Hond binnen of buiten overdag?

08-01-2019 13:19 90 berichten
Hallo!

Mijn vriend en ik willen rond de zomer heel graag een pup in huis nemen, een dalmatier.
Maar omdat we goed voorbereid willen zijn heb ik nog wat vragen, en misschien wat tips van mensen die een (dalmatier) pup hebben!

Mijn grootste vraag is eigenlijk waar de hond overdag blijft als hij alleen is. De hond zal maandag t/m woensdag halve dagen alleen zijn, dus het is niet dat hij de hele week en de hele dag alleen zal zitten.

Het liefste zou ik hem buiten laten, we hebben een best grote tuin. Maar ik weet niet of het slimmer is om hem gewoon los in de tuin te laten of een hondenren te maken? En hoe doe je dit dan in de winter?

De reden dat ik hem niet binnen wil is omdat ons huis best klein is, dan geef ik hem liever buiten de ruimte.

Hoe doen jullie het met jullie hond?
Binnen natuurlijk en voor zo’n actief ras is het wél vaak alleen.
Hoe kan je je hond voldoende beweging geven als je zo vaak weg ben?
Je hond zomaar buiten laten vind ik om meerdere redenen niet kunnen, weet jij veel wat er gebeurt als je niet thuis bent?
Je leest vaak genoeg dat een hond uit een tuin wordt gestolen bv.
Om nog maar niet te spreken van de mogelijke overlast voor je buren.
anoniem_208010 wijzigde dit bericht op 08-01-2019 13:23
48.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Onze honden zijn buiten als wij niet thuis zijn. Ze lijken het heel fijn te vinden. Wel de tuin goed afzetten. Ze hebben een geïsoleerd hok voor als het regent.
stellar schreef:
08-01-2019 13:21
Binnen natuurlijk en voor zo’n actief ras is het wél vaak alleen.
Hoe kan je je hond voldoende beweging geven als je zo vaak weg ben?
Waarom kies je voor binnen?

Ik weet dat het een actief ras is, daarom wil ik hem ook graag buiten laten. En 3 halve dagen per week, vind ik niet veel? Ik ken honden van mensen die vaal veel langer alleen zitten ivm werk.
Titanic40 schreef:
08-01-2019 13:22
Onze honden zijn buiten als wij niet thuis zijn. Ze lijken het heel fijn te vinden. Wel de tuin goed afzetten. Ze hebben een geïsoleerd hok voor als het regent.
Lopen ze dan los rond in de tuin? Heb je nooit last gehad van dat ze in de grond gaan graven?

En hoe doe je het in de winter, is dat hok dan warm genoeg?
honeymoonavenue schreef:
08-01-2019 13:23
Waarom kies je voor binnen?

Ik weet dat het een actief ras is, daarom wil ik hem ook graag buiten laten. En 3 halve dagen per week, vind ik niet veel? Ik ken honden van mensen die vaal veel langer alleen zitten ivm werk.
Ik heb nog wat toegevoegd aan m’n bericht.
En dat andere mensen het nog langer doen is toch geen excuus om het zelf dan ook maar te doen? Een hond is een roedeldier, is dus niet graag alleen.
Alle reacties Link kopieren
Als je een goed omheinde ren kunt maken, inclusief degelijk onderdak (mand op een verhoging, droog/warm of juist schaduw en natuurlijk vers water) en speeltjes: dan zou het kunnen. Maar: dat hangt ook echt nog van het karakter af. De 1 zal er wel van houden en de ander zal gaan zitten blaffen/janken.
Kwestie van goed opbouwen en trainen, en goed de temperatuur in de gaten houden.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem binnenhouden, waarschijnlijk als pup nog in de bench? En daarna is het al winter. En 3x per week een paar uurtjes alleen moet prima kunnen. Anders kan niemand meer een hond hebben.
Voor de 2e zomer kun je dan kijken of je een reb voor hem maakt, of evt een hondenluik zodat hij naar binnen kan in een bijkeuken of garage oid.
Alle reacties Link kopieren
Onze honden hebben een wintervacht. Zijn grote honden. Die liggen in andere koude landen vaak altijd buiten. Ze graven niet. We hebben een hele grote tuin (+1000m2) , maar wel helemaal afgezet.
stellar schreef:
08-01-2019 13:24
Ik heb nog wat toegevoegd aan m’n bericht.
En dat andere mensen het nog langer doen is toch geen excuus om het zelf dan ook maar te doen? Een hond is een roedeldier, is dus niet graag alleen.
Ohja ik zie het nu.
Maar hoe doe jij het met je hond(en) dan, ik neem aan dat je zelf uit ervaring spreekt?

Bijna iedereen die ik ken, heeft een hond en moet werken. En die honden lijken er echt niet slechter op te worden hoor.
s-a-r-kast schreef:
08-01-2019 13:25
Als je een goed omheinde ren kunt maken, inclusief degelijk onderdak (mand op een verhoging, droog/warm of juist schaduw en natuurlijk vers water) en speeltjes: dan zou het kunnen. Maar: dat hangt ook echt nog van het karakter af. De 1 zal er wel van houden en de ander zal gaan zitten blaffen/janken.
Kwestie van goed opbouwen en trainen, en goed de temperatuur in de gaten houden.
Ja klopt, maar ik geloof wel als je het ze meteen de eerste nacht aanleert weet z’n beestje ook niet beter. Dat was ook ons plan, meteen vanaf de eerste nacht hem op de plek laten waar hij zal zijn snachts en overdag als hij alleen is.
Ik ben er alleen nog niet overuit waar dat dan gaat worden
funnymiss schreef:
08-01-2019 13:25
En 3x per week een paar uurtjes alleen moet prima kunnen. Anders kan niemand meer een hond hebben.

Voor de 2e zomer kun je dan kijken of je een reb voor hem maakt, of evt een hondenluik zodat hij naar binnen kan in een bijkeuken of garage oid.
Ja dat dacht ik dus ook al haha. Veel honden zitten vaker alleen.

Ja dat was ook ons plan van die ren, we willen de ren dan langs de garage maken en daar een luik maken zodat hij binnen naar de garage kan.
Alle reacties Link kopieren
Een pupje van een paar weken oud kun je niet meteen buiten laten slapen. Ik hoop niet dat je dat bedoeld.

Zo'n pup mist zijn roedel, mist de warmte van tegen een ander aanliggen en is voor het eerst in zijn leven meteen alleen. Dat geeft 'm geen zelfvertrouwen, maar eerder een traumatische ervaring.
honeymoonavenue schreef:
08-01-2019 13:19
Hallo!

Mijn vriend en ik willen rond de zomer heel graag een pup in huis nemen, een dalmatier.
Maar omdat we goed voorbereid willen zijn heb ik nog wat vragen, en misschien wat tips van mensen die een (dalmatier) pup hebben!

Mijn grootste vraag is eigenlijk waar de hond overdag blijft als hij alleen is. De hond zal maandag t/m woensdag halve dagen alleen zijn, dus het is niet dat hij de hele week en de hele dag alleen zal zitten.

Het liefste zou ik hem buiten laten, we hebben een best grote tuin. Maar ik weet niet of het slimmer is om hem gewoon los in de tuin te laten of een hondenren te maken? En hoe doe je dit dan in de winter?

De reden dat ik hem niet binnen wil is omdat ons huis best klein is, dan geef ik hem liever buiten de ruimte.

Hoe doen jullie het met jullie hond?
Nog een kleine toevoeging; mocht het voorkomen dat hij echt eens een hele dag alleen zit, gaat hij naar mijn ouders. Hun hebben ook een hond en een hele grote tuin, en er is altijd iemand thuis dus dan zijn hij niet alleen zijn.
s-a-r-kast schreef:
08-01-2019 13:32
Een pupje van een paar weken oud kun je niet meteen buiten laten slapen. Ik hoop niet dat je dat bedoeld.

Zo'n pup mist zijn roedel, mist de warmte van tegen een ander aanliggen en is voor het eerst in zijn leven meteen alleen. Dat geeft 'm geen zelfvertrouwen, maar eerder een traumatische ervaring.
Mijn ouders hebben dat ook gedaan, ging prima hoor! Hij weet nu savonds dat hij naar buiten moet, en gaat vanzelf al voor de deur staan. Daar zie ik het probleem niet zo van
honeymoonavenue schreef:
08-01-2019 13:29
Ja klopt, maar ik geloof wel als je het ze meteen de eerste nacht aanleert weet z’n beestje ook niet beter. Dat was ook ons plan, meteen vanaf de eerste nacht hem op de plek laten waar hij zal zijn snachts en overdag als hij alleen is.
Ik ben er alleen nog niet overuit waar dat dan gaat worden
Echt, je wil het beestje meteen de eerste nacht naar buiten doen?
Succes.
Met een beetje mazzel piept en blaft de pup de hele buurt bij elkaar.
En dat je ouders het ook gedaan hebben wil nog niet zeggen dat het een goed idee is.
Ik denk dat de kans op janken groter is als je hem direct alleen zet. Een pup is nog een baby en een baby zet je ook niet alleen weg. Het alleen laten moet worden aangeleerd. Ik ben dan ook groot voorstander van een bench naast het bed totdat de hond toe is om alleen te slapen. Vandaar uit kun je verder bouwen aan het alleen zijn en het buiten zijn. Je bouwt dan zelfvertrouwen op. Verder is drie halve dagen alleen zijn prima, maar ook hier opbouwen. Ik zou het dan combineren met vakantie uren en evt oppas.
Anyco schreef:
08-01-2019 13:37
Echt, je wil het beestje meteen de eerste nacht naar buiten doen?
Succes.
Met een beetje mazzel piept en blaft de pup de hele buurt bij elkaar.
En dat je ouders het ook gedaan hebben wil nog niet zeggen dat het een goed idee is.
Elke pup piept en blaft de eerste nachten, ongeacht waar je ze laat. Dat heeft niets te maken met of ze buiten of binnen liggen, maar gewoon dat ze hun moeder missen.

Je kunt het beestje slechts bij je in bed nemen? Dan leer je hem dat aan en dan kom je er nooit meer vanaf, als je hem laterna ergens anders wilt laten slapen?
honeymoonavenue schreef:
08-01-2019 13:42
Elke pup piept en blaft de eerste nachten, ongeacht waar je ze laat. Dat heeft niets te maken met of ze buiten of binnen liggen, maar gewoon dat ze hun moeder missen.

Je kunt het beestje slechts bij je in bed nemen? Dan leer je hem dat aan en dan kom je er nooit meer vanaf, als je hem laterna ergens anders wilt laten slapen?
Tussen buiten en bij je in bed zijn er ook nog andere keuzes.
Maar goed, jij bent er al van overtuigd dat pup naar buiten best kan.
Ik vind het een achterlijk plan.
En als je wat klein behuisd bent kun je ook voor een wat kleiner ras kiezen.
Maar laat me raden, het moet en zal zo'n hond worden.
anoniem_65e729deb0f24 wijzigde dit bericht op 08-01-2019 13:46
Reden: vergeten woord
0.28% gewijzigd
honeymoonavenue schreef:
08-01-2019 13:42
Elke pup piept en blaft de eerste nachten, ongeacht waar je ze laat. Dat heeft niets te maken met of ze buiten of binnen liggen, maar gewoon dat ze hun moeder missen.

Je kunt het beestje slechts bij je in bed nemen? Dan leer je hem dat aan en dan kom je er nooit meer vanaf, als je hem laterna ergens anders wilt laten slapen?
Volgens mij kan je beter je huiswerk eerst goed doen voor je een pup koopt.
https://www.dalmatiers.nl/opvoeding-dalmatier-pup/
eem uw pup de eerste nacht(en) gerust mee op de slaapkamer. Dit bevordert de band en het vertrouwen dat de pup in u als nieuwe baas gaat stellen. Wanneer de pup goed gewend is aan de nieuwe omgeving, geuren en geluiden zal hij met weinig moeite ‘s nachts beneden in zijn eigen mandje slapen.

En dit over buiten laten
https://www.dalmatiers.nl/opvoeding-dalmatier-pup/
Dalmatiers zijn absoluut gezelligheidshonden en niet geschikt om hele dagen alleen te laten. Een Dalmatier is ongeschikt om buiten in een kennel te houden.
anoniem_373619 wijzigde dit bericht op 08-01-2019 13:49
12.30% gewijzigd
Dalmatiers zijn volgens mij geen geschikte huishonden. Ze waren een hype in de tijd van de film, maar veel mensen konden ze niet aan. Teveel energie ofzo. Zou zoiets alleen nemen als je 'n hele grote tuin hebt en geen naaste buren.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 3 halve dagen alleen niet veel, lijkt me wel goed te doen voor een hond. Alleen voor het begin zou ik wel wat regelen zodat je de pup goed kan leren alleen blijven, zoiets heeft meestal toch wel wat tijd nodig. Wij hebben een herder, die blijft binnen als ze alleen is. Ze is erg waaks en ligt graag op de bank voor het raam naar buiten te kijken en ondertussen wat weg te doezelen met haar kop op de vensterbank. Veel bewegen doet ze dus niet als ik er niet ben, veel of weinig ruimte maakt daarom niet uit. Rennen en spelen in de tuin gebeurt wel als ik thuis ben. Buiten zijn er veel meer prikkels om op te reageren en zou ze misschien overlast veroorzaken omdat er dan niemand is om haar te begeleiden.
Binnen, of je moet op een boerderij met een kennel oid wonen.
Anyco schreef:
08-01-2019 13:46
Tussen buiten en bij je in bed zijn er ook nog andere keuzes.
Maar goed, jij bent er al van overtuigd dat pup naar buiten best kan.
Ik vind het een achterlijk plan.
En als je wat klein behuisd bent kun je ook voor een wat kleiner ras kiezen.
Maar laat me raden, het moet en zal zo'n hond worden.
Ik vind jou reactie eerder achterlijk maargoed..
Iedereen heeft toch een eigen manier van opvoeden? Hoe heb jij het gedaan dan, want ik neem aan dat je zelf ook een hond hebt?

Nee het hoeft niet persee dat ras te worden, maar ik ken mensen die dalmatiers hebben en ik vind het gewoon hele leuke honden. Vandaag dat ik ook wat rond vraag en kijk voordat ik echt een hond aanschaf :)
honeymoonavenue schreef:
08-01-2019 13:27
Ohja ik zie het nu.
Maar hoe doe jij het met je hond(en) dan, ik neem aan dat je zelf uit ervaring spreekt?

Bijna iedereen die ik ken, heeft een hond en moet werken. En die honden lijken er echt niet slechter op te worden hoor.
Toen mijn hond nog leefde ging hij tijdens mijn werk naar mijn moeder, niet een ideale situatie maar soms lopen dingen anders dan gedacht. Nu zou ik geen hond meer nemen omdat ik niet voldoende tijd aan hem kan geven. Ik vind het sneu om een hond alleen te laten met zo’n regelmaat.
Leuk dat anderen dat wel doen maar dat argument slaat natuurlijk nergens op.
Maar goed, jij vind t zo te lezen ook prima om een pup buiten te laten, ik vind dat dierenmishandeling.
Er zijn idd rassen waar dat wel bij kan, deze leven meestal met meerderen (zoals je ook in dit topic kan lezen) en zijn een heel ander type dan een dalmatiër.
Nogmaals, “leuk” dat je ouders dat doen maar dat wil toch niet zeggen dat dat goed is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven