Begeleid wonen

11-01-2019 15:36 24 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Heeft een van jullie ervaring met begeleid wonen? Of ouders waarvan 1 van hun kinderen begeleid woont?
Ik zou graag meer info willen hebben over:
  • hoe wordt het gefinancierd?
  • hoe wordt je op de wachtlijst gezet?
  • welke instanties kunnen je hierbij helpen?
  • Is het ook mogelijk om te veranderen van gemeente?
Alvast bedankt voor jullie reactie!

UPDATE: ik moet nog een diagnose krijgen en als ik die heb kan ik wss in aanmerking komen voor begeleid wonen
anoniem_381280 wijzigde dit bericht op 11-01-2019 16:22
12.16% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Waarom wil je dit weten?
Alle reacties Link kopieren
Ik neem aan dat je beschermd wonen bedoelt?

Het wordt gefinancierd door de gemeente.
Je kunt een aanvraag doen bij jouw gemeente en als je dan een indicatie krijgt kun je je aanmelden bij een instantie die beschermd wonen aanbiedt en dan kun je overleggen if je daar op de wachtlijst kunt.

Hulp kun je krijgen van instanties die beschermd wonen bieden, of van bijv stichting MEE, die onafhankelijk zijn en met jou kunnen kijken wat er nodig en mogelijk is.

Als je naar een andere gemeente verhuist zul je soms een nieuwe indicatie moeten aanvragen, maar dat kan de gemeente je vertellen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Uit je andere topic begrijp ik dat je vooral thuis weg wil. Dat kan heel verstandig zijn maar begeleid wonen is daar niet voor bedoeld. Hoogstens zou je naar een blijf van mijn lijf huis kunnen wanneer er sprake is van geweld. Je zou op kamers kunnen gaan. Als je dakloos bent, kun je o.a. bij het leger des heils terecht.
Voortaan hier oostenwind en alle ruimte aan bodemloze putten van pure slechtheid. Juli 2020

Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-01-2019 15:40
Ik neem aan dat je beschermd wonen bedoelt?

Het wordt gefinancierd door de gemeente.
Je kunt een aanvraag doen bij jouw gemeente en als je dan een indicatie krijgt kun je je aanmelden bij een instantie die beschermd wonen aanbiedt en dan kun je overleggen if je daar op de wachtlijst kunt.

Hulp kun je krijgen van instanties die beschermd wonen bieden, of van bijv stichting MEE, die onafhankelijk zijn en met jou kunnen kijken wat er nodig en mogelijk is.

Als je naar een andere gemeente verhuist zul je soms een nieuwe indicatie moeten aanvragen, maar dat kan de gemeente je vertellen.
Er bestaat ook zoiets als begeleid wonen https://beschermdwonen.nl/wegwijs/begeleid-wonen/
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
11-01-2019 15:58
Er bestaat ook zoiets als begeleid wonen https://beschermdwonen.nl/wegwijs/begeleid-wonen/
In mijn gemeente heet het bescherm wonen of beschut wonen.
Ik wist wel dat de termen door elkaar gebruikt worden, maar ik dacht dat het binnen de wet allemaal onder de term beschermd wonen staat, maar nu twijfel ik daaraan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Voor begeleid of beschermd wonen moet er trouwens wel iets met je aan de hand zijn, je moet een stoornis, beperking of handicap hebben. Je komt er niet zomaar voor in aanmerking.
Celaena_Aelin schreef:
11-01-2019 16:07
Voor begeleid of beschermd wonen moet er trouwens wel iets met je aan de hand zijn, je moet een stoornis, beperking of handicap hebben. Je komt er niet zomaar voor in aanmerking.
Dat hoeft niet per se.

Bij beschermd wonen wél, bij begeleid wonen niet.
Er zijn in elke gemeente wel projecten voor bijvoorbeeld jongeren die het thuis niet zo ok hebben, die begeleid kunnen wonen.
Dan hoeft er niet heel veel met je aan de hand te zijn, maar stel dat jij altijd ruzie hebt thuis of je hebt weinig meegekregen vanuit huis dan kun je via een begeleid wonen vorm leren zelfstandig te wonen.
Alleen krijg je dan een indicatie voor begeleiding en moet je gewoon zelf huur betalen.
heyhallojijdaaar123 schreef:
11-01-2019 15:36
Hallo,

Heeft een van jullie ervaring met begeleid wonen? Of ouders waarvan 1 van hun kinderen begeleid woont?
Ik zou graag meer info willen hebben over:
  • hoe wordt het gefinancierd?
  • hoe wordt je op de wachtlijst gezet?
  • welke instanties kunnen je hierbij helpen?
  • Is het ook mogelijk om te veranderen van gemeente?
Alvast bedankt voor jullie reactie!
Ik heb vrij veel ervaring met begeleid of beschermd wonen.
Je kunt je melden bij het WMO loket van je gemeente of bij een wijkteam. Die kunnen met je kijken of je daarvoor in aanmerking komt.
Als je een indicatie krijgt voor beschermd wonen dan betaald de gemeente dat. Er is nog een manier om financiering te krijgen, maar dan moet je een zeer ernstige beperking hebben.

Je kunt niet zonaar in een andere plaats gaan wonen. De gemeente betaalt beschermd of begeleid wonen en die gaan niet betalen voor iemand die niet al inwoner is van hun woonplaats. Daarnaast, je mag alleen beschermd wonen als er iets aan de hand is, en er een goede reden is dat je niet ergens een kamer kunt huren. Geldtekort is geen argument om beschermd te gaan wonen. Een stoornis, beperking, ziekte of iets anders wél.

Waarom wil je beschermd wonen?
Alle reacties Link kopieren
TO wat jij verwacht van begeleid zelfstandig wonen is niet wat het ook daadwerkelijk is. Voor beschermd wonen kom je niet in aanmerking.
Er komt iemand kijken in je eigen huis of kamer, die je wél zelf hebt moeten regelen. Je moet inkomen hebben of een uitkering. Dat laatste krijg je nog niet echt op jouw leeftijd dus zul je moeten gaan werken.
Die begeleider is er om je aanwijzingen te geven NIET om het voor je te doen!!!
En dan aanwijzingen in de zin van beter dit dan dat. Ze gaan niet iedere dag je handje vasthouden en je instoppen.
Je zal toch echt jezelf een schop onder de kont moeten geven om iets te doen.
nina1966 schreef:
11-01-2019 16:30
TO wat jij verwacht van begeleid zelfstandig wonen is niet wat het ook daadwerkelijk is. Voor beschermd wonen kom je niet in aanmerking.
Er komt iemand kijken in je eigen huis of kamer, die je wél zelf hebt moeten regelen. Je moet inkomen hebben of een uitkering. Dat laatste krijg je nog niet echt op jouw leeftijd dus zul je moeten gaan werken.
Die begeleider is er om je aanwijzingen te geven NIET om het voor je te doen!!!
En dan aanwijzingen in de zin van beter dit dan dat. Ze gaan niet iedere dag je handje vasthouden en je instoppen.
Je zal toch echt jezelf een schop onder de kont moeten geven om iets te doen.
Dat hangt er maar vanaf hoor. Je hebt verschillende vormen en volgens mij is de gemeente van to prima in staat om te beoordelen waar hij wel en niet voor in aanmerking komt. In mijn gemeente zou hij zo in een beschermde woonvorm geplaatst worden als ik lees wat hij onschrijft.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
11-01-2019 16:30
TO wat jij verwacht van begeleid zelfstandig wonen is niet wat het ook daadwerkelijk is. Voor beschermd wonen kom je niet in aanmerking.
Er komt iemand kijken in je eigen huis of kamer, die je wél zelf hebt moeten regelen. Je moet inkomen hebben of een uitkering. Dat laatste krijg je nog niet echt op jouw leeftijd dus zul je moeten gaan werken.
Die begeleider is er om je aanwijzingen te geven NIET om het voor je te doen!!!
En dan aanwijzingen in de zin van beter dit dan dat. Ze gaan niet iedere dag je handje vasthouden en je instoppen.
Je zal toch echt jezelf een schop onder de kont moeten geven om iets te doen.

Wat ik had het in het vorige topic al gezegd: ik zoek iemand die me wil helpen en niet iemand die het voor me gaat doen. Aanwijzingen zouden juist fijn zijn. Jammer dat je het zo verwoord want nu komt het echt negatief over. Weet jij überhaupt wat een depressie inhoudt? Want zoals je nu overkomt weet je dat volgens mij niet.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
11-01-2019 16:30
TO wat jij verwacht van begeleid zelfstandig wonen is niet wat het ook daadwerkelijk is. Voor beschermd wonen kom je niet in aanmerking.
Er komt iemand kijken in je eigen huis of kamer, die je wél zelf hebt moeten regelen. Je moet inkomen hebben of een uitkering. Dat laatste krijg je nog niet echt op jouw leeftijd dus zul je moeten gaan werken.
Die begeleider is er om je aanwijzingen te geven NIET om het voor je te doen!!!
En dan aanwijzingen in de zin van beter dit dan dat. Ze gaan niet iedere dag je handje vasthouden en je instoppen.
Je zal toch echt jezelf een schop onder de kont moeten geven om iets te doen.
Schop onder de kont is wat mij betreft zwaar overrated.
Na loepen denk ik dat TO wat meer problemen heeft en een schop onder de kont niet genoeg is, als dat al zou lukken.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
11-01-2019 16:43
Schop onder de kont is wat mij betreft zwaar overrated.
Na loepen denk ik dat TO wat meer problemen heeft en een schop onder de kont niet genoeg is, als dat al zou lukken.
DANKJEWEL
Alle reacties Link kopieren
heyhallojijdaaar123 schreef:
11-01-2019 16:41
Wat ik had het in het vorige topic al gezegd: ik zoek iemand die me wil helpen en niet iemand die het voor me gaat doen. Aanwijzingen zouden juist fijn zijn. Jammer dat je het zo verwoord want nu komt het echt negatief over. Weet jij überhaupt wat een depressie inhoudt? Want zoals je nu overkomt weet je dat volgens mij niet.
Nou er zijn aanwijzingen genoeg gegeven.
Nogmaals.
Wekker zetten en opstaan, douchen, ontbijten etc etc.
Dat is iets waar echt niemand je mee kan helpen.Dat is echt iets wat je zelf moet doen. En ja als je denkt la ma dan heb je toch die schop onder je kont nodig.
Alle reacties Link kopieren
En ja hoor ik ben in behandeling geweest voor een depressie. En wat leer je? Jezelf een schop onder de kont te geven.
Ja er kan fysieke hulp bij komen kijken indien nodig óm jezelf die schop te kunnen geven Maar uiteindelijk ben jij zelf degene die het moet doen.
Alle reacties Link kopieren
nina1966 schreef:
11-01-2019 16:54
En ja hoor ik ben in behandeling geweest voor een depressie. En wat leer je? Jezelf een schop onder de kont te geven.
Ja er kan fysieke hulp bij komen kijken indien nodig óm jezelf die schop te kunnen geven Maar uiteindelijk ben jij zelf degene die het moet doen.
Maar als je in behandeling bent geweest voor depressie, weet je dat dat niet het enige is wat je moet doen. Je legt het wel heel nonchalant uit maar zo makkelijk gaat het niet.
Alle reacties Link kopieren
Financiering: WMO, Wlz
Je komt op de wachtlijst als je een indicatie hebt. De wachtlijsten zijn lang, het kan maar zo jaren duren.
Wijkteam kan je hiermee helpen.
Gezien je leeftijd kom je misschien nog in aanmerking voor speciale projecten voor jongvolwassenen. Beschermd wonen wordt per regio geregeld, niet per gemeente, dus geen probleem als je een dorp verder wilt. Andere kant van het land is lastiger.
Alle reacties Link kopieren
Om erachter te komen op dit de passende oplossing is voor jou is stap 1 je melden bij het wijkteam en daar je verhaal te doen zij helpen je dan verder voor welke vervolg stappen je nodig hebt.
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
11-01-2019 17:02
Om erachter te komen op dit de passende oplossing is voor jou is stap 1 je melden bij het wijkteam en daar je verhaal te doen zij helpen je dan verder voor welke vervolg stappen je nodig hebt.
Ik heb je aangemeld en moet afwachten totdat er contact met mij wordt opgenomen. Verder kreeg ik geen info omdat de receptioniste daar niet zoveel over wist
Alle reacties Link kopieren
heyhallojijdaaar123 schreef:
11-01-2019 17:10
Ik heb je aangemeld en moet afwachten totdat er contact met mij wordt opgenomen. Verder kreeg ik geen info omdat de receptioniste daar niet zoveel over wist
Ja, dat kan allemaal even duren. Waarschijnlijk heb je van het voorjaar pas een indicatie. En is er volgend jaar pas een woonplek.
Alle reacties Link kopieren
thistle schreef:
11-01-2019 18:33
Ja, dat kan allemaal even duren. Waarschijnlijk heb je van het voorjaar pas een indicatie. En is er volgend jaar pas een woonplek.
Ik denk dat het proces wel langer gaat duren dan dat je denkt, maar alsnog bedankt voor de tips!
Alle reacties Link kopieren
heyhallojijdaaar123 schreef:
11-01-2019 18:53
Ik denk dat het proces wel langer gaat duren dan dat je denkt, maar alsnog bedankt voor de tips!
Ben je goed in lezen en zoeken? Je zou in de plaatselijke verordening kunnen kijken of er iets staat over de termijn waarbinnen het wijkteam een plan moet hebben gemaakt met je. Soms is dat acht weken na jouw eerste contact met hen, dat is dus acht weken na je eerste telefoontje. Dat is dan misschien zelfs inclusief de beslissing over of je in aanmerking komt voor begeleiding en/wonen. Mits alle benodigde informatie aanwezig is. Dus heb je een psychiatrisch rapport oid, leg dat klaar als ze van het wijkteam komen. En je kan ook alvast zelf op een rijtje zetten wat je doelen zijn, wat je zou willen bereiken met je begeleiding.
Alle reacties Link kopieren
Ondanks mijn gebrek aan vertrouwen in het PB-systeem hier heb ik er toch een geprobeerd naar je te verzenden.
Niet geschoten is altijd mis

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven