Nieuwbouwhuis kletstopic

23-01-2019 07:40 170 berichten
Vriend en ik hebben getekend bij de makelaar :cheer2: ! Super spannend allemaal en het lijkt me erg leuk om hier met anderen over te kletsen.

Dus.. ben je bezig met inschrijving, loten, zit je al in de bouwfase of is je huis al opgeleverd; join the club :cheer: .

Nieuwbouw is toch wel een heel andere situatie dan een bestaand huis kopen. Je kiest immers voor iets zonder dat je kunt zien wat je krijgt. Kies je voor casco, standaard sanitair, extra muurtje, laat je de boel stuken of wacht je daar toch nog mee, hoeveel stopcontacten zijn handig en hoe hoog moeten die dan zitten? En hoe richt je een ruimte in die je nog nooit gezien hebt? 100 vragen en genoeg om over te kletsen!

Als we alles rond krijgen wordt ons huis net voor of net na de bouwvak opgeleverd. De bouw is al een tijdje bezig dus wij zijn late kopers. Niet geloot, gewoon gekozen maar grappig genoeg zou dit anders waarschijnlijk ook onze eerste keuze zijn geweest. Geen idee waarom dit bouwnummer nog niet gekozen was, maar wij zijn er blij mee :proud: . Ik zie erg uit naar alvast koopjes jagen met pasen en pinksteren en kan niet wachten tot we uit ons huurhuis kunnen.

Afijn, ben benieuwd naar jullie ervaringen en overwegingen :) .
Wij hebben eind november de sleutel van ons nieuwbouwhuis gekregen. Eerste prognose was opleveren rondom de bouwvak maar dat werd dus ‘iets’ later. We hopen half feb te verhuizen, zitten nu tijdelijk in een stacaravan. Fris.....
Vakmensen zijn moeilijk te krijgen dus ga maar vast op zoek naar stucadoor, schilder en aannemer.

Tip: opleveringskeuring van VEH

En vragen staan vrij.
anoniem_371483 wijzigde dit bericht op 23-01-2019 11:11
7.80% gewijzigd
Leuk TO, gefeliciteerd! Mijn man en ik zijn nog op zoek naar een koopwoning :sherlock:

Mochten we een nieuwbouwwoning vinden, kom ik hier wel meeschrijven ;-)
Oef, "iets later" werd voor jullie dus fors! Was jullie huis al verkocht dat jullie nu in een caravan zitten? Schilderen zullen wij zelf doen en een aannemer is niet nodig gezien wij voor de standard badkamer en WC kiezen. De keuken zullen we wel moeten plaatsen.
Morgenstond_ schreef:
23-01-2019 08:44
Leuk TO, gefeliciteerd! Mijn man en ik zijn nog op zoek naar een koopwoning :sherlock:

Mochten we een nieuwbouwwoning vinden, kom ik hier wel meeschrijven ;-)
Leuk ^^!
Klopt, wij verkochten ons huis in de kerstvakantie want in mei was de prognose nog september.

Wordt je muur dan schilderklaar opgeleverd? Schilderen op een behangklare muur wordt echt niet mooi namelijk.

Dat met de keuken komt wel goed, trap alleen niet in de pressietechnieken van sommige keukenverkopers. Wij kochten onze keuken in Duitsland, hij moet nog geplaatst worden.
Alle reacties Link kopieren
WIj hebben juli 2017 getekend voor ons nieuwbouwhuis. Momenteel wordt er nog steeds aan gebouwd, start bouw is 5 maanden uitgesteld en ook de periode waarin het huis gebouwd wordt is langer geworden.
We gaan toevallig vanmiddag voor de eerste keer kijken, van buiten is het huis al helemaal af op wat kleine dingen na.
Maar nu de rest nog...

Ons huidige huis staat nu te koop , helaas pas 1 kijker is 2 weken tijd maar we hebben nog tot zeker de zomer van 2019 voordat het nieuwbouwhuis wordt opgeleverd.

Mij is vooral tegengevallen hoe duur alles is, of ik heb gewoon een hele dure smaak. Maar aan meerwerk waren wij al ruim 50.000 euro kwijt. We hebben een aanbouw en garage en dan nog een lijst met kleiner meerwerk.

De badkamer laten we casco opleveren want vond ik spuuglelijk, de keuken wordt een grote kastenwand en kookeiland van 3.00x1.20. Het is een flinke woning van 175 m2.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk! Ik doe mee. Wij gaan binnenkort tekenen voor nieuwbouw, een tussenwoning. Ben heel blij, ook vanwege de energiezuinigheid. En we zijn meteen van het gas af; stadsverwarming.
't Is al met al een heel gedoe
Superuser2018 schreef:
23-01-2019 09:53
Klopt, wij verkochten ons huis in de kerstvakantie want in mei was de prognose nog september.

Ach jee. Arme jullie! Op zich wel goedkoper zo'n caravan. De dubbele lasten hier gaan flink oplopen met huur van 1100 euro.

Wordt je muur dan schilderklaar opgeleverd? Schilderen op een behangklare muur wordt echt niet mooi namelijk.
Behangklaar :( . Daar ben ik dus ook echt niet blij mee. Hoe dan ook moet er eerst iets overheen. Vliesbehang, stukwerk, iets... we moeten ons goed laten adviseren. Het laatste wat ik wil zijn scheuren in het stukwerk. Maar ik zit ook niet te wachten op stucen in een ingericht huis. Plus ik wil gewoon mooie muren, liefst zonder behang.

Dat met de keuken komt wel goed, trap alleen niet in de pressietechnieken van sommige keukenverkopers. Wij kochten onze keuken in Duitsland, hij moet nog geplaatst worden.
Gelukkig is mijn moeder echt een kei in onderhandelen. Ik vind het vreselijk, evenals vriend, dus mam gaat ons redden :facepalm: :hyper: .
Pingu schreef:
23-01-2019 13:30
Wat leuk! Ik doe mee. Wij gaan binnenkort tekenen voor nieuwbouw, een tussenwoning. Ben heel blij, ook vanwege de energiezuinigheid. En we zijn meteen van het gas af; stadsverwarming.
Nice! Wij hebben ook een tussenwoning. Onze vloerverwarming is helaas nog wel op gas. Maar verder wel een warmtewisselpomp en alles super geïsoleerd. Ook 6 zonnepanelen op het dak.


Zien jullie erg op tegen de dubbele lasten? Hebben jullie ervoor gespaard? Kan het ernaast? Wij zullen mogelijk een deel van de rente meefinancieren en de rest per maand betalen uit ons huidige budget. We hopen zo iets meer spaargeld over te houden dit jaar vanwege ons huwelijk. Maar het is een lastige keuze. We laten ons nog even goes voorlichten binnenkort.

We zijn nu bezig met de laatste documenten voor de hypotheek. Vriend moet nog een pensioenoverzicht en we moeten de documenten nog getekend terug krijgen van de aannemer.
Heksenketels schreef:
23-01-2019 11:10
WIj hebben juli 2017 getekend voor ons nieuwbouwhuis. Momenteel wordt er nog steeds aan gebouwd, start bouw is 5 maanden uitgesteld en ook de periode waarin het huis gebouwd wordt is langer geworden.
We gaan toevallig vanmiddag voor de eerste keer kijken, van buiten is het huis al helemaal af op wat kleine dingen na.
Maar nu de rest nog...

is het gebruikelijk dat altijd eerst het exoskelet wordt opgezet? Wel leuk dat je dan al echt een impressie van de buurt krijgt! Veel plezier gewenst!! Is het een groot huis dat het nu zo lang duurt? Betalen jullie al die tijd al hypotheek?

Ons huidige huis staat nu te koop , helaas pas 1 kijker is 2 weken tijd maar we hebben nog tot zeker de zomer van 2019 voordat het nieuwbouwhuis wordt opgeleverd.

Gelukkig! I.p. is het een gunstige markt, toch?

Mij is vooral tegengevallen hoe duur alles is, of ik heb gewoon een hele dure smaak. Maar aan meerwerk waren wij al ruim 50.000 euro kwijt. We hebben een aanbouw en garage en dan nog een lijst met kleiner meerwerk.

Ik reken ook 40.000 meerwerk op een huis van 3.5T. Dure smaak of gewoon in 1x alles goed willen hebben? Wij hebben daar wel de gietvloer e.d. bij inbegroot.

De badkamer laten we casco opleveren want vond ik spuuglelijk, de keuken wordt een grote kastenwand en kookeiland van 3.00x1.20. Het is een flinke woning van 175 m2.

Check, groot huis dus!!
Wij hebben het geluk dat het sanitair echt prachtig is. Weinig te klagen. Wij voegen alleen wel een bad toe.
De betondelen van ons huis stonden met een week. Ikea bouwpakket. Heel bijzonder om mee te maken.
Maar toen begon de uitloop want er waren geen stratenmakers beschikbaar.

Dat van die bijkomende kosten herken ik. De duizendjes vliegen ons huis uit. Die 40000 zou zomaar krap kunnen zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik meld me hier ook.

Wij hebben getekend voor een nieuwbouw 2 onder 1 kapper.
De bouw begint in Maart en zal volgend jaar April of iets dergelijks klaar moeten zijn.

Huidige huis al in de verkoop, maar gaat ook nog niet zo hard: 7 kijkers in 2 maanden, trekt nu gelukkig wel iets aan, en we hebben nog even de tijd :-)

We gaan er in vierkante meters wel wat op achteruit van 185 naar 160, maar de vrouw wilde weer een tuin, en het scheelt ook aardig wat in de maandlasten, dus we gaan ervoor. En we zijn maar met zijn 2-en dus ook nog ruim zat !

We krijgen alles weer helemaal modern, zoals gasloos, zonnepanelen, aardbeving bestendig ;-) , en overal vloerverwarming.

Qua meerwerk ook zo'n 50K stuk geslagen, en daar komt nog minimaal 50k bij voor de keuken, tuin, wanden, vloeren etc.
Altijd weer een dure grap.... :cry:

Maar we hebben er weer zin in, wordt ons 4e nieuwbouw huis in 18 jaar, dus het traject kennen we inmiddels :-$
Alle reacties Link kopieren
Diocca, die dubbele lasten kunnen we wel even lijden...het is natuurlijk wel balen. Ik zal moeten bezuinigen op mijn ‘pingedrag’, zoals Annemarie van Gaal dat altijd noemt. Ik ben erg van de lunches en de koffietjes en zo...maar dat is een luxeprobleem!
't Is al met al een heel gedoe
Anders join je ons in het no-buy topic! Heeft mij heel erg gemotiveerd om dat wat minder te doen. Het wordt bijna een sport!

Hoeveel betaalt iedereen hier tijdens de bouw van het nieuwbouwhuis per maand? Financieren jullie de rente mee?

Heel andere vraag: Laten jullie je nieuwbouwhuis stuken? Zo ja, op welke termijn? Ik vind het echt heel spannend om te vroeg te doen, anderzijds zie ik het later doen of Vliesbehang helemaal niet zitten.
Alle reacties Link kopieren
Vanaf het moment bij de notaris betaalde wij 60% van de hypotheek, wat dus langzaam oploopt naar de volle 100% bij oplevering. Wie lieten dit niet meefinancieren maar betalen gewoon de dubbele lasten.
Het is wel handig om te kiezen voor een hypotheekverstrekker die ook dezelfde rentepercentage vergoed over wat in je bouwdepot staat, er zijn ook hypotheekverstrekkers die 1% minder vergoeden. Dat kan tijdens de bouw toch best het verschil maken.

Wij laten de nieuwbouwwoning wel stucen, ja de kans is er op scheuren, maar bij een gladde stuc kan dat ook weer makkelijk bijgewerkt worden.
Alle reacties Link kopieren
Wij dragen de dubbele lasten ook vanuit ons eigen geld, dit hebben we niet mee gefinancierd. Die betalen we gewoon vanuit onze maandelijkse inkomsten.
Die kosten beginnen als het goed is volgende maand bij ons te lopen, dus dat wordt inderdaad wat zuiniger doen :-)

Wij laten het niet stuken maar gewoon spuit werk, hebben we tot nu altijd gehad en bevalt ons prima, is ook een stukje voordeliger (maar inderdaad niet zo strak als stuken).
Helaas ook hiermee inderdaad risico op scheuren....
Alle reacties Link kopieren
Ik breek even in. Woon nu 10 maanden in ons nieuwbouwhuis (zo fijn!). Wij hebben de muren, ondanks de adviezen om het niet te doen, toch laten stucen. Na 10 maanden nog geen scheurtje te bekennen gelukkig, hopelijk blijft dat zo! Het is veel mooier en strakker dan het renovlies dat anderen genomen hebben. Wel kwetsbaar, bij het verhuizen hebben we wel wat beschadigingen opgelopen helaas.
essychan schreef:
24-01-2019 11:30
Vanaf het moment bij de notaris betaalde wij 60% van de hypotheek, wat dus langzaam oploopt naar de volle 100% bij oplevering. Wie lieten dit niet meefinancieren maar betalen gewoon de dubbele lasten.
Het is wel handig om te kiezen voor een hypotheekverstrekker die ook dezelfde rentepercentage vergoed over wat in je bouwdepot staat, er zijn ook hypotheekverstrekkers die 1% minder vergoeden. Dat kan tijdens de bouw toch best het verschil maken.

Wij laten de nieuwbouwwoning wel stucen, ja de kans is er op scheuren, maar bij een gladde stuc kan dat ook weer makkelijk bijgewerkt worden.

Hmm vanwege mijn werk zijn we helaas aangewezen op 1 bank die mijn inkomen als vast ziet terwijl ik geen vast contract heb. Maar goed, het is wat het is. Ik wil ook het liefst de gehele woning direct laten stucen, maar vriend ziet het anders. Als compromis doen we waarschijnlijk de slaapkamers met behang. Al zou ik het liefst alles in 1x laten doen.
drugarth schreef:
24-01-2019 16:28
Wij dragen de dubbele lasten ook vanuit ons eigen geld, dit hebben we niet mee gefinancierd. Die betalen we gewoon vanuit onze maandelijkse inkomsten.
Die kosten beginnen als het goed is volgende maand bij ons te lopen, dus dat wordt inderdaad wat zuiniger doen :-)

Wij laten het niet stuken maar gewoon spuit werk, hebben we tot nu altijd gehad en bevalt ons prima, is ook een stukje voordeliger (maar inderdaad niet zo strak als stuken).
Helaas ook hiermee inderdaad risico op scheuren....
Gewoon spuitwerk? Wat houdt dat in?
Skippy85 schreef:
26-01-2019 20:27
Ik breek even in. Woon nu 10 maanden in ons nieuwbouwhuis (zo fijn!). Wij hebben de muren, ondanks de adviezen om het niet te doen, toch laten stucen. Na 10 maanden nog geen scheurtje te bekennen gelukkig, hopelijk blijft dat zo! Het is veel mooier en strakker dan het renovlies dat anderen genomen hebben. Wel kwetsbaar, bij het verhuizen hebben we wel wat beschadigingen opgelopen helaas.
Dank voor je bericht! Mij lijkt het stucen ook een stuk strakker. Voelde me eigenlijk wel een flinke muts dat we niet wisten dat zo'n huis ongestucd geleverd wordt. Hoeveel m2 is er bij jullie gestucd en wat kostte dat? Ik kwam al rekenend op €7.000 voor het gehele huis incl plafonds.
Wij hebben alle muren laten stuccen en op de begane grond het plafond ook. Eerste scheurtjes al te pakken voordat we er wonen: 1x plafondscheur op een plek waar 2 betonplaten naast elkaar liggen en 1x muurscheurtje bij de uitbouw. Het is zo!

19 euro per m2 betalen we volgens mij ex btw
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
27-01-2019 18:42
Dank voor je bericht! Mij lijkt het stucen ook een stuk strakker. Voelde me eigenlijk wel een flinke muts dat we niet wisten dat zo'n huis ongestucd geleverd wordt. Hoeveel m2 is er bij jullie gestucd en wat kostte dat? Ik kwam al rekenend op €7.000 voor het gehele huis incl plafonds.
Geen idee hoeveel m2 er gestucd is... Maar we hebben een hoekwoning van 135 m2 vloeroppervlakte, een standaard 13-in-een-dozijn rijtjeshuis. Alle muren in het hele huis gestucd, inclusief de rechte wanden op zolder, tot in de nok (schuinen wanden konden met saus).

Kosten: ruim 5000 euro en heel veel koffiecupjes.

Daarna hebben we zelf alles nog geschilderd in RAL 9010 en her en der wat leuke kleurtjes op wat muren. Geloof dat renovlies ook al ruim 3000 zou kosten. En dan kun je een paar jaar later weer... Nu hebben we het in 1x goed!

Sommige buurtgenoten hebben hier de kale muren geschuurd en die geverfd. Wel veel goedkoper, en eigenlijk zag het er niet eens heel slecht uit. Wel wat minder strak dan bij ons, maar achteraf had ik dat boven of op zolder ook wel kunnen doen, dat zou wel euro's gescheeld hebben.

Hier hadden we trouwens 30.000 bijgeleend voor meerwerk. We hadden geen heel duur meerwerk, geen uitbouw of dakkapel etc. Gewoon een dakraam, buitenkraantje, wat extra leidingen en stopcontacten, mooiere keuken en de standaard badkamer wat geupgrade, etc. Ook de vloer en het stucwerk zat er bij in gerekend. Maar het bleek toch niet genoeg te zijn.... En toen moest de tuin nog. Dus mijn tip: zorg dat je voldoende duizendjes achter de hand hebt als reserve!
Alle reacties Link kopieren
Diocca schreef:
27-01-2019 18:39
Gewoon spuitwerk? Wat houdt dat in?
dat ze met een verfspuit een soort van fijnkorrelige verf op je muur spuiten, ook wel spackspuit genoemd:
https://stukadoorgids.nl/spackspuitwerk/
Alle reacties Link kopieren
Hoi meiden!

Ik schrijf graag mee! Ons huis wordt eind 2019 opgeleverd is de bedoeling! Ook rijtjes woning!
Net badkamer uitgezocht! Binnenkort offertes voor de muren opvragen..
Alleen stucen of behangen..we komen er niet uit..net als de vloer😂

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven