terug verhuizen?

05-01-2019 15:57 193 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Zo'n 9 maanden geleden zijn we verhuisd vanuit een grote stad naar een middelgroot dorp.
De reden was dat het huis waarin we woonden te klein werd - wegens gezinsuitbreiding - en we in onze buurt geen groter huis konden vinden/betalen.
Na lang nadenken en zoeken hebben we een leuk, betaalbaar huis gevonden in een middelgroot dorp dat vlakbij het werk van mijn man is.

Mijn probleem is dat ik de stad ontzettend mis. Met name de drukte en de levendigheid, dat je snel ergens bent, de verschillende soorten mensen op straat. De metro, de sfeer, het internationale.

Het dorp waarin we wonen is op zich leuk. Er is redelijk wat te doen, er is een gezellig centrumpje, de mensen zijn aardig. Ik voel me welkom hier.
Mijn man en kinderen hebben het naar hun zin. Vooral mij man geniet van de rust en de natuur.
Het probleem is dat ik het hier te rustig vind. Het kost redelijk veel moeite om in de dichtsbijzijnde stad te komen. Er is hier geen station. Met de auto zou kunnen, maar dan is er vraag of ik in de stad kan parkeren.

Het probleem is dat ik niet goed weet wat te doen.
Ik wil me graag wat gelukkiger voelen.
Ik weet niet wat ik moet doen om me meer op mijn plek te voelen in het dorp. Nogmaals het ligt niet aan het dorp en de mensen, maar ik hou veel meer van drukte en gezelligheid om me heen, dan van natuur en rust.

Terug naar de stad is ook zo wat. We kunnen vast wel iets vinden, maar de kinderen moeten dan weer van school wisselen en dat vind ik niet fijn.

Al met al blijf ik twijfelen over wat het beste is. Mijn man is er behoorlijk klaar mee, die wil weten waar hij aan toe is.

Wie heeft dit ook meegemaakt en/of heeft tips?
Erg bedankt alvast.
Werk je in de stad?
Geef het tijd.

Er zal toch wel een bus naar de stad rijden? En anders met de fiets?
Alle reacties Link kopieren
Ter aanvulling:
Hier in ons dorp hebben we een mooi en groot huis. Ik had gedacht dat ik er erg blij mee zou zijn maar uiteindelijk valt dat tegen. Ik zou ook tevreden zijn met iets kleiners en minder mooi. Een huis is maar een huis, heb ik gemerkt.

Vrienden zeggen vaak: dan ga je toch een dagje terug naar de stad...maar als we dat doen doen is het probleem dat ik niet meer weg wil :-(
Een beetje zoals afspreken met ex voor je nog gevoelens hebt...uiteindelijk brengt dat ook alleen maar verdriet.
Alle reacties Link kopieren
@bloody mary: ik werk in een heel andere stad, maar in een buitenwijk.

@gizmo: fietsen naar stad (een andere stad dan waar we vandaan komen) kan maar kost zon 3 kwartier. De weg is door een bos, overdag prima maar in het donker niet fijn om alleen te fietsen.
zomerkoninkje schreef:
05-01-2019 16:04
@bloody mary: ik werk in een heel andere stad, maar in een buitenwijk.

@gizmo: fietsen naar stad (een andere stad dan waar we vandaan komen) kan maar kost zon 3 kwartier. De weg is door een bos, overdag prima maar in het donker niet fijn om alleen te fietsen.
En de bus?
Alle reacties Link kopieren
het tijd geven, ik snap dat je het zegt.
Maar ik ben bang dat mijn kinderen dan helemaal zijn ingeburgerd en het nog lastig is om weg te gaan.
Dan beter maar direct de knoop doorhakken misschien.
Ik weet ook niet zo goed wat ik dan de tijd moet geven.
De sociale contacten hier zijn natuurlijk nog niet zo hecht, maar ik besef dat dat tijd kost en ik denk dat dat echt wel goed komt.
Maar het punt is denk ik meer de drukte en de sfeer van de stad, en dat is er of dat is er niet.
Alle reacties Link kopieren
Ga er eerst nu maar eens 2 jaar wonen. Ik geef je man gelijk, iedereen heeft t naar de zin, het huis is mooi, het dorp is fijn. Maar des te meer jij in je hoofd blijft miepen, dat je terug naar de stad wilt, des te erger het wordt.
Je hebt t niet alleen voor het zeggen, pas je gewoon aan, en maak er wat van.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik, Ik, Ik, vooral veel Ik lees ik.
Volgens mij hebben jullie als gezin samen een besluit genomen. En, zo te lezen, is de meerderheid van het gezin prima tevreden.
We mogen er toch vanuit gaan dat jullie over zo'n verhuizing van te voren heel erg goed hebben nagedacht en gepraat?
Van tevoren was toch best duidelijk dat een dorp best anders is?

Het is tamelijk wispelturig om iedereen nu maar weer te gaan dwingen om te verhuizen omdat jij blijkbaar jezelf niet kent.
Alle reacties Link kopieren
Ik kan me er niks bij voorstellen dat je terug wilt naar de stad. Ik heb gestudeerd in Maastricht en vond het heel erg fijn om daar te wonen maar nu woon ik in Duitsland en de dichtstbijzijnde stad is ruim een uur met de auto.

Misschien moet je toch nog wennen en meer je draai vinden?
Of op drukke momenten naar de supermarkt gaan ofzo..

Succes en sterkte ermee!
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
05-01-2019 16:09
Ga er eerst nu maar eens 2 jaar wonen. Ik geef je man gelijk, iedereen heeft t naar de zin, het huis is mooi, het dorp is fijn. Maar des te meer jij in je hoofd blijft miepen, dat je terug naar de stad wilt, des te erger het wordt.
Je hebt t niet alleen voor het zeggen, pas je gewoon aan, en maak er wat van.

ja madeliefjeees, ik snap jouw reactie hoor, je hebt gelijk denk ik, maar het punt is: hoe maak ik het dan wat leuker voor mezelf?
jo12345 schreef:
05-01-2019 16:10
Ik, Ik, Ik, vooral veel Ik lees ik.
Volgens mij hebben jullie als gezin samen een besluit genomen. En, zo te lezen, is de meerderheid van het gezin prima tevreden.
We mogen er toch vanuit gaan dat jullie over zo'n verhuizing van te voren heel erg goed hebben nagedacht en gepraat?
Van tevoren was toch best duidelijk dat een dorp best anders is?

Het is tamelijk wispelturig om iedereen nu maar weer te gaan dwingen om te verhuizen omdat jij blijkbaar jezelf niet kent.
Eens
Alle reacties Link kopieren
jo12345 schreef:
05-01-2019 16:10
Ik, Ik, Ik, vooral veel Ik lees ik.
Volgens mij hebben jullie als gezin samen een besluit genomen. En, zo te lezen, is de meerderheid van het gezin prima tevreden.
We mogen er toch vanuit gaan dat jullie over zo'n verhuizing van te voren heel erg goed hebben nagedacht en gepraat?
Van tevoren was toch best duidelijk dat een dorp best anders is?

Het is tamelijk wispelturig om iedereen nu maar weer te gaan dwingen om te verhuizen omdat jij blijkbaar jezelf niet kent.
De knoop doorhakken om te verhuizen was zeer moeilijk omdat we het heel erg naar ons zin hadden in de stad.
De enige reden was dat het huis te klein was geworden. We groeiden er uit.
Ik heb ook geen spijt van het feit dat we verhuisd zijn.
Maar nu we er wonen blijkt dat in een dorp wonen toch anders is dan ik dacht.
Ik geloof niet dat ik dat van te voren had kunnen weten. Soms weet je pas of iets bij je past, als je het gedaan hebt.

Ik snap dat je zegt dat je veel 'ik'leest.
Het is niet mijn bedoeling om mijn zin door te drijven en iedereen maar mee te slepen.
Maar ik zou me graag wat gelukkiger voelen. En het meest logische is om dan hier te blijven.
Maar ik weet niet zo goed wat ik kan doen.
zomerkoninkje schreef:
05-01-2019 16:11
ja madeliefjeees, ik snap jouw reactie hoor, je hebt gelijk denk ik, maar het punt is: hoe maak ik het dan wat leuker voor mezelf?
Geef het tijd. En stop met nadenken over verhuizen. Je kunt het kinderen écht niet aandoen om weer te verhuizen. Dus leg je erbij neer dat dit het is voor de komende 10-15 jaar (afhankelijk van hoe oud je kinderen zijn) en schrap terugverhuizen uit de opties in je hoofd. Zolang je dat blijft overwegen wordt het niet beter waar je woont. Spreek met jezelf af dat als je over 5 jaar nóg niet geaard bent je dan mag kijken naar de optie verhuizen. Eerder niet. Het gaat namelijk niet beter worden als jij alles blijft vergelijken met de stad
zomerkoninkje schreef:
05-01-2019 16:11
ja madeliefjeees, ik snap jouw reactie hoor, je hebt gelijk denk ik, maar het punt is: hoe maak ik het dan wat leuker voor mezelf?
wat vind je leuk
wat zou je willen
wat mis je

en geef jezelf en man nog 6 mnd ofzo
went het niet , dan toch terug naar de stad
Alle reacties Link kopieren
Ipv dat je je kinderen een fijne jeugd gunt in een groter huis en de natuur om zich heen, wil je ze weer terug slepen naar de drukke stad, in een te klein huis en vol luchtvervuiling.
Hoe maak je het leuker? Door te stoppen met miepen en janken, en eens tevreden te zijn met wat je hebt.
Dit is het en daar moet je het de komende 15 jaar mee doen.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
zomerkoninkje schreef:
05-01-2019 16:04
@bloody mary: ik werk in een heel andere stad, maar in een buitenwijk.

@gizmo: fietsen naar stad (een andere stad dan waar we vandaan komen) kan maar kost zon 3 kwartier. De weg is door een bos, overdag prima maar in het donker niet fijn om alleen te fietsen.
Fietsendrager op de auto. Parkeren buiten de stad, laatste stukje op de fiets
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
05-01-2019 16:17
Geef het tijd. En stop met nadenken over verhuizen. Je kunt het kinderen écht niet aandoen om weer te verhuizen. Dus leg je erbij neer dat dit het is voor de komende 10-15 jaar (afhankelijk van hoe oud je kinderen zijn) en schrap terugverhuizen uit de opties in je hoofd. Zolang je dat blijft overwegen wordt het niet beter waar je woont. Spreek met jezelf af dat als je over 5 jaar nóg niet geaard bent je dan mag kijken naar de optie verhuizen. Eerder niet. Het gaat namelijk niet beter worden als jij alles blijft vergelijken met de stad
klopt inderdaad.
Ik zou pas verhuizen als de kinderen van de middelbare af zijn oid, dan spreek je inderdaad over zo'n 15 jaar.
Maar als ik denk dat ik hier nog 5 jaar 'moet' wonen...pfff dat valt me zwaar.

Nogmaals, ik hoef mijn zin niet te hebben maar zou graag willen weten HOE ik er dan voor kan zorgen dat ik me thuis voel.
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
05-01-2019 16:22
Ipv dat je je kinderen een fijne jeugd gunt in een groter huis en de natuur om zich heen, wil je ze weer terug slepen naar de drukke stad, in een te klein huis en vol luchtvervuiling.
Hoe maak je het leuker? Door te stoppen met miepen en janken, en eens tevreden te zijn met wat je hebt.
Dit is het en daar moet je het de komende 15 jaar mee doen.
Tjonge zeg, je kan je toon wel wat aanpassen.
Mochten we terug gaan naar de stad dan uiteraard wel naar een fatsoenlijke plek, niet driehoog achter zeg maar.
Ik ben overigens van mening dat kinderen prima in een grote stad kunnen opgroeien. Het is maar net wat je gewend bent.

Ik geloof niet dat ik aan het piepen en janken ben maar ik vraag om tips hoe me wat beter te voelen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien zijn er mensen die hetzelfde meegemaakt hebben en uiteindelijk toch gewend zijn.
Zou wel fijn zijn om te horen dat het goedkomt!
zomerkoninkje schreef:
05-01-2019 16:23
klopt inderdaad.
Ik zou pas verhuizen als de kinderen van de middelbare af zijn oid, dan spreek je inderdaad over zo'n 15 jaar.
Maar als ik denk dat ik hier nog 5 jaar 'moet' wonen...pfff dat valt me zwaar.

Nogmaals, ik hoef mijn zin niet te hebben maar zou graag willen weten HOE ik er dan voor kan zorgen dat ik me thuis voel.
Door uit de negatieve spiraal te komen en de leuke dingen van je nieuwe plek gaat onderzoeken
2x
Alle reacties Link kopieren
zomerkoninkje schreef:
05-01-2019 16:23
klopt inderdaad.
Ik zou pas verhuizen als de kinderen van de middelbare af zijn oid, dan spreek je inderdaad over zo'n 15 jaar.
Maar als ik denk dat ik hier nog 5 jaar 'moet' wonen...pfff dat valt me zwaar.

Nogmaals, ik hoef mijn zin niet te hebben maar zou graag willen weten HOE ik er dan voor kan zorgen dat ik me thuis voel.
Daar zit natuurlijk ook iets niet goed, als het als 'moeten' voelt.
Daardoor lijk je, ondanks dat je zegt van wel, het eigenlijk sowieso al geen kans te geven want blèh. Dan wordt het je thuis voelen bij voorbaat al de kop in gedrukt en geef je het dus geen eerlijke kans.
grobbekuiken_ wijzigde dit bericht op 05-01-2019 16:32
0.29% gewijzigd
Life is a bitch (and I'm helping her).
zomerkoninkje schreef:
05-01-2019 16:23
klopt inderdaad.
Ik zou pas verhuizen als de kinderen van de middelbare af zijn oid, dan spreek je inderdaad over zo'n 15 jaar.
Maar als ik denk dat ik hier nog 5 jaar 'moet' wonen...pfff dat valt me zwaar.

Nogmaals, ik hoef mijn zin niet te hebben maar zou graag willen weten HOE ik er dan voor kan zorgen dat ik me thuis voel.
Door niet zo bezig te zijn met die stad. Met hoe lang het fietsen is en of je wel kunt parkeren. Laat die stad gaan zeg. En overdrijf niet zo. Je doet er wat dramatisch over. Ik woon de laatste 15 jaar al in een stad waar ik zelf nooit voor gekozen zou hebben. Toen kwamen er kinderen en wist ik dat ik de komende 20 jaar niet weg zou kunnen. Het is wat het is. En inmiddels voel ik me hier thuis. Vooral door tijd. Ik ben hier gaan werken, dat helpt, ik heb me bemoeid met de kinderen op school en opvang, ik heb vrienden gemaakt en inmiddels is het ‘mijn’ stad geworden, meer dan de plek waar ik vandaan kom. Maar dat kostte een jaar of 5 denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Dank trouwens voor het meedenken m.b.t. vervoer enzo.
Zeker kan ik met de bus naar de dichstbijzijnde steden.
Dat is overigens niet de stad waar we vandaan komen en juist die stad mis ik.

Maar goed. Ik denk inderdaad dat ik moet proberen te wennen hier.
En als het over een paar jaar nog steeds niet goed voelt, dan terug gaan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven