Herplaatser, tips en trucs

28-01-2019 16:41 113 berichten
Ik had al eerder een topic over het wel of niet van een hond. Besloten om toch aan een hond te beginnen, maar dan een herplaatser die gewend is aan katten zodat niet iedereen in totale paniek schiet.

Ik hou het aanbod al een tijdje in de gaten maar omdat ik wel wat ‘eisen’ heb is het aanbod schaars. Mogelijk ga ik binnenkort ergens kijken. Waar moet ik op letten als ik ga kijken? Welke vragen moet ik stellen?
Is een proefperiode handig? Ik ben in contact met eigenaren van een hond die al 4x van huis is gewisseld en ik wil daar niet nog een keer aan toevoegen zeg maar (zo te lezen niet door problemen met de hond maar door mensen die makkelijker een dier dan een auto inruilen).

Plus, hoe doe je dat thuis? Ik ben flexibel qua werk en kan veel thuis werken eerst. En ik wil op cursus als ik een hond krijg, ook met een volwassen exemplaar.

Basiseisen zijn: kan met kinderen, kan met katten, geen agressie richting andere honden of ernstig probleemgedrag, kan eventjes alleen blijven zonder de tent af te breken.
Er is wel tijd en zin om eventuele ruwe kantjes wat bij te schaven of bijv het alleen thuis blijven rustig op te bouwen.

Maar hoe doe je zo’n kennismaking en introductie thuis?
Alle reacties Link kopieren
De garanties die je wil klinken leuk, maar garanties krijg je niet bij een hond.
Als een hond herplaatst wordt krijgt hij daar een tik van.
Dat kan zich uiten in ongewenst gedrag.
Of in gedrag wat hij eerder nog nooit heeft laten zie

Ik heb zelf altijd herplaatsers gehad.
En waar ik op let, een klik, een blik in zijn of haar ogen.

Sinds september heb ik 2 herplaatsers
En nu pas gaan ze lekker settelen in huis.
Nu ben ik ook pas met ze op cursus
Eerder was alles nog veel te spannend voor ze.

Oh en de introductie thuis?
Ze kwamen op vrijdag en de week daarna was mijn man of ik thuis.
summerdance wijzigde dit bericht op 28-01-2019 16:59
8.58% gewijzigd
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Ook hier een herplaatser, die ik alleen gezien had van een foto.

die heb ik eerst een paar middag opgehaald om te kijken hoe en wat, je leert dan de hond een beetje kennen, ging met hem uit, o.a. naar de plassen en daardoor moest hij bij mij terug thuis in bad.. ben ook langs de dierenarts geweest voor een check.. zo deed ik allerlei dingen die ik belangrijk vond om te weten hoe hij zou reageren.. na een keer of 4 a 5 hem voorgoed opgehaald, en toen hij mij zak komen sprong hij bij zijn vorige baasje bijna de deur er uit van blijdschap!!
Summerdance schreef:
28-01-2019 16:48
De garanties die je wil klinken leuk, maar garanties krijg je niet bij een hond.
Als een hond herplaatst wordt krijgt hij daar een tik van.
Dat kan zich uiten in ongewenst gedrag.
Of in gedrag wat hij eerder nog nooit heeft laten zie

Ik heb zelf altijd herplaatsers gehad.
En waar ik op let, een klik, een blik in zijn of haar ogen.

Sinds september heb ik 2 herplaatsers
En nu pas gaan ze lekker settelen in huis.
Nu ben ik ook pas met ze op cursus
Eerder was alles nog veel te spannend voor ze.
Dat weet ik natuurlijk en dat neem ik voor lief. Maar als ik al weet dat ie kinderen of katten opvreet ga ik niet eens bellen natuurlijk. Dat bedoel ik meer
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
28-01-2019 16:55
Dat weet ik natuurlijk en dat neem ik voor lief. Maar als ik al weet dat ie kinderen of katten opvreet ga ik niet eens bellen natuurlijk. Dat bedoel ik meer
Ah zo..
Snap ik
Verder...het is een gevoel
En als je hart heel hard ja schreeuwt..

Dan heb je een match
Zo ging het hier tenminste
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Ik zou vooral ook de persoon waar ie zit es stevig door Google draaien.

Dat je weet bij wie de hond nu zit en of dat een safe plek is en niet zomaar gelijk wie of een broodfokker of iets dergelijks.


Garanties krijg je nooit en het merendeel zal de hond uiteraard positiever voorstellen dan ie effectief is. Kwestie van hem elders geplaatst te krijgen.

Als een hond al 4 keer van adres veranderd is, zou ik bijvoorbeeld rustig een telefoonnummer vragen van 2 oude baasjes en hen opbellen om te horen waar het bij hen misgelopen is.

1 keer "niet matchend binnen het gezin" of naar Honolulu verhuizen kan best, maar 4 keer na elkaar en dat dat dan nog binnen x tijd (ik ga ervan uit dat de hond geen 10 jaar oud is) ... dan zou ik toch écht vragen hebben.
Belg007 schreef:
28-01-2019 17:05
Ik zou vooral ook de persoon waar ie zit es stevig door Google draaien.

Dat je weet bij wie de hond nu zit en of dat een safe plek is en niet zomaar gelijk wie of een broodfokker of iets dergelijks.


Garanties krijg je nooit en het merendeel zal de hond uiteraard positiever voorstellen dan ie effectief is. Kwestie van hem elders geplaatst te krijgen.

Als een hond al 4 keer van adres veranderd is, zou ik bijvoorbeeld rustig een telefoonnummer vragen van 2 oude baasjes en hen opbellen om te horen waar het bij hen misgelopen is.

1 keer "niet matchend binnen het gezin" of naar Honolulu verhuizen kan best, maar 4 keer na elkaar en dat dat dan nog binnen x tijd (ik ga ervan uit dat de hond geen 10 jaar oud is) ... dan zou ik toch écht vragen hebben.
Dat weet ik al wel en dat klinkt plausibel. Denk aan ‘werkten fulltime en hadden geen tijd meer’ tot ‘hond impulsief in huis genomen en kind bleek er niet tegen te kunnen’ en volgens mij allemaal mensen die er niet zoveel bezwaar in zien om een dier weg te doen als het even niet bevalt.

Rare neigingen zie ik bij het kennismaken wel, of een hond angstig is of rustig reageert of hysterisch doet naar andere honden
Alle reacties Link kopieren
Bij honden was de hele familie op voor de hond neutraal terrein bijeen. Dus alle gezinsleden, ook de reeds aanwezige honden. Een eerste gezamenlijke wandeling met de verzorger van de hond. Onder het wandelen kwam ik vanzelf op vragen of vertelde de verzorger al het een en ander. Wat was bekend, wat niet. Zelf hebben we altijd gelijk een ‘klik’ gehad met de hond. Vervolg was meestal nog een afspraak waarbij ik de hond alleen uitliet op voor de hond bekend terrein.

Wennen thuis: de eerste uren rustig laten rondkijken en snuffelen, slaapplek laten zien, en overige dierlijke gezinsleden gedoseerd toevoegen (klinkt raar, maar kwam neer op het volgende: man ging met andere hond wandelen als de nieuwe hond thuis arriveerde). Meestal waren ze binnen een week op ‘hun plekje’ qua ritme en plaats. Op cursus ging ik pas na een paar maanden, eerst kijken hoe ze reageerden op man en mij, dat er eerst een band was.

Met onze kater hebben wij het ook zo aangepakt (alhoewel onze hond de kater heeft ontmoet in een speciale kenningsmakingsruimte). Dat ging eigenlijk gelijk goed (paar ongelukjes maar dat had ik met de honden ook). Onze hond had na een week ook door dat de kat zou blijven, de eerste week dribbelde hij iedere ochtend naar de kattenhangmat om te kijken of er een kat in lag :-D. Die surprise is er inmiddels af.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Ik werd verliefd op de foto, ging kijken, nam hem mee, en het was goed. De hond werd net zo verliefd op mij, kwam meer naar huis, en lag daar binnen 5 minuten met zijn pootjes in de lucht op de bank te snurken (na een verblijf van 3 heel angstige dagen in een doodeng asiel, dus hij was ook wel echt moe).

Toen man thuis kwam uit zijn werk, heb ik de hond even mee de tuin in genomen zodat ze daar kennis met elkaar konden maken. Dit nav een eerdere ervaring met een waakse oppashond, die schrok van man toen hij zomaar binnen kwam, en de rest van dat weekend gevaarlijk naar hem zat te grommen. :proud: Maar dat was bij deze hond achteraf niet nodig geweest, want hij vindt alle mensen leuk.

Wat denk ik heel veel scheelt, is de insteek waarmee je zelf aan de hond begint. Ze voelen het echt aan of je het eerst even wil proberen of dat je onvoorwaardelijk voor de hond gaat. En dat zullen ze ook uittesten in het begin, zeker na eerdere teleurstellende ervaringen. Als je op die momenten duidelijk maakt dat je soms best even streng kunt zijn maar evengoed onvoorwaardelijk van ze houdt, dan heb je een vriend voor het leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb sinds een paar dagen een herplaatser, een Stafford van 14. Ik heb eigenlijk nergens op gelet, ik vond hem leuk en heb hem mee naar huis genomen en hij blijkt hier perfect in het gezin te passen. Wel de afspraak gemaakt dat mocht het niet gaan hier dat hij teruggaat maar ik hou hem gewoon want hij is echt geweldig.

En zou ervan uitgaan dat alles wat de oude eigenaar zegt een leugen is. Als ze zeggen “ kan een beetje druk zijn” dan is dat dus een stuiterbal in huis die op de tafel springt etc. Ook van kennissen die een stichting hebben om honden te herplaatsen hoor ik dat telkens, ex eigenaren overdrijven altijd enorm hoe perfect hun hond is zodat ze maar van ze af komen.

Ik heb eerder ook een herplaatser gehad en hij was 1 jaar toen hij bij mij kwam en ik zijn 8ste eigenaar. Hij leek zo perfect maar was dat echt niet en het heeft letterlijk bloed,zweet en tranen gekost om van hem een normaal functionerende hond te maken. Ben jij ook bereid om dat te doen?

En qua thuis zijn zou ik sowieso de eerste weken wel echt heel veel thuis zijn. Hier is altijd iemand thuis dus voor mij was de keuze makkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou eerst bepalen welk ras het moet worden. Bepaalde rassen zijn bekend om hun liefde voor kinderen en hun eigenschappen om hun dieren en mensen te verdedigen en er niet achteraan te gaan.

Dus lees je eerst in.

Daarna ga je rondkijken naar de rassen die je het meeste aanspreken. Van wat voor soort uiterlijk, temperament, grootte houd je?

Daarna leg je contact met een fokker, via de betreffende rasvereniging. En daar bestel je er een, of in het geval van een ouder dier, ga je kijken wat ze willen herplaatsen.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
28-01-2019 19:04
Ik zou eerst bepalen welk ras het moet worden. Bepaalde rassen zijn bekend om hun liefde voor kinderen en hun eigenschappen om hun dieren en mensen te verdedigen en er niet achteraan te gaan.

Dus lees je eerst in.

Daarna ga je rondkijken naar de rassen die je het meeste aanspreken. Van wat voor soort uiterlijk, temperament, grootte houd je?

Daarna leg je contact met een fokker, via de betreffende rasvereniging. En daar bestel je er een, of in het geval van een ouder dier, ga je kijken wat ze willen herplaatsen.
Dan bestel je er een?
Wow...
In mijn hoofd werkt het toch iets anders met dieren

Voorwerpen bestel ik
Dieren niet.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
28-01-2019 19:08
Dan bestel je er een?
Wow...
In mijn hoofd werkt het toch iets anders met dieren

Voorwerpen bestel ik
Dieren niet.
Ja, dat is vaak de enige manier om een kwalitatief goed dier te bemachtigen. Vaak zijn er ellenlange wachtlijsten en na bijna een jaar wachten kom je thuis en dan ligt er een bericht dat jij aan de beurt bent. Zo ging het met onze laatste.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Maar heel veel mensen willen zo lang niet wachten en bewandelen dan andere paden.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Ik heb toch echt mijn hele leven al herplaatsers en nog nooit een hond besteld.

Nou heb ik bewust geen rashonden dus daar zal het wellicht ook mee te maken hebben.
Luister nou maar gewoon naar wat ik zeg!
Alle reacties Link kopieren
Maar dan heb je hem nog niet. Je hoort alleen dat een van hun teven zwanger is en dat jij de derde keus uit teefjes/reutjes hebt. Dus dan nog heel lang wachten en maar hopen dat er meer dan drie teefjes of juist reutjes zijn. Want het eerstvolgende nest wordt pas na drie maanden gepland.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
Summerdance schreef:
28-01-2019 19:20
Ik heb toch echt mijn hele leven al herplaatsers en nog nooit een hond besteld.

Nou heb ik bewust geen rashonden dus daar zal het wellicht ook mee te maken hebben.
Nee, ik wou altijd een bepaald ras dat precies bij me past.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Alle reacties Link kopieren
retrostar schreef:
28-01-2019 19:15
Ja, dat is vaak de enige manier om een kwalitatief goed dier te bemachtigen. Vaak zijn er ellenlange wachtlijsten en na bijna een jaar wachten kom je thuis en dan ligt er een bericht dat jij aan de beurt bent. Zo ging het met onze laatste.
Mijn eerste herplaatser komt uit het asiel en ik kreeg zijn stamboom mee. Op het rasforum zijn stamboom geplaatst en kreeg bizarre bedragen voor hem geboden...

En wat bedoel je met kwalitatief goed? Gezond? Want de jongste hond die ik heb moeten inslapen was 17... of bedoel je geschikt voor de fok ofzo?
retrostar schreef:
28-01-2019 19:04
Ik zou eerst bepalen welk ras het moet worden. Bepaalde rassen zijn bekend om hun liefde voor kinderen en hun eigenschappen om hun dieren en mensen te verdedigen en er niet achteraan te gaan.

Dus lees je eerst in.

Daarna ga je rondkijken naar de rassen die je het meeste aanspreken. Van wat voor soort uiterlijk, temperament, grootte houd je?

Daarna leg je contact met een fokker, via de betreffende rasvereniging. En daar bestel je er een, of in het geval van een ouder dier, ga je kijken wat ze willen herplaatsen.
Ik heb me goed genoeg ingelezen en genoeg ervaring met honden om me heen om te weten dat ik níet op een wachtlijst wil voor een fokker. Ik kies heel bewust voor een hetplaatser en ik heb geen haast. Als het nog een jaar duurt duurt het nog een jaar. Ik wil geen rashond.
Om me heen trouwens genoeg gedoe met rashonden. Van ziektes tot bijtincidenten tot toch wel onduidelijke voorouders, hysterische fokkers en complete ballotagecommissies. Veel doorgefokte en verpeste rassen, ik ben dol op herders, maar ik kan wel janken als ik van die misvormde Duitse herders zie die zowat door hun achterpoten zakken, of een bulldogje waar je niet mee kunt lopen omdat hij kortademig is. Liever gewoon een hond dan dat.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
28-01-2019 20:47
Om me heen trouwens genoeg gedoe met rashonden. Van ziektes tot bijtincidenten tot toch wel onduidelijke voorouders, hysterische fokkers en complete ballotagecommissies. Veel doorgefokte en verpeste rassen, ik ben dol op herders, maar ik kan wel janken als ik van die misvormde Duitse herders zie die zowat door hun achterpoten zakken, of een bulldogje waar je niet mee kunt lopen omdat hij kortademig is. Liever gewoon een hond dan dat.
Dat zijn inderdaad ontzettend trieste ontwikkelingen. Gelukkig geldt die ellende niet voor alle rashonden, maar het is idd goed om niet voor een doorgefokt ras te kiezen dat juist door de fok allerlei gezondheidsproblemen ervaart.
Nummer*Zoveel schreef:
28-01-2019 20:50
Dat zijn inderdaad ontzettend trieste ontwikkelingen. Gelukkig geldt die ellende niet voor alle rashonden, maar het is idd goed om niet voor een doorgefokt ras te kiezen dat juist door de fok allerlei gezondheidsproblemen ervaart.
Nee niet voor allemaal gelukkig. Maar ik vertrouw niet meer zo op wat de fokker zegt. Een heel nest met bijtincidenten waar toch wat meer werklijn in zat dan gezegd bijvoorbeeld.
Ik vind het sneu. Maar er zijn idd ook nog wel leuke rassen, absoluut. Maar dat is goed zoeken en soms wel 2-3 jaar op de wachtlijst.
Alle reacties Link kopieren
Wat ik altijd doe met een herplaatser, is er mee gaan wandelen. Eens zien of er interactie is tussen mij en de hond en hoe ik dat ervaar.

Ik vind Griekse honden erg geschikt. Zijn lief voor honden, kinderen en katten. Ze zitten al vaak hier in Nederlandse gastgezinnen waar dat allemaal wordt uitgeprobeerd. Er wordt eerlijke informatie erbij gegeven, dit vooral in het belang van de hond zelf. Ze willen immers niet dat het niet goed gaat in de toekomst en de hond herplaatst moet worden.
Alle reacties Link kopieren
Thordis* schreef:
28-01-2019 20:47
Om me heen trouwens genoeg gedoe met rashonden. Van ziektes tot bijtincidenten tot toch wel onduidelijke voorouders, hysterische fokkers en complete ballotagecommissies. Veel doorgefokte en verpeste rassen, ik ben dol op herders, maar ik kan wel janken als ik van die misvormde Duitse herders zie die zowat door hun achterpoten zakken, of een bulldogje waar je niet mee kunt lopen omdat hij kortademig is. Liever gewoon een hond dan dat.
Nu ben ik echt totaal niet thuis in de herders want ik vind het echt doodenge honden maar ik heb een buurvrouw met meerdere herders die heeft nu een nieuwe erbij die letterlijk schuin afloopt als hij staat, die hele achterhand sleept net niet over de grond. Ik vroeg aan haar wat er mis met hem is en het bleek een hele goede herder te zijn met een stamboom waar je u tegen zegt en ze heeft een godsvermogen voor hem neergelegd. Ik vind hem vooral heel erg zielig erbij lopen.
Alle reacties Link kopieren
Is zeker een duitse herder? Want die beschrijving met die schuine rug is meestal van toepassing op duitse herders. Zijn ook totaal kapot gefokt.

Mechelaars worden beter gefokt omdat die vaak voor het werk gebruikt worden. En dan moeten ze fysiek gewoon degelijk en gezond zijn.
Maar omdat het echte werkhonden zijn, zijn die ook niet voor iedereen geschikt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven