Rhododendrons als kamerplant?

22-01-2019 12:54 19 berichten
Beste mensen,

Ik woon nu nog in een huisje met tuin.
Helaas moet ik vanwege een aandoening gelijkvloers (appartement) gaan wonen.
Nu heb ik 4 prachtige rhodo's waar ik erg aan gehecht ben, en ik vroeg me af of je deze ook in een grote pot binnen kunt houden, net als een kamerplant, of overleven ze dat niet?

Bedankt alvast voor de reacties ♡
Alle reacties Link kopieren
Bij de voordeur in een pot?
Bedankt voor je reactie.
Nee, in de huiskamer.
Net als een gewone kamerplant.
Ik weet dat er mega grote potten bestaan dus ik wil ze daar in zetten.
Elk in hun eigen pot.
Ik weet alleen niet of ze dat gaan redden omdat ze tot nu toe altijd buiten in de grond hebben gestaan.
Vandaar dat ik graag advies wil.
De kans is klein dat ze het gaan redden. Het is een echte buitenplant die notabene winterhard is. Ze hebben bovendien ruimte nodig om te groeien dus een pot, hoe groot ook, is al snel te klein.
lise1985 schreef:
22-01-2019 13:19
De kans is klein dat ze het gaan redden. Het is een echte buitenplant die notabene winterhard is. Ze hebben bovendien ruimte nodig om te groeien dus een pot, hoe groot ook, is al snel te klein.
Bedankt voor je reactie.
Ja dat dacht ik zelf ook.
Alleen las ik ergens dat als je ze terugsnoeid en "klein" houd dat het dan misschien lukt.
Ik zou het echt zonde vinden als ze het niet overleven.
Maar ik kan ze ook niet laten staan want wie weet komt er wel iemand in mijn huisje wonen die er niet naar omkijkt en dan redden ze het ook niet :"-(
Alle reacties Link kopieren
Er bestaan ook plantenasiels. Misschien dat zij je kunnen helpen om een mooi thuis voor ze te vinden.
Alle reacties Link kopieren
Zou je er een kunnen stekken zodat je een kleine rodo plant kweekt die je klein houdt? Ofdat je er een soort bonsai van maakt (maar die zijn wel lastiger in leven te houden).

Je zou er alvast eentje in een pot kunnen zetten, en kijken of ie het overleeft. Als het niet het geval is, dan scheelt het een hoop sjouwen tijdens de verhuizing.
Maartje2016 schreef:
22-01-2019 13:29
Er bestaan ook plantenasiels. Misschien dat zij je kunnen helpen om een mooi thuis voor ze te vinden.
Bedankt voor de tip!
Ik heb dat net gegoogled en er zit er zelfs een in mijn woonplaats.
Dat zou eventueel een fantastische oplossing zijn :cheer:
Kit_Kat schreef:
22-01-2019 13:35
Zou je er een kunnen stekken zodat je een kleine rodo plant kweekt die je klein houdt? Ofdat je er een soort bonsai van maakt (maar die zijn wel lastiger in leven te houden).

Je zou er alvast eentje in een pot kunnen zetten, en kijken of ie het overleeft. Als het niet het geval is, dan scheelt het een hoop sjouwen tijdens de verhuizing.
Bedankt voor je reactie.
Met een stekje ga ik het wel proberen of dat lukt in een pot.
Maar zomaar uitproberen met mijn volwassen planten dat doe ik niet.
Daar zijn ze me te dierbaar voor.
poezenmoedertje schreef:
22-01-2019 13:38
Bedankt voor de tip!
Ik heb dat net gegoogled en er zit er zelfs een in mijn woonplaats.
Dat zou eventueel een fantastische oplossing zijn :cheer:
Huh? Als je ze in je huidige tuin laat staan krijgen ze toch vanzelf een nieuwe eigenaar? Waarom dan een plantenasiel opzoeken?
Alle reacties Link kopieren
*Kettricken* schreef:
22-01-2019 14:04
Huh? Als je ze in je huidige tuin laat staan krijgen ze toch vanzelf een nieuwe eigenaar? Waarom dan een plantenasiel opzoeken?
Omdat TO bang is dat de mensen die na haar in het huis komen wonen de planten minder liefde geven als zij altijd heeft gedaan, en via het asiel hoopt ze ze in elk geval een fijn thuis te kunnen geven.
On topic: ik heb een kleine rododendron binnen staan. Die is speciaal gekweekt voor binnen en klein te blijven. Daar zou je ook naar op zoek kunnen gaan.
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
22-01-2019 13:24

Maar ik kan ze ook niet laten staan want wie weet komt er wel iemand in mijn huisje wonen die er niet naar omkijkt en dan redden ze het ook niet :"-(
Wie weet komt er wel iemand wonen die er net zo dol op is als jij.
karin6789 schreef:
22-01-2019 14:09
Wie weet komt er wel iemand wonen die er net zo dol op is als jij.
Bedankt voor je reactie.
Ja dat kan natuurlijk maar dat weet je niet.
En ik kan dat risico niet nemen. 2 van de rhodo's heb ik geerfd die andere 2 heb ik cadeau gekregen van iemand die er nu ook niet meer is.
Er zit dus echt veel emotionele waarde aan.
*Kettricken* schreef:
22-01-2019 14:06
On topic: ik heb een kleine rododendron binnen staan. Die is speciaal gekweekt voor binnen en klein te blijven. Daar zou je ook naar op zoek kunnen gaan.
Bedankt voor je reactie.
Ja van die rhodo soort heb ik gehoord. Die ga ik ook zeker 1 aanschaffen. Maar ik wil eerst zeker weten dat mijn 4 grote rhodo' s goed terechtkomen.
Alle reacties Link kopieren
Misschien is er ook wel iemand in je familie met een grote tuin waar je een van je rhodo's kan planten?
[quote=chocolol post_id=29502383 time=1548172542 user_id=131054]
Misschien is er ook wel iemand in je familie met een grote tuin waar je een van je rhodo's kan

Bedankt voor je reactie.
Ik wou dat het zo simpel was dan had ik hier geen topic over gemaakt.
Alle reacties Link kopieren
Heb je een koophuis? Dan mag je niet zomaar je hele tuin leeghalen voordat je gaat verhuizen. Het kan zijn dat de kopers je huis hebben gekocht omdat ze de tuin zo mooi vinden. En planten horen juridisch gezien bij 'aard of nagelvast verbonden aan de woning'. Je zou het dan moeten overleggen met de nieuwe bewoners.

Bij een huurhuis zou ik er anders mee omgaan. Daar komen vaak huurders in die het huis toch nog niet gezien hebben. En ook niet weten of er wel of niet mooie planten bij het huis horen.

Overigens denk ik dat het binnen te warm is voor deze planten. Ze kunnen namelijk goed tegen kou en zijn winterhard. In de zomer hangen mijn rhodo's er ook heel triestig bij.
Boarn schreef:
23-01-2019 08:25
Heb je een koophuis? Dan mag je niet zomaar je hele tuin leeghalen voordat je gaat verhuizen. Het kan zijn dat de kopers je huis hebben gekocht omdat ze de tuin zo mooi vinden. En planten horen juridisch gezien bij 'aard of nagelvast verbonden aan de woning'. Je zou het dan moeten overleggen met de nieuwe bewoners.

Bij een huurhuis zou ik er anders mee omgaan. Daar komen vaak huurders in die het huis toch nog niet gezien hebben. En ook niet weten of er wel of niet mooie planten bij het huis horen.

Overigens denk ik dat het binnen te warm is voor deze planten. Ze kunnen namelijk goed tegen kou en zijn winterhard. In de zomer hangen mijn rhodo's er ook heel triestig bij.
Bedankt voor je reactie.
Ik heb een huurhuis dus ik heb helemaal geen zicht op wie er na mij in komt.
Zo'n plantenasiel lijkt me een goede oplossing.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven