Oriëntatie zomervakantie. Wanneer en hoeveel weken?

09-01-2019 18:11 39 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben al aan het nadenken over mijn zomervakantie. Dit moet ik binnenkort doorgeven. Vorig jaar had ik 3 weken in de bouwvak. Dit jaar wil ik het anders gaan doen. Ik hoef verder met niemand rekening te houden.

Ik zat zelf te dénken om wat later zomervakantie te nemen, namelijk in september. Zat zelf te denken om de weken te verdelen. Bijvoorbeeld 1 week in augustus en 2 weken ergens in september. Zodat ik het mooi kan verdelen.

Hoe regelen jullie je zomervakantie? Voor diegene die met niemand rekening hoeft te houden. Verdelen jullie die weken, bijvoorbeeld eerst 1 week en later nog 2 weken of hebben jullie liever 3 weken achtereen zomervakantie?
En in welke maand? Juni, juli, augustus etc en waarom juist in die maand? Mooi weer? Weinig drukte?

Ik ben mij nog steeds aan het oriënteren wanneer ik zomervakantie wil gaan nemen en zo even wat inspiratie opdoen.
Wij hebben geen kinderen en hoeven ons dus ook niet aan de schoolvakanties te houden. We proberen altijd 8-10 dagen in mei/juni te gaan en 10-14 dagen in sept/okt. Met een zomer als vorig jaar is het hier in NL toch prima vertoeven in juli/augustus!
Hier geen kinderen en altijd de laatste 2 weken van juni.

In september zijn de dagen mij al te kort.
En kan het weer tegenslaan.

In juni wel al alles overal open, lange dagen met veel zon, nergens topdrukte.


3 weken is hier geen optie.
Juli en augustus ook niet, want dan hebben mijn collega's vakantie.
(Anders zou half augustus eventueel ook een optie zijn.)

Ik heb geen bergen vakantie en moet nog overhouden voor de verplichte Kerst-sluit.
Ik heb wel een schoolgaand kind, en neem dus 3 of 4 weken in de zomervakantie. Zonder kinderen zou ik in september gaan.
Als je met niemand rekening hoeft te houden, waarom dan uberhaupt in de zomer?
Ik zou juist zorgen niet te dicht tegen de kindervakanties te gaan zitten.
En je kunt je reisperiode ook afstemmen op het klimaat in het land/werelddeel waar je naartoe wil.

Wat gaat je bestemming worden?
Zonder kinderen snap ik niet dat iemand vrijwillig in het hoogseizoen op vakantie wil.

Ik zou ook voor juni of begin september gaan. Qua kosten en drukte.
Ik ga nooit in de zomer op vakantie. Dan vind ik het juist in NL zo gezellig.
Alle reacties Link kopieren
Virginia_38 schreef:
09-01-2019 18:19
Wij hebben geen kinderen en hoeven ons dus ook niet aan de schoolvakanties te houden. We proberen altijd 8-10 dagen in mei/juni te gaan en 10-14 dagen in sept/okt. Met een zomer als vorig jaar is het hier in NL toch prima vertoeven in juli/augustus!
Zo deden wij het ook toen we nog geen kinderen hadden. Ideaal!
Je kunt ook een stuk winter overslaan en in januari februari of maart naar ZO Azie, Midden Amerika, de Antillen of Florida gaan.
Wij hebben geen kinderen en gaan eind mei/begin juni binnen Europa (1 week), eind september/begin oktober binnen Europa (1 week) en waarschijnlijk eind dec/begin jan buiten Europa om de winter te omzeilen en feestgedoe (is goed bevallen dit jaar) dan gaan we 3 weken, want man is toch verplicht vrij tussen kerst en oud&nieuw.

Dit is de planning althans, we boeken vrij weinig lang van tevoren gezien we dus in laagseizoen gaan. Alleen de vliegreis voor dec boeken we al eerder.
Lucifer2018 schreef:
09-01-2019 18:33
Zonder kinderen snap ik niet dat iemand vrijwillig in het hoogseizoen op vakantie wil.

(...)
Vriend kan omwille van zijn werk (geen onderwijs of bouw) lastig meerdere weken achtereen vakantie nemen. Wij gaan dus eind juni om toch nog een beetje goedkoper en kindvrij te zitten.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb het gewoon over de zomervakantie in NL :)

Ik ga dit jaar niet op vakantie, maar gewoon in NL. Gewoon even mijn eigen ding, uitrusten, leuke dingen doen etc.
redbulletje schreef:
09-01-2019 19:00
Je kunt ook een stuk winter overslaan en in januari februari of maart naar ZO Azie, Midden Amerika, de Antillen of Florida gaan.
Sla er wel effe je arbeidsreglement op na.

Hier is 2 weken nemen tussen half mei en eind september gewoon verplichte kost.
(Meer mag, maar 2 weken aanéénsluitend is het minimum.)
Kennelijk één of andere vage arbeidswet die dat verplicht en die in 't arbeidsreglment is gekropen.

Dan nog es 1 à 1.5 week sluit met Kerst en tegen dan hou ik toch echt alleen nog een paar snipper-dagen over.


Ik heb collega's die er toch echt al zuur mee zijn gevaren om in pakweg februari vakantie te nemen.
HR op hun dak en hun vakantie in februari wordt ineens onbetaald.

En ik heb het al in meer bedrijven gehoord.
PiNuts14 schreef:
09-01-2019 19:11
Vriend kan omwille van zijn werk (geen onderwijs of bouw) lastig meerdere weken achtereen vakantie nemen. Wij gaan dus eind juni om toch nog een beetje goedkoper en kindvrij te zitten.
Ik bedoelde meer de TO hoor. Die heeft dat probleem blijkbaar niet.
anoniem_370013 wijzigde dit bericht op 09-01-2019 19:17
4.70% gewijzigd
Belg007 schreef:
09-01-2019 19:13
Sla er wel effe je arbeidsreglement op na.

Hier is 2 weken nemen tussen half mei en eind september gewoon verplichte kost.
(Meer mag, maar 2 weken aanéénsluitend is het minimum.)
Kennelijk één of andere vage arbeidswet die dat verplicht en die in 't arbeidsreglment is gekropen.

Dan nog es 1 à 1.5 week sluit met Kerst en tegen dan hou ik toch echt alleen nog een paar snipper-dagen over.


Ik heb collega's die er toch echt al zuur mee zijn gevaren om in pakweg februari vakantie te nemen.
HR op hun dak en hun vakantie in februari wordt ineens onbetaald.

En ik heb het al in meer bedrijven gehoord.
Dat is in Nederland niet gebruikelijk. Tenzij onderwijs of bouwvak.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
09-01-2019 19:13
Sla er wel effe je arbeidsreglement op na.

Hier is 2 weken nemen tussen half mei en eind september gewoon verplichte kost.
(Meer mag, maar 2 weken aanéénsluitend is het minimum.)
Kennelijk één of andere vage arbeidswet die dat verplicht en die in 't arbeidsreglment is gekropen.

Dan nog es 1 à 1.5 week sluit met Kerst en tegen dan hou ik toch echt alleen nog een paar snipper-dagen over.


Ik heb collega's die er toch echt al zuur mee zijn gevaren om in pakweg februari vakantie te nemen.
HR op hun dak en hun vakantie in februari wordt ineens onbetaald.

En ik heb het al in meer bedrijven gehoord.
Nou gelukkig doen ze bij mijn werk niet aan die onzin.
Alle reacties Link kopieren
my_little schreef:
09-01-2019 19:12
Ik heb het gewoon over de zomervakantie in NL :)

Ik ga dit jaar niet op vakantie, maar gewoon in NL. Gewoon even mijn eigen ding, uitrusten, leuke dingen doen etc.
Dan zou ik 3 x een week pakken.
Beetje spreiden door het jaar heen. Weekje (of 1,5 )in juni en 2 weken in september.
my_little schreef:
09-01-2019 19:12
Ik heb het gewoon over de zomervakantie in NL :)

Ik ga dit jaar niet op vakantie, maar gewoon in NL. Gewoon even mijn eigen ding, uitrusten, leuke dingen doen etc.
Dan zou ik geen weken vastzetten maar af en toe een paar dagen of weekje vrij nemen als er opeens ultiem goed weer verwacht wordt. Lekker lange weekenden. In september/oktober kan het spontaan ook heerlijk terrasweer zijn en I maart/april ook.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
09-01-2019 19:34
Dan zou ik geen weken vastzetten maar af en toe een paar dagen of weekje vrij nemen als er opeens ultiem goed weer verwacht wordt. Lekker lange weekenden. In september/oktober kan het spontaan ook heerlijk terrasweer zijn en I maart/april ook.
Of dit inderdaad.
Ik zou geen 3 weken achterelkaar vrij nemen als ik toch niet weg zou gaan.
Alle reacties Link kopieren
dolfje schreef:
09-01-2019 19:30
Dan zou ik 3 x een week pakken.
Beetje spreiden door het jaar heen. Weekje (of 1,5 )in juni en 2 weken in september.
Dat is misschien ook een optie. Augustus en september liggen erg dicht op elkaar.
Alle reacties Link kopieren
Als wij geen lange verre reis maken spreiden wij onze vakantiedagen ook. Gaan binnenkort een week weg, een week in juni. Dan nog in de zomer een paar dagen rond een festival vrij en waarschijnlijk in oktober/ november ergens naar de zon.
3 weken vrij is ook leuk als je niet weg gaat. Ik neem meestal 3 of 4 weken in de zomer, 2 in de kerstvakantie, en dan hier en daar wat dagen. Met 4 uur compensatie-opbouw per week heb je wel wat extra weekjes te besteden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben geen kinderen en gas sowieso nooit in het hoogseizoen ivm de tarieven en drukte. Ik vind het wel fijn om minimaal 1 keer per jaar 2 weken aangesloten vrij te zijn. Meestal is het 1 keer een week en 1 keer 2 weken buiten het hoogseizoen.
Alle reacties Link kopieren
MinkeDeWit schreef:
09-01-2019 19:40
3 weken vrij is ook leuk als je niet weg gaat. Ik neem meestal 3 of 4 weken in de zomer, 2 in de kerstvakantie, en dan hier en daar wat dagen. Met 4 uur compensatie-opbouw per week heb je wel wat extra weekjes te besteden.
Ik vind dat altijd een beetje zonde van de dagen, neem dan liever een aantal weken 1 of 2 dagen vrij zodat ik lang weekend heb. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
dolfje schreef:
09-01-2019 19:48
Ik vind dat altijd een beetje zonde van de dagen, neem dan liever een aantal weken 1 of 2 dagen vrij zodat ik lang weekend heb. Maar dat is natuurlijk voor iedereen anders.
Het is wel beter voor me om er soms even een paar weken tussenuit te zijn. Ik lees dan ook geen mail, pas de laatste paar dagen even kijken welke brandjes ik heb gemist :-)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven