Hoe beslis jji waar en hoe je wilt wonen?

11-01-2019 11:50 197 berichten
Door een topic over samenwonen, een ander topic over dorp of stad en mijn eigen vraagstuk over of ik wil verhuizen open ik dit topic.
Van oorsprong kom ik uit een klein stadje/groot dorp, verhuisd naar een grotere stad voor de liefde. Van een kamer naar een flatje naar een koopwoning. De stad is niet echt stads, (niet zoals Amsterdam of den Haag) wel centraal gelegen en we wonen in het centrum, ik kan bijna alles lopend af. Voordelen vergeleken met durp van herkomst vind ik de reistijd, naar een concert of evenement betekende vanaf daar al gauw 2/2,5 uur rijden, nu ben ik binnen een uur overal waar ik zijn wil. Dat vind ik een enorm voordeel, ook met banen en reistijd. Je hebt hier veel meer opties met redelijke reistijd. Wat ik mis is familie die om de hoek woont, dat er niet gebeld hoeft te worden voor een bak koffie en dat voordeuren eigenlijk niet gebruikt worden. Maar goed, we willen hier dus blijven.

Nu wonen we in een ruim huis, fijne locatie, slaapkamers over, huis gekocht op een goed tijdstip, voor een lage prijs aan de onderkant van ons budget. Nadelen zijn dat het vrij karakterloos is, in mijn ogen, en een kleine tuin en dicht op buren. Nu zijn we in de gelegenheid om een ander huis te kopen. Het budget zou ongeveer het dubbele zijn van wat we nu betaald hebben. Ik wilde altijd graag een wat ouder huis met meer karakter, met wat meer ruimte om het huis. Voor kippen en een hond en een moestuin.

Nu kán het en vraag ik me af of ik dat wel wil. Ons huidige huis heeft een perfecte locatie, is redelijk onderhoudsvriendelijk en voor ons binnen een jaar of 20 af te betalen, eerder dan zou moeten volgens de hypotheek. Bij verhuizen (binnen dezelfde stad, mogelijk beetje buitengebied) zouden de kinderen op dezelfde scholen kunnen blijven, met ietsje langer fietsen. Het huis zou waarschijnlijk wel kleiner zijn en de kosten voor opknappen een stuk hoger. De komende jaren zou al het extra geld in het huis moeten. De afstand naar winkels en voorzieningen zou een stuk groter worden, net als naar sport en hobby's. Ik neig nu naar blijven zitten waar we zitten. Oms huis is relatief gezien goedkoop, er zijn voor ons geen goedkopere opties, goedkoper kopen kan alleen als je een tweekamerflat koopt momenteel, en huren is duurder. Het is ruim, mooie locatie.
Ik denk dat een deel van mij ook wat statusgevoelig is, aangezien ik om me heen zie dat iedereen steeds groter of duurder gaat wonen zodra het kan. Ik heb veel mensen om me heen in villa's en grote herenhuizen en blijkbaar vind ik mijn huis daar toch wat mager tegen af steken. Wat ik zelf dan weer heel suf vind en stom en niet nodig, rationeel, maar toch ik merk dat die factor wat meespeelt en die wil ik eigenlijk niet laten meewegen. Weinig verlicht ook :$
Aan de andere kant droomde ik vroeger al van ruimte voor dieren en ruimte om me heen. Dus het is niet alleen dat. Ik neig dus nu naar blijven zitten en het financieel ruimer hebben en leuke dingen doen ipv verhuizen.

Maar hoe doen jullie dat, als je de keus hebt tenminste, want ik besef dat dit een luxeprobleem is. Ik vind het ook gewoon leuk om te lezen hoe mensen wonen en wat ze belangrijk vinden. Waar woon je, ben je tevreden en wat vind jij belangrijk?
Trotter schreef:
11-01-2019 15:43
Heerlijk is dat hè? Dat is bij ons ook zo. Vanaf het moment dat de zon opkomt, tot het moment dat 'ie weer ondergaat heb ik de hele dag de zon in beeld. En aan de (koude) Noordkant zit de woning van de buren, ideaal!
Ik heb aan de zuid- en westkant rolluiken voor m'n ramen laten installeren om dat felle licht juist te kunnen weren. In de zomer ook nog fijn tegen de warmte.
Trotter schreef:
11-01-2019 15:51
Onze slaapkamer zit aan de oostkant, dus daar is de zon als eerste weg. En we hebben screens rondom, dat scheelt natuurlijk een heleboel.
Mijn slaapkamer bevind zich op het zuiden, maar doordat ik er een loggia voor heb kan de zon de slaapkamermuur niet raken.
Ik mag helaas niets aan de buitenmuur bevestigen, anders had ik dat allang gedaan. Heb wel een soort isolatiegordijnen gekocht, maar die hangen nog maar net, dus dat is eventjes afwachten komende zomer.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 11-01-2019 15:56
0.19% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het juist een enorm pluspunt dat het hier zo heerlijk licht is in huis. Zeker op zo'n dag als vandaag, als je dan in een huis met kleine raampjes woont zit je om drie uur al in het donker.
Is waar.
Alle reacties Link kopieren
kintsugi schreef:
11-01-2019 12:40
Geen buren zou echt ideaal zijn. Ook wel eens leuk voor de verandering na bijna 20 jaar in flats.
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 11-01-2019 16:26
Reden: Provoceren
20.54% gewijzigd
Trotter schreef:
11-01-2019 15:56
Ik vind het juist een enorm pluspunt dat het hier zo heerlijk licht is in huis. Zeker op zo'n dag als vandaag, als je dan in een huis met kleine raampjes woont zit je om drie uur al in het donker.
Als ik het licht wil hebben dan doe ik de rolluiken uiteraard gewoon naar boven.
Maar nu in de winter met laagstaande zon heb ik ze ook vaak half naar beneden staan, dan is dat licht niet zo fel.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
11-01-2019 15:41
Klopt. Het is geen hogere wiskunde :)

Misschien beter even weghalen idd.

Edit: letters weggehaald. Hasse, geen haast, maar als je tijd hebt wil jij dat ook even aanpassen? Vind ik wel prettig met loepen in de toekomt.
And done! Vond het geen probleem hoor!
Your life could depend on this. Don't blink. Don't even blink. Blink and you're dead. They are fast. Faster than you can believe. Don't turn your back, don't look away, and don't blink! Good luck. - The Doctor
Nitflex schreef:
11-01-2019 13:06
Ik woon liever kleiner en centraal dan ruimtelijk buiten. Ik zit absoluut niet te wachten op familie en buren die ongevraagd aan via achterom komen wippen voor koffie terwijl ik me om half drie ‘s middags nog niet eens heb aangekleed. Vooral familie hoef ik niet al te dicht in de buurt.

Ik vind bereikbaarheid voor OV ook heel belangrijk. Ik wil dicht bij een station wonen. Voor mezelf, maar ook voor bezoek.

Betaal- en aflosbaarheid zoals je noemt zou voor mij een hele grote rol spelen. Liever wat goedkoper wonen en wat meer financiële ruimte.
Dit en een middelgrote stad. Beetje leuke buurt met fijne buren, groen en kindvriendelijk maar ook zo het centrum in fietsen. Die eisen kan ik allemaal afvinken, dus we blijven mooi waar we zitten. Al zou ik voor de droomversie nog het dubbele aan tuin, een 10m2 meer woonkamer en een open haard hebben. Ach ja, een mens moet wat te wensen houden.
Geboren in een stad en zowel in een stad als dorp gewoond.
Ben echt een dorp of kleine plaatsen mens.
Weliswaar woon ik vlakbij een stad maar kom er niet graag.
Meestal alleen voor bepaalde ingrediënten om te koken en uit eten.

Heb graag natuur om me heen en houd van het dorpse karakter.
Liefst zou ik in een ouderwets durp zoals dat van Ot en
Sien ofzo :biggrin:
Igg een biologische boerderij met schapen, paarden en een beekje.
Helaas reikt mijn beurs hier geensinds naar.

Dat je duurder wilt gaan wonen is wel een ding maar als jullie het kunnen betalen en je krijgt er veel voor terug dan zou ik het wel weten.
Ik huur, want heb het huis van mijn dromen nog niet gevonden. Als ik koop, is het niet een 'ok het moet dan maar'-huis, maar iets waar ik oud wil worden.
Dat karakterloze waar jij het in je OP over hebt, daar neem ik dus geen genoegen mee.

Ik zou dus in jouw geval zeker voor dat huis met die kippen, hond en moestuin kiezen, dan maar wat minder handig logistiek gezien.
Let wel, als het financieel ook nog leuk blijft. Ik hou van geld uitgeven en doen waar ik zin in heb. Als dat helemaal niet meer zou kunnen, dan zou ik wachten.
Ik ben geboren en opgegroeid in een kleine stad in Nederland. Ik ben enkele jaren geleden geëmigreerd en sindsdien woon ik in een buitenwijk van een grote, drukke, Europese wereldstad.

Op het moment wonen vriend en ik erg klein, in een kleine studio, maar daar komt komende zomer verandering in. Een huis kopen is onmogelijk, de prijzen zijn te hoog voor starters zoals wij. We huren dus en gaan zoals gezegd dit voorjaar op zoek naar een groter appartement. Liefst met 2 slaapkamers, maar dan moeten we geluk hebben en een gunstige huurprijs vinden. Het zal dus waarschijnlijk een appartement met 1 slaapkamer worden.

Ik droom soms van een groot huis met volop ruimte, maar die droom zal geen werkelijkheid worden tenzij we de stad verlaten. Voor nu is het prima zo.
Star² schreef:
11-01-2019 17:13
Ik huur, want heb het huis van mijn dromen nog niet gevonden. Als ik koop, is het niet een 'ok het moet dan maar'-huis, maar iets waar ik oud wil worden.
Dat karakterloze waar jij het in je OP over hebt, daar neem ik dus geen genoegen mee.

Ik zou dus in jouw geval zeker voor dat huis met die kippen, hond en moestuin kiezen, dan maar wat minder handig logistiek gezien.
Let wel, als het financieel ook nog leuk blijft. Ik hou van geld uitgeven en doen waar ik zin in heb. Als dat helemaal niet meer zou kunnen, dan zou ik wachten.
Oh maar ik heb geen ‘ok het moet dan maar’-huis. Ik werd er meteen verliefd op, maar vooral op de binnenkant en de locatie. Ik wilde een grote woonkeuken en die heb ik. Op de buitenkant had ik het niet uitgezocht, dat klopt, want van buiten is het niets bijzonders. Maar dit huis kochten we 7 jaar geleden, toen zag ons budget er behoorlijk anders uit. Ik ben heel blij dat ik het gekocht heb, want we hebben het midden in de crisis voor heel weinig gekocht, er eea aan opgeknapt en zijn meteen gaan afbetalen, dus alleen maar gunstig.
Huren zou voor ons gewoon een stuk duurder zijn, ons huurflatje kostte bijna net zoveel als dit huis.

En dat laatste, daar twijfel ik over, nu hebben we het ruim, qua maandlasten is verhuizen prima te dragen, maar ik vermoed dat er dan véél geklust moet worden en dat kost bakken met geld
En het kost een hoop tijd. Die tijd kun je nu aan andere dingen besteden.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
11-01-2019 12:03
Er is geen specifiek huis overigens hoor, in ons geval, dus niet dat we een huis op het oog hebben en moeten beslissen nu. Maar meer de afweging 'gaan we op zoek of maken we dit huis helemaal naar onze zin' omdat hier ook nog wel wat moet gebeuren.
Ik woon in een huis dat ik binnen 4/5 jaar kan afbetalen, in een grijze straat in een redelijk karakterloze wijk ergens buiten aan mijn favoriete stad. Het huis is ruim, fijn, met een zonnig tuintje en naar onze zin. Ik kán nu naar een karaktervol pand en dat laten verbouwen naar mn zin ofzo, of de stad helemaal uit naar een mooi vrijstaand pand.

Maar ik vind het fijn. De buren, de school, de reisafstand, de winkels en de manier waarop de zon naarbinnen schijnt. Status of niet, ik blijf. We gaan wel een vakantiehuisje kopen, ergens buitenuit. Kan ik daarop losgaan. Maar ik zie de hassle, het bieden, de hogere lasten en het verhuizen niet zitten. If it aint broke...
Waarom ga je niet op zoek tegen de tijd dat de kinderen uitvliegen? Het is nu niet echt een gunstige periode om je op de woningmarkt te begeven, als het niet echt noodzakelijk is.
Dymphnatam schreef:
11-01-2019 18:34
Waarom ga je niet op zoek tegen de tijd dat de kinderen uitvliegen? Het is nu niet echt een gunstige periode om je op de woningmarkt te begeven, als het niet echt noodzakelijk is.
Dat vind ik dan weer zonde. Dat duurt nog 10 jaar ofzo, en dan heb ik weer heel andere wensen denk ik. Voor mijn gevoel ben ik dan oud :P
Thordis* schreef:
11-01-2019 19:50
Dat vind ik dan weer zonde. Dat duurt nog 10 jaar ofzo, en dan heb ik weer heel andere wensen denk ik. Voor mijn gevoel ben ik dan oud :P


Dat kun je ook positief bekijken: dan scheelt het je een keer verhuizen in de tussentijd :-)
Dymphnatam schreef:
11-01-2019 19:53
Dat kun je ook positief bekijken: dan scheelt het je een keer verhuizen in de tussentijd :-)
:P dat is zeker waar. En een hoop geld en tijd en... :P
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
11-01-2019 19:50
Dat vind ik dan weer zonde. Dat duurt nog 10 jaar ofzo, en dan heb ik weer heel andere wensen denk ik. Voor mijn gevoel ben ik dan oud :P
Niet alleen voor je gevoel :proud:
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
11-01-2019 20:01
Niet alleen voor je gevoel :proud:
Nog steeds jonger dan jij nu :A: ;-D
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
11-01-2019 20:04
Nog steeds jonger dan jij nu :A: ;-D
:HA: ik ben dan ook heel oud
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
JollyRider schreef:
11-01-2019 20:11
:HA: ik ben dan ook heel oud
:there:
Ach. Uiteindelijk is dit leven een voortdurend sterven. Op elke leeftijd :P
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
11-01-2019 20:15
:there:
Ach. Uiteindelijk is dit leven een voortdurend sterven. Op elke leeftijd :P
JC_Bloem schreef:Wat blijft ons over van dit lange derven,

Dat leven is? Wat, dat ik nog begeer?

Voor hem en mij een herfst, die niet kan sterven:

Zon, mist en stilte, en dan voor immermeer.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
.
anoniem_117397 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 08:33
Reden: Genoeg
99.90% gewijzigd
JollyRider schreef:
11-01-2019 20:22
Jouw associatie is beduidend mooier. Dit is de mijne:

opdat zij met Hem in zijn dood begraven worden, en met Hem mogen opstaan in een nieuw leven; opdat zij hun kruis, Hem dagelijks navolgende, vrolijk dragen mogen, Hem aanhangende met waarachtig geloof, vaste hoop en vurige liefde; opdat zij dit leven (hetwelk toch niet anders is dan een gestadige dood) om uwentwil, getroost, verlaten, en ten laatsten dage voor den rechterstoel van Christus, uw Zoon, zonder verschrikken mogen verschijnen, door Hem, onzen Heere Jezus Christus, uw Zoon, die met U en de Heiligen Geest, één enig God, leeft en regeert in eeuwigheid. Amen.

Het gereformeerde doopformulier. Altijd een fijne manier om je leven te starten.

Doe mij Bloem maar :P

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven