Wat te doen met vijver?

02-01-2019 16:15 40 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Ik ben nieuw en heb begrepen dat het even kan duren voor mijn reacties worden geplaatst, alvast excuses voor het ongemak.

Mijn vriend en ik zijn vorige maand verhuisd naar een woning met een tuin. De tuin is smal en diep, ongeveer 5 x 32 meter. De vorige bewoners hielden van vissen en de vijver die ze hebben laten plaatsen is ongeveer 6 meter lang en 2 - 2,5 meter breed, inclusief aparte ruimte voor stroom, pompaansluitingen en dat soort dingen. Ik weet niet precies hoe diep hij is, ik gok 1,5 meter. We hebben niks met vissen en geen verstand van vijvers. Tijdens de hitte van afgelopen zomer zaten we al helemaal te verzinnen hoe lekker het zou zijn om die vijverbak om te bouwen tot (natuur)zwembad. Maarja, nu wonen we er, komen we een beetje tot bezinning en hoewel het idee nog steeds leuk is, vraag ik me af hoe zinvol het is. De tuin ligt gunstig ten opzichte van de zon (ZW) en de bak ligt aan een zijkant, dus half in de schaduw.

We kunnen hem natuurlijk ook volgooien met aarde en er een moestuin van maken, of laten verwijderen en de hele tuin opnieuw/anders inrichten, maar op een of andere manier heb ik het gevoel dat het zonde is om er zoiets mee te doen, omdat eigenlijk alles al aanwezig is qua technische dingen.

Het is niet dat we dit voorjaar al volop aan de slag willen, het heeft geen prioriteit (eerst binnen maar eens afmaken) maar ik vind het wel leuk om over de mogelijkheden na te denken. Dit is voor het eerst dat ik een tuin heb en ik ben dus niet thuis in wat er allemaal kan, en daarom ben ik op zoek naar meer/andere ideeën, opties, ervaringen van mensen die ook zoiets hebben (gehad) of mee willen denken. Ik denk dat ik een hoop niet ken en er dus ook niet aan denk. Alle input is welkom, bedankt alvast!

Raiola
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een zwemvijver, het is wel wat werk, maar kind is er heeeeel erg blij in de zomer. De rest van het jaar is het gewoon een mooie vijver. Nu moet ik wel zeggen dat mijn partner erg technisch is en ik van tuinieren houd. Als je er niet teveel in wil verdiepen zou ik er niet aan beginnen maar voor ons is het geweldig.
Alle reacties Link kopieren
Als je van leven in de tuin houdt is een vijver een aanrader hoor! In de zomer kikkers, en vogels die komen badderen. Een paar goudvissen hebben weinig nodig, wij hebben alleen een goede zuurstofpomp, geen filters of zo. Echt veel werk hebben wij er niet van, alleen de planten wat bijhouden want die groeien vrij snel. En blad eruit voor de winter,het is allemaal niet zo moeilijk.
Alle reacties Link kopieren
@nursy: Dank voor je reactie, ik vind het ook nog steeds een lekker idee om in de zomer te kunnen plonzen. Vrienden van me hebben een grote zwemvijver en die zeggen ook dat het heerlijk is maar dat het onderhoud niet vergeten moet worden.

Ik hou wel van tuinieren, althans, voor zover ik dat nu kan zeggen, maar ik heb afgelopen weken wel lopen rommelen met blaadjes opruimen, beetje onkruid verwijderen enzo. Merk dat ik het lekker vind om op zo'n manier even 'stoom af te blazen' na een werkdag. Vorig jaar hadden we op vakantie een huis met een grote kruidentuin en dat wil ik ook heel graag, vond het heerlijk om tijdens het koken even wat verse kruiden uit de tuin te knippen. Mijn vriend houdt ook van tuinieren, of hij heel technisch is weet ik in dit geval niet :)
Hoe dicht bij het huis is de vijver?

Als hij dichtbij huis is zou ik het wel zonde vinden als je de (zwem)vijver niet gaat gebruiken en een moestuin wel zou gebruiken. Als ze (zwem)vijver verder van huis ligt in die diepe tuin zou ik hem wel laten zitten en dichter bij huis een moestuintje maken.
Alle reacties Link kopieren
@RockOla, ja, we houden allebei wel van een levendige tuin, misschien dat daar mijn 'zonde'-gevoel vandaan komt. Ik denk niet dat we zelf een hele vijver zouden aanleggen als hij er nog niet was, maar nu hebben we hem eigenlijk in onze schoot geworpen gekregen en hoeven we volgens mij relatief weinig te doen om er een mooie plek in de tuin van te maken. Er is rondom ook nog ruimte zat voor zitjes enzo, dus daar ligt het ook niet aan.

Fijn om positieve dingen te lezen en ook dat het onderhoud wel te doen is. Blad eruit voor de winter is alleen niet gelukt hier, dat zijn ook van die dingen waarvan ik nu denk 'ja maar hoe dan, en waar, en wat', maar ik maak het in mijn hoofd groter dan het is, denk ik.
Alle reacties Link kopieren
@ShaunTheSheep, de vijver ligt op ongeveer 5 meter van de deur. Is een gokje, want de tuin ligt iets lager dan de woonverdieping (dijkwoning). De tuin is onderhoudsvriendelijk, wat ik voor nu wel even lekker vind, maar al die stenen zijn zo saai. Tussen de vijver en de deur is nog voldoende ruimte om een moestuintje aan te leggen. Het idee is om het eet- en zitgedeelte voornamelijk achterin te maken zodat we ook geen mensen uitroken als we een keer de bbq aansteken.
Alle reacties Link kopieren
Vanuit de deur is er eerst nog een soort veranda/klein terras, waar ruimte is voor een soort kruidenrek-achtige wand. Vanaf daar loop je een paar treden naar beneden de tuin in.
Ik zou een zwembad in laten graven. Fijn dat er al die technische dingen er al zitten. Maar ik zou het bad wel op een zonnige plek plaatsen.
Zoiets:
https://www.fonteyn.nl/zwembaden/metalen-zwembaden/
Alle reacties Link kopieren
@redbulletje, daar zat ik ook een beetje mee, dat als we het zo laten, bijna de helft in de schaduw zit. Nu wordt dat ook deels veroorzaakt door een weelderige blauwe regen die van de buren is, maar die hebben al gezegd dat we hem aan onze kant zo kort mogen maken als we zelf willen, dat scheelt dan al iets. In de zomer staat de zon wel vanaf vroeg al in de tuin, dus misschien is dat beetje schaduw dan juist fijn.
Alle reacties Link kopieren
Dank voor de link! Over een ronde vorm had ik nog helemaal niet nagedacht. Qua prijs vind ik het ook erg meevallen, ik had hogere bedragen verwacht.
Prachtig grote vijver. Lekker laten zitten. Nu ook niet meer in rommelen ivm doen in winterslaap. Ik zou er dolblij mee zijn.
Maar op het zwembad wil je ook zon om de temperatuur hoog genoeg te krijgen en te houden. Als je het financieel kan missen zou ik in zo'n inbouwbad investeren op de gewenste plaats en de vijver opruimen. Een vijver onderhouden kost ook veel. En reigers eten je vissen op.
Raiola schreef:
02-01-2019 17:16
Dank voor de link! Over een ronde vorm had ik nog helemaal niet nagedacht. Qua prijs vind ik het ook erg meevallen, ik had hogere bedragen verwacht.
Hou wel rekening met de kosten van het inbouwen. Er moet een fundering onder bijv. Als je dat soort dingen zelf kunt kun je goedkoop een zwembad hebben.
te klein voor een zwemvijver
Alle reacties Link kopieren
Moestuin!
Alle reacties Link kopieren
@redbulletje, er was een constructie met gespannen lijnen tegen reigers enzo, die hebben we weggehaald omdat die onveilig was, maar dat zou zo weer terug kunnen.
Ik neem je tips mee, het kostenplaatje is uiteindelijk iets dat mee gaat spelen, maar dat komt pas als we een besluit hebben genomen. Ik heb wel mensen in mijn omgeving die kennis van dergelijke zaken hebben, altijd handig. Bedankt in ieder geval!

@S-meds, ja, op zich wel. Met anderhalve schoolslag ben je er doorheen, maarja, dat is nou eenmaal zo. Ik wil het liefst werken met de bestaande constructie, dus een pootjebaadvijver dan. Als ik banen wil trekken kan ik altijd nog naar het zwembad fietsen :)
Persoonlijk vind ik die reigerwerings dingen erg ontsierend. Daarom kun je net zo goed geen vissen hebben. En dan is een zwembad een grotere aanwinst want daar heb je zelf ook plezier van. Vijvers zijn vaak ook donker.
Denk even aan beschermde beesten zoals padden en salamanders; soms mag je hun leefgebied niet slopen. Mocht er in het voorjaar veel eieren (kikkerdril) gelegd worden, ga dan niet net op dat moment de boel laten leeglopen oid. Hier door de vorige bewoners verwijderde vijvers (moest van woningbouw vereniging ofzo) en bij ons in het voorjaar kwamen er allemaal beesten zoeken naar de plek waar ze vandaan waren gekomen om hun eieren te leggen. Best sneu, dus daarom heb ik toen 2 grote teilen ingegraven. Ieder voorjaar kikkerfeest in de tuin...

Water voor amfibieën vergt veel minder onderhoud dan een visvijver bijhouden. Vissen willen betere waterkwaliteit en dan moet je steeds watermonsters nemen en ingrijpen als de balans niet goed is.
Klinkt niet al de ideale plek voor een zwemvijver of -bad. Ik zou met zo’n grote tuin kijken naar een zwembad op een zonniger plek en de vijver tot moestuin ombouwen.
blijmetmij schreef:
02-01-2019 18:00
Denk even aan beschermde beesten zoals padden en salamanders; soms mag je hun leefgebied niet slopen. Mocht er in het voorjaar veel eieren (kikkerdril) gelegd worden, ga dan niet net op dat moment de boel laten leeglopen oid. Hier door de vorige bewoners verwijderde vijvers (moest van woningbouw vereniging ofzo) en bij ons in het voorjaar kwamen er allemaal beesten zoeken naar de plek waar ze vandaan waren gekomen om hun eieren te leggen. Best sneu, dus daarom heb ik toen 2 grote teilen ingegraven. Ieder voorjaar kikkerfeest in de tuin...

Water voor amfibieën vergt veel minder onderhoud dan een visvijver bijhouden. Vissen willen betere waterkwaliteit en dan moet je steeds watermonsters nemen en ingrijpen als de balans niet goed is.
Er is niemand die je verbiedt je vijver dicht te gooien hoor!
Alle reacties Link kopieren
Een zwembad zou ik dan weer niet doen. Daar heb je alleen hoogzomer wat aan en de rest van het jaar ligt dat ding lelijk te wezen. Reigers kun je ontmoedigen door genoeg schuilgelegenheid in de vijver en door vlugge vissen te kiezen. En met kerst krijg je dit: https://youtu.be/PcDVH8DiBnM :P
Ik vind hier dingen van.
natuurlijk gooi je hem niet dicht. laat het een vijver, doe er wat minder vis in en mooie waterplanten, dat is een echte aanwinst voor je tuin. in elke tuin hoort een waterpartij
Alle reacties Link kopieren
Sabeltandcavia schreef:
02-01-2019 18:14
Een zwembad zou ik dan weer niet doen. Daar heb je alleen hoogzomer wat aan en de rest van het jaar ligt dat ding lelijk te wezen. Reigers kun je ontmoedigen door genoeg schuilgelegenheid in de vijver en door vlugge vissen te kiezen. En met kerst krijg je dit: https://youtu.be/PcDVH8DiBnM :P
:rofl:
Helemaal mee eens.

Vijver de vijver houden dus. Een vijver brengt zo ontzettend veel leven in de tuin. Kikkers, salamanders, libelle's, vogeltjes die komen badderen en drinken etc. etc. Groepje goudwindes erin (die zijn supersnel en laten zich niet vangen door reigers), echt doen hoor, een tuin met een vijver vol leven in en rondom de vijver daar ga je ontzettend veel plezier van hebben. Echt zonde om dat eruit te halen.
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven