Hoeveel ‘kostgeld’ betalen?

27-12-2018 00:57 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik ben benieuwd naar wat een normaal bedrag is qua kostgeld.

Op dit moment ben ik studerend en leen ik bij DUO. Ik ben vaak bij mijn schoonouders, zodat ik niet zo lang hoef te reizen naar school en door priveomstandigheden is het voor mijzelf fijner om bij mijn schoonouders te zijn.

IIk betaal mijn zorgverzekering, telefoon, benzine e.d allemaal zelf.
Dit komt neer op zo’n 250 euro per maand.
Alle extra’s (kleding, uit eten, verjaardagen, leuke dingen doen etc, extra eten en drinken voor mijzelf) betaal ik ook zelf. Dit is ongeveer €125-200 per maand.

Sinds kort heb ik een tijdelijk bijbaantje (tot en met februari) waar ik €90 per maand verdien. Ook krijg ik €80 stagevergoeding per maand. Daarnaast leen ik een bedrag bij DUO van €350 per maand, waar ik per maand minimaal €100 van opzij zet. Ik krijg een standaard basisbeurs van €80.

Nu wachten mijn vriend en ik al meer dan een jaar op ons eigen huisje in de plaats waar mijn vriend en schoonouders wonen (en de plaats waar ik naar school ga en werk.) Maar de wachttijden zijn lang.
Ik ben steeds vaker bij mijn schoonouders - erg praktisch en ook gezellig - en wil daarom graag wat bijdragen.

Ik zorg nu af en toe voor wat lekkers, help met koken en neem soms een bloemetje mee, maar ik wil graag bijdragen aan de vaste lasten. Ik slaap nu gemiddeld 4 nachten bij mijn schoonouders en dat kost ze natuurlijk ook geld.

Als ik mij inschrijf bij mijn schoonouders, gaan zij meer betalen aan heffingen/belastingen zoals afval/riool.
Daarvoor in de plaats gaat mijn studiefinanciering van €80 naar €267.
Een ander voordeel is dat ik makkelijker aan een nieuwe bijbaan kom, aangezien ik nu veel moeilijkheden ervaar dat bedrijven verplicht reiskosten moeten betalen, aangezien ik meer dan een uur reizen woon van de plek waar ik nu mijn leven aan het oobouwen ben.

Mijn schoonouders hebben goed betaalde banen en hebben geen geldzorgen. Ze maken er geen punt van dat ik mee eet, douche en bij hen slaap. Hun twee zoons (die allebei ook zo’n €800 per maand verdienen naast de studie) betalen niks.

Met deze gegeven info, wat zou een redelijk bedrag zijn om maandelijks over te maken naar mijn schoonouders?
Ik zat zelf te denken aan zo’n €150.
Alle reacties Link kopieren
Bespreek het met schoonouders.
Alle reacties Link kopieren
chocolol schreef:
27-12-2018 01:09
Bespreek het met schoonouders.
Dat sowieso, maar ik hoor graag eerst van anderen of zij ervaring hebben met kostgeld betalen.
Alle reacties Link kopieren
Hoe oud ben jij?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben 21 jaar
Alle reacties Link kopieren
Wil je je daar ook inschrijven en er meer zijn? Dan vind ik het echt te weinig.
Alle reacties Link kopieren
Nee, het blijft dan zoals het nu is!
https://www.nibud.nl/wp-content/uploads ... stgeld.pdf
Ik zou hen es laten rekenen wat het hen gaat kosten als jij je daar zou inschrijven.
Wat ze extra kwijt zijn elke maand of elk jaar.
En dan ook een gedeelte gas, water, elektriciteit, ... en eten.


Heb je enig zicht op hoe lang de wachtlijsten zijn voor een woning?

Want ik ken ouders die al snel zeggen "laat maar zitten" als ze het geld niet al te hard nodig hebben, maar als jullie daar over 3 jaar nog wonen ...


Je kan natuurlijk ook het verschil in beurs afgeven.
Je krijgt nu 80 euro, je krijgt straks 270 euro omdat je bij hen woont.
Dan zou ik erover denken om die 200 euro maandelijks te betalen.
Die uitwonende beurs komt er alleen als je je daar ook inschrijft toch?
Alle reacties Link kopieren
Netjes van je, maar het zou me eerlijk gezegd verbazen als ze het accepteren.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Als ik je schoonmoeder was zou ik denk ik aangeven dat ik het waardeer dat je af en toe iets leuks mee brengt en dat dat voldoende is. Ik heb liever dat jij met die verhoging van je beurs je lening omlaag brengt ter bevordering van je eigen toekomst dan geld van je vragen als ik zelf genoeg heb.
Mocht je financiële situatie verbeteren door krijgen van baan, of mijn situatie veranderen kunnen we altijd opnieuw aan tafel. Maar ik ben je schoonmoeder niet, dus misschien denkt de jouwe er anders over.

Leg gewoon aan schoonouders voor dat je je bij hun in wilt schrijven en bereid bent kostgeld te betalen, wat je kunt missen en of zij na willen denken over een bedrag. Je band met hun klinkt leuk dus ik denk dat ze redelijk zullen zijn.
Ik weet niet wat redelijk zou zijn. Ik verbaas me wel over de keuzes die je maakt op deze leeftijd.
Alle reacties Link kopieren
Ze gaan niet méér betalen aan gemeentebelastingen. Die kijken alleen naar een een- of meerpersoons huishouden, of je met vier of vijf woont maakt niet uit.
Voor bepaalde toeslagen wordt wel gekeken naar het totale gezinsinkomen, maar ik vraag me af of dat in hun geval veel scheelt. Ouders zijn al elkaars fiscaal partner, dus daarvoor maakt het ook niet uit.
Ik denk dat het qua extra kosten echt alleen gaat om eten, douchen, en mogelijk wat verwarming en electriciteit.

Bespreek gewoon je plan met hen en stel voor de extra onkosten te vergoeden. Over het bedrag kun je daarna dan nog overleggen.
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
27-12-2018 01:49
Die uitwonende beurs komt er alleen als je je daar ook inschrijft toch?
Dat wil TO toch ook? Anders waren die belastingen ook geen probleem.

Edit: O wacht, je reageert op TO's reactie op Frizz. Ik nam aan dat TO met 'blijft zoals het is' alleen de logeersituatie bedoelt. TO, ga je wel of niet inschrijven?
Alle reacties Link kopieren
Als ik mij inschrijf bij mijn schoonouders, gaan zij meer betalen aan heffingen/belastingen zoals afval/riool.
Daarvoor in de plaats gaat mijn studiefinanciering van €80 naar €267.

Dus daar bouw je een spaarpot mee op, want je krijgt door het uit-huis-wonen geen extra kosten :sarcastic:
Moet je dat na je studie weer terugbetalen?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Maar inschrijven op iemands adres.... wat vinden je schoonouders daarvan?
Heb je dat al besproken?

Ik zou er geen moeite mee hebben als iemand vaak komt logeren, maar als iemand zich inschrijft op mijn adres zou ik dat ietsheeeel anders vinden en ik weet niet, hoe goed jullie ook met elkaar overweg kunnen, of ik dat wenselijk zou vinden.
Krijg je ook zorgtoeslag?

Ik lees in de op dat je je verzekering zelf betaalt maar niet dat je toeslag ontvangt.
Alle reacties Link kopieren
Waar ga je dat "huisje" waar je voor i schreven staat van betalen dan???

Ook al betaald je vriend de helft, dat wordt krap hè.
JollyRider schreef:
27-12-2018 02:55
Netjes van je, maar het zou me eerlijk gezegd verbazen als ze het accepteren.
Dit. Ik kan me niet voorstellen dat ze geld van hun schoondochter accepteren. Kun je ze ergens anders mee bijmaken zoals dinercheque, tijdschrift abonnement oid?
De andere dagen slaap je bij je ouders?
Ga je die dan ook kostgeld betalen?
Alle reacties Link kopieren
4 dagen daar in het gezin meedraaien doet ook een aanslag op hun privacy en de privacy van de broer. Is iedereen daar ok mee?
Denk aan de egels en eekhoorns in de herfst en winter.
SweetFirefly schreef:
27-12-2018 09:06
4 dagen daar in het gezin meedraaien doet ook een aanslag op hun privacy en de privacy van de broer. Is iedereen daar ok mee?
Dit. Ik vind het nogal wat en ik denk dat dit een belangrijker punt is dan de financiën.
En ga je je nu wel of niet inschrijven daar?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou mij inderdaad gaan inschrijven daar, zodat ik de €160 die ik extra krijg van de stufiefinanciering in iedergeval kan overmaken naar mijn schoonouders. Daarnaast kom ik makkelijker aan een bijbaan als ik in deze stad sta ingeschreven op een adres, wat betekend dat ik ook meer uren kan maken.

Mijn schoonouders vinden het gezellig dat ik er zo vaak ben en vragen niet of ik iets wil bijdragen. maar dit wil ik zelf graag. Op dit adres vinden ze prima, maar dan willen ze het liefst wel dat ik iets ga betalen omdat zij dan meer kwijt zijn aan belastingen zodat die kosten gedekt zijn.

Mijn vriend en ik willen in 2019 gaan samenwonen, dus het zou maximaal 1 jaar zijn dat ik bij hen ingeschreven sta. Vriend en ik kijken inmiddels ook naar particuliere woningen, omdat de wachttijd minder lang is. Wij krijgen dan huurtoeslag en mijn vriend heeft een baan naast zijn studie waar hij +/- 1100 verdiend. Hij is in 2019 klaar met school en gaat dan fulltime werken.
Alle reacties Link kopieren
In principe bereken je jouw deel van de huur en van de vaste lasten. Dat biedt je aan. En dan zeggen zij wel: ben je gek, malle meid, dan houd je zelf niets over, en dan komen zij met een tegenvoorstel. Opgelost. En anders is het nóg een koopje.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven