Uitbouw bij kleine tuin

28-12-2018 13:41 58 berichten
Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht. Helaas is het niet onze nummer 1 geworden. Dit huis is exact hetzelfde maar de tuin is 12 meter diep i.p.v. 14. Breedte is 5,5 m.
Als we de tuin van 14 meter hadden gekregen had ik zeker uitgebouwd met 1,2 of 2,4 meter. Nu twijfel ik. Wel of niet uitbouwen?? Dan wordt het denk ik 1,2 meter maar is de tuin dan niet érg klein?
12 (of 10 dan) m is nog best lang hoor.

Doen, anders krijg je spijt.
Dat ligt eraan wat je wil en verwacht van een tuin.
Wil je er tuinieren of een tuin voor de kinderen van maken? Wil je dieren?
En wat wil je met de uitbouw? Wat is je meer waard? Waar denk je meer aan te hebben uit eindelijk?
gizzmo-returns schreef:
28-12-2018 13:43
12 (of 10 dan) m is nog best lang hoor.

Doen, anders krijg je spijt.
Een extra grote woonkamer lijkt me idd wel heel fijn en tijdens de bouw schijnt stukken goedkoper te zijn. 2,4 lijkt me alleen wel erg groot, dan is de tuin minder dan 10 diep. Maar zou 1,2 niet een gevalletje van “net niet” zijn. Ik baal dan echt dat we die iets diepere tuin niet hebben gekregen, huis is net zo duur. Maargoed dat moet ik loslaten
Alle reacties Link kopieren
Als je een fanatieke tuinierder bent moet je het niet doen. Of juist wel en dan een volkstuin huren om groente te verbouwen.
Sofietje1983 schreef:
28-12-2018 13:45
Een extra grote woonkamer lijkt me idd wel heel fijn en tijdens de bouw schijnt stukken goedkoper te zijn. 2,4 lijkt me alleen wel erg groot, dan is de tuin minder dan 10 diep. Maar zou 1,2 niet een gevalletje van “net niet” zijn. Ik baal dan echt dat we die iets diepere tuin niet hebben gekregen, huis is net zo duur. Maargoed dat moet ik loslaten
Of verder zoeken.....

Naar mijn idee moet je wel blij zijn met je huis, zo klink je niet.
LAgirl82 schreef:
28-12-2018 13:45
Dat ligt eraan wat je wil en verwacht van een tuin.
Wil je er tuinieren of een tuin voor de kinderen van maken? Wil je dieren?
En wat wil je met de uitbouw? Wat is je meer waard? Waar denk je meer aan te hebben uit eindelijk?
We hebben 2 kinderen ja. Hebben een speelhuisje in de tuin. Straks is het bos op 5 meter afstand dus we zullen we ook veel op uitgaan. Ik ben niet zon tuinierder. Lekker buiten zitten met Mn kopje koffie of glaasje wijn dat is het wel. Er komt wel een grote hondenkennel in te staan trouwens, dat moet.
gizzmo-returns schreef:
28-12-2018 13:46
Of verder zoeken.....

Naar mijn idee moet je wel blij zijn met je huis, zo klink je niet.
Oh echt??
Nee ik ben heeeeel blij met het huis! De wijk/locatie, de bouwstijl, helemaal wat we zochten! Alleen dit vind ik dus lastig in te schatten. Kijk natuurlijk had ik best graag en megatuin gehad maar op deze locatie is dat niet betaalbaar (voor ons). Moet wel realistisch blijven. Het is meer dat we binnen een maand een beslissing moeten maken en weet gewoon niet wat wijsheid is.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou de uitbouw doen. 9,6 bij 5,5 is bij ons in de buurt een goede tuin. Er zijn niet veel huizen met een veel grotere tuin.

De ruimte binnen gebruik je vaker dan buiten in Nederland.
Hoe groot is de woonkamer nu?
Ik vind 8x5,5 nog prima voor een tuin, maar vind mijn woonkamer van 36 m2 ook ruim zat.
Ik had dan niet voor dit huis gekozen als de tuin niet groot genoeg is. Kun je er nog vanaf zien? Een bestaand huis waar nog wat aan geklust moet worden is vaak goedkoper. En oudere huizen staan vaak op grotere stukken grond dan de postzegeltjes waar ze nieuwbouw op planten.
Alle reacties Link kopieren
Als je kiest voor een uitbouw en dan een kleinere tuin hebt zou ik dat niet zo'n probleem vinden. Een terras is groot genoeg wanneer er een tafel en bbq op kunnen. Zorg voor mooie beplanting in de rest van de tuin en je hebt het prima voor elkaar.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Je kunt ook achter in de tuin 'n overdekte veranda zetten ipv een aanbouw binnen.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
ligt er een beetje aan hoe groot je woonkamer nu is wat mij betreft. Wij waren ooit de enige op een heel rijtje die niet hadden uitgebouwd, gezin van 4 personen met een woonkamer van ongeveer 5,5 bij 8, open keuken. Wij vonden het groot zat.
die ik wilde bestaat al...
Alle reacties Link kopieren
Neem een schuifpui die je helemaal opzij kunt vouwen zoals een harmonica. Dan kun je in de lente en zomer en herfst binnen buiten zitten en heb je een minder diep terras nodig?
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Redbulletje, dat vind ik nou zonde wanneer je al zo'n kleine achtertuin hebt. Kies dan voor een aanbouw waardoor je je zithoek wat royaler kunt maken en je de kinderen niet hoort wanneer jij in de keuken bent en zij in de kamer zitten.
Je moet erop te vertrouwen dat als hij bij je weg wil, hij heus wel weggaat. En tot die tijd is hij vrijwillig bij je. (Murrmurr)
Je kunt die overdekte veranda ook aansluitend aan je woonkamer maken en idd schuifpui. Ranch style. Houdt de directe zon ook lekker tegen.
Alle reacties Link kopieren
Dat hebben wij ook, een tuin van 7 meter bij 12 meter, en de optie 1,2 of 2,4 meter uitbouwen.

Wij hebben voor 1,2 meter gekozen. Daardoor hebben we meer opties qua keuken, maar toch nog een redelijke tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik zou een grotere woonkamer liever hebben dan een grote tuin. je zit in NL nog altijd vaker binnen dan buiten. ik heb een aanbouw van 2,5 meter diep en nu nog een tuin van 11 diep en 5 breed over. ik vind de tuin echt groot genoeg.
Alleen als je er nog een berging in moet maken dan wordt het wel weer wat krap. maar zelfs dan zou ik het nog groot genoeg vinden.
Don't cry, buy a bag and move on.
Het gaat idd om meer leefruimte binnen dan. Het huis is 10 diep en 5,5 breed. Bestaande huizen is bijna niet aan te komen en we vinden de nieuwbouw juist erg leuk. Ik vind hwt ook niet erg een minder grote tuin maar wil wel een beetje iets overhouden.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt ook overwegen om tijdens de bouw alleen de heipalen voor de uitbouw alvast te laten slaan. Daarna is het plaatsen van de uitbouw een makkie en het duurste en ingewikkeldste deel heb je dan ook gehad.
Niet geschoten is altijd mis
Alle reacties Link kopieren
Ik vind de tuin helemaal niet zo klein. Gewoon die 2.4 meter aan je huis laten zetten. Maar 1.2 is het geld niet waard.

Je hebt genoeg ruimte om een ruime zithoek te plaatsen en een hondenkennel en kinderhuisje kan ook makkelijk.

Veel fijner als je binnenruimte groter is daar heb je zoveel plezier van.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou uitbouwen. Een ruimere kamer heb je meer aan dan een grotere tuin.

Kinderen spelen toch al snel niet meer in een tuin. Zolang er nog genoeg ruimte is om buiten te kunnen zitten is je tuin groot genoeg.
sugarmiss schreef:
28-12-2018 14:08
Ik zou uitbouwen. Een ruimere kamer heb je meer aan dan een grotere tuin.

Kinderen spelen toch al snel niet meer in een tuin. Zolang er nog genoeg ruimte is om buiten te kunnen zitten is je tuin groot genoeg.
Als er maar wifi is kunnen ze toch ook op de veranda spelen. En als er zo'n lange hete zomer is past er tenminste een zwembad in de tuin.
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
28-12-2018 13:41

Als we de tuin van 14 meter hadden gekregen had ik zeker uitgebouwd met 1,2 of 2,4 meter. Nu twijfel ik. Wel of niet uitbouwen?? Dan wordt het denk ik 1,2 meter maar is de tuin dan niet érg klein?
Er zitten nog maten tussenin hé. De tuin is 12, doe je 1m. uitbouw heb je nog 10 m over voor terras, plant en gras én een meter voor de kennel en misschien opbergschuurtje.
Een meter meer kan veel verschil maken in een woonkamer. Maar 1.5 kan natuurlijk ook nog, heb je ook nog genoeg tuin over.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven