Nieuwjaars schoonmaak en opruim topic!

30-12-2018 08:25 81 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar ruim ik in de kerstvakantie mijn huis (en berging) op. Daarna de grote schoonmaak!!!

Ik ben alweer begonnen met opruimen..
Ik maak steeds vier stapeltjes
1. Weggooien
2. Bewaren
3. Verkopen (marktplaats)
4. Naar de kringloopwinkel..

Ik heb een lijstje in verschillende rubrieken
- Kleding
- Woonaccessoires
- Keukenattribute enz..

Ik vink per categorie af hoeveel artikelen ik, weggooi, weggeef of verkoop...

Zoveel producten mag ik het aankomende jaar ook maximaal van mezelf terugkopen.

Dit werkt al jaren perfect voor mij,. Zo komt er ieder jaar evenveel binnen als er ook weer uitgaat)

Koop ik in 2019 weer iets leuks, vink ik het aan op mijn lijstje.. (Die in de meterkast hangt) Heb daar echt een gewoonte van gemaakt. Even aanvinken wat er nieuw binnen komt.
- 4 stuks kleding, 2 stuks woonassouires bijvoorbeeld. Waxinelichtjes als voorbeeld vink ik niet aan (raakt toch op)

Heerlijk, werkt dat voor mij, inzichtelijk hebben wat er binnen komt, maar ook weer weggaat..

Drie jaar geleden was ik een slordervos, en sinds ik toen echt flink ben gaan puin ruimen mezelf dit aangewend..

Inmiddels vijf dozen vol kleding, serviesgoed enz. naar de kringloopwinkel gebracht.

Heerlijk!!! 97 artikelen de deur uit. Dit jaar zijn er 64 artikelen aangekocht. Goed bezig dus..

Beetje neurotisch is het wel! Maar het werkt, daar gaat het om!!! De kringloopwinkel is blij met me..

Ik ben blij met mijn opgeruimde en straks weer schone huis. Volgende week de grote schoonmaak, ik heb dan geen overbodige spullen meer in huis wat het schoonmaken makkelijk maakt.

Wie heeft nog meer de drang om flink op te ruimen en schoon te maken? Fris het nieuwe jaar in..

Zo kunnen we elkaar motiveren, en van tips voorzien!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben nog moed aan het verzamelen om de kerstuitdossing weg te bergen maar gisteren heb ik nog zelfs wat batterijen ververst in het schoorsteenmantelkerststuk en in de keukenkerstboom dusss dat zal nog wat voeten in de aarde hebben.

Schoonmaken doe ik dagelijks: is iets hinderlijk vuil dan maak ik het schoon, dus hier zie ik nooit moeilijkheden in.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
30-12-2018 09:16
en dat jij dan vervolgens die lege plek vult met iets waar jij oprecht blij van wordt snap ik ook.

Je kunt er ook voor kiezen om die lege plek niet op te vullen.
Wij zijn vier jaar geleden verhuisd en hebben toen zo'n 70-80% van onze spullen weggedaan. Tot vandaag is er helemaal niets dat ik ook maar een seconde gemist heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb niet de geringste behoefte aan leeg en fris; dat zal het verschil zijn. Ik vind dat saai en deprimerend. Maar ik zal er weer doorheen moeten. Het zal wel lukken maar leuk is het niet.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb zelf weinig kleding eigenlijk, vooral omdat ik niet van winkelen hou. Heb basis kledingstukken zoals 4 spijkerbroeken, 5 tanktops, 4 vesten, 2 blousjes, 4 leggings, 1 rokje, 2 jurkjes. En dat bevalt mij heel goed. Ik moet sneller wassen dan met meer kledingkeuze, maar ik heb nooit keuzestress. Wat ik niet draag of niet meer pas, en er nog prima uitziet gaat naar de weggeefwinkel.

Ik ruim ook het hele jaar op, nu moet alleen de zolder weer aangepakt worden. Want het nadeel van een zolder is, dat je er te veel troep op verzameld.

Het boekje van Mari Kondo heb ik ook gehad ( en weer gauw verkocht), ik had er zelf niet zoveel mee, enige wat wel handig was, was haar moto ‘ alleen spullen houden waar je blij van wordt’.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Ik probeer te onthouden wat een succes was deze kersttijd; zo ontdekte ik pas gisteren een heel mooie kandelaar achterin de kerstkast en die staat heel mooi naast de tv. Ik wist nieteens meer dat ik die nog had. Dus dit is ook een vorm van hergebruiken. Daarentegen viel een nieuwgekocht lichtobject erg tegen. Ik kan wel de lichtjes erin hergebruiken ooit.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik ben enorm fan van de Konmari methode. Werkt heel goed bij mij. Misschien wel iets te goed, want ik had onlangs redelijk onverwacht een groep mensen bij mij te eten en ik had niet genoeg glazen, maar uiteindelijk toch opgelost.

Ik kocht altijd heel veel kleding en een tijd ging het heel goed met het niet kopen. Maar ik had weer iets gekocht en toen begon het weer te kriebelen. Op een avond een hele doos met spullen besteld. Dat voelde wel lekker eigenlijk. Toen ik de doos openmaakte viel het toch tegen. Op 1 ding na allemaal spullen die ik eigenlijk niet wilde en niet nodig had. Het blijft toch mijn achilleshiel merk ik wel.
GroenTuintje schreef:
30-12-2018 09:36
Ik heb zelf weinig kleding eigenlijk, vooral omdat ik niet van winkelen hou. Heb basis kledingstukken zoals 4 spijkerbroeken, 5 tanktops, 4 vesten, 2 blousjes, 4 leggings, 1 rokje, 2 jurkjes. En dat bevalt mij heel goed. Ik moet sneller wassen dan met meer kledingkeuze, maar ik heb nooit keuzestress. Wat ik niet draag of niet meer pas, en er nog prima uitziet gaat naar de weggeefwinkel.

Ik ruim ook het hele jaar op, nu moet alleen de zolder weer aangepakt worden. Want het nadeel van een zolder is, dat je er te veel troep op verzameld.

Het boekje van Mari Kondo heb ik ook gehad ( en weer gauw verkocht), ik had er zelf niet zoveel mee, enige wat wel handig was, was haar moto ‘ alleen spullen houden waar je blij van wordt’.
Ik vind dat sowieso altijd wel humor; al die opruimgoeroes die je hun boek willen verkopen :biggrin:
Caitriona* schreef:
30-12-2018 09:05
Er was toch al een topic over?
Het grote opruimtopic ofzo.

Hoe dan ook:
ik ben fan van Marie Kondo.

Samenvatting van haar boeken:
Vraag je bij elk item af "Word ik hier gelukkig van?"
Zo niet, dan weggooien.

Een paar mooie schoenen die knellen: weggedaan.
Top tip, dan zit ik volgende week in een leeg huis :rolling: :rolling: :rolling:
Alle reacties Link kopieren
Ik maak dagelijks schoon, maar hou maar eens per jaar echt een grote schoonmaak.

Kasten van de plek, alle hout in de boenwas, de zitbank en kleed grondig shamponeren.

Betreft aankopen: Ik ben kringloopwinkel liefhebber. Breng er regelmatig spullen heen, en koop er ook regelmatig wat. Het zijn vaak spullen met een verhaal!!!

Ik kan echt blij worden van een retro buizen radio uit de sixties!!! Een radio met een verhaal .

Het grootste probleem is voor mij altijd, alles waar emotionele waarde aan zit

Mijn opa en oma zijn beide overleden, ik heb veel dingen uit erfenis mee genomen. En ijsschep, kandelaars, fondue borden, vazen, schilderijen, koelkast enz..

Ik vond het zo zonde om weg te gooien, en het is een mooi aandenken aan.. Tot ik dacht: Wow, je hebt wel erg veel meegenomen.

Ik fondue nooit. Ik haal ook nooit ijs. Toch heeft het jaren geduurd voordat ik daarvan iets durfde weg te gooien. Alsof je spullen van een ander weg gooit.

De echte waardevolle spullen, sieraden, de antieke kassa uit hun winkel (ze hadden een eigen winkel) enz. Dat bewaar ik.

Ooit heeft een psycholoog mij deze tip gegeven. Maak voor jezelf eens inzichtelijk wat erin en eruit komt. Dat geeft inzicht!! Je schrikt hoeveel je toch binnenhaalt op jaarbasis.

Je zonnebril vergeten mee te nemen, snel toch even een nieuwe kopen, Een leuk kerststukje gekregen of gekocht in een potje die in goede staat is. Ik probeer best kritisch te zijn.

Maar hou ook van het leven. Ik heb veel planten in huis, hou ik van. Waxinelichtjes aan, bloemetje op tafel, gezellige spulletjes..

Decoreren, gezellig maken het is echt mijn hobby geworden. En zo werkt het bij mij! Ik wordt gelukkig van een retro radio, iemand anders van de fondeuborden van oma? Ik hoop het..
retrostar schreef:
30-12-2018 09:36
Ik heb niet de geringste behoefte aan leeg en fris; dat zal het verschil zijn. Ik vind dat saai en deprimerend. Maar ik zal er weer doorheen moeten. Het zal wel lukken maar leuk is het niet.
Dat heb ik ook, waar komt het toch vandaan?
Dasoli daar is niets mis mee lijkt me. Maar er is wel een verschil tussen weggooien en een nieuwe bestemming zoeken. Wanneer je iets naar de kringloop brengt of op Marktplaats zet, valt dat voor mij niet onder weggooien. Ik denk in zo'n geval dat het beter is als iemand anders er plezier van heeft, dan dat het bij mij achterin de kast staat. Voor wat betreft spullen uit een erfenis heb ik een paar dingen gehouden die ik echt graag wilde hebben en die een mooi plekje hebben gekregen, en voor de rest dus een andere bestemming gezocht. Beter een paar dingen die echt tot hun recht komen, dan al die spullen die je eigenlijk belasten omdat je niet goed weet wat je ermee moet.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds begin vorig jaar mijn hele huis onder handen genomen. Puin geruimd, verbouwd, en opnieuw ingericht en weer gezellig gemaakt. Het was echt een mega-operatie.

Ik kwam er al snel achter dat er hier veel bewaard werd om het bewaren, terwijl je er feitelijk nooit meer wat mee doet. Herinneringen waar je alleen naar kijkt als je al die dozen weer eens in de tig jaar nakijkt op wat weg kan. Spullen die je bewaart voor “je weet maar nooit”, terwijl je het nieuw koopt als je het ooit nodig hebt want je bent vergeten dat je nog wat had of je kunt het niet meer vinden. Oude spullen die nog te goed zijn om weg te gooien, maar die je al wel had vervangen wegens erop uitgekeken of gedateerd of te groot/klein of wat dan ook.

In het begin kosttte het me best moeite om weg te gooien, maar gaandeweg ging het me steeds beter af. Er zijn containers en auto’s vol de deur uit gegaan. En inmiddels hebben we dus een heerlijk opgeruimd huis (en opgeruimde schuur). Alles wat ik wel wil bewaren is netjes weggeborgen in kasten, en ik ben in no-time door het huis heen met schoonmaken.

Er moet alleen nog inbouwkastruimte komen voor beddengoed, dekens en logeerspul, en dan zijn we helemaal klaar. En ik ben er echt ontzettend blij mee!
Hier is het altijd schoon en opgeruimd dus grote schoonmaak is niet nodig. Ik kan niet tegen een rommelig huis. Ik heb wel veel kleding, tassen, schoenen en sieraden maar daar word ik blij van. Ik kan daar niet genoeg van hebben.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
30-12-2018 09:36
Ik heb niet de geringste behoefte aan leeg en fris; dat zal het verschil zijn. Ik vind dat saai en deprimerend. Maar ik zal er weer doorheen moeten. Het zal wel lukken maar leuk is het niet.
Maar waarom “moet” je er dan doorheen als het je niet blij maakt?
Alle reacties Link kopieren
miekemv schreef:
30-12-2018 10:22
Dat heb ik ook, waar komt het toch vandaan?
Kersttijd is gewoon té gezellig en daar moet van afgekickt worden. :) En ineens is het weer voor een jaar voorbij.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
30-12-2018 10:36
Maar waarom “moet” je er dan doorheen als het je niet blij maakt?
Kerstspullen moeten nu eenmaal weg. Je kan het wel ten dele vervangen maar de knusse gezelligheid is er voorlopig niet meer.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
30-12-2018 10:39
Kerstspullen moeten nu eenmaal weg.

Van wie moet dat? Als jij het gezellig vindt laat je ze toch lekker hangen/staan?

Ik heb gisteren alle kerstzooi alweer opgeruimd, heerlijk! :proud:
Alle reacties Link kopieren
Trotter schreef:
30-12-2018 10:42
Van wie moet dat? Als jij het gezellig vindt laat je ze toch lekker hangen/staan?

Ik heb gisteren alle kerstzooi alweer opgeruimd, heerlijk! :proud:
Nee.. dat is raar. Bovendien is altijd feest geen feest meer omdat het dan ook gewoon wordt dus geen indruk meer maakt.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
30-12-2018 10:39
Kerstspullen moeten nu eenmaal weg. Je kan het wel ten dele vervangen maar de knusse gezelligheid is er voorlopig niet meer.
Pas met Driekoningen, dus je kunt het nog heel eventjes uitstellen.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
30-12-2018 10:43
Nee.. dat is raar.

Dat zit in je hoofd. Als ik zo ongelukkig zou worden van het weghalen van de kerstversiering zou ik er maling aan hebben of het 'raar' is of niet.
Ik hoef geen Kerstspullen op te ruimen want ik heb dit jaar helemaal niks versierd.
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
30-12-2018 10:39
Kerstspullen moeten nu eenmaal weg. Je kan het wel ten dele vervangen maar de knusse gezelligheid is er voorlopig niet meer.
Ah, ik had niet door dat je het over kerstspul had. Gewoon de kerstboom vervangen door een joekel van een kamerplant, en dan nog wat voorjaarsbollen her en der neerzetten. Dan voelt het ook beter. (De tuincentra doen niet voor niks goede zaken in januari ;-) )
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook geen kerststallen. Koop ieder jaar een Amaryllis. Dat is het!!! Ik heb ook geen kerst spullen in huis.

Ik ben bijna klaar met opruimen. De badkamer nog, en de administratie van 2018 afsluiten en een nieuwe map voor aankomend jaar aanmaken..

Retro Star, geniet nog maar even.

Ik hou wel van opgeruimd fris en netjes. Ik hou niet van kaal en leeg.. Een huis moet van mij gezelligheid uitstralen..

Mijn schoonzusje is heel erg praktisch ingesteld. Geen planten of bloemen in huis, dat geeft rommel..Geen prulspul...

Ik heb mijn huis niet bomvol staan, in tegendeel. Maar ik hou ik echt van gezelligheid! Plantjes, bloemen, kaarsen, kussens enz.

Zoals mijn schoonzusje zou ik niet gelukkig van worden. Ze heeft een lege vensterbank, enz.. Er staat een tafel,bank, kast enz. Maar niets geen woonaccessoires. Lege vensterbank..

Het is goed ook voor het milieu consuminderen, maar ik kan er niet gelukkig van worden.

Zoals ik al eerder schreef ben wel heel erg van kringloopwinkels. Hergebruik.. Maar leeg, nee. En af en toe wisselen maakt het ook leuk.
Ik hou ook niet van een kaal huis. Hier ook mooie planten, kandelaars en ik koop elke week bloemen.
Alle reacties Link kopieren
HaPu schreef:
30-12-2018 08:47
Dat zegt ze toch helemaal niet? Ze stelt een limiet, geen doel.
Juist goed om overconsumptie tegen te gaan, want je kiest veel bewuster wat je koopt (bijv ik mag maar twee kleding artikelen kopen dus ga ik voor de duurdere, maar degelijke jurk, ipv de Primark trui die na een half jaar weg kan)

Ik vind juist dat deze methode stimuleert om voor het Primark artikel te kiezen. Dan weet je zeker dat je volgend jaar weer een leuke nieuwe trui uit mag kiezen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven