Slimme meter

03-01-2019 15:16 59 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zojuist komt er per post een aanbod van Stedin binnen over het plaatsen van een slimme meter. Wat mij betreft is de oude meter nog prima, dus hoeft hij niet vervangen te worden. De bijbehorende folder vind ik ook niet echt overtuigend, de argumenten klinken alsof overstappen vooral slim voor Stedin is.

Kan iemand mij vertellen wat nou de voordelen zijn van zo'n 'slimme meter'?
Die zijn er niet echt voor de mensen zelf.
Tenminste ik vind van niet. ;-)
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij heeft een slimme meter voor jou als consument alleen nut als je ook een slimme thermostaat hebt.
In alle andere gevallen lijkt een slimme meter alleen slim voor de netbeheerder of het energiebedrijf.
https://www.energieleveranciers.nl/blog ... mme-meter/

https://www.consumentenbond.nl/energie- ... imme-meter

https://kassa.bnnvara.nl/nieuws/is-de-s ... limme-keus

https://electronica.infonu.nl/huishoude ... staan.html

https://radar.avrotros.nl/nieuws/item/s ... trouwbaar/

https://www.consumentenbond.nl/energie- ... imme-meter

Maar er zullen zat mensen zijn die gewoon zo'n meter hebben genomen en nu erbij zweren. En ze hebben ook niks te verbergen.

Ik blijf hem weigeren totdat ik dat niet meer mag. ;-)
stippensokken schreef:
03-01-2019 15:23
Volgens mij heeft een slimme meter voor jou als consument alleen nut als je ook een slimme thermostaat hebt.
In alle andere gevallen lijkt een slimme meter alleen slim voor de netbeheerder of het energiebedrijf.
Ik heb een slimme thermosstaat en zo'n slimme meter kan daar helemaal niks mee. ;-)
Op Tweakers hebben ze ook veel topics met info erover.

https://tweakers.net/tag/slimme+meter/forum/
Alle reacties Link kopieren
Je hoeft niet meer zelf de standen door te geven. Ik krijg bijvoorbeeld per maand een verbruiksoverzicht....en dat is het wel zo een beetje ;)

Persoonlijk vind ik de genoemde nadelen nou ook niet zó overtuigend om de meter niet om te laten zetten....behalve als je zonnepanelen hebt.

Ik heb trouwens, volgens de lijst van Radar, niet zo een slimme meter die meer meet dan dat er verbruikt wordt.
pimpom wijzigde dit bericht op 03-01-2019 15:37
16.14% gewijzigd
"I love not Man the less, but Nature more..."
Check wel even goed je brief voordat je beslist. Het kan zijn dat als je nu weigert en je er "straks" wel een moet, je ervoor moet betalen.

Wij hadden geen keuze toen we met onze mega-verbouwing ook de volledige meterkast verplaatst en vernieuwd hebben. Ik ben blij met de slimme meter. Ik kan het makkelijk (op afstand) uitlezen, het verbruik en de teruglevering (van de zonnepanelen) in de gaten houden en koppelen aan de home-domotica. Ik check elke maand de standen zelf en vergelijk met de opgegeven standen door de leverancier in het maand- en jaaroverzicht en dat klopt altijd.

Hmm ik moet nog even aanvullen; ons verbruik is redelijk constant gebleven voor en na de plaatsing. Ik heb wel eens ergens gelezen dat er meters zijn die meer zouden meten dan echt verbruikt was, dat wil je natuurlijk niet, maar er schijnt online een lijst van goede en slechte slimme meters te zijn. Ook het uitzoeken waard voor je beslist.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 15:27
Ik heb een slimme thermosstaat en zo'n slimme meter kan daar helemaal niks mee. ;-)
Oh, dat is helemaal onzinnig.
Dan heb ik dat niet goed begrepen.
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
03-01-2019 15:35
Check wel even goed je brief voordat je beslist. Het kan zijn dat als je nu weigert en je er "straks" wel een moet, je ervoor moet betalen.

Die kans is inderdaad groot. Als je nu weigert mogen ze je er straks voor laten betalen.

Wat ook een optie is, is om dat ding wel te laten installeren nu, maar hem direct uit te laten zetten. Ze functioneren dan dus eigenlijk weer als een oude meter.
Ze zijn verplicht om dit op jouw verzoek te doen.
WIj hebben een slimme meter en daarvoor is geen slimme thermosstaat nodig.
Werkt prima, verbruik niet hoger geworden of zo, daar klagen mensen nog wel eens over, omdat de domme meters niet goed werkten.

Ik vind het handig. Ik heb beter inzicht in mijn verbruik, zeker met de nieuwe prijsontwikkelingen wel handig.
ShaunTheSheep schreef:
03-01-2019 15:35
Check wel even goed je brief voordat je beslist. Het kan zijn dat als je nu weigert en je er "straks" wel een moet, je ervoor moet betalen.

Wij hadden geen keuze toen we met onze mega-verbouwing ook de volledige meterkast verplaatst en vernieuwd hebben. Ik ben blij met de slimme meter. Ik kan het makkelijk (op afstand) uitlezen, het verbruik en de teruglevering (van de zonnepanelen) in de gaten houden en koppelen aan de home-domotica. Ik check elke maand de standen zelf en vergelijk met de opgegeven standen door de leverancier in het maand- en jaaroverzicht en dat klopt altijd.

Hmm ik moet nog even aanvullen; ons verbruik is redelijk constant gebleven voor en na de plaatsing. Ik heb wel eens ergens gelezen dat er meters zijn die meer zouden meten dan echt verbruikt was, dat wil je natuurlijk niet, maar er schijnt online een lijst van goede en slechte slimme meters te zijn. Ook het uitzoeken waard voor je beslist.
Dat kunnen ze tikken maar mag niet. Zeker niet als de huidige meter gewoon goed werkt.

Je moet mogen weigeren zonder kosten. Nog.
Alle reacties Link kopieren
PimPom schreef:
03-01-2019 15:30
Je hoeft niet meer zelf de standen door te geven. Ik krijg bijvoorbeeld per maand een verbruiksoverzicht....en dat is het wel zo een beetje ;)
Ik heb een slimme meter (moest ik van de verhuurder laten plaatsen door de netbeheerder), maar ik moet nog steeds jaarlijks zelf de meterstanden doorgeven en ik krijg ook geen maandoverzichten ofzo. Dus voor mij gaat die vlieger niet op helaas.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 15:47
Dat kunnen ze tikken maar mag niet. Zeker niet als de huidige meter gewoon goed werkt.

Je moet mogen weigeren zonder kosten. Nog.
Dat mag wel. Althans, als je nu weigert mogen ze je dus straks alsnog laten betalen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-weigeren
S0LEIL schreef:
03-01-2019 15:48
Dat mag wel. Althans, als je nu weigert mogen ze je dus straks alsnog laten betalen.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... r-weigeren
Nou, niet helemaal als je verder klinkt krijg je dit.


https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... imme-meter

Een meter kost altijd geld. De huur namelijk. Ook bij domme meters.

Zolang je de meter niet nodig hebt omdat de oude werkt en pas eentje gaat nemen als de oude echt stuk is kost het echt niks extra's. Je kan dan zelfs nog eentje nemen die niet uitleesbaar is.

Eigen huis:
Accepteren
De meter wordt geïnstalleerd en de netbeheerder zet de communicatiemodule aan. De netbeheerder kan daardoor op afgesproken momenten de meterstanden op afstand aflezen. U ontvangt vervolgens elke twee maanden een kosten- en verbruiksoverzicht.

Weigeren
U mag de slimme meter weigeren. Uw netbeheerder installeert dan een digitale meter zonder communicatiemodule. De meter is dan niet uit te lezen. Werkt uw meter nog goed? Dan kan deze tot het einde van de levensduur blijven hangen. U moet zelf uw verbruiksgegevens doorgeven. Als u de slimme meter heeft geweigerd en uw oude meter gaat stuk, dan ontvangt u een andere meter. Dit is geen slimme meter, maar een digitale meter die niet op afstand uitleesbaar is.



Zitten gewoon max huurbedragen ect aan vast. Dus dat gedreig met extra kosten is gewoon marketing?
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 03-01-2019 15:55
39.63% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 15:52
Nou, niet helemaal als je verder klinkt krijg je dit.

https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... imme-meter

Een meter kost altijd geld. De huur namelijk. Ook bij domme meters.

Zolang je de meter niet nodig hebt omdat de oude werkt en pas eentje gaat nemen als de oude echt stuk is kost het echt niks extra's.

Zitten gewoon max huurbedragen ect aan vast.

Hier staat toch ook dat het geld kost wanneer je hem niet bij de grote uitrol laat installeren?
Alle reacties Link kopieren
Er is een paar maanden geleden een topic over geweest :
overig/ervaringen-slimme-meter/list_messages/430009
nounou
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook slimme meters, we wilden overschakelen naar 3 fase stroom ivm inductie en toen hadden we geen keuze, zowel de gasmeter als elektrameter moest vervangen worden anders wilde stedin geen nieuwe aansluiting komen maken. Ik merk geen verschil, ons verbruik is hetzelfde gebleven. We hoeven geen meterstanden meer door te geven en dat vind ik wel handig. Onze nieuwe gasmeter is ook iets stiller dan de oude.
Als je zelf energie opwekt kun je beter oude meters houden, maar wij hebben toch een andere meter voor onze zonnepanelen (ze staan niet op ons eigen dak) dus voor ons maakte dat niet uit. Voor ons dus geen nadelen.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
S0LEIL schreef:
03-01-2019 15:54
Hier staat toch ook dat het geld kost wanneer je hem niet bij de grote uitrol laat installeren?
Er staat eigenlijk dat elke meter huur kost. Dus ook de slimme meter. En dat als je ooit toch een andere meter moet, je ook daar huur voor moet betalen. Er staat nergens dat het je meer geld gaat kosten en dat de overheid dat heeft beslist. ;-) Huur is huur en voor alle meters.

Al lees ik dat de providers het vrij staat om strakjes je montage kosten te laten betalen als je ooit echt verplicht word om de meter te nemen. misschien.
Ik kijk het wel aan.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben m geweigerd. En niemand dwingt mij ook in de toekomst niet om die meter te nemen. Ze komen er gewoon niet in.
ik geef mn bek ook maar een douw
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 15:47
Dat kunnen ze tikken maar mag niet. Zeker niet als de huidige meter gewoon goed werkt.

Je moet mogen weigeren zonder kosten. Nog.
Je mag weigeren, dat kost je geen geld.

Als dan 'later' je meter echt aan vervanging toe is, krijg je kosteloos een nieuwe digitale (niet op afstand uitleesbare) meter.

Wil je op een later moment een slimme meter, dan moet je betalen als je die eerder geweigerd heb.

Meterhuur wat je verderop noemt, staat daar los van. Dat betaal je altijd.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
03-01-2019 16:02
Er staat eigenlijk dat elke meter huur kost. Dus ook de slimme meter. En dat als je ooit toch een andere meter moet, je ook daar huur voor moet betalen. Er staat nergens dat het je meer geld gaat kosten en dat de overheid dat heeft beslist. ;-) Huur is huur en voor alle meters.

Al lees ik dat de providers het vrij staat om strakjes je montage kosten te laten betalen als je ooit echt verplicht word om de meter te nemen. misschien.
Ik kijk het wel aan.

Ah we hadden het dan over verschillende dingen. Ik bedoelde kosten voor installatie, die ze nu niet rekenen maar straks wel mogen rekenen als je hem nu weigert.
Huurkosten staan daar los van.

Ik heb hem overigens laten installeren maar meteen door de monteur uit laten zetten. Dat ging makkelijk (op wat gewauwel van de monteur na) en werd keurig bevestigd middels een brief.

Ik krijg wel een dezer dagen weer een nieuwe. Ik bleek zo'n lekkende te hebben :facepalm:
Madeliefjees schreef:
03-01-2019 16:12
Wij hebben m geweigerd. En niemand dwingt mij ook in de toekomst niet om die meter te nemen. Ze komen er gewoon niet in.
Hoeft ook helemaal niet. Bij nodige vervanging (als je meter stuk is bijvoorbeeld) kun je kosteloos een gewone digitale meter krijgen die niet op afstand uitleesbaar is.

Maar kun je vertellen waarom je de slimme meter zo pertinent weigert?
Misschien heeft TO daar wat aan namelijk, want die zoekt argumenten voor en tegen.
Ik heb de slimme meter ook geweigerd omdat ik er niet het nut van inzie dat ze alles op afstand kunnen zien, ik weet zelf heel goed wat ik verbruik en ook waar het eventueel beter zou kunnen.
Om die reden heb ik ook geen Toon oid, het gaat Eneco namelijk geen reet aan hoe laat ik de kachel aanzet of hoelang ik onder de douche sta. Ik werk thuis en hoef ook niet vanuit de file mijn kachel hoger te zetten, dat is sowieso niet aan de orde aangezien we vloerverwarming hebben en die altijd constant op dezelfde temperatuur staat.

Ik heb ook op tv gezien dat er mensen waren met de slimme meter die opeens 800 euro meer moesten betalen na installatie van de slimme meter en die 2 jaar bezig waren met procederen om dat geld terug te krijgen.
De Toon is ook makkelijk te hacken, ze hadden iemand zijn Toon gehackt en de thermostaat op 30 graden gezet en na betaling van 250 euro weer naar beneden gezet.
Was pas nog op TV dat Slimme meters brandgevaarlijk zijn. Ook de meters die vervangen zijn mankeert iets aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven