kast op de open haard of vuurkorf verdwijnt bij de meeste mensen die daar gebruik van maken.. je bestelt het in grote hoeveelheden en het is dus een schoon en droog product om te stoken.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
18-12-2018 20:03
Hier ook mensen die al een pelletkachel hebben? De onze wordt eind januari geplaatst.
Hij is niet verbonden met de cv, we gaan alleen de benedenverdieping ermee verwarmen.
Boven stoken we sowieso nooit, we laten alleen de radiator van de badkamer nu altijd open staan omdat het water van de cv nkg wel rondgepompt moet worden.
Ons idee was om de thermostaat zo te programmeren dat hij alleen s ochtends van 6 tot 9 stookt op 23 graden, zodat de badkamer dan lekker warm is. De radiatoren beneden draaien we dicht.
Hoe bevalt hij jullie? En wat kan je hiermee op jaarbasis besparen op de gasrekening?
Verbruik voor ons schat ik op 1800 kilo pellets op jaarbasis. Ca. 650 euro.
Voor 650 euro kun je hoop gas verstoken, en slechts een vertrek verwarmen i s geen goed idee. Palletkachel is wel bron van fijnstof.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb er zelf geen, maar ben schoonmaakster geweest bij mensen die wel zo´n ding hebben.

Je wilt niet weten hoe smerig ramen en gordijnen worden. Er komt een donkergrijze laag op de ramen die pas na twee of drie keer wassen (met ammonia in het water) weer schoon zijn. En de witte gordijnen zijn na twee winterse maanden ook grijs. Waar je normaal gesproken gordijnen hooguit eens per jaar wast, moesten ze daar dus elke twee maanden. Eigenlijk elke twee weken, maar goed, daar worden de meeste gordijnen niet echt blij van.
Ik ga er vanuit dat de muren datzelfde smerige laagje ook hebben.
(Voor de goede orde; ik was daar maar één keer per maand, voordat dalijk nog iemand denkt dat ik die ramen dan gewoon elke week had moeten doen.)

Al die zooi adem je dus ook in. Ik kan me niet voorstellen dat dat gezond is, sorry.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ceylon schreef:
18-12-2018 22:18
Ik heb er zelf geen, maar ben schoonmaakster geweest bij mensen die wel zo´n ding hebben.

Je wilt niet weten hoe smerig ramen en gordijnen worden. Er komt een donkergrijze laag op de ramen die pas na twee of drie keer wassen (met ammonia in het water) weer schoon zijn. En de witte gordijnen zijn na twee winterse maanden ook grijs. Waar je normaal gesproken gordijnen hooguit eens per jaar wast, moesten ze daar dus elke twee maanden. Eigenlijk elke twee weken, maar goed, daar worden de meeste gordijnen niet echt blij van.
Ik ga er vanuit dat de muren datzelfde smerige laagje ook hebben.
(Voor de goede orde; ik was daar maar één keer per maand, voordat dalijk nog iemand denkt dat ik die ramen dan gewoon elke week had moeten doen.)

Al die zooi adem je dus ook in. Ik kan me niet voorstellen dat dat gezond is, sorry.
Was dat ook met een pellet kachel? Dat zou me wel tegen houden..

Ik denk zelf ook na over een pellet kachel. Wil gewoon graag een kachel, voornamelijk voor de sfeer en fijne warmte en pellet kachel lijkt me ideaal omdat de verbranding zo optimaal is en het dus een stuk milieuvriendelijker is dan houtkachel.
Alle reacties Link kopieren
Dan staat de kachel niet goed afgesteld. Zelfs mensen met een open haard wassen niet elke 2 maanden hun gordijnen.
De ventilator in de pelletkachel zorgt ervoor dat de rookgassen en fijnstof via de schoorsteen worden afgevoerd. De fijnstof is een stuk minder dan stoken op gewoon hout.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Jammer dat er geen ervaringsverhalen over de besparing zijn. Volgens internet is het na aanschaf van de pellets 500 tot 600 euro per jaar. Dan zou de gasrekening met 100 euro per maand verlaagd kunnen worden.
We laten ons voorschotbedrag gewoon staan, zien we in november wel of het aangepast moet worden.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je je rijk rekent. Door het dichtdraaien van je radiatoren kan je cv zijn vermogen niet kwijt. Het water komt warm terug zeg maar waardoor hij steeds aan en uit gaat, pendelen. Dat kost enorm veel gas. Google maar eens.
Alle reacties Link kopieren
Ik draai niet alle radiatoren dicht.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
650 euro per jaar aan pellets? Onze totale energierekening (gas én stroom) is 40 euro per maand. En dan is het overal lekker warm (behalve in onze slaapkamer). Ik denk toch dat je iets niet goed doet.
Alle reacties Link kopieren
pellets kosten je ongeveer 1 uuro 50 per dag in de winter.
in de winter uiteraart. in de zomer gebruik je m veel minder.
ik denk dat trotter mss heel klein woont
wij wonen groot op een verbouwde boerderij en bij ons scheelt het de helft.

maar wij overwgen ook om een pelletketel aan te schaffen zodat we helemaal van het gas afkunnen (tapwater) met ook zonnepanele.
(ik ben een mooie vrouw)
In een woonwijk zou ik het zelf niet doen vanwege het fijnstof (veel minder dan een gewone houtkachel, maar als je in de winter elke dag stookt is het alsnog veel).

Ik denk dat dat het punt: het is een relatief schone manier van verbranding, maar als je elke dag gaat stoken (ook op mistige en windstille dagen, wat je met een haard meestal niet doet) wordt het toch wat minder schoon. In het buitengebied zal de overlast veel minder zijn.
anoniem_44917 wijzigde dit bericht op 19-12-2018 06:58
4.30% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
het is belangrijk dat je zo'n een lichtgekleurde als mogelijk pellets koop. deze zijn wel duurder maar ook duurzamer en het allerschoonst.

waterlelietje en cycloon praten druk.
(ik ben een mooie vrouw)
Alle reacties Link kopieren
en een keramiscge kaars voor de onsteking die gaan veel langer mee
(ik ben een mooie vrouw)
Alle reacties Link kopieren
en ALLE radiotoren gewoon open laten staan op sterrethe
(ik ben een mooie vrouw)
Alle reacties Link kopieren
en echt duur is het ook niet, zeker niet als je alleen een kachel neem, met de subidie enzo
(ik ben een mooie vrouw)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven