Kopen met erfpacht

22-01-2019 10:11 28 berichten
Dag dames,

In een oververhitte huizenmarkt zijn mijn man en ik op zoek naar een woning. We zoeken in een stad waar ook een groot deel wordt verkocht met erfpacht. Nu snap ik dat de onzekerheid die met aflopend erfpacht gepaard gaat niet zo fijn is, maar toch zijn er voldoende mensen die nog wel een woning met erfpacht kopen en ik hoop dat die hier ook zijn. Wat was jouw reden om toch een woning met erfpacht te kopen? Was het dan bijvoorbeeld echt je droomhuis en nam je het voor lief?

Ik ben benieuwd of er mensen zijn die wat meer over hun beweegredenen kunnen vertellen!
Alle reacties Link kopieren
Vaak wordt de erfpacht toch voor heel veel jaren afgekocht, zodat je lange tijd reeds die zekerheid hebt?

Ik heb zelf een woning met eigen grond, maar dat ligt er ook aan dat in de stad waar ik woon dat heel normaal is. Zou ik elders kopen waar erfpacht wat gebruikelijker is, dan zou ik dat voor lief nemen, maar wel voor tig jaren die erfpacht afgekocht zien.
Ja klopt poppie, voor een huis dat wij op het oog hebben is de erfpacht afgekocht tot 2045 en ligt qua canon vast tot 2094 (als ik de tekst goed interpreteer). Maar toch vraag ik me af of het een reden moet zijn om deze woning af te schieten.
Alle reacties Link kopieren
Google eens op erfpacht, staatsbosbeheer en waddeneilanden.
Morgenstond_ schreef:
22-01-2019 10:31
Ja klopt poppie, voor een huis dat wij op het oog hebben is de erfpacht afgekocht tot 2045 en ligt qua canon vast tot 2094 (als ik de tekst goed interpreteer). Maar toch vraag ik me af of het een reden moet zijn om deze woning af te schieten.
waarom dan?
Alle reacties Link kopieren
Erfpacht is vaak van invloed op de hoogte van het bedrag dat je kunt lenen, en sommige banken financieren het zelfs helemaal niet, maar als je daar rekening mee houdt, lijkt erfpacht me niet per se een probleem.
Zullen we proberen het een beetje gezellig te houden?!
ooitverlegen schreef:
22-01-2019 10:33
Google eens op erfpacht, staatsbosbeheer en waddeneilanden.
Erfpacht ging daar over de kop, en nu mochten veel perceeleigenaren de grond kopen. Eilandbewoners willen ook de rest kunnen kopen.

Bedoel jij dat dit reden moet zijn om er dus vanaf te zien?
Alle reacties Link kopieren
ooitverlegen schreef:
22-01-2019 10:33
Google eens op erfpacht, staatsbosbeheer en waddeneilanden.
Dat is alleen relevant als het dit soort erfpacht is. Ik woon in Amsterdam, waar het grootste deel van de huizen nog steeds op erfpacht staat. Daar kijkt niemand van op, en is het voor de bank ook echt geen probleem, zeker niet als de afkoop nog lang duurt. Als je hier om de erfpacht heen wilt, sluit je echt enorme delen van de stad uit.
Het is wel zo dat dit gemeentelijke erfpacht is. En dus niet van een particulier die ineens het canon enorm kan verhogen, of besluiten niet te verlengen. Bij de gemeente moeten dit soort dingen via de gemeenteraad, dus gebeurt nooit zomaar en is niet afhankelijk van 1 idioot die ineens een wild idee heeft. Banken vinden dat dus een stuk minder eng dan particuliere erfpacht (daar krijg je bijna geen hypotheek voor).

Het zou voor mij dus uitmaken van wie de erfpacht is, en hoe lang nog afgekocht/vaststaand canon.
S-Meds schreef:
22-01-2019 10:37
waarom dan?
Ik moet zeggen dat we nog maar net zijn begonnen met het zoeken van een huis, en ik dus niet helemaal goed in de stof rondom erfpacht zit. Ik weet daarom dus ook niet zeker of ik goed heb geïnterpreteerd dat de erfpacht vast ligt tot 2094. Dit is de letterlijke tekst "Gemeentelijk eigendom belast met erfpacht (einddatum erfpacht: 30-09-2094)".

Mocht dat dus wel inderdaad vastliggen tot 2094, vraag ik me af of een woning met erfpacht tegen de tijd dat we er weer uit zouden willen wel goed verkoopbaar is.

En ik weet nog niet wat de kosten zouden zijn van de erfpacht vanaf 2045. Dat moeten we denk ik opvragen, of kan onze aankoopmakelaar voor ons doen.
nausicaa schreef:
22-01-2019 10:40
Dat is alleen relevant als het dit soort erfpacht is. Ik woon in Amsterdam, waar het grootste deel van de huizen nog steeds op erfpacht staat. Daar kijkt niemand van op, en is het voor de bank ook echt geen probleem, zeker niet als de afkoop nog lang duurt. Als je hier om de erfpacht heen wilt, sluit je echt enorme delen van de stad uit.
Het is wel zo dat dit gemeentelijke erfpacht is. En dus niet van een particulier die ineens het canon enorm kan verhogen, of besluiten niet te verlengen. Bij de gemeente moeten dit soort dingen via de gemeenteraad, dus gebeurt nooit zomaar en is niet afhankelijk van 1 idioot die ineens een wild idee heeft. Banken vinden dat dus een stuk minder eng dan particuliere erfpacht (daar krijg je bijna geen hypotheek voor).

Het zou voor mij dus uitmaken van wie de erfpacht is, en hoe lang nog afgekocht/vaststaand canon.
Wij willen niet kopen in Amsterdam, maar had inderdaad al gelezen dat het in Amsterdam ook veel speelt.

Voor het huis dat we op het oog hebben is de erfpacht dus van de gemeente, afgekocht tot 2045 en loopt tot 2094 (zoals ik het interpreteer).
Alle reacties Link kopieren
Erfpacht is heel persoonlijk. Ik wilde het absoluut niet (en ik woon in Amsterdam). Als je voor de rest van je leven in een woning woont en je denkt dat je de woning hebt afbetaald komt er nog even erfpacht om de hoek. Ik ben wel een beetje van mening veranderd, als het erfpacht tot 2060 is afgekocht vind ik het nog interessant, zeker omdat je in Amsterdam nog tot dit jaar voordelig eeuwigdurend kan afkopen.

Buiten Amsterdam zou ik NOOIT een woning met erfpacht nemen. Als er een crisis is zijn dit toch de huizen die niet verkocht worden.
Ja, ik weet dat de de gemeente van de plaats waar wij zoeken ook stukken heeft die de erfpacht-kwestie onder de loep nemen. Mocht deze woning ons bevallen, dan gaan we ook uitzoeken of het mogelijk is om eeuwigdurend af te kopen of dat er andere opties zijn mbt de erfpacht.
Alle reacties Link kopieren
Ik woon in Utrecht in een huis met erfpacht. We hebben dit huis vorig jaar gekocht, toen was duidelijk dat de gemeente af wilde van de erfpachtregeling en hoe dit zou gaan gebeuren. Dit heeft invloed gehad op de prijs van het huis.

Er is een facebookgroep actief en als ik daar meelees dan zijn er heel veel mensen voor wie het een verrassing was dat de gemeente dit uberhaupt kon wijzigen en die behoorlijk onderschat hebben hoeveel grond waard is (vaak 1/3 van de prijs van de totaal prijs van een woning en grond). Het grootste probleem met de erfpacht was/is dat de gemeente geen betrouwbare partner is gebleken omdat ze de regels aan het veranderen zijn waardoor de erfpacht veel duurder gaat worden voor woningen.

Dat lijkt me het grooste probleem.
Kaaaaaaaatje schreef:
22-01-2019 11:10
Ik woon in Utrecht in een huis met erfpacht. We hebben dit huis vorig jaar gekocht, toen was duidelijk dat de gemeente af wilde van de erfpachtregeling en hoe dit zou gaan gebeuren. Dit heeft invloed gehad op de prijs van het huis.

Er is een facebookgroep actief en als ik daar meelees dan zijn er heel veel mensen voor wie het een verrassing was dat de gemeente dit uberhaupt kon wijzigen en die behoorlijk onderschat hebben hoeveel grond waard is (vaak 1/3 van de prijs van de totaal prijs van een woning en grond). Het grootste probleem met de erfpacht was/is dat de gemeente geen betrouwbare partner is gebleken omdat ze de regels aan het veranderen zijn waardoor de erfpacht veel duurder gaat worden voor woningen.

Dat lijkt me het grootste probleem.
Heeft de gemeente Utrecht dit zelf naar buiten gebracht? En hoe gaan ze dan nu met de erfpacht-kwestie om?
Alle reacties Link kopieren
Stond toevallig van de week iets in de krant over erfpacht en WOZ waardes. Dat je gemeentelijke belastingen betaalt aan de hand van de WOZ waarde en dat de WOZ waarde in Amsterdam bijvoorbeeld nu grotendeels door de grond bepaalt wordt die voor een groot gedeelte ook van de gemeente is, dat het dus niet helemaal eerlijk is.

Persoonlijk zou ik dus voor eigen grond gaan als je de mogelijkheid hebt, hebben wij ook gedaan in Amsterdam jaren geleden en hebben nu een fijn appeltje voor de dorst.
Alle reacties Link kopieren
@Morgenstond, dit is allemaal terug te vinden op de site van de gemeente. Afkoopregeling 2017.

Wil je in Utrecht kopen?
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nooit een woning met erfpacht kopen. Woon ook in Amsterdam. Hoorde eerder iemand ook al zeggen dat op bijna alle huizen hier erfpacht zit, maar dat is echt helemaal niet zo. Toen we aan het zoeken waren, hebben we alleen maar gekeken naar huizen zonder erfpacht. In verschillende wijken.

Ons huis is ook ons appeltje voor de dorst. En je moet het ook weer kunnen verkopen uiteindelijk. Is met erfpacht toch een stuk lastiger.
Such fun!1
Ik zou nooit een woning kopen met erfpacht. Heb je eindelijk de woning afgelost en dan is het nog steeds niet van jou vanwege de erfpacht.
Kaaaaaaaatje schreef:
22-01-2019 11:28
@Morgenstond, dit is allemaal terug te vinden op de site van de gemeente. Afkoopregeling 2017.

Wil je in Utrecht kopen?
Ok, misschien ga ik dat eens bekijken.

Nee, we willen niet in Utrecht kopen, maar het is toch interessant om te weten hoe andere gemeentes dit doen.
Alle reacties Link kopieren
Morgenstond_ schreef:
22-01-2019 11:36
Ok, misschien ga ik dat eens bekijken.

Nee, we willen niet in Utrecht kopen, maar het is toch interessant om te weten hoe andere gemeentes dit doen.
Zou ik niet doen. Het zal overal anders gaan!
Kaaaaaaaatje schreef:
22-01-2019 11:50
Zou ik niet doen. Het zal overal anders gaan!
Haha oké, dan vraag ik het gewoon lokaal na ;-)
Alle reacties Link kopieren
In mijn buurt is wel letterlijk alles erfpacht. Overigens is mijn huis ook een leuk appeltje voor de dorst hoor, daarvoor hoef je niet per se eigen grond te hebben. Het is inderdaad wel zo dat veel gemeentes bezig zijn met eeuwigdurende afkoop, dus zeker iets om uit te zoeken als je iets wilt kopen. In mijn geval kan ik voor 7000 eeuwigdurend afkopen. Dan hoeft er nooit meer erfpacht betaalt te worden, al blijft de grond van de gemeente. Dat laatste vind ik geen probleem, ik woon toch niet bepaald ergens waar je de grond zou kunnen verkopen als bouwgrond of zo.
Dankjewel voor je reactie nausicaa! Ik vind het echt een lastig vraagstuk. Tegelijkertijd weet ik ook niet of we met onze eisenlijst nou veel kans maken bij een andere woning, want we nemen wel wát eigen geld mee, maar duizenden euro's overbieden op en huis kan ook niet.
Alle reacties Link kopieren
nausicaa schreef:
22-01-2019 12:33
In mijn buurt is wel letterlijk alles erfpacht. Overigens is mijn huis ook een leuk appeltje voor de dorst hoor, daarvoor hoef je niet per se eigen grond te hebben. Het is inderdaad wel zo dat veel gemeentes bezig zijn met eeuwigdurende afkoop, dus zeker iets om uit te zoeken als je iets wilt kopen. In mijn geval kan ik voor 7000 eeuwigdurend afkopen. Dan hoeft er nooit meer erfpacht betaalt te worden, al blijft de grond van de gemeente. Dat laatste vind ik geen probleem, ik woon toch niet bepaald ergens waar je de grond zou kunnen verkopen als bouwgrond of zo.
De locatie van je huis en daarmee de grond is juist heel bepalend voor de waarde van je huis. Daarom koop je in Drenthe een boerderij waar je aan de grachtengordel 50m2 voor hebt. Zonder de grond heb je die waarde vermeerdering niet.
Alle reacties Link kopieren
threebee schreef:
22-01-2019 16:08
De locatie van je huis en daarmee de grond is juist heel bepalend voor de waarde van je huis. Daarom koop je in Drenthe een boerderij waar je aan de grachtengordel 50m2 voor hebt. Zonder de grond heb je die waarde vermeerdering niet.
Jawel hoor, want huizen met erfpacht staan ook ergens. En voor die locatie (zelfs als die niet in bezit is) betaal je net zo goed. Ik weet heel zeker dat je voor de waarde van mijn appartement elders een heel leuk huis kunt kopen met grond en al. Natuurlijk, als het op eigen grond zou staan was het nog veel meer waard geweest. Maar dan had ik het ook nooit kunnen kopen.
Ik reageerde ook met name op iemand die zei dat je met eigen grond tenminste een appeltje voor de dorst had. Alsof dat met erfpacht niet zo is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven