Welke buren nieuwbouw

28-12-2018 23:19 82 berichten
Hoi hoi,

Een tijd geleden is er bij in de buurt ons een groot stuk wijk gesloopt. De wijk was allemaal sociale huur, slecht staat huisjes, klein, en de buurt stond ronduit slecht bekend. Zonder racistisch te zijn, er woonden veel buitenlanders en er was veel criminaliteit/ afvaldumping. Tuintjes werden niet onderhouden en graffiti op de gevels.

Na een jaar zijn nu de nieuwbouwplannen bekend waarbij het overgrote deel om verkoop gaat en een paar blokken om sociale verhuur. Deze blokken zijn tussen de koopwoningen geplaatst.

We zijn erg enthousiast over de plannen, maar onzeker over de blokken sociale verhuur. Als de oorspronkelijke bewoners van de wijk er weer intrekken dan zou ik echt superveel spijt krijgen dat ik daar ben gaan wonen.

Nu krijg ik natuurlijk bakken van kritiek over me heen, maar zouden jullie de gok wagen?
Alle reacties Link kopieren
Tja, ik ben zo'n enge sociale huurder en zou graag naast mezelf wonen ;-D
Tjezus, wat vals
Why not? Altijd leven in de brouwerij :-).
En tenminste iets anders dan al die grijze saaie muren.
Ik vind graffiti soms écht knap.


Maar niemand verplicht je toch om net daar te kopen?
Alle reacties Link kopieren
Ja, die bewoners zijn inmiddels vast ergens anders geplaatst door de woningbouwvereniging. Bovendien, nieuwe huizen nodigen veel meer uit tot het bijhouden van alles. (tuintjes, afval, graffiti enz) Daarnaast staan er sowieso meer koopwoningen, jullie zijn niet de enige kopers tussen een boel huurders. En ik hou wel van gemêleerde herkomst van bewoners om me heen.
Als dingen er beter uitzien en onderhouden zijn, zijn mensen automatisch meer geneigd hun best te doen het netjes te houden de “Fixing broken windows” theorie https://nl.wikipedia.org/wiki/Broken_windows_theory. Dus als alles weer nieuw en netjes is zal het wel beter worden.

De waarde van huizen zal in ieder geval zeker omhoog gaan, dus je kunt er maar beter vroeg bij zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wat heeft afvaldumping te maken met buitenlanders?

Maar goed. Sociale huur krijgen nieuwe woningen aangeboden en in mijn ervaring gaan die daar niet na 2 jaar weer uit om in de oude wijk te gaan wonen (vaak ook huurprijzen die een stuk higer liggen dan wat ze nu hebben)
Alle reacties Link kopieren
Ik zou t niet doen. Zit je straks met een te duur huis dat niemand wil kopen.
Dan liever geen nieuwbouw, maar wel in een wijk met alleen koophuizen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Zonder racistisch te zijn, er woonden veel buitenlanders en er was veel criminaliteit/ afvaldumping.
En oh ja, dit is natuurlijk ook gewoon een sociaal-economische bevolkingslaag. De Nederlanders die in de slechte oude wijken wonen zijn vaak ook niet zo netjes. Maar dat zijn er minder, want vaak zitten die nèt wat hoger op de economische ladder.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook een zo'n enge sociale huurder en zou net als MevrouwJack graag mezelf als buur willen hebben. Helaas heb ik dikke vette pech met mijn buren (ook nu weer beregezellig met zo'n Tokkie trouwens, zou willen dat hij zijn rotjes opvrat en dat die kutcomputer van hem ontplofte), maar volgens mij hoeft dat niet aan sociaal huren te liggen. Mijn zusje met haar huis van 3 ton heeft bijna de hele zomer binnen gezeten van ellende. Dus tja... Tokkies vind je overal. Al is de kans misschien wel iets groter met sociaal huren. Welke huurklasse worden de huizen? Bij ons hier in de stad is de kans op Tokkies wel groter in de lagere huurklassen.
mockturtle wijzigde dit bericht op 28-12-2018 23:38
7.11% gewijzigd
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Overigens; ik heb tokkie buren, maar die wonen in een (eigen) huis van 7 ton.

Met buren moet je maar net geluk hebben, en ook op A locaties kan het flink misgaan.
Zolang er geen drive-by shootings zijn zou ik 10 x liever daar wonen dan in een treurige 13-in-een-dozijn nieuwbouwwijk van tweekappers met daarin voornamelijk blanke werkende ouders met 2.3 kind, 1 station en 1 Lupo onder de carport.

Wij hebben een koophuis in een prima wijk en onze buurman heeft naar alle waarschijnlijkheid een wietplantage of ander handeltje. Regelmatig politie aan de deur, maar hij bezorgt niemand overlast dus wij hebben daar geen last van.
De oorspronkelijke bewoners van de wijk zullen er vast niet intrekken, lijkt me, want die zullen inmiddels wel al elders een plek hebben en niet zomaar weer een nieuwe woning toegewezen krijgen? (Klopt blijkbaar niet, zie andere posts hieronder.)

Maar dat wil niet zeggen dat de ‘nieuwe’ bewoners geen overlast gaan geven. Mijn ervaring is dat sociale verhuur altijd bepaald tuig aantrekt dat je in koopwoningen nu eenmaal niet vindt.

Ik zou zelf de gok niet wagen. Is er niet ergens een nieuwbouwwijk bij jou in de buurt zonder sociale verhuur, of waar dit een flink eind uit de buurt is?
anoniem_368163 wijzigde dit bericht op 29-12-2018 00:01
5.05% gewijzigd
Heel verhaal getypt, had ik weer een haperend forum :-(
Het kwam er op neer dat je best dit soort politiek incorrecte gedachten mag hebben, en in het geval van zo’n grote beslissing zou ik er ook naar handelen. Eerst weten hoe die sociale huurwoningen verspreid worden in de wijk, wat de huurprijs wordt, en of de zittende bewoners voorrang krijgen.
Natuurlijk kan een huiseigenaar ook een tokkie zijn (hier een in de straat), maar de grootste probleemwijk hier is waar goedkope huurhuizen staan en bewoners veelal in de bijstand (van diverse afkomst maar veel witte Nederlanders).
anoniem_228429 wijzigde dit bericht op 28-12-2018 23:45
24.84% gewijzigd
Een nieuwbouw (rijtjeshuizen?) wijk waar ook sociale huur tussen zit zal vast voornamelijk jonge gezinnen trekken. Wil je jaren tussen de krijsende koters komen te zitten? Kun je beter op zoek naar 'n koopwoning in 'n al gevestigde wijk. Kun je evengoed de pech hebben dat je rustige buurvrouw verhuist en er druktemakers in komen wonen, maar een betaalbare nieuwbouwwijk lijkt mij de hel.
Ik zou het echt niet doen. Ik ben echt blij dat ik in een wijk woon met alleen maar koopwoningen. Geen tokkies of zo in de buurt en weinig criminaliteit.
iets_perzik schreef:
28-12-2018 23:41
De oorspronkelijke bewoners van de wijk zullen er vast niet intrekken, lijkt me, want die zullen inmiddels wel al elders een plek hebben en niet zomaar weer een nieuwe woning toegewezen krijgen?

Maar dat wil niet zeggen dat de ‘nieuwe’ bewoners geen overlast gaan geven. Mijn ervaring is dat sociale verhuur altijd bepaald tuig aantrekt dat je in koopwoningen nu eenmaal niet vindt.

Ik zou zelf de gok niet wagen. Is er niet ergens een nieuwbouwwijk bij jou in de buurt zonder sociale verhuur, of waar dit een flink eind uit de buurt is?
Ik ken ook zo'n wijk met enorm verpauperde huurwoningen die ze helemaal hebben opgeknapt. De oude bewoners mochten als eerste kiezen of ze er weer in wilden. De huur ging wel iets omhoog. De meesten zijn gewoon teruggekomen en alles ziet er nog steeds hartstikke netjes uit.
redbulletje schreef:
28-12-2018 23:45
Een nieuwbouw (rijtjeshuizen?) wijk waar ook sociale huur tussen zit zal vast voornamelijk jonge gezinnen trekken. Wil je jaren tussen de krijsende koters komen te zitten? Kun je beter op zoek naar 'n koopwoning in 'n al gevestigde wijk. Kun je evengoed de pech hebben dat je rustige buurvrouw verhuist en er druktemakers in komen wonen, maar een betaalbare nieuwbouwwijk lijkt mij de hel.


In beide gevallen (nieuwbouwwijk of bestaande wijk) zit je tussen de krijsende koters. Wil je dat niet, moet je in helemaal geen wijk gaan wonen, dus rustig en vrijstaand. Maar daar moet je ook maar zin in hebben. Zelf woon ik liever niet al te afgelegen en neem dan de krijsende koters maar voor lief.

Trouwens er zijn ook mensen die wel een kinderwens hebben (ik vind dat zelf ook onbegrijpelijk hoor ;-D ) en die vinden het waarschijnlijk zelfs juist leuk, veel speelmaatjes voor Sterre, Mees en Storm en andere mama’s om mutsenpraat mee te hebben. :-[
iets_perzik schreef:
28-12-2018 23:41
De oorspronkelijke bewoners van de wijk zullen er vast niet intrekken, lijkt me, want die zullen inmiddels wel al elders een plek hebben en niet zomaar weer een nieuwe woning toegewezen krijgen?
De oorspronkelijke bewoners krijgen vaak de keuze om in de oude wijk terug te keren, of in de "nieuwe woning" te blijven.
Ik weet dit van mijn (vorige) benedenburen, die zijn toen de woningen in hun oude buurt klaar waren teruggegaan, omdat ze toch niet konden wennen in deze wijk.... Gelukkig ;)
anoniem_369810 wijzigde dit bericht op 28-12-2018 23:58
1.42% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Cafetière schreef:
28-12-2018 23:47
Ik ken ook zo'n wijk met enorm verpauperde huurwoningen die ze helemaal hebben opgeknapt. De oude bewoners mochten als eerste kiezen of ze er weer in wilden. De huur ging wel iets omhoog. De meesten zijn gewoon teruggekomen en alles ziet er nog steeds hartstikke netjes uit.
Ik woon nu zelf ook in een wijk die op de slooplijst staat. Wij hebben inderdaad terugkeergarantie. Maar er komen ook appartementen voor terug die ruim boven de huurtoeslaggrens uitkomen, dus heb goede hoop dat het Tokkiegehalte door de relatief hoge huren zal dalen.
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Oemayra schreef:
28-12-2018 23:56
De oorspronkelijke bewoners krijgen vaak de keuze om in de oude wijk terug te keren, of in de "nieuwe woning" te blijven.
Ik weet dit van mijn (vorige) benedenburen, die zijn toen de woningen in hun oude buurt klaar waren teruggegaan, omdat ze toch niet konden wennen in deze wijk.


Oh oké ik had daar geen idee van, dus ik had er voor de zekerheid al een vraagteken achter gezet. Heb zelf nooit in een sociale huurwoning gewoond dus geen idee hoe het daar werkt. Het leek mij dat 2 x kort achter elkaar verhuizen te duur zou zijn voor mensen met weinig geld. (Je moet toch ook ergens wonen in de tijd dat de woning gesloopt wordt en er nieuw gebouwd wordt.)
Pergamon schreef:
28-12-2018 23:26
Wat heeft afvaldumping te maken met buitenlanders?

Maar goed. Sociale huur krijgen nieuwe woningen aangeboden en in mijn ervaring gaan die daar niet na 2 jaar weer uit om in de oude wijk te gaan wonen (vaak ook huurprijzen die een stuk higer liggen dan wat ze nu hebben)
Nou ja, ik heb in een multiculti flat gewoond en al het vuil ging zo over het balkon hoor.
Die kids ben ik wel gewend. De gemeleerde buurt ook.

Het gaat om 2 kappers en rijwoningen. De situatie is in een vierkant. Zeg maar : zuid tweekappers koop. Noord rijwoningen koop. Oost en West rijwoningen huur. In het midden zijn de parkeerplaatsen en een hofje.
Oemayra schreef:
28-12-2018 23:56
De oorspronkelijke bewoners krijgen vaak de keuze om in de oude wijk terug te keren, of in de "nieuwe woning" te blijven.
Ik weet dit van mijn (vorige) benedenburen, die zijn toen de woningen in hun oude buurt klaar waren teruggegaan, omdat ze toch niet konden wennen in deze wijk.... Gelukkig ;)
Dat is wel grappig ja. Ik ben opgegroeid in een niet al te beste buurt. Later kwam ik mijn oude buurmeisje tegen in de betere buurt waar ik toen woonde. Zij woonde daar ook en zei wel kruipend terug te willen naar de wijk waar we vandaan kwamen.
iets_perzik schreef:
28-12-2018 23:59
Oh oké ik had daar geen idee van, dus ik had er voor de zekerheid al een vraagteken achter gezet. Heb zelf nooit in een sociale huurwoning gewoond dus geen idee hoe het daar werkt. Het leek mij dat 2 x kort achter elkaar verhuizen te duur zou zijn voor mensen met weinig geld. (Je moet toch ook ergens wonen in de tijd dat de woning gesloopt wordt en er nieuw gebouwd wordt.)
Als je moet verhuizen vanwege sloop of renovatie, heb je recht op een verhuiskostenvergoeding
MinkeDeWit schreef:
29-12-2018 00:07
Dat is wel grappig ja. Ik ben opgegroeid in een niet al te beste buurt. Later kwam ik mijn oude buurmeisje tegen in de betere buurt waar ik toen woonde. Zij woonde daar ook en zei wel kruipend terug te willen naar de wijk waar we vandaan kwamen.
Ik zou echt niet terug willen naar de wijk waar ik vandaan kom.

Mijn moeder woont daar nog en elke keer als ik daar ben geweest ben ik zo blij dat ik weer weg kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven