Verschil in warmtebeleving. Kachel aan, kachel uit

11-01-2019 19:12 201 berichten
Ik heb het altijd koud. Echt altijd. Mijn man en kinderen hebben het altijd warm. Ik zet onze kachel altijd hoog en vind het koud hebben in mijn eigen huis echt oprecht armoe en ik vertik het om met een deken om en thermo ondergoed aan me te begeven op de bank. En mijn man en kinderen zetten de schuifpui open omdat ze letterlijk stikken van de hitte. Hoe gaan we daar mee om in 1 huishouden?
Ik trek vooralsnog aan het kortste end en heb het koud tot op het bot. Ik word er stik chagrijnig van. Man en kinderen worden benauwd en echt onwel van de bedwelmende hitte.
We hebben een pellet kachel en ik heb het het liefste 23-24 graden om mij heen. Man en kinderen vinden 20 graden meer dan genoeg.
Ik ben trouwens ook echt een zomermens en kou maakt me letterlijk ziek.
Wie heeft er nog meer binnen het gezin een groot verschil in temperatuur beleving en hoe dealen jullie daarmee?
Ik heb er in m'n eentje al af en toe last van. ;-D Bij mij moet de verwarming ook warm voelen (en de binnentemperatuur ca. 23 graden zijn) maar af en toe heb ik ook frisse lucht nodig en zet ik 'n raam of tuindeur even open.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een pelletkachel en man wil graag 23 graden en ik 20 maar hebben hem nu meestal op 22 graden staan....is ook al snel te warm vind ik met kachel had met de houtkachel nog veel erger.
20 graden vind ik zelf ook echt meer dan genoeg. Is het met de pelletkachel wel gelijkmatig warm in huis?

Een middenweg lijkt me een 'oplossing', ik bedoel het is zoals het is, toch? 21-22 graden. Zij trekken wat kleding uit, jij wat extra kleding evt. dekentje aan.
Alle reacties Link kopieren
Koud afdouchen?
Saunabezoek?
Zo'n warmtekussentje op je stoel?

Heb het zelf ook altijd warm,kachel staat hier op 19 graden.
anoniem_180388 wijzigde dit bericht op 11-01-2019 19:19
15.89% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe hoog zet jij de kachel dan?
Alle reacties Link kopieren
Ik ben ook de koukleum, 23 graden is heerlijk. Ik heb het dus bij anderen vaak koud, en andren (inclusief man) hebben het huer vaak warm.
We doen beiden wat water bij de wijn, en ik vind een flink vest en een deken op de bank geen probleem. En als ik koude voeten heb, masseert hij ze warm.
Alle reacties Link kopieren
Degene die het warm heeft krijgt de eerste keus.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
23-24 graden is ook om te stikken... 20 graden lijkt me een mooie temperatuur, wie het koud heeft trekt maar een extra trui aan.
Such a beautiful place to be with Friends.
Hier ook zo, mijn man vindt 16 graden comfortabel en ikzelf 22 graden. Wij hebben als compromis 20 graden, dat betekent dat hij nooit meer dan een T-shirt draagt in huis en ik heb in de avond een extra warm huispak en een dekentje onder handbereik en manlief maakt standaard een kruik en thee voor me. Prima deal, vind ik!
Compromis van 21 à 22 graden?

Jezelf opsluiten in een kamer met een elektrisch vuurtje?
Alle reacties Link kopieren
LoveDobby schreef:
11-01-2019 19:17
23-24 graden is ook om te stikken... 20 graden lijkt me een mooie temperatuur, wie het koud heeft trekt maar een extra trui aan.
Tja, dat is natuurlijk enkel jouw mening, die je nu presenteert als feit
Bij 20 graden voelen mijn handen aan alsof ze in 'n bak ijsklontjes zitten. En kan moeilijk met dikke wanten aan typen.
Wat voor kleding heb jij aan in huis? Draag je wel echt winterkleding of ben je zo iemand die de kachel op 23 wil hebben, omdat het anders zo koud is in die leuke (dunne) blouse?
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het allebei idioot warm. Het is hier 17-18 graden en dat is helemaal prima. Je went aan warmte; als je de kachel een tijd uitlaat, voelt de omgeving op lage temperaturen ook aangenaam. En stukken beter voor het milieu.
Alle reacties Link kopieren
Wacht maar tot je in de overgang komt ;), bij mij thuis lostte dat veel op haha.
Pandax schreef:
11-01-2019 19:20
Ik vind het allebei idioot warm. Het is hier 17-18 graden en dat is helemaal prima. Je went aan warmte; als je de kachel een tijd uitlaat, voelt de omgeving op lage temperaturen ook aangenaam. En stukken beter voor het milieu.
Ik woon al zes jaar in max 20 graden en ik heb het nog steeds koud. Ik wen er dus helemaal niet aan. Is geen gegeven, denk ik.
Pandax schreef:
11-01-2019 19:20
Ik vind het allebei idioot warm. Het is hier 17-18 graden en dat is helemaal prima. Je went aan warmte; als je de kachel een tijd uitlaat, voelt de omgeving op lage temperaturen ook aangenaam. En stukken beter voor het milieu.

Maar dan wordt alles koud zoals de trapleuning, je keukenstoelen, de deurklinken, ik ben geen koukleum maar als dat koud wordt in mijn huis vind ik het onaangenaam worden.
Alle reacties Link kopieren
Heel herkenbaar. Dit zorgt bij ons ook echt voor discussies en gedoe. Mijn man wil de kachel zelfs ‘s nachts aan op 21 graden en dan smoor ik zowat in bed. Overdag heeft hij het liefst de kachel aan op 22 graden, maar ik vind dat echt absurd. Ik vind 19,5-20 graden prima te doen en als ik bezig ben, dan laat ik hem gewoon op 18 staan (het is hier nooit kouder dan 18/19 graden).

Hij snapt ook niet dat het gezond is om de slaapkamer te luchten door ramen open te zetten. Wat hem betreft is de mechanische ventilatie voldoende voor de toevoer van frisse lucht.

In maart verwachten we ons eerste kind en dat zorgt ook al voor discussies, want hij vindt het niet normaal dat een kind in een ‘koude’ kamertemperatuur moet slapen.

Je bent dus niet de enige met dit soort issues.
23. Graden is ook best warm hoor voor binnen, ik zou ook voor de middenweg gaan.
Alle reacties Link kopieren
eva-luna schreef:
11-01-2019 19:20
Wat voor kleding heb jij aan in huis? Draag je wel echt winterkleding of ben je zo iemand die de kachel op 23 wil hebben, omdat het anders zo koud is in die leuke (dunne) blouse?
Echte koukleumen hebben in de winter zeker geen blousje aan. Ik draag thuis vaak drie lagen: hemd, shirt, vest
En thermosokken, en dan nog heb ik minstens 22 graden nodig (liefst meer) en een deken op de bank
Ikslaap in de winter: pyjama, winterdekbed, extre deken over licham, deken bij mijn schouders, sokken natuurlijk (dat is nu, echt koud is het buiten nog niet).
Wordt het koud dan een kruik of elektrische deken extra bovenop alles, wat al warmte geeft
Ik heb heel vaak met dit dilemma te maken gehad. Vriendinnen komen bij mij op bezoek met extra kleding aan en ik ga naar hen het liefste in bikini.

Mijn thermostaat gaat op 19 max, liever op 18/18,5. Ik heb wel altijd sloffen, extra trui aan en een woondeken over me heen. Ik houd gewoon van niet van die warme verwarmingslucht.
In de zomer hoor je mij dan ook niet klagen als het 30+ is, terwijl diezelfde koukleumen dan weer steen en been klagen?!

Op werk ook altijd gedoe met koukleum collega's die verwarming op max zetten. Gelukkig hebben we nu klimaatbeheersing en kan niemand iets aanpassen. Ik loop nu in m'n lentekleding op werk rond als compensatie.
Alle reacties Link kopieren
Is lastig me te dealen vrees ik. Hier soort van hetzelfde. Man liefst 18, ik 22. Compromis 20 (en als hij niet kijkt of niet thuis is stiekem op 21 lol) en ik onder een deken op de bank.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Hier is het standaard 21 graden en dat is precies goed als ik niet in beweging ben.

In de morgen is het hier nog steeds 18 graden en dat kan ik een paar uur verdragen door mijn nestwarmte, zodra ik af begin te koelen ga ik douchen en spoel me dan koud na en dan kan ik er weer een tijdje tegen, pas als ik dan afkoel gaat de verwarming aan tot half negen in de avond en dan gaatie uit. Tegen de tijd dat ik ga slapen om een uur of één is het hier 20 graden.
En zo gaat het z'n gangetje
mensen die het altijd koud hebben raad ik aan naar de huisarts te gaan om de bloeddruk te laten meten, die zou te laag kunnen zijn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven