Hoe beslis jji waar en hoe je wilt wonen?

11-01-2019 11:50 197 berichten
Door een topic over samenwonen, een ander topic over dorp of stad en mijn eigen vraagstuk over of ik wil verhuizen open ik dit topic.
Van oorsprong kom ik uit een klein stadje/groot dorp, verhuisd naar een grotere stad voor de liefde. Van een kamer naar een flatje naar een koopwoning. De stad is niet echt stads, (niet zoals Amsterdam of den Haag) wel centraal gelegen en we wonen in het centrum, ik kan bijna alles lopend af. Voordelen vergeleken met durp van herkomst vind ik de reistijd, naar een concert of evenement betekende vanaf daar al gauw 2/2,5 uur rijden, nu ben ik binnen een uur overal waar ik zijn wil. Dat vind ik een enorm voordeel, ook met banen en reistijd. Je hebt hier veel meer opties met redelijke reistijd. Wat ik mis is familie die om de hoek woont, dat er niet gebeld hoeft te worden voor een bak koffie en dat voordeuren eigenlijk niet gebruikt worden. Maar goed, we willen hier dus blijven.

Nu wonen we in een ruim huis, fijne locatie, slaapkamers over, huis gekocht op een goed tijdstip, voor een lage prijs aan de onderkant van ons budget. Nadelen zijn dat het vrij karakterloos is, in mijn ogen, en een kleine tuin en dicht op buren. Nu zijn we in de gelegenheid om een ander huis te kopen. Het budget zou ongeveer het dubbele zijn van wat we nu betaald hebben. Ik wilde altijd graag een wat ouder huis met meer karakter, met wat meer ruimte om het huis. Voor kippen en een hond en een moestuin.

Nu kán het en vraag ik me af of ik dat wel wil. Ons huidige huis heeft een perfecte locatie, is redelijk onderhoudsvriendelijk en voor ons binnen een jaar of 20 af te betalen, eerder dan zou moeten volgens de hypotheek. Bij verhuizen (binnen dezelfde stad, mogelijk beetje buitengebied) zouden de kinderen op dezelfde scholen kunnen blijven, met ietsje langer fietsen. Het huis zou waarschijnlijk wel kleiner zijn en de kosten voor opknappen een stuk hoger. De komende jaren zou al het extra geld in het huis moeten. De afstand naar winkels en voorzieningen zou een stuk groter worden, net als naar sport en hobby's. Ik neig nu naar blijven zitten waar we zitten. Oms huis is relatief gezien goedkoop, er zijn voor ons geen goedkopere opties, goedkoper kopen kan alleen als je een tweekamerflat koopt momenteel, en huren is duurder. Het is ruim, mooie locatie.
Ik denk dat een deel van mij ook wat statusgevoelig is, aangezien ik om me heen zie dat iedereen steeds groter of duurder gaat wonen zodra het kan. Ik heb veel mensen om me heen in villa's en grote herenhuizen en blijkbaar vind ik mijn huis daar toch wat mager tegen af steken. Wat ik zelf dan weer heel suf vind en stom en niet nodig, rationeel, maar toch ik merk dat die factor wat meespeelt en die wil ik eigenlijk niet laten meewegen. Weinig verlicht ook :$
Aan de andere kant droomde ik vroeger al van ruimte voor dieren en ruimte om me heen. Dus het is niet alleen dat. Ik neig dus nu naar blijven zitten en het financieel ruimer hebben en leuke dingen doen ipv verhuizen.

Maar hoe doen jullie dat, als je de keus hebt tenminste, want ik besef dat dit een luxeprobleem is. Ik vind het ook gewoon leuk om te lezen hoe mensen wonen en wat ze belangrijk vinden. Waar woon je, ben je tevreden en wat vind jij belangrijk?
Wij hebben dus wel een 'ok het moet dan maar huis'. Op dat moment zagen we het niet zo, maar we wilden heel graag verhuizen (we huurden enorm duur voor bijna 1500 euro en er kwam onverwachts een derde kindje aan, goedkoper huren konden we niet dus dan maar kopen). Maar dit huis was het enige huis wat aan onze belangrijkste eisen voldeed. Nu voel ik me hier al 3 jaar niet thuis, terwijl ik in ons huurhuis wel heel prettig woonde.

Ik zou dus ook nooit meer een zelfde keuze maken, maar ja, daar leer je van :)
Over dat tiny house: mijn beste vriendin woont in een tiny house en dat valt toch wel tegen. Ze woont daar alleen met haar kind. Met de vader van haar kind heeft ze een lat-relatie. Hij woont ergens in het bos, ver weg van voorzieningen en de basisschool. Dus in het weekend zitten ze daar, maar door de week wonen ze in hun tiny house. Hartstikke leuk in de zomer, als je lekker naar buiten kunt, maar in Nederland is het vaker koud en nat dan warm en droog, dus je zit heel veel binnen. En dan zit je toch wel erg op elkaars lip, hoor.

Djoels en Tuingravin, wat een mooie verhalen! Ik hoop dat ik hier over 10 jaar ook kan posten dat we in ons droomhuis wonen!
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook interesse in een tiny house, maar zou daar nooit met mijn vriend gaan wonen. In mijn eentje heb ik niet zoveel ruimte nodig, zolang ik me maar kan afzonderen.

@JulienClerc... daar ben ik ook bang voor... dat ik nu een noodsprong ga maken en een 'het moet maar huis' koop. Rot voor je dat je in die situatie zit, maar voor mij toch bevestiging dat ik het maar even uit moet zitten zodat ik een juiste keuze kan maken.
Een tiny house zou ik echt veel te klein vinden. Heb nu al plek te kort op m'n aanrecht als ik iets ga bakken. En heel veel nuttige comfort apparatuur zoals je wasmachine, droger, vaatwasser gaat daar niet in passen. En 'n fatsoenlijke koel/vriescombi ook niet. En hoe zit het met de badkamer? Kun je daar je kont wel keren?
Alle reacties Link kopieren
Bij ons was de belangrijkste reden om hier te gaan wonen, het feit dat zowel man als ik beiden een behoorlijke reisafstand tot ons werk hadden. Hij de ene kant op en ik de andere kant. Dus we besloten te kiezen tussen zijn werkomgeving (grote stad) of mijn werkomgeving (kleine stad). Het werd mijn werkomgeving: de kleine stad, omdat we beiden erg van de natuur houden en het liefst buitenaf wilden wonen.
We kwamen terecht aan de rand van een nieuwbouwwijk in een nieuwbouwhuis. Lekker makkelijk voor een werkend stel zonder kinderen. Jaren later en twee kinderen verder, kriebelde het nog steeds om buitenaf te wonen en het liefst in een oud huis. Ons ideale huis kwam te koop, net buiten de stad, in het groen tussen de weilanden. Maar toen kreeg ik het benauwd. Hoe moest dat als onze meiden op stap gingen, fietsen door het donker, etc. Dus we waagden de sprong niet, want ik had er slapeloze nachten van. Een paar jaar later kwam een bijna identiek huis te koop, nota bene in onze eigen woonwijk. De straat waar het huis staat, was een oude uitvalsweg vanuit de stad richting platteland, dus veelal vrijstaande huizen met daar tussen weilandjes en boomgaarden. Daar is onze nieuwbouwwijk omheen gebouwd en de weilandjes en boomgaarden zijn gevuld met vrijstaande huizen. Echter het landelijke karakter is wel een beetje bewaard gebleven. Het is een oud straatje, met vooral oude huizen, grote oude bomen en de tuinen zijn behoorlijk groot. Dit keer hebben we de sprong wel gewaagd en we wonen nu letterlijk op 400 meter van ons vorige huis in een huis van bijna 100 jaar oud met een grote tuin en veel karakter. Nog steeds dromen we over een huis echt buiten, maar nu met de kinderen is het wel fijn dat school, sportclubs, station, etc. binnen handbereik zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat de reden waarom mensen wonen waar ze wonen niet altijd een bewuste keus is, maar dat het huis dat je wilt hebben toevallig staat waar het staat.

Mensen hebben me wel eens gevraagd “hoe kom je in hemelsnaam nou in dát dorp terecht?”
En dan is mijn antwoord heel simpel en naar waarheid: “omdat daar het huis bleek te staan dat ik zocht.”
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Auditor schreef:
13-01-2019 12:46
Ik denk dat de reden waarom mensen wonen waar ze wonen niet altijd een bewuste keus is, maar dat het huis dat je wilt hebben toevallig staat waar het staat.

Mensen hebben me wel eens gevraagd “hoe kom je in hemelsnaam nou in dát dorp terecht?”
En dan is mijn antwoord heel simpel en naar waarheid: “omdat daar het huis bleek te staan dat ik zocht.”
En omgekeerd net zo goed: wij wisten het dorp en vonden daar een huis bij
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Auditor schreef:
13-01-2019 12:46
Ik denk dat de reden waarom mensen wonen waar ze wonen niet altijd een bewuste keus is, maar dat het huis dat je wilt hebben toevallig staat waar het staat.

Mensen hebben me wel eens gevraagd “hoe kom je in hemelsnaam nou in dát dorp terecht?”
En dan is mijn antwoord heel simpel en naar waarheid: “omdat daar het huis bleek te staan dat ik zocht.”
Ik zocht bewust in deze regio (want in de buurt van mijn ouders, waar ik ook geboren/getogen ben) Had de straal om te zoeken ruimer (max 30 autominuten) maar ben toch heel blij dat het 10 autominuten zijn geworden, slechts 1 dorpje verderop.
Auditor schreef:
13-01-2019 12:46
Ik denk dat de reden waarom mensen wonen waar ze wonen niet altijd een bewuste keus is, maar dat het huis dat je wilt hebben toevallig staat waar het staat.

Mensen hebben me wel eens gevraagd “hoe kom je in hemelsnaam nou in dát dorp terecht?”
En dan is mijn antwoord heel simpel en naar waarheid: “omdat daar het huis bleek te staan dat ik zocht.”


Het verbaast mij in dit topic dat maar heel weinig mensen woon-werk-afstand als eerste criterium noemen. Ik vind het vrij normaal om te zoeken in de plaats (of regio) waar je werkt, zodat iig 1 van 2en weinig reistijd kwijt is. En dus is beslissen waar je woont imo wel een bewuste keuze.
Dat je dan binnen die regio kiest voor een bepaald dorp omdat jouw droomhuis daar toevallig staat, ok. Maar stel dat jouw huis ook mijn droomhuis zou zijn, dan zou ik toch never nooit niet daar wonen, hoe fantastisch het huis ook is. Omdat het veel te ver weg is van mijn werk.
JollyRider schreef:
13-01-2019 12:53
En omgekeerd net zo goed: wij wisten het dorp en vonden daar een huis bij


Dit dus inderdaad. Wij weten de regio/plaats en zoeken alleen daar.
Marana-- schreef:
13-01-2019 12:57
Het verbaast mij in dit topic dat maar heel weinig mensen woon-werk-afstand als eerste criterium noemen. Ik vind het vrij normaal om te zoeken in de plaats (of regio) waar je werkt, zodat iig 1 van 2en weinig reistijd kwijt is. En dus is beslissen waar je woont imo wel een bewuste keuze.
Dat je dan binnen die regio kiest voor een bepaald dorp omdat jouw droomhuis daar toevallig staat, ok. Maar stel dat jouw huis ook mijn droomhuis zou zijn, dan zou ik toch never nooit niet daar wonen, hoe fantastisch het huis ook is. Omdat het veel te ver weg is van mijn werk.
Ik vind werk nooit een doorslaggevende factor, want je hebt geen baanzekerheid meer tot je pensioen. Een huis/woonplaats kies je voor altijd (althans, veel mensen die ik ken hebben dat gedaan), werk kan een paar jaar hier en 'n paar jaar daar zijn. Je thuis voelen, je familie/vangnet in de buurt hebben is vele malen belangrijker.
Alle reacties Link kopieren
Onze criteria hebben geen prioritering. Woon-werk was voor ons een heel harde eis.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Marana-- schreef:
13-01-2019 12:57
Het verbaast mij in dit topic dat maar heel weinig mensen woon-werk-afstand als eerste criterium noemen. Ik vind het vrij normaal om te zoeken in de plaats (of regio) waar je werkt, zodat iig 1 van 2en weinig reistijd kwijt is. En dus is beslissen waar je woont imo wel een bewuste keuze.
Dat je dan binnen die regio kiest voor een bepaald dorp omdat jouw droomhuis daar toevallig staat, ok. Maar stel dat jouw huis ook mijn droomhuis zou zijn, dan zou ik toch never nooit niet daar wonen, hoe fantastisch het huis ook is. Omdat het veel te ver weg is van mijn werk.
Ik wissel elke 2 jaar van baan en veel minder vaak van huis. Ik selecteer banen op dat ze te bereizen moeten zijn vanaf mijn huis, Ik zou nooit verhuizen voor werk, ik vind de plaats waar ik woon daar veel te belangrijk voor. Net als dat ik niet kies voor een huis, en dan zomaar in een bepaalde plaats terechtkomt. Ik kies de stad, de buurt en de locatie uit en ik zoek een huis wat daar bij past. Ik vind de locatie belangrijker dan het huis.
Ik ga deze week naar een huis kijken O_O

Met veel teveel achterstallig onderhoud, maar met de perfecte locatie en zoveel mogelijkheden...
Ah ja, dat zal het verschil uitmaken, een eigen zaak hebben. Overeenkomst is voor Jolly, RB, Thordis en mij wel dat de locatie belangrijker is dan het huis. Binnen die locatie zoek je het huis wat het beste bij je past.


Auditor, stel dat jouw droomhuis in Noord-Holland stond, ergens bij Edam of zo (ook met haven, dijk, etc), zou je er dan ook voor zijn gegaan?
Alle reacties Link kopieren
Woon- werk afstand vind ik belangrijk dat er veel werkgelegenheid is vlakbij waar ik woon. Maar een baan is tegenwoordig zo onzeker, dus voor één specifieke baan zou ik nooit verhuizen.
Marana-- schreef:
13-01-2019 13:06
Ah ja, dat zal het verschil uitmaken, een eigen zaak hebben. Overeenkomst is voor Jolly, RB, Thordis en mij wel dat de locatie belangrijker is dan het huis. Binnen die locatie zoek je het huis wat het beste bij je past.


Auditor, stel dat jouw droomhuis in Noord-Holland stond, ergens bij Edam of zo (ook met haven, dijk, etc), zou je er dan ook voor zijn gegaan?
Dat geldt voor mij overigens wel vooral zolang ik kinderen in huisi heb. Ik wil graag dat zij hun school zonder wisselen kunnen afmaken. Maar goed, tegen de tijd dat die 20 zijn ben ik nog niet eens halverwege de 40 en het kan best zijn dat ik daarna naar een andere plaats verhuis
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
13-01-2019 13:04
Ik ga deze week naar een huis kijken O_O

Met veel teveel achterstallig onderhoud, maar met de perfecte locatie en zoveel mogelijkheden...
https://youtu.be/TLLQquBdU8M
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind werk afstand wel van de belangrijke factoren.

Ik woon 20 min van mijn werk vandaan,lekker iedere dag op mijn fiets naar mijn werk.
Zelf woon ik in een stad,met allerlei voorzieningen,het ziekenhuis in de buurt,winkels,bank,huisarts,sportschool.

Ik ga 9 februari wel verhuizen,ik kies voor woon comfort,ik qua wonen op vooruit.
Ik moet iedere dag veel trappen lopen,ik woon in een ouder appartement,en dat wordt gelukkig verleden tijd. (slechte knieeen.)
Ik heb voor een nieuwbouw woning gekozen,ik kijk er na uit,maar ik blijf wel in de zelfde stad wonen,ik ben toch een stads mens.
Wij hebben gewoon een aantal zoekcriteria ingevuld op Funda. Daar kwam dit huis uit en nu zitten we sinds een jaar 200 km verderop in een afgelegen gat waar niemand ooit van gehoord had 😁
JollyRider schreef:
13-01-2019 12:53
En omgekeerd net zo goed: wij wisten het dorp en vonden daar een huis bij
Ja dat. Mijn (betaalbare) droomhuis zal wellicht wel staan in een dorp in de omgeving of in een buitenwijk, maar daar wil ik niet wonen. Dus wij kijken alleen in de wijken waar we wel willen wonen.
Marana-- schreef:
13-01-2019 12:57
Het verbaast mij in dit topic dat maar heel weinig mensen woon-werk-afstand als eerste criterium noemen. Ik vind het vrij normaal om te zoeken in de plaats (of regio) waar je werkt, zodat iig 1 van 2en weinig reistijd kwijt is. En dus is beslissen waar je woont imo wel een bewuste keuze.
Dat je dan binnen die regio kiest voor een bepaald dorp omdat jouw droomhuis daar toevallig staat, ok. Maar stel dat jouw huis ook mijn droomhuis zou zijn, dan zou ik toch never nooit niet daar wonen, hoe fantastisch het huis ook is. Omdat het veel te ver weg is van mijn werk.
Ik zou het daar persoonlijk niet zo snel van af laten hangen. Ik zoek liever werk dat in de buurt is van waar ik woon, dan dat ik ga wonen waar ik werk. Als ik zo naar het cv van mij of mijn man kijk, zouden we dan elke paar jaar wel kunnen verhuizen naar een andere woonplaats. Dat wil ik niet, geen zin om telkens opnieuw te beginnen.

Misschien dat het met kinderen ook anders is: waar we nu wonen hebben we een school, kdv, de vaste oppassen. Maar tegelijkertijd heb ik ook gewoon mijn vaste sportclubje, vrienden waar ik op vrijdagavond wat mee ga doen, vrienden waarmee we afspreken samen met de kinderen. Ik zoek dan liever werk dat hier in de buurt is, dan dat ik omwille van de reistijd zou moeten verhuizen.
Bij mij is het andersom. Ik ben, ondanks alles, zo aan Oost-Groningen gebonden, dat ik me niet kan voorstellen dat ik hier ooit weg zou gaan. Dat vind ik zelf ook raar.
JollyRider schreef:
13-01-2019 13:15
https://youtu.be/TLLQquBdU8M
:HA:

Nou zoiets dus. Maar het geeft me wel een mogelijkheid qua werk. Pb voor meer info als je wilt :)
Betty_Slocombe schreef:
13-01-2019 15:27
Bij mij is het andersom. Ik ben, ondanks alles, zo aan Oost-Groningen gebonden, dat ik me niet kan voorstellen dat ik hier ooit weg zou gaan. Dat vind ik zelf ook raar.
Soort Stockholmsyndroom :there:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven