Verschil in warmtebeleving. Kachel aan, kachel uit

11-01-2019 19:12 201 berichten
Ik heb het altijd koud. Echt altijd. Mijn man en kinderen hebben het altijd warm. Ik zet onze kachel altijd hoog en vind het koud hebben in mijn eigen huis echt oprecht armoe en ik vertik het om met een deken om en thermo ondergoed aan me te begeven op de bank. En mijn man en kinderen zetten de schuifpui open omdat ze letterlijk stikken van de hitte. Hoe gaan we daar mee om in 1 huishouden?
Ik trek vooralsnog aan het kortste end en heb het koud tot op het bot. Ik word er stik chagrijnig van. Man en kinderen worden benauwd en echt onwel van de bedwelmende hitte.
We hebben een pellet kachel en ik heb het het liefste 23-24 graden om mij heen. Man en kinderen vinden 20 graden meer dan genoeg.
Ik ben trouwens ook echt een zomermens en kou maakt me letterlijk ziek.
Wie heeft er nog meer binnen het gezin een groot verschil in temperatuur beleving en hoe dealen jullie daarmee?
Trek een wollen (echte wol dus, geen acryl!) trui aan.
Een trui aantrekken is geen armoede maar je gezin tegemoet komen. Als je een trui aantrekt kan de temperatuur wat lager in huis. Je gezin kan dan ook wat toegeven en in een shirt met korte mouwen rond lopen.
Alle reacties Link kopieren
Tzippa_ schreef:
11-01-2019 19:27
Ik heb heel vaak met dit dilemma te maken gehad. Vriendinnen komen bij mij op bezoek met extra kleding aan en ik ga naar hen het liefste in bikini.

Herkenbaar :hihi: bij sommige trek ik een dikkere trui plus sjaal aan, bij iedereen trouwens, behalve mijn ouders. :facepalm: Als ik naar het hoofdkantoor moet ook trouwens... brrr.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Ik ben jou!
Dat ziek worden van kou ook.
Ik heb het vooral s avonds. Dikke sokken en sloffen aan, lekkere pyjama en daaroverheen een deken.
Als er visite is alleen een deken.
Ik heb op een gegeven moment een koude neus en dan ga ik naar bed.
Op koud zijn kun je je kleden of er een deken overheen gooien, maar warm kun je niks aan doen dus ik doe gewoon meer aan.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-01-2019 19:31
mensen die het altijd koud hebben raad ik aan naar de huisarts te gaan om de bloeddruk te laten meten, die zou te laag kunnen zijn.

Ja die is bij mij ook aan de lage kant idd.
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
eva-luna schreef:
11-01-2019 19:20
Wat voor kleding heb jij aan in huis? Draag je wel echt winterkleding of ben je zo iemand die de kachel op 23 wil hebben, omdat het anders zo koud is in die leuke (dunne) blouse?
Ik zit gewoon in 'n trui met af en toe 'n fleece erover als ik het alsnog te koud heb.
De gevoelstemperatuur is gewoon veel lager als je binnen zit. Buiten in het zonnetje is 20 graden heerlijk!
Op kou kun je je beter kleden vind ik. Hier staat verwarming dus op 19 en man trekt maar een extra trui aan. Ik vind 21 al veel te warm maar om nou in korte broek en hemdje te lopen in huis is ook zoiets. Plus de energierekening hoeft niet onnodig hoog.
Wennen aan warmte is gewenning. Gelukkig beide hier dezelfde beleving. Overal lekker de ramen open en de verwarming laag. Veel gezonder...
veensteker schreef:
11-01-2019 19:22
Wacht maar tot je in de overgang komt ;), bij mij thuis lostte dat veel op haha.
Bij mij zorgt er dat juist voor dat ik af en toe m'n tuindeur openzwaai voor 'n minuut of 10, maar daarna krijg ik het gewoon weer terug koud.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-01-2019 19:31
mensen die het altijd koud hebben raad ik aan naar de huisarts te gaan om de bloeddruk te laten meten, die zou te laag kunnen zijn.
Is inderdaad laag, maar daar is de huisarts juist erg blij mee
Bloeddruk en schildklier zijn inderdaad beruchte oorzaken en over het algemeen zijn vrouwen meer kouwelijk.

Als ik te weinig heb gegeten en moe ben heb ik het ook sneller koud. Of lang stilzit, maar ik zit bijna nooit lang stil.
En anders doe ik even 30 squats of 10 burpees. Helpt ook :-)

Ik heb m'n thermostaat ook standaard lager staan voor het milieu.

Het valt me wel op dat de helft van de mensen die over kou klagen, slecht gekleed zijn. Blote enkels, niet aansluitende kleding, geen hempje etc. Daar valt voor velen nog winst op te behalen.
Hier: zowel man als ik hebben het altijd te warm.
Verwarming staat overdag op 17°, behalve tussen 8u-9u 's ochtends en 's avonds van 19u. tot 22u. Dan draaien we de verwarming op 18°.
's Nachts gaat de verwarming helemaal uit trouwens, behalve wanneer kleinkind om de 2 weken komt logeren. Hij is een puber inmiddels - 14j Maar die heeft het OOK altijd veel te warm! Toch zetten we de verwarming dan iets hoger overdag en 's nachts op 18° (man en ik stikken dan zowat van de hitte)......
Op mijn werk stik ik zowat 5 dagen per week want: 23 en soms 24°!!!! Echt niet normaal, pfff.
Ik kan gerust met korte mouwen naar buiten gaan bij 8-9°.
Tzippa_ schreef:
11-01-2019 19:43
Bloeddruk en schildklier zijn inderdaad beruchte oorzaken en over het algemeen zijn vrouwen meer kouwelijk.

Als ik te weinig heb gegeten en moe ben heb ik het ook sneller koud. Of lang stilzit, maar ik zit bijna nooit lang stil.
En anders doe ik even 30 squats of 10 burpees. Helpt ook :-)

Ik heb m'n thermostaat ook standaard lager staan voor het milieu.

Het valt me wel op dat de helft van de mensen die over kou klagen, slecht gekleed zijn. Blote enkels, niet aansluitende kleding, geen hempje etc. Daar valt voor velen nog winst op te behalen.
Warme sokken, lange broek, trui, fleece er over. Me dunkt dat ik warm genoeg gekleed ga! Overigens heb ik het ook snel koud als het in de zomer op natuurlijke wijze 20-22 graden binnen is. Het voelt dan gewoon killig omdat de stralingswarmte mist. Afgelopen zomer is dan ook uniek in z'n soort dat ik echt iets van 2 maanden niet heb hoeven bij verwarmen binnen.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
11-01-2019 19:47
Warme sokken, lange broek, trui, fleece er over. Me dunkt dat ik warm genoeg gekleed ga! Overigens heb ik het ook snel koud als het in de zomer op natuurlijke wijze 20-22 graden binnen is. Het voelt dan gewoon killig omdat de stralingswarmte mist. Afgelopen zomer is dan ook uniek in z'n soort dat ik echt iets van 2 maanden niet heb hoeven bij verwarmen binnen.
Ohja, zomers snak ik naar de verwarming. Heb in mijn auto ook standaard de stoelverwarming aan, ook in de zomer, want... 'S ochtens vroeg is het dan nog best frisjes
Cateautje schreef:
11-01-2019 19:31
Hier is het standaard 21 graden en dat is precies goed als ik niet in beweging ben.

In de morgen is het hier nog steeds 18 graden en dat kan ik een paar uur verdragen door mijn nestwarmte, zodra ik af begin te koelen ga ik douchen en spoel me dan koud na en dan kan ik er weer een tijdje tegen, pas als ik dan afkoel gaat de verwarming aan tot half negen in de avond en dan gaatie uit. Tegen de tijd dat ik ga slapen om een uur of één is het hier 20 graden.
En zo gaat het z'n gangetje


Een goed geïsoleerde woning zeker. Warmte bij jou blijft best lang hangen na 20.30.
Cateautje schreef:
11-01-2019 19:31
mensen die het altijd koud hebben raad ik aan naar de huisarts te gaan om de bloeddruk te laten meten, die zou te laag kunnen zijn.
Dit inderdaad. En ik snap niet waarom je niet gewoon een thermoshirt onder je kleding aan doet en/of een extra vest.
Je zal er op andere plekken vast ook last van hebben.
Alle reacties Link kopieren
Je zet hem op 21. Jij trekt iets extra's aan, en man en kinderen trekken iets uit.
Voor mn voeten hebben ik een elektrische voetenzak als ik s avonds op de bank zit.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Meestal 20 hier en als ik dat echt te koud vind gaat hij een graadje omhoog. Nu dus ook want ik zit hier met koude handen. Thermostaat uur voor het naar bed gaan gebeurt hier dus niet, Zo gauw de verwarming niet meer bijwarmt naar de 20 voel ik dat.
Vond van de week op een avond dat het ineens kouder aanvoelde. Bleek de batterij van de thermostaat leeg te zijn. Nou die thermostaat is vast niet langer dan een kwartier zonder voeding geweest, want toen ik er nieuwe batterijen in had gedaan stond hij nog op 20, maar mijn gevoel zei een paar graden lager.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-01-2019 19:31
mensen die het altijd koud hebben raad ik aan naar de huisarts te gaan om de bloeddruk te laten meten, die zou te laag kunnen zijn.
Dat heb ik inderdaad, maar ze doen er helemaal niks aan.

Hier trouwens ook een compromis. Voor mijn man en kinderen is het net iets te warm, ze lopen vaak in een T-shirt en zelfs regelmatig een korte broek en jongste dochter zelfs in haar onderbroek. Ik vind het te fris en loop dan ook in een dikke trui met vaak 2 hemden eronder, lange broek en een sjaal. En ik kijk tv onder een dekentje. Zo is het voor iedereen wel uit te houden. De vloerverwarming staat hier op 21. Een kachel vind ik niks, die verwarmt te plaatselijk.
pamelacourson wijzigde dit bericht op 11-01-2019 20:04
47.09% gewijzigd
Cateautje schreef:
11-01-2019 19:31
mensen die het altijd koud hebben raad ik aan naar de huisarts te gaan om de bloeddruk te laten meten, die zou te laag kunnen zijn.
Klopt, lage bloeddruk hier.
eekhoorn12 schreef:
11-01-2019 19:33
Trek een wollen (echte wol dus, geen acryl!) trui aan.
Of een wollen hemd/ondershirt om te beginnen.
Alle reacties Link kopieren
Hier hetzelfde, ik heb het altijd koud en word er ook echt beroerd van. Man en kinderen hebben het snel warm. Verwarming staat hier op 20 en ‘s nachts op 17,5. En ik heb overdag standaard een hemdje aan onder mijn kleren en vaak een extra vest. In de avond zit ik in pyjama, dikke sokken, pantoffels, badjas, onder een deken met een pittenzak die manlief regelmatig voor me opwarmt in de magnetron (die zak houd ik dan afwisselend tegen mijn voeten en in mijn handen of tegen mijn neus haha). Ik vind dat ik de uitzondering ben ik dit gezin en dat ik me dus helaas moet aanpassen. Als ik echt niet op kan warmen zet ik de verwarming op 21,5, maar dat is echt uitzondering.
Lente19251003 schreef:
11-01-2019 20:06
Hier hetzelfde, ik heb het altijd koud en word er ook echt beroerd van. Man en kinderen hebben het snel warm. Verwarming staat hier op 20 en ‘s nachts op 17,5. En ik heb overdag standaard een hemdje aan onder mijn kleren en vaak een extra vest. In de avond zit ik in pyjama, dikke sokken, pantoffels, badjas, onder een deken met een pittenzak die manlief regelmatig voor me opwarmt in de magnetron (die zak houd ik dan afwisselend tegen mijn voeten en in mijn handen of tegen mijn neus haha). Ik vind dat ik de uitzondering ben ik dit gezin en dat ik me dus helaas moet aanpassen. Als ik echt niet op kan warmen zet ik de verwarming op 21,5, maar dat is echt uitzondering.
Ok, dit vind ik dus een interessante opmerking. :)
Want een hemdje als onderkleding is toch heel normaal in de winter? En dat extra vest: heb je daar dan nóg een vest of trui onder?
Alle reacties Link kopieren
's Morgens als ik nog niet actief ben heb ik het eerder koud dan 's avonds.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
eva-luna schreef:
11-01-2019 20:11
Ok, dit vind ik dus een interessante opmerking. :)
Want een hemdje als onderkleding is toch heel normaal in de winter? En dat extra vest: heb je daar dan nóg een vest of trui onder?
In de zomer draag ik een hemd en een blouse/shirt/jurk. In de herft of lente draag ik een hemd, daarover meestal iets met mouwen, van katoen of tricot en daaroverheen een truitje/dikke blouse/jurk. In de winter draag ik een hemd, daarover meestal een thermoshirt, daarover een trui en daaroverheen een vest.

Dan red ik het nét.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven