Verschil in warmtebeleving. Kachel aan, kachel uit

11-01-2019 19:12 201 berichten
Ik heb het altijd koud. Echt altijd. Mijn man en kinderen hebben het altijd warm. Ik zet onze kachel altijd hoog en vind het koud hebben in mijn eigen huis echt oprecht armoe en ik vertik het om met een deken om en thermo ondergoed aan me te begeven op de bank. En mijn man en kinderen zetten de schuifpui open omdat ze letterlijk stikken van de hitte. Hoe gaan we daar mee om in 1 huishouden?
Ik trek vooralsnog aan het kortste end en heb het koud tot op het bot. Ik word er stik chagrijnig van. Man en kinderen worden benauwd en echt onwel van de bedwelmende hitte.
We hebben een pellet kachel en ik heb het het liefste 23-24 graden om mij heen. Man en kinderen vinden 20 graden meer dan genoeg.
Ik ben trouwens ook echt een zomermens en kou maakt me letterlijk ziek.
Wie heeft er nog meer binnen het gezin een groot verschil in temperatuur beleving en hoe dealen jullie daarmee?
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
11-01-2019 19:31
mensen die het altijd koud hebben raad ik aan naar de huisarts te gaan om de bloeddruk te laten meten, die zou te laag kunnen zijn.
Dat klopt idd! Wist niet dat dat samenhing maar ik heb idd van nature een lage bloeddruk.


Hier hetzelfde. Ik ben een koukleum. Ik heb kleding aan (maar ik ga echt niet in thermo spul lopen. En vriend en zoon in dun shirt en onderbroek :D
Een koud huis vind ik armoedig.
Hier 19 graden en 3 lagen aan: shirt, trui en vest. En dan ook nog dubbele sokken. M'n man heeft gewoon een trui aan zonder shirt eronder. Wanneer we film/serie kijken gaan we onder een denken op de bank liggen. M'n man heeft het vaak te warm en ik te koud. We hebben een keer een maand lang de verwarming op 20 graden gedaan en schrok ik van de gas prijs. Dan maar extra kleding aan. Thuis hoef ik er niet perse modieus uit te zien.
Alle reacties Link kopieren
Feest van herkenning. Nou ja, was het maar zo’n feest. Ik heb de CV uitstaan overdag, het koelt nooit meer af dan 19 graden. Als mijn man thuiskomt gaat de CV op 22. Ik trek dan een flodder zomerjurken aan. Vooral als de CV nog opwarmt kunnen de vlammen me uitslaan. Zodra hij op temperatuur is en afslaat gaat het dan nog. Maar het is gewoon afzien.
"Boring conversation anyway"
Ik heb de verwarming de afgelopen dagen niet eens aan gehad... geen thermostaat dus geen idee hoe de temperatuur hier binnen is. Ik kan het echt wel koud hebben maar als ik het koud heb vind ik dat nooit zo heel erg eigenlijk. Meestal heb ik het sneller warm dan koud. En als ik het heel warm heb vind ik dat echt vervelender eerlijk gezegd.

Huis is slecht geïsoleerd en tochtig en heb in de woonkamer een hoog plafond, dus heel warm wordt het hier sowieso niet. Al doe ik wel echt heel erg mijn best als ik bezoek krijg, want ik vind het onbeleefd om bezoek in de kou te laten zitten.

Bij een vriendin in de auto is het altijd snoeiheet, daar hap ik echt letterlijk naar adem en ken ook veel mensen die de verwarming echt op standje Aruba hebben staan. Dan ben ik altijd weer heel blij en in het geval van de benauwde auto zelfs opgelucht als ik weer lekker buiten ben in de frisse lucht. Echt net een rijdende sauna (heb om te proberen wel eens in het sauna-hokje in het zwembad gezeten, na vijf minuten naar lucht happen hield ik het niet meer uit en wist ik niet hoe snel ik me moest afspoelen onder de douche om daarna het zwembad weer in te duiken).

Lijkt me wel echt heel vervelend het zo koud te hebben dat het pijn doet.
Ik moet er ook wel eerlijk bij zeggen dat ik ook niet van droge CV-lucht hou, kan daar heel slecht tegen.
Hier ook de thermostaat op 18. Gelukkig is het geen discussie hier. Bij mensen die het 's avonds koud in bed hebben en dikke kleding aanhebben om te gaan slapen, doe het eens niet eb ga bloot slapen. Je lichaam kan over het algemeen de warmte goed reguleren. Je raakt ook niet zo snel bezweet en krijgt daar ook geen kou aanvallen door.
Je bed van te voren op warmen kan wel prettig zijn.
Alle reacties Link kopieren
Wij wonen in een nieuwbouwhuis met nieuwe ketel. Temperatuur is nooit lager dan 18 a 19 graden beneden, ondanks dat de kachel uitstaat. Meestal zelfs 20 graden zonder kachel, toch vind ik even de kachel aan op 21,5 graden a 22 graden aangenaam voelen. Ik draai hem dan na een tijdje weer terug naar 14,5 graden, anders wordt het te warm.
Bij vrienden in oude woning is het altijd koud, ze doen geen kachel aan en zitten zelf met 3 fleecetruien over elkaar heen op de bank incl deken. Ik vind dat eigenlijk heel ongastvrij om niet even de kachel aan te doen voor je visite. Het zal daar rond de 16 a 17 graden zijn, ik vind dat koud.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Gisteren noemde ik mezelf nog een koukleum, maar zo te lezen valt dat best mee.

's Ochtends voor ik ga werken gaat de cv niet aan, het is dan 17 a 17,5 graad en dat kan ik dan prima hebben.

's Avonds staat de thermostaat meestal op 20,5. Ik heb dan wel warme sokken aan, meestal een lekker zittende joggingbroek en een sweater. Geen laagjes, dat wordt me dan snel te warm.

Ik krijg het in de winter koud als ik blote enkels of polsen heb.
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Grappig dat er allemaal tips komen voor koukleumen, ik kan me zo voorstellen dat de meesten alles wel hebben geprobeerd, hoor. Ik in elk geval wel, maar het went niet en ik voel me alleen maar beroerd in de kou, ook na weken warmte 'ontwennen'.

En qua gastvrijheid: wij hebben vloerverwarming, als wij het één graad warmer willen, moeten we drie dagen stoken. Dus tja, we zullen niet de enigen zijn. Ik zou daar je gevoel van welkom zijn niet van af laten hangen, bedoel ik maar ;-)
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een lage bloeddruk maar heb het wel altijd warm (altijd al gehad)

Gelukkig LAT ik, en hoef ik me maar een paar dagen per week te verbazen dat man met shirt en vest en fluffy deken met de kachel liefst op standje sambal op de bank ligt.
Als ik thuis kom gaat de kachel lager (en laat ik regelmatig even de deur van de woonkamer open) want ik word echt onpasselijk van de warmte.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben een koukleum, nu in de winter staat mijn thermostaat op 22 graden en zit ik met sloffen, een deken en regelmatig ook een snuggie op de bank met een kopje thee.

In de zomer is het in mijn huis meestal rond de 25 graden, ik heb zeer grote ramen op het zuiden en een klein huis dus het is dan net een kas. Vind ik helemaal niet erg, dan zit ik lekker warm te wezen maar als er bezoek komt roept die altijd uit "goh, wel warm hier..." als een niet zo subtiele hint waarmee ze eigelijk bedoelen "godsamme, ik smelt!".

Ik kijk ook altijd tegen op het op bezoek gaan bij anderen, met uitzondering van mijn grootouders die hun thermostaat ook op standje zonvakantie hebben staan. Ik heb het altijd koud bij bezoek! Helemaal mijn voeten/benen en handen worden echt ijs. Ik was laatst op date bij iemand en ik zat gewoon zichtbaar te bibberen van de kou, zo genant.

Trouwens, voor de mensen die zeggen dat de koukleumen zich maar aan moeten passen met extra kleding: Dat werkt niet altijd, als je het echt koud hebt raak je verkleumt en dan maken zelfs 20 dekens je niet meer warm. Het enige wat ik gevonden heb wat helpt naast douchen is een kruik, maar die sleep je niet overal mee naartoe. Ik heb het daarom ook liever te warm dan te koud, bij te warm gaat het prima zolang je maar rustig doet maar bij te koud verkleum je dus gewoon en eindig je bibberend en ellendig. Alsof je permanent in een koud bushokje zit. Dat is echt veel naarder!
Ik ben ook een koukleum. 21 graden bij vloerverwarming.

Ben er inmiddels achter dat het sociaal niet geaccepteerd is om bij anderen te melden dat je het koud hebt. Laatst nog, zat gewoon te bibberen en klaagde daarover. Kijkt de gastvrouw op de thermostaat: ‘Dat kan eigenlijk niet hoor, want het is ruim 18 graden!’ Ja, dan sterf ik zowat af.
Tamago schreef:
12-01-2019 09:25
Ik ben ook een koukleum. 21 graden bij vloerverwarming.

Ben er inmiddels achter dat het sociaal niet geaccepteerd is om bij anderen te melden dat je het koud hebt. Laatst nog, zat gewoon te bibberen en klaagde daarover. Kijkt de gastvrouw op de thermostaat: ‘Dat kan eigenlijk niet hoor, want het is ruim 18 graden!’ Ja, dan sterf ik zowat af.
Het is gewenning, dus kun je dit ook omdraaien!
Alle reacties Link kopieren
Hier nog een koukleum: verwarming op 21,5 graden vind ik perfect, maar dan nog loop ik soms met mijn badjas over mijn huispak en zit ik onder een dekentje op de bank. Als ik op visite ga bij mensen die m op 19 graden hebben staan, word ik echt naar vd kou en krijg ik koude handen en een koude neus.
In bed is het trouwens nog erger, dan lig ik onder een vierseizoensdekbed (dubbele dus he) met nog een deken eroverheen en zelf heb ik een shirt met een vest erover heen aan. Klinkt belachelijk maar ik vind het heerlijk.
Alle reacties Link kopieren
Isabellarose- schreef:
11-01-2019 21:31
Weet je wat chill is? Die warmtepleisters voor rugpijn. Die verwarmen echt heel goed. Je hebt ze bij de action ook voor je handen en voeten. De hemel. Ik plak die dingen wel eens random op mijn lijf om het warm te krijgen en echt: het helpt!
Ik heb die in het verleden ook gebruikt, maar die zijn vrij prijzig.
Ik heb nu een elektrische rugwarmer van KooZzzi. Heerlijk! Het enige nadeel is dat je aan het stopcontact vast zit. Maar ik vind het heerlijk als ik op de bank of langere tijd op een stoel zit.

Ze hebben ook een elektrische poncho variant. https://www.bol.com/nl/p/koozzzi-elektr ... 012021891/

Ideaal, kan de omgevingstemperatuur lager blijven, terwijl jij lekker warm blijft :)
eendje_ wijzigde dit bericht op 12-01-2019 09:43
Reden: Plaatjes doen het niet, dus maar een link geplaatst.
16.33% gewijzigd
Tamago schreef:
12-01-2019 09:25
Ik ben ook een koukleum. 21 graden bij vloerverwarming.

Ben er inmiddels achter dat het sociaal niet geaccepteerd is om bij anderen te melden dat je het koud hebt. Laatst nog, zat gewoon te bibberen en klaagde daarover. Kijkt de gastvrouw op de thermostaat: ‘Dat kan eigenlijk niet hoor, want het is ruim 18 graden!’ Ja, dan sterf ik zowat af.
Jee, wat ongastvrij! In mijn slaapkamer is het overigens wel maar 16-18 graden want daar heb ik de verwarming uit. Maar als je bij iemand thuis onder 'n dekbed zou moeten gaan zitten om het 'n beetje behaaglijk te krijgen zou ik toch ook snel weer weg zijn.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
12-01-2019 08:40
Grappig dat er allemaal tips komen voor koukleumen, ik kan me zo voorstellen dat de meesten alles wel hebben geprobeerd, hoor. Ik in elk geval wel, maar het went niet en ik voel me alleen maar beroerd in de kou, ook na weken warmte 'ontwennen'.

En qua gastvrijheid: wij hebben vloerverwarming, als wij het één graad warmer willen, moeten we drie dagen stoken. Dus tja, we zullen niet de enigen zijn. Ik zou daar je gevoel van welkom zijn niet van af laten hangen, bedoel ik maar ;-)
Ik kan je een convectorkachel aanbevelen, zoiets: https://www.bol.com/nl/p/de-longhi-conv ... 047912648/
Die kun je tijdelijk aanzetten waardoor je bezoek het wel warmer heeft. Of jijzelf als je het op een moment wat kouder hebt :)
Er tussenin gaan zitten. Jij een vest erbij aan en je man en kinderen trekken dan maar een t shirt aan en pas een trui aan als ze weggaan.
JonathanStrange schreef:
12-01-2019 08:40
Grappig dat er allemaal tips komen voor koukleumen, ik kan me zo voorstellen dat de meesten alles wel hebben geprobeerd, hoor. Ik in elk geval wel, maar het went niet en ik voel me alleen maar beroerd in de kou, ook na weken warmte 'ontwennen'.

En qua gastvrijheid: wij hebben vloerverwarming, als wij het één graad warmer willen, moeten we drie dagen stoken. Dus tja, we zullen niet de enigen zijn. Ik zou daar je gevoel van welkom zijn niet van af laten hangen, bedoel ik maar ;-)
Alleen vloerverwarming is ook gewoon niet voldoende. Heb op 'n kantoor gewerkt wat alleen met vloerverwarming was uitgerust, dat hadden ze laten berekenen maar dat was bij lange niet warm in koude winters. We zaten dus stuk voor stuk met 'n elektrisch straalkacheltje onder onze bureau's.
Alle reacties Link kopieren
JonathanStrange schreef:
12-01-2019 08:40
Grappig dat er allemaal tips komen voor koukleumen, ik kan me zo voorstellen dat de meesten alles wel hebben geprobeerd, hoor. Ik in elk geval wel, maar het went niet en ik voel me alleen maar beroerd in de kou, ook na weken warmte 'ontwennen'.

En dat na een 'verhit' topic laatst over mansplaining laatst, waarin ontkent werd, dat vrouwen geen wijsneuzen zijn.
lilalinda schreef:
12-01-2019 10:01
En dat na een 'verhit' topic laatst over mansplaining laatst, waarin ontkent werd, dat vrouwen geen wijsneuzen zijn.
Noemde je dat verhit? :rofl:
Alle reacties Link kopieren
Tamago schreef:
12-01-2019 09:25
Ik ben ook een koukleum. 21 graden bij vloerverwarming.

Ben er inmiddels achter dat het sociaal niet geaccepteerd is om bij anderen te melden dat je het koud hebt. Laatst nog, zat gewoon te bibberen en klaagde daarover. Kijkt de gastvrouw op de thermostaat: ‘Dat kan eigenlijk niet hoor, want het is ruim 18 graden!’ Ja, dan sterf ik zowat af.
Je moet ook niet klagen, maar het subtiel brengen ;-) Ik hou altijd mijn sjaal om als ik bij iemand binnenkom waar het niet al te warm is. Dan zeg ik: “Ik hou hem nog even om, want ik had het buiten zo koud en moet even opwarmen.” Dan bieden ze altijd vanzelf aan om de verwarming hoger te zetten.

Overigens is het echt geen gewenning. Ik heb een keer een winter de verwarming lager gezet ivm stookkosten en ik vond het vreselijk. Na een aantal maanden had ik het nog steeds koud.

Volgens mij verschilt het heel erg per persoon wat hij/zij vervelend vindt. Sommige mensen vinden het vreselijk om het te warm te hebben en vinden het helemaal geen vervelend gevoel als ze het koud hebben. Ik kan het met 37 graden buiten best wel heet hebben en zweten, maar dat vind ik geen vervelend gevoel. Het koud hebben daarentegen voelt voor mij afschuwelijk, al is het maar een beetje koud. En ik koel steeds verder af tot ik wel kan janken van ellende.
Alle reacties Link kopieren
Lucifer2018 schreef:
12-01-2019 10:11
Noemde je dat verhit? :rofl:
Het was een grapje... Vandaar de haakjes om verhit... Ivm het onderwerp van dit topic
Niks zo fijn, als een grapje moeten uitleggen....
Alle reacties Link kopieren
pamelacourson schreef:
12-01-2019 11:17
Je moet ook niet klagen, maar het subtiel brengen ;-) Ik hou altijd mijn sjaal om als ik bij iemand binnenkom waar het niet al te warm is. Dan zeg ik: “Ik hou hem nog even om, want ik had het buiten zo koud en moet even opwarmen.” Dan bieden ze altijd vanzelf aan om de verwarming hoger te zetten.

Overigens is het echt geen gewenning. Ik heb een keer een winter de verwarming lager gezet ivm stookkosten en ik vond het vreselijk. Na een aantal maanden had ik het nog steeds koud.

Volgens mij verschilt het heel erg per persoon wat hij/zij vervelend vindt. Sommige mensen vinden het vreselijk om het te warm te hebben en vinden het helemaal geen vervelend gevoel als ze het koud hebben. Ik kan het met 37 graden buiten best wel heet hebben en zweten, maar dat vind ik geen vervelend gevoel. Het koud hebben daarentegen voelt voor mij afschuwelijk, al is het maar een beetje koud. En ik koel steeds verder af tot ik wel kan janken van ellende.
Is wel een goeie, ik blijf voortaan ook met mijn winterjas, sjaal en muts op op de bank zitten, bij die vrienden :biggrin:
Voor iedereen een groene tuin
lilalinda schreef:
12-01-2019 11:19
Het was een grapje... Vandaar de haakjes om verhit... Ivm het onderwerp van dit topic
Niks zo fijn, als een grapje moeten uitleggen....
Sure.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven