Ervaring aanrechtblad graniet

12-01-2019 22:01 64 berichten
Onze eerste zoektocht is gelijk een lastige: de keuken.
We weten heel goed wat we willen, een robuuste eiken keuken. We wilden in eerste instantie een betonnen aanrechtblad. Maar een rondje googelen zegt al: veel onderhoud, veel vlekken. Niets voor ons.
Vanmiddag bezoekje keukenboer en uiteindelijk uitgekomen bij een zwart granieten blad. Mooie uitstraling, ook nog betaalbaar. Uiteraard aangegeven er even over na te willen denken, hebben tenslotte absoluut geen haast. Dit is onze droomkeuken. Dacht ik. Want nu thuis slaat de twijfel alweer toe.
Volgens keukenboer was het onderhoud miniem: af en toe met groene zeep en thats it. Online lees is over lelijke kringen en vlekken van kalk. Hmmm.
Maar erger: over radioactieve straling. Jemig wat moet ik daar dan weer van denken???
Dus help! Iemand ervaring mee? Zowel positief als negatief is welkom.
Mijn ouders hebben 15 jaar geleden een nieuwe keuken gekocht met een granieten blad en het ziet er nog steeds als nieuw uit. Ja er komen soms lelijke vlekken op maar die kun je makkelijk weg halen. Wat ik er ook fijn aan vind is dat je er gewoon hete pannen op kan zetten enzo. Qua straling nooit iets van gemerkt (en ook nog noot van gehoord) maar neem aan dat de straling van je telefoon en de wifi etc dan erger zou zijn.

Ik zou zeggen doen, mijn ouders zijn er nog steeds zo blij mee.
Alle reacties Link kopieren
De eerste jaren hebben wij het blad nog ingesmeerd met speciaal spul dat we er bij hebben gekregen. Toen dat op was hebben we het niet meer opnieuw gekocht. Blad is ruim 8 jaar oud en ziet er nog prima uit. Geen last van kringen, vlekken en kalk.
TsumTsum schreef:
12-01-2019 22:10
Mijn ouders hebben 15 jaar geleden een nieuwe keuken gekocht met een granieten blad en het ziet er nog steeds als nieuw uit. Ja er komen soms lelijke vlekken op maar die kun je makkelijk weg halen. Wat ik er ook fijn aan vind is dat je er gewoon hete pannen op kan zetten enzo. Qua straling nooit iets van gemerkt (en ook nog noot van gehoord) maar neem aan dat de straling van je telefoon en de wifi etc dan erger zou zijn.

Ik zou zeggen doen, mijn ouders zijn er nog steeds zo blij mee.
Die straling merk je ook niet. Het zijn radioactieve deeltjes die in de lucht blijven en een verhoogde kans op longkanker geven. Goede ventilatie is aanbevolen.
Maar zit schijnbaar ook ik beton en cement dus waarschijnlijk in elk huis.
Ik wist het ook niet, ik las het dus op internet.
Ik vind de bladen wel erg mooi. Fijn dat je ouders zo blij ermee zijn!
Unknown1985 schreef:
12-01-2019 22:11
De eerste jaren hebben wij het blad nog ingesmeerd met speciaal spul dat we er bij hebben gekregen. Toen dat op was hebben we het niet meer opnieuw gekocht. Blad is ruim 8 jaar oud en ziet er nog prima uit. Geen last van kringen, vlekken en kalk.
Dat klinkt goed! Wat voor kleur hebben jullie?
Alle reacties Link kopieren
Beton is ook radioactief (en dus de muren in je huis ook), dus dat maakt niet uit. Één extra aanrechtblad in huis is echt geen punt.

Wij hebben een granieten aanrechtblad en geen problemen met kringen en kalk. Ook geen extreem hard water, dat kan voor kalk misschien wel uitmaken.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook zwart graniet. Nergens last van. Zet er hete pannen op. Niks van te zien. Onverwoestbaar!
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een granieten blad van ca 20 jaar oud en het ziet er nog picobello uit. Niks aan onderhoud eigenlijk en je ziet er nooit iets op. We zetten ook gewoon de pannen er direct op.
Hier ook graniet na 10 jaar nog steeds mooi en als nieuw .
Eze schreef:
12-01-2019 22:25
Beton is ook radioactief (en dus de muren in je huis ook), dus dat maakt niet uit. Één extra aanrechtblad in huis is echt geen punt.

Wij hebben een granieten aanrechtblad en geen problemen met kringen en kalk. Ook geen extreem hard water, dat kan voor kalk misschien wel uitmaken.
Hier is het water ook vrij zacht, dat zal zeker schelen.
We willen ook een zwarte quookerkraan, dat schijnt qua hardheid ook veel verschil te maken met kalkaanslag.

Ja beton is idd ook radioactief. Als het extreem gevaarlijk was zou het graniet vast niet zo veelvuldig verkocht worden. Maar zo vreemd, het staat op veel sites toch veelvuldig vermeld waardoor ik ga twijfelen
Jullie positieve verhalen stellen me wel gerust!
Alle reacties Link kopieren
De afwerking kan ook nog uitmaken toch?
Wij hadden gepolijst zwart graniet in onze vorige keuken, na 8 jr nog als nieuw. Mis de mooie kwalitatieve uitstraling nog wel eens :heart:
Wij hebben sinds een jaar of 8 een granieten blad. Ik vind het juist ontzettend onderhoudsvriendelijk. Kan overal tegen en als je al eens gebruikssporen hebt, verdwijnen ze ook weer. Ben er heel blij mee en zou het in een volgende keuken zo weer nemen.
anoniem_369971 wijzigde dit bericht op 12-01-2019 23:08
0.59% gewijzigd
AngelEyes0192 schreef:
12-01-2019 22:29
Hier ook zwart graniet. Nergens last van. Zet er hete pannen op. Niks van te zien. Onverwoestbaar!
Het is zeker onverwoestbaar. Bij de rest van de keuken zie je na 15 jaar wel gebruikssporen maar het blad ziet er nog precies hetzelfde uit zonder gebruikssporen, zelfs geen putjes toen er een keer iets zwaars op viel.
Alle reacties Link kopieren
Mijn vorige en huidige keukens hadden zwart granieten bladen. Erg blij mee en geen last van vlekken oid. Het enige nadeel, en daar wen je overigens aan, is dat porselein kan breken als je het er te hard opzet. Is me in het begin wel eens overkomen. Maar verder heel erg tevreden over en zou het in een volgende keuken weer zo doen.
baggal wijzigde dit bericht op 12-01-2019 23:11
0.15% gewijzigd
A lie doesn't become truth, wrong doesn't become right, and evil doesn't become good, just because it's accepted by a majority.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap niet helemaal waarom die keukenboeren zo moeilijk doen over die straling (die trouwens niet vergelijkbaar is met de straling van gsm’s en WiFi). Ok het in perspectief te plaatsen: bananen zijn ook radioactief, maar daar maakt niemand zich zorgen om. En terecht.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb nu 10 jaar een gepolijst granieten blad. Ziet er nog heel goed uit. Kalk rond de kraan spuit ik in met HG kalkweg. Geen probleem verder.
Af en toe wat groene zeep om te poetsen.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
We hebben sinds 2 jaar graniet met lether look (is een bepaalde bewerking). Dat zou ik nooooooit meer nemen. Ieder druppeltje water wordt een lelijke vlek. Een nat glas wordt een grote kring. Echt een ramp.
Graniet of composiet? En gepolijst (glanzend), gezoet (mat) of gebrand (structuur)?

Gepolijst composiet zou het meest vlekbestendig zijn, is mij verteld.
deenje schreef:
12-01-2019 23:20
We hebben sinds 2 jaar graniet met lether look (is een bepaalde bewerking). Dat zou ik nooooooit meer nemen. Ieder druppeltje water wordt een lelijke vlek. Een nat glas wordt een grote kring. Echt een ramp.
Waarschijnlijk bedoeld voor mensen die van een meer doorleefde look houden. Net als met onbewerkte robuuste houten tafels.
Alle reacties Link kopieren
Hier al 25 jaar een granieten blad.
Ziet er nog altijd fantastisch uit.
Vergeet niet, een “Ja, maar..” is eigenlijk een “nee, want...”
Alle reacties Link kopieren
Sofietje1983 schreef:
12-01-2019 22:24
Dat klinkt goed! Wat voor kleur hebben jullie?
Zwart/grijs met zilverachtige spikkels erin.
deenje schreef:
12-01-2019 23:20
We hebben sinds 2 jaar graniet met lether look (is een bepaalde bewerking). Dat zou ik nooooooit meer nemen. Ieder druppeltje water wordt een lelijke vlek. Een nat glas wordt een grote kring. Echt een ramp.
Oh, volgens mij is dit ook leather look idd :woa:
Alle reacties Link kopieren
Ik zou in mijn keuken op de eerste plaats voor absoluut comfort gaan dus voor een keihard kunststof oppervlak. Tegenwoordig maken ze alle steen- en houtsoorten meesterlijk na dus dan heb je van beide soorten het beste.

Vroeger had je vaak graniet in je keuken, of granito wat steentjes zijn onderling verbonden en ik vond het een ramp. Werd vies.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Nitflex schreef:
12-01-2019 23:36
Waarschijnlijk bedoeld voor mensen die van een meer doorleefde look houden. Net als met onbewerkte robuuste houten tafels.
Onbewerkte robuuste tafels vind ik mooi. Maar een aanrecht met een afdruk van je boterkuipje (wat condens vanaf gelopen) is idioot. Enige wat helpt is heel vaak insmeren met speciaal spul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven