Tips voor goedkope badkamer

07-01-2019 21:12 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Onze badkamer moet compleet vervangen worden. Dit willen wij zo goedkoop mogelijk laten doen, omdat dit niet het huis is waar wij oud willen worden. Vanwege praktische redenen blijven wij hier nog minimaal 2-3 jaar wonen, maar mogelijk langer (al hopen we dat niet). We hoopten eigenlijk die periode nog uit te kunnen zingen met de huidige badkamer, maar het is inmiddels zo'n grote bron van ergernis geworden dat er echt een nieuwe moet komen.
Het gaat om een badkamer van zo'n 2x2.5m. We zitten te denken aan een inloopdouche (met een muurtje, geen glazen wand of douchecabine), toilet en wastafel (80cm) met 2 lades.
Als ik google op 'tips goedkope badkamer' e.d. kom ik vooral op dingen als 'tegels verven', 'zelf plaatsen' of 'tweedehands materiaal'. Maar dat zijn niet het soort tips waar ik echt wat mee kan eigenlijk. Wij kunnen het niet zelf dus besteden het sowieso uit, het moet echt een nieuwe badkamer worden en geen renovatie en tweedehands materiaal zie ik echt niet zitten.
Ik vroeg me af of jullie misschien tips hebben? Qua materialen, badkamerzaken, merken of iets anders?

Omdat we dus verwachten het huis over een paar jaar te verkopen willen we ook een badkamer die aantrekkelijk is voor potentiële kopers. Ook als jullie daar nog tips voor hebben zijn die zeer welkom. :-)

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Sanidirect.
Alle reacties Link kopieren
Ik volg eventjes. Onze badkamer moet ook vervangen worden maar zie door de bomen het bos niet meer.
Alle reacties Link kopieren
Wat is goedkoop? M.a.w. wat wil je er aan uitgeven?
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
Alle reacties Link kopieren
Tegels kosten niet zoveel, de tegelzetter daarentegen is zijn gewicht in goud waard. Letterlijk. En met wat pech moet je een paar maanden op hem wachten.
Stap 1 is dus; zoek een klusjesmeneer, bij voorkeur via via. Ze bestaan, de klusjesmeneren die na de tijd van de baas nog wel wat bij willen verdienen.

Stap 2 is tegels en sanitair kopen. Kan gewoon bij de bouwmarkt. Laat je klusjesmeneer liever zelf zijn kit en materiaal meenemen, waarschijnlijk weet hij beter aan fatsoenlijk materiaal te komen dan jij. Goede kit is duurder maar schimmelt niet zo snel. Je wilt niet elk jaar opnieuw alles moeten (laten) afkitten.

Houd het zo neutraal mogelijk. Wit en zachtgrijs voldoen prima. Kleur toevoegen kun je doen met handdoeken, rekjes en accessoires.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben het vorig jaar gedaan voor 5000 euro.
Zelf tegels gekocht. Bad was nog goed, dus die bleef erin.
Op MP een badmeubel en designradiator gekocht.
Zelf het houtwerk geschuurd en geschilderd.
Toen een klusjesman die alles gesloopt heeft en weer heeft opgebouwd.
Hij is 2 weken bezig geweest.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
hoe goedkoop is goedkoop? je zou natuurlijk materiaal kunnen kopen bij bouwmarkten tijdens acties en een zzp-er kunnen zoeken via werkspot? maar, zorg er wel voor dat je niet bezuinigd op kwaliteit want dan kun je over een paar jaar misschien problemen krijgen bij de verkoop als je badkamer niet deugt.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Je kan besparen op materialen en arbeid. Arbeid is momenteel erg duur, zoek in je kennissenkring naar een eenmansbedrijf die het kan doen, of een horde Slowaken oid (in mijn omgeving erg populair). Loodgieters zijn tussen de 30 en 50 euro per uur.
Qua materialen: Het is een kleine badkamer, dus ik zou een restpartij tegels zoeken, of online een goedkope tegel kiezen. Bijvoorbeels 15x15 tegels in een lichte kleur. Vooral niet de trends volgen :)
Sanitair kan je vast ook wel ergens goedkoop vinden als je niet te kritisch bent (aanbieding, restpartij) of zelfs bij een tweedehandswinkel (wasbak). En alle fancy dingen (thermostaatkraan, regendouche) weglaten. Qua sanitair ook een beetje opletten hoe ingewikkeld het is om te installeren, sommige kranen kosten meer tijd.
En uiteraard proberen verder te werken op de bestaande afvoer en leidingen.
Alle reacties Link kopieren
Mocht je in de buurt van Duitsland wonen: de prijzen voor tegels, sanitair en meubels was bij Hornbach daar, goedkoper dan diezelfde winkel hier.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Wat is goedkoop of wat wil je er aan uitgeven? En wat kan je zelf?

Is dit ook al de huidige indeling? Huidige indeling behouden is natuurlijk goedkoper dan iets totaal nieuws, want dan moet je leidingen omleggen etc.

Slopen wat je zelf slopen kan en zoveel mogelijk spullen online bestellen ipv in de winkel. En daarna een tegelzetter/kitter langs laten komen en zoveel mogelijk installatiewerk zelf doen. Dus wastafel en kraan ophangen etc. Daarmee houd je de kosten in de hand.

Aanvulling:
Is je ergernis om de huidige badkamer omdat hij oud/lelijk is of is vertoont hij defecten zoals lekkende kranen, losse tegels, verstopte afvoer? Maakt ook wel het verschil voor wat je kan of moet doen en tegen welke kosten.
Hoe wij het deden:

Alles bleef zoveel mogelijk op dezelfde plaats. Alleen de badkraan werd verplaatst.
Tegels van praxis
Handdoekenradiator hergebruikt
Badkamermeubel met 2 wastafels en 2 lades van Ikea via marktplaats (nieuw in verpakking)
Dubbele Spiegelkast erboven idem
douchebak met glazen deur in plaats van fancy inloopdouche. (Wel met twee muurtjes die opgetrokken en ook betegeld moesten worden).
Bad goedkoop online besteld en oude badkraan hergebruikt
Hangend toilet ook goedkoop ergens vandaan gehaald online
Vloertegels goedkope restpartij bij tegelboer
Goedkope hoekprofielen
Voor een sierrandje tussen de tegels tegelmatjes in stukken gehakt in plaats van iets dat er speciaal voor gemaakt was.
Geen inbouwspotjes en verlaagd plafond. Gewoon verlichting in de spiegelkast en een badkamerlamp.
Mannetje via werkspot. Het was een nogal vreemde snuiter maar hij heeft werkelijk fantastisch (tegel)werk geleverd.

We waren voor 4k klaar. Het scheelt heel veel geld als je zelf je spullen bij elkaar sprokkelt in plaats van dat je een badkamerboer alles laat leveren.
Zeker voor tegels zijn er veel outlet centra. Speur internet af naar kranen, etc. Zo je materiaal verzamelen.
Manuren: geen idee. Ik zou zelf slopen en het ontwerp maken dat er zo min mogelijk leidingwerk is.
Alle reacties Link kopieren
Het goedkoopste is alles zelf doen met materiaal dat je her en der opscharrelt. Maar als je niks zelf kunt wordt het per definitie een stuk duurder, de klusjesmannen hebben het druk, vragen goud geld, dus je moet vaak lang wachten en betaalt de hoofdprijs.

Moet het tegelwerk eraf? Dan heb je ook nog een stucadoor nodig. Blijft alles op dezelfde plek of moeten er leidingen verplaatst worden? Tegels zijn niet zo duur, ga eens bij een outlet kijken. Sanitair kan ook meevallen, wastafelkast is vaak prijzig maar kan bv ook van ikea. Het ligt eraan wat je goed genoeg vindt.
Alle reacties Link kopieren
Ik ga mijn best doen om alle vragen te beantwoorden:

- De huidige badkamer is de badkamer die er al sinds de bouw begin jaren '70 in zit. Buiten dat het enorm lelijk is, vertoont werkelijk alles mankementen. Alles moet dus vervangen worden, niks kan worden hergebruikt.

- Mijn vriend is door een ongeluk momenteel invalide, en we weten nu nog niet of dat blijvend is of niet. Hij kan dus waarschijnlijk niks doen aan de badkamer. Ik heb het enorm druk en simpelweg geen tijd om zelf te klussen in de badkamer. Daarom willen we alles uitbesteden.

- We hebben niet een specifiek budget in ons hoofd, maar op zich is geld geen probleem. We vinden het alleen zonde om meer geld dan nodig uit te geven aan een huis waar we (hopelijk) niet heel lang zullen wonen. Echter: goedkoop is duurkoop. We willen het weliswaar zo goedkoop mogelijk houden, maar wel gewoon goede materialen en een bekwame vakman.

We zijn een paar weken geleden bij Grando geweest voor een offerte, en zij kwamen uit op 15.000. Goedkoper dan dat ging echt niet lukken. Dat vond ik echt grote onzin, want ik lees op internet vaak genoeg dat het voor minder dan de helft kan. Ze vonden mij enorm naïef en lachten me letterlijk uit daar. Daar ga ik dus sowieso niet meer heen.

In mijn omgeving heb ik al rondgevraagd, maar het probleem is dat bijna iedereen die we kennen in een huurwoning woont, nog bij zijn ouders, of net een koophuis heeft en nog geen nieuwe badkamer heeft laten plaatsen. Ook hebben we al een oproep geplaatst op werkspot maar zonder resultaat.
We wonen overigens om regio Utrecht, dus mocht iemand tips hebben dan zijn die meer dan welkom! :)

In ieder geval al bedankt voor alle tips!
Alle reacties Link kopieren
Een goedkope woningbouw-badkamer (tegeltjes van 15x15, douchekop met gewone 'dubbele kraan' (geen thermostaatkraan), simpele wc-pot zonder inbouw-reservoir, wastafel aan de muur zonder kastje eronder, kost niet meer dan 1000 euro aan materiaal, en nog eens 1000 aan plaatsen, op voorwaarde dat alle leidingen op hun plek mogen blijven.

Alles daarboven is duurder, maar als je dat niet wilt moet je helemaal niet naar een badkamer-verkoper, maar gewoon naar een aannemer, die je de opdracht geeft om de goedkoopste spullen uit de groothandel mee te nemen.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Alle reacties Link kopieren
handigmetgeld schreef:
08-01-2019 12:42
Een goedkope woningbouw-badkamer (tegeltjes van 15x15, douchekop met gewone 'dubbele kraan' (geen thermostaatkraan), simpele wc-pot zonder inbouw-reservoir, wastafel aan de muur zonder kastje eronder, kost niet meer dan 1000 euro aan materiaal, en nog eens 1000 aan plaatsen, op voorwaarde dat alle leidingen op hun plek mogen blijven.

Alles daarboven is duurder, maar als je dat niet wilt moet je helemaal niet naar een badkamer-verkoper, maar gewoon naar een aannemer, die je de opdracht geeft om de goedkoopste spullen uit de groothandel mee te nemen.
Ik tel alleen al zo'n 16 m2 wandtegels (minimaal) en dan ook nog 5 m2 vloertegels. Dan is alleen het tegelzetten al minimaal 500 euro (en waarschijnlijk veel meer). Dan moeten de oude tegels er nog af, en de muur gestuct, nog een keer iets van 300 euro. En dan nog alle kranen, eventueel bad, en wastafel etc plaatsen. Ik vrees dat jouw schatting erg optimistisch is.
Alle reacties Link kopieren
Als je het huis over een paar jaar gaat verkopen, zou ik trouwens zorgen voor neutrale tegels en kwalitatief tegelwerk. Een wasbak is zo vervangen, tegels niet.
Ook begreep ik dat de kranen van hotbath bijna allemaal hetzelfde binnenwerk hebben, dus een eventuele koper kan dan gemakkelijk upgraden mochten ze de badkamer willen aanpakken.
Haal je spullen bij een outlet en huur een zzp-er in. Dit in combinatie met dat mijn man zelf meewerkte maakte onze badkamer betaalbaar. Een muur ipv een glazen wand kan, maar dan moet daar wel de ruimte voor zijn. op internet heb je programma's waar je alles in de juiste ruimte kunt intekenen. Soms valt het tegen wat je overhoud aan ruimte om je nog af te drogen.
Alle reacties Link kopieren
Isolde123 schreef:
08-01-2019 15:16
Ik tel alleen al zo'n 16 m2 wandtegels (minimaal) en dan ook nog 5 m2 vloertegels. Dan is alleen het tegelzetten al minimaal 500 euro (en waarschijnlijk veel meer). Dan moeten de oude tegels er nog af, en de muur gestuct, nog een keer iets van 300 euro. En dan nog alle kranen, eventueel bad, en wastafel etc plaatsen. Ik vrees dat jouw schatting erg optimistisch is.
Tegelen is inderdaad het duurste. maar goedkope tegeltjes zetten ze veel sneller dan die moderne grote dingen. Geloof me, voor 1000 euro plaatsen (wel zelf slopen en puin afvoeren inderdaad) kan echt. Zelf nog onlangs laten doen voor 2e badkamer in gastenkamer. Verder wat prijzen van de gamma:
Wastafel, 20.99
Wastafelkraan, 49.99
Toilet, 29.99
Spoelreservoir, 33.99
Doucheset met kraan, 119.00 (Heb je nog een thermostaatkraan ook!)
Inloopdouche, 245.00 (Maar een gordijntje is goedkoper)
Dan heb je nog 500 over voor je tegels, lijm, leidingen, koppelingen en kit. En dit is bij de gamma, de professionele bouwmarkten zijn nog wat goedkoper.
anoniem_199354 wijzigde dit bericht op 08-01-2019 17:15
1.81% gewijzigd
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
Lees mee!
Alle reacties Link kopieren
ik zou nooit (meer) bij grando kopen. slechte ervaring mee, alhoewel dat met een keuken was... veel teveel betaald.
Don't cry, buy a bag and move on.
Chamaedorea schreef:
08-01-2019 12:37
Ik ga mijn best doen om alle vragen te beantwoorden:

- De huidige badkamer is de badkamer die er al sinds de bouw begin jaren '70 in zit. Buiten dat het enorm lelijk is, vertoont werkelijk alles mankementen. Alles moet dus vervangen worden, niks kan worden hergebruikt.
Is de badkamer zelf ook “stuk”, als in defecten aan afvoeren bijvoorbeeld of gaat het om de accessoires zoals wastafel/kraan/etc?

Ik zit even voor jouw situatie te denken dat je evt ook bijvoorbeeld alleen nieuwe wastafel, kraan, wcpot, douchekraan kan kopen (uit een outlet) en dan wel de tegels kan schilderen.

Je bent dan goedkoop uit en je hebt een badkamer die er weer even tegenaan kan. Je blijft hier nog maar kort wonen en een nieuwe bewoner kan dan evt (later) alles vernieuwen. Ik heb laatst toevallig twee keer een geschilderde badkamer gezien en dat was heel netjes gedaan en zag er echt uit alsof het weer even mee kon terwijl die mensen zelfs de ‘oude’ accessoires weer terug geplaatst hadden.
Alle reacties Link kopieren
daenerys79 schreef:
08-01-2019 19:51
ik zou nooit (meer) bij grando kopen. slechte ervaring mee, alhoewel dat met een keuken was... veel teveel betaald.
Wij waren ook eigenlijk niet van plan om daar de badkamer te kopen maar waren er om inspiratie op te doen en een aantal 3d tekeningen van mogelijke indelingen te laten maken :A:
Alle reacties Link kopieren
ShaunTheSheep schreef:
08-01-2019 20:00
Is de badkamer zelf ook “stuk”, als in defecten aan afvoeren bijvoorbeeld of gaat het om de accessoires zoals wastafel/kraan/etc?

Ik zit even voor jouw situatie te denken dat je evt ook bijvoorbeeld alleen nieuwe wastafel, kraan, wcpot, douchekraan kan kopen (uit een outlet) en dan wel de tegels kan schilderen.

Je bent dan goedkoop uit en je hebt een badkamer die er weer even tegenaan kan. Je blijft hier nog maar kort wonen en een nieuwe bewoner kan dan evt (later) alles vernieuwen. Ik heb laatst toevallig twee keer een geschilderde badkamer gezien en dat was heel netjes gedaan en zag er echt uit alsof het weer even mee kon terwijl die mensen zelfs de ‘oude’ accessoires weer terug geplaatst hadden.
Hmm.. Ja dat weet ik eigenlijk niet. Maar we hebben nu enkel een bad en willen sowieso een douche ipv bad, dus ik geloof dat er dan sowieso iets aangepast moet qua leidingen? Zowel vriend als ik zijn echt totaal niet handig (en kennen helaas ook geen handige mensen).
Ga bij n outlet kijken. Hier in de buurt zit 'n Bruynzeel waar je keuken- en badkamerspullen kunt kopen tegen 'n goedkoper tarief. Vaak nieuwe meubels/apparaten die plaats moeten maken voor het nieuwere model. Zou wel voor degelijke spullen gaan en juist wel een fatsoenlijke thermostatische kraan, glazen douchewand en ingebouwd toilet, want je moet ook aan de koper denken als je binnen 2-3 jaar gaat verkopen. Als het er zodanig uitziet dat een potentiele koper de badkamer alsnog volledig moet vervangen om hem van deze tijd te maken, dan snij je jezelf alleen maar in de vingers met het lowbudget houden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven