Katten plus een hond?

30-12-2018 11:32 60 berichten
Ik heb al jaren katten. Ben geen uitgesproken kattenmens, maar ze kwamen aangelopen en ze hebben hier een prima huis. Ze zijn ( bij benadering) 7 en 3.
Zelf wil ik al sinds mijn jeugd een hond. Nu heb ik er tijd, geld en ruimte voor, alleen ik twijfel over de katten. De ene kat is makkelijk, is vriendjes met iedereen en snuffelt ook weleens aan een hond, die went wel denk ik. De andere kat is schuw, na veel tijd en energie wat minder schuw, maar ik ben de enige waar hij op af komt voor een aai, en zodra er iemand in huis is die hier niet woont is de kat weg.
Onderling zijn het geen vriendjes, na een jaar blazen en spanning tolereren ze elkaar, maar ze verblijven bij voorkeur niet in dezelfde ruimte. Dat is geen probleem, ze hebben door het huis heen genoeg verstopplekken, voerbakjes, kattenbakken om elkaar te ontlopen. En ze kunnen naar buiten wanneer ze willen. En de laatste tijd tref ik ze ook weleens samen op een bank of bed aan, met minstens 1,5 meter er tussen. Het zijn geen katten die je makkelijk optilt, of in een reismandje zet, naar de dierenarts is een onderneming. En ze zijn vrij stressgevoelig. Ik heb daar best vaak last van, vind het naar als ze gestressed zijn. Ik heb ze geheel volgens allerlei protocollen aan elkaar laten wennen, maar dat hielp zeer beperkt. Stress alom!

Maar nu dus die hond. Ik ‘leende’vaak een hond, zodat ik toch regelmatig lekker kon wandelen en een paar keer per week met het beestje bezig was, maar die is helaas dood. Er is hier ook met enige regelmaat een hond in huis op bezoek, de ene kat trekt dat, de andere zie ik pas uren later weer terug.

Wat is wijsheid in deze? Doe ik te moeilijk over die katten? Om me heen varieert dat tot ‘komt vanzelf goed, doe niet zo moeilijk’ tot ‘breng die katten toch weg’. Dat laatste is absoluut geen optie.
Tips, trucs, ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Koop geen hond. Vooral niet omdat die ene kat zich al niet heel echt thuis voelt bij de andere kat. Ik denk dat het een recept voor ellende is. Denk aan sproeien en stress.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Lastig, ik zou toch bang zijn dat die ene weg zou lopen ofzo.
Lastig! Ik denk dat je ene kat gaat weglopen en niet meer terugkomt.
Mijn zus heeft net een hondje en na een week kon hij wel samen met de kat in de kamer zijn. De kat bepaalt, want die kan het hele huis door.
Voor je katten hoef je niet bang te zijn. Wij hadden hier eens een hondje op bezoek die een aanvaring kreeg met mijn kat (de felle, van bijna 6 kg). Hondje is dus nu met geen tien paarden meer hier in huis te krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Die katten zouden niet te bepalen moeten hebben in jouw huis of jij een hond neemt. Ten slotte ben jij een hondenmens, geen kattenmens en je hebt niet echt voor ze gekozen. Ze zijn bij jou gekomen uit eigen beweging.

Ik zelf heb drie honden en heb er katten bij gehaald, waarvan er één helaas al verongelukt is.

Je zou kunnen kiezen voor een hond die al geleerd heeft met katten om te gaan en er geen buitengewone belangstelling voor toont.
MinkeDeWit schreef:
30-12-2018 11:38
Mijn zus heeft net een hondje en na een week kon hij wel samen met de kat in de kamer zijn. De kat bepaalt, want die kan het hele huis door.
Voor je katten hoef je niet bang te zijn. Wij hadden hier eens een hondje op bezoek die een aanvaring kreeg met mijn kat (de felle, van bijna 6 kg). Hondje is dus nu met geen tien paarden meer hier in huis te krijgen.

Dat beestje zit nu al uren boven (of waar hij ook zit, boven staat er niet) als er een hond op visite komt.
Alle reacties Link kopieren
En die uren kunnen dagen worden en dagen weken. Maar het went uiteindelijk wel, het moet alleen tijd hebben. Die kat bepaalt zelf of hij er dan aan toe is om beneden te komen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
30-12-2018 11:38
Mijn zus heeft net een hondje en na een week kon hij wel samen met de kat in de kamer zijn. De kat bepaalt, want die kan het hele huis door.
Voor je katten hoef je niet bang te zijn. Wij hadden hier eens een hondje op bezoek die een aanvaring kreeg met mijn kat (de felle, van bijna 6 kg). Hondje is dus nu met geen tien paarden meer hier in huis te krijgen.
Ze heeft 2 katten die elkaar al niet zo goed liggen en stressgevoelig zijn. Ik vind het echt een heel slecht idee om aan een hond te beginnen met zulke katten.
Onderling zijn het geen vriendjes, na een jaar blazen en spanning tolereren ze elkaar, maar ze verblijven bij voorkeur niet in dezelfde ruimte. Dat is geen probleem, ze hebben door het huis heen genoeg verstop plekken, voerbakjes, kattenbakken om elkaar te ontlopen. En ze kunnen naar buiten wanneer ze willen. En de laatste tijd tref ik ze ook weleens samen op een bank of bed aan, met minstens 1,5 meter er tussen. Het zijn geen katten die je makkelijk optilt, of in een reismandje zet, naar de dierenarts is een onderneming. En ze zijn vrij stressgevoelig.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Mijn neiging is om te zeggen ‘ja maar het komt heus wel goed’, maar dat is omdat ik echt heel gek ben met honden. Dus die wens is heel groot. Aan de andere kant gaan die katten gewoon voor, ik heb ze ik huis dus hun welzijn is belangrijker, zij zijn er immers al.

Over weglopen maak ik me niet zo’n zorgen, het laatste jaar is ie wel relaxter geworden (hij blijft in huis als de schoonmaakster er is, hij steekt ook de kamer wel over als er hondenbezoek is, dat was eerst echt een no go) maar wel over stress en sproeien enzo
iones schreef:
30-12-2018 11:41
En die uren kunnen dagen worden en dagen weken. Maar het went uiteindelijk wel, het moet alleen tijd hebben. Die kat bepaalt zelf of hij er dan aan toe is om beneden te komen.

Ze is al jaren met die kat bezig, dus volgens mij is het een erg koppig exemplaar ;-)
MinkeDeWit schreef:
30-12-2018 11:38
Mijn zus heeft net een hondje en na een week kon hij wel samen met de kat in de kamer zijn. De kat bepaalt, want die kan het hele huis door.
Voor je katten hoef je niet bang te zijn. Wij hadden hier eens een hondje op bezoek die een aanvaring kreeg met mijn kat (de felle, van bijna 6 kg). Hondje is dus nu met geen tien paarden meer hier in huis te krijgen.
Dat ligt aan de kat en hond in kwestie lijkt me.
Star² schreef:
30-12-2018 11:40
Dat beestje zit nu al uren boven (of waar hij ook zit, boven staat er niet) als er een hond op visite komt.
Onze katten zie je ook amper als er vreemden op bezoek zijn. Of honden trouwens, die keer dat het mis ging was bij toeval.
Maar ik denk dat ze aan blijvende huisgenoten wel zouden wennen. Dat kan een paar dagen duren, maar ik ken alleen maar verhalen van mensen bij wie uiteindelijk alles normaal werd.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
30-12-2018 11:43
Ze is al jaren met die kat bezig, dus volgens mij is het een erg koppig exemplaar ;-)
Dan laat hem maar lekker koppig zijn. Zijn probleem.

Ik heb zelf inmiddels dus ook een kat, een hele lieve. Maar honden zijn hier toch echt belangrijker. Omdat zij aangepaster zijn.
Star² schreef:
30-12-2018 11:43
Ze is al jaren met die kat bezig, dus volgens mij is het een erg koppig exemplaar ;-)
Hij heeft gewoon een beetje een tik. En idd, er zit niet heel veel meer in dan dit denk ik. Hij komt naast me zitten, blijft inmiddels ook liggen als er gezinsleden op de bank komen zitten als hij daar ligt en wij kunnen hem aaien. Maar het is geen schootpoes.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
30-12-2018 11:42
Mijn neiging is om te zeggen ‘ja maar het komt heus wel goed’, maar dat is omdat ik echt heel gek ben met honden. Dus die wens is heel groot. Aan de andere kant gaan die katten gewoon voor, ik heb ze ik huis dus hun welzijn is belangrijker, zij zijn er immers al.

Over weglopen maak ik me niet zo’n zorgen, het laatste jaar is ie wel relaxter geworden (hij blijft in huis als de schoonmaakster er is, hij steekt ook de kamer wel over als er hondenbezoek is, dat was eerst echt een no go) maar wel over stress en sproeien enzo
Stel nou dat die kat gaat sproeien als je een hond hebt aangeschaft, wat dan? Dat sproeien houdt niet meer op, kat heeft geen territorium meer nu hond er ook is.
Zelf een sproeikater gehad en dat wil je echt niet in huis hebben hoor.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Op het moment dat ik besloot dat de katten hier mochten wonen ipv ze naar het asiel te brengen heb ik gewoon voor ze gekozen hoor. Ik zou nooit uit eigen beweging een kitten aanschaffen nee, maar ik he evengoed voor ze gekozen. Over een hond maak ik me geen zorgen, die leer je wel met katten omgaan. Andersom is lastiger
Thordis* schreef:
30-12-2018 11:46
Hij heeft gewoon een beetje een tik. En idd, er zit niet heel veel meer in dan dit denk ik. Hij komt naast me zitten, blijft inmiddels ook liggen als er gezinsleden op de bank komen zitten als hij daar ligt en wij kunnen hem aaien. Maar het is geen schootpoes.

Dat is de mijne ook niet, behalve toen we een pup kregen O_o
Tickel schreef:
30-12-2018 11:47
Stel nou dat die kat gaat sproeien als je een hond hebt aangeschaft, wat dan? Dat sproeien houdt niet meer op, kat heeft geen territorium meer nu hond er ook is.
Zelf een sproeikater gehad en dat wil je echt niet in huis hebben hoor.
Geloof me, ik heb het allemaal gehad. Er lopen hier een stuk of 10 katten in de straat en dat zorgt af en toe al voor sproeigedrag.
Thordis* schreef:
30-12-2018 11:49
Op het moment dat ik besloot dat de katten hier mochten wonen ipv ze naar het asiel te brengen heb ik gewoon voor ze gekozen hoor. Ik zou nooit uit eigen beweging een kitten aanschaffen nee, maar ik he evengoed voor ze gekozen. Over een hond maak ik me geen zorgen, die leer je wel met katten omgaan. Andersom is lastiger

Kent je dierenarts die lastige kat een beetje? Misschien heeft hij nog tips.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
30-12-2018 11:49
Geloof me, ik heb het allemaal gehad. Er lopen hier een stuk of 10 katten in de straat en dat zorgt af en toe al voor sproeigedrag.
Ik bedoel dusdanig dat ze alles in huis onder sproeien. Hier in huis was het tegen de ramen, tv, pc, bank, kasten, boxspring, benen als je te lang stil stond.
Eigenlijk overal tegenaan dus. Een huis moet voelen als eigen en veilig voor de katten. Doordat ze elkaar niet zo goed liggen hebben ze dat al niet. Ik zou het risico niet durven nemen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Star² schreef:
30-12-2018 11:51
Kent je dierenarts die lastige kat een beetje? Misschien heeft hij nog tips.
Die heb ik 1x bij de dierenarts gekregen. Ik laat het beestje niet eens inenten omdat het in een mandje krijgen zo’n circus is. Maar we moeten binnenkort weer, dus dan zal ik het vragen. Ik kreeg toen wel wat tips, voor de katten onderling, ze hebben een tijd aan voer gezeten dat wat stress weg zou moeten nemen. Dat hielp en sindsdien gaat het best goed.

Ook al eens met een hondengedragskundige gesproken maar die deed alsof het compleet mijn fout was dat de katten waren zoals ze waren en die moesten zich maar gewoon aanpassen. Maar volgens haar konden katten ook echt prima samen, altijd. Dus die nam ik niet zo serieus
Alle reacties Link kopieren
Ik zou het mijn kat nooit aan doen maar ik houd dan ook echt van haar.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Feliway weleens geprobeerd?
Thordis* schreef:
30-12-2018 11:56
Die heb ik 1x bij de dierenarts gekregen. Ik laat het beestje niet eens inenten omdat het in een mandje krijgen zo’n circus is. Maar we moeten binnenkort weer, dus dan zal ik het vragen. Ik kreeg toen wel wat tips, voor de katten onderling, ze hebben een tijd aan voer gezeten dat wat stress weg zou moeten nemen. Dat hielp en sindsdien gaat het best goed.

Ook al eens met een hondengedragskundige gesproken maar die deed alsof het compleet mijn fout was dat de katten waren zoals ze waren en die moesten zich maar gewoon aanpassen. Maar volgens haar konden katten ook echt prima samen, altijd. Dus die nam ik niet zo serieus

Nee dat snap ik.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven