Andijvie, elektriciteit vraag

26-12-2018 11:10 18 berichten
Ik heb aan het kijken of ik een klein elektrisch fornuis kan kopen. 60 cm.
Maar heb de indruk dat alle elektrische fornuizen te zwaar zijn voor mijn aansluiten.

De elektriciteitsaansluiting die ik heb is 1xE35.

Als ik het goed begrijp is dat een 1 fasen aansluiting. Ik heb ook geen bijzondere stekkers ofzo, en 5 groepen, maar geen gekoppelde of speciale voor kookgroepen.

Heeft iemand enig idee wat dan de maximale aansluitwaarde van een apparaat? Momenteel heb ik een groot gasfornuis op 1 groep staan. Dat gaat prima.
Gasfornuis heeft normaal enkel stroom nodig voor de vonk, dus dat is peanuts.

Je zou moeten te weten komen hoeveel afnamepunten aangesloten zijn op dezelfde zekering als diegene die je stopcontact voedt.

Is je zekering 16 amp dan kan je maximaal 3680 watt (16*230) aan (alles samen dus). Hier worden stopcontacten aangesloten op een zekering van 20A, dus dan zit je al aan 4600 watt. Voor de elektrische oven heb ik een zekering van 25A gestoken.

Is dit Chinees, dan zou ik eens een bevriende klusser/elektricien bellen.
Head* schreef:
26-12-2018 11:10
Momenteel heb ik een groot gasfornuis op 1 groep staan. Dat gaat prima.
Dat zegt eigenlijk niks, want een gasfornuis staat los van stroom. Of ja, soms heb je een elektronische ontsteking die iets vraagt, maar dat stelt helemaal niks voor.

Ik zou als ik jou was even goed in kaart brengen wat je precies wilt. Komt er bijv. ook een elektrische oven bij die op dezelfde groep komt?
Alle reacties Link kopieren
Kleine kookplaat inductie 4 pits met 220v stekker is geen probleem.
Het gaat vooral om de oven die meer elektriciteit nodig heeft, volgens mij. Ik heb daar een aparte stop voor, de installateur noemde het krachtstroom maar dat schijnt toch iets anders te zijn. Ik heb een kookplaat en losse oven, maar voor een heel fornuis lijkt me hetzelfde gelden.
slobberbone schreef:
26-12-2018 12:41
Kleine kookplaat inductie 4 pits met 220v stekker is geen probleem.
En dan blijken haar magnetron en wasmachine op hetzelfde circuit te staan en heeft ze de ene stroomuitval na de andere.
Waarop baseer jij dit advies?
Alle reacties Link kopieren
Valdemar_II schreef:
26-12-2018 12:47
En dan blijken haar magnetron en wasmachine op hetzelfde circuit te staan en heeft ze de ene stroomuitval na de andere.
Waarop baseer jij dit advies?
Er zit juiste aansluiting aan, tja ik kan hier in de woonkamer ook niet alles aanzetten blijft kwestie van zelf opletten.
Ik zou even een elektricien naar je groepenverdeling laten kijken.
Valdemar_II schreef:
26-12-2018 11:59
Gasfornuis heeft normaal enkel stroom nodig voor de vonk, dus dat is peanuts.

Je zou moeten te weten komen hoeveel afnamepunten aangesloten zijn op dezelfde zekering als diegene die je stopcontact voedt.

Is je zekering 16 amp dan kan je maximaal 3680 watt (16*230) aan (alles samen dus). Hier worden stopcontacten aangesloten op een zekering van 20A, dus dan zit je al aan 4600 watt. Voor de elektrische oven heb ik een zekering van 25A gestoken.

Is dit Chinees, dan zou ik eens een bevriende klusser/elektricien bellen.

Hmm, dit gaat me al boven de pet. Ga het toch maar even navragen dan.
MinkeDeWit schreef:
26-12-2018 12:46
Het gaat vooral om de oven die meer elektriciteit nodig heeft, volgens mij. Ik heb daar een aparte stop voor, de installateur noemde het krachtstroom maar dat schijnt toch iets anders te zijn. Ik heb een kookplaat en losse oven, maar voor een heel fornuis lijkt me hetzelfde gelden.

Dat klopt, ik gebruik stroom voor mijn oven en gas voor de pitten, op dit moment. Maar de stroom van de oven kan gewoon op een normale stekker.
gizzmo-returns schreef:
26-12-2018 13:25
Ik zou even een elektricien naar je groepenverdeling laten kijken.

Ja, dat lijkt me wel het beste.
Spijtig dat ik niet in NL woon want anders zou ik mijn zoon even langssturen. Hij is gediplomeerd electricien en na zijn werkuren gaat hij regelmatig langs bij kennissen en vrienden die een probleem of vragen hebben over hun aansluiting.
Alle reacties Link kopieren
slobberbone schreef:
26-12-2018 12:41
Kleine kookplaat inductie 4 pits met 220v stekker is geen probleem.
.
Bestaan die dan ?
Dan heb je vast 4 warmhoudplaatjes i.p.v. 4 kookplaatjes.

Normaal gesproken heb je voor een 4-pits elektrische kookplaat een zogenaamde kookgroep nodig, die kan 2x 16A aan.
Vervolgens wordt de kookplaat aangesloten met een perilex stekker wat inhoudt dat er een perilex stopcontact bij de kookplaat moet zitten. Dit stopcontact heeft 2 fase- en 2 nulleidingen en is 5 polig aangezien er ook nog een aarde bij zit.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Tip. Download de handleiding van de kookplaat die je op het oog hebt.

Veel kookplaten (oa. Ikea maar andere ook) kunnen namelijk worden ingesteld om op één groep worden aangesloten.
Dit staat in de handleiding.
Ze nemen dan niet teveel stroom op.

Je kunt dan wel op 1 pit vol uit gaan, of alle 4 op standje 5, maar niet op alle 4 pitten tegelijk vol vermogen. (serieus: hoe vaak heb je dat nodig?)
Een beetje vermogen op 4 pitten gaat dus prima dus je kunt echt 4 pitten gebruiken.

Print dat stukje uit en laat het aan je electricien of installateur lezen; die begrijpen precies wat er bedoeld wordt.

Als je dat doet heb je in elk geval een extra optie om het ding aan te sluiten.
Het is dan nog steeds verstandig om hem op zijn eigen aparte groep te zetten en niet samen met een andere grootverbruiker (wasmachien, oven, electrische boiler, magnetron) op een groep te zetten.
Maar hij kan met die optie op één groep, zodat je geen twee groepen nodig hebt.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
26-12-2018 18:26
.
Bestaan die dan ?
Dan heb je vast 4 warmhoudplaatjes i.p.v. 4 kookplaatjes.

Normaal gesproken heb je voor een 4-pits elektrische kookplaat een zogenaamde kookgroep nodig, die kan 2x 16A aan.
Vervolgens wordt de kookplaat aangesloten met een perilex stekker wat inhoudt dat er een perilex stopcontact bij de kookplaat moet zitten. Dit stopcontact heeft 2 fase- en 2 nulleidingen en is 5 polig aangezien er ook nog een aarde bij zit.
Er worden tegenwoordig inductie kookplaten verkocht met 4 pitten die echt waar op een gewone aansluiting kunnen
Als je de kleine lettertjes goed leest kun je dus niet alle 4 de pitten tegelijk open zetten of ze moeten allevier op de laagste stand :rofl: Het toch maar gas genomen :D
Alle reacties Link kopieren
Bitje93 schreef:
26-12-2018 18:26
.
Bestaan die dan ?
Dan heb je vast 4 warmhoudplaatjes i.p.v. 4 kookplaatjes.

Normaal gesproken heb je voor een 4-pits elektrische kookplaat een zogenaamde kookgroep nodig, die kan 2x 16A aan.
Vervolgens wordt de kookplaat aangesloten met een perilex stekker wat inhoudt dat er een perilex stopcontact bij de kookplaat moet zitten. Dit stopcontact heeft 2 fase- en 2 nulleidingen en is 5 polig aangezien er ook nog een aarde bij zit.
Ja in als opbouw.
Alle reacties Link kopieren
Head* schreef:
26-12-2018 11:10
Ik heb aan het kijken of ik een klein elektrisch fornuis kan kopen. 60 cm.
Maar heb de indruk dat alle elektrische fornuizen te zwaar zijn voor mijn aansluiten.

De elektriciteitsaansluiting die ik heb is 1xE35.

Als ik het goed begrijp is dat een 1 fasen aansluiting. Ik heb ook geen bijzondere stekkers ofzo, en 5 groepen, maar geen gekoppelde of speciale voor kookgroepen.

Heeft iemand enig idee wat dan de maximale aansluitwaarde van een apparaat? Momenteel heb ik een groot gasfornuis op 1 groep staan. Dat gaat prima.
Enige reden om electrisch te gaan koken?
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
27-12-2018 00:31
Er worden tegenwoordig inductie kookplaten verkocht met 4 pitten die echt waar op een gewone aansluiting kunnen
Als je de kleine lettertjes goed leest kun je dus niet alle 4 de pitten tegelijk open zetten of ze moeten allevier op de laagste stand :rofl: Het toch maar gas genomen :D
Ik heb de mijne op twee groepen staan maar ik denk dat ik dit nauwelijks zou merken.
Af en toe heb ik idd één pit op vol vermogen staan bv bij water aan de kook brengen, maar nooit lang.
Inductie is echt veel vermogen, veel meer dan een gaspit (jawel, ik heb het geprobeerd). Daarom staat hij bij mij bijna nooit voluit, zéker nooit lang en eigenlijk nooit allemaal tegelijk.
Ik kook met een pannetje of twee en dan is het meer aan de kook houden dan maximaal opstoken.
Dus dit klinkt als een ernstige beperking maar ik denk dat je er zelden tegenaan loopt.
Ik kan zelf wel vaststellen of ik een hypochonder ben.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven