Shepsky (duitse herder x husky)

28-01-2019 18:58 175 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij willen graag een hond toevoegen aan ons jonge gezin van 4.
En nu is ons oog gevallen op de Shepsky. Het is niet alleen een prachtige hond om te zien, het zou ook een perfecte gezinshond zijn als ik alle verhalen mag geloven.
Mijn man werkt fulltime en ik werk 2 dagen. Die 2 dagen dat we allebei werken zou de buurvrouw de hond tussen de middag uit kunnen laten. Verder is er dus 5 dagen per week iemand de hele dag thuis.

Heeft iemand ervaring met een shepsky en is het echt een gezinshond?
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
Een huis biedt nooit de mogelijkheid tot beweging voor een hond, dus het maakt niet uit of het groot of klein is.
Je moet er tijd voor vrij maken, dát is wat telt.
Alle reacties Link kopieren
Lucica schreef:
12-02-2019 08:34
Weet je überhaupt iets van honden? Heb je er ervaring mee? Want ergens maak je de opmerking: "Ookal zouden we een tekkel nemen, wil ik gewoon dat de hond opgroeid met mijn kinderen".

Ik weet niet wat je daarmee wilt zeggen, want de dashond (teckel) is absoluut geen gemakkelijke hond....... En zoals jij het laat klinken, is het alsof je denkt dat een dashond o zo gemakkelijke familiehond is.

Ik ben het wel eens met de reacties waarin wordt gezegd dat je het onderschat. Iedere hond heeft veel beweging nodig. Het ene ras meer dan het andere. Het ras dat jij kiest, is er een die juist veel beweging nodig heeft. En dat niet alleen. Ook opvoeding! Leiderschap. Uitdaging (hersenwerk bijv.).

Daarbij heb je met een hond/puppy gewoon nog een kind in huis. En dan wel eentje die om extra veel aandacht vraagt! Niet eentje die je ff aan een tafeltje zet met wat kleurpotloden.

Als ik opgestaan en aangekleed ben, ben ik eerst 45 min met mijn pup bezig. In de zin van uitlaten en spelen. Hoe wil je dat doen met kinderen? De pup op de tweede plaats zetten? Of dan maar een uur eerder uit bed, zodat je de kinderen wakker kunt maken wanneer jij klaar bent met de pup uitlaten, uitdagen, spelen, aandacht geven?

En kunnen je kinderen grote wandelingen maken? Want doordeweeks zitten ze misschien op school... Maar in het weekend? Ik ken maar weinig mensen die met kinderen 15 km gaan lopen met de hond, terwijl het weekend juist geschikt is voor zulke wandelingen.

Om nog maar te zwijgen over dat de puppytijd veel energie kost. Continu thuis moeten zijn, om het uur naar buiten, training, training en nog eens training.

O en een tuin waarin de hond kan lopen, wil niet altijd even veel zeggen. Er zijn veel honden die er niet gelukkiger op worden om in een tuin te lopen. Alleen. Dan vervelen ze zich alsnog. Of raken zelfs gefrustreerd. Laatst is er bij mij in de buurt een hond uit een tuin ontsnapt. En heeft een andere hond gebeten. De eigenaar was gewoon thuis. Binnen. Bezig met werk...

En ik ben het er mee eens dat fokkers vaak gewoon de hond willen verkopen. Want een goede fokker had heel twijfelachtig gereageerd of jouw situatie wel geschikt is voor een hond als dat jij wilt.

Al dit commentaar wat je hier op het forum krijgt, is niet voor niets. Er zijn zat mensen die denken dat het wel mee gaat vallen. En dat ze uiteindelijk met de gebakken peren zitten. Het lijkt ook zo leuk een hond. En mensen kijken vooral toch naar het uiterlijk.... Terwijl het karakter zoveel belangrijker is.
Wat ik met die teckel bedoel, is dat ik hier commentaar kreeg dat het onverantwoord was om dit ras bij kleine kinderen te zetten. Ws omdat de hond zo groot is en speels. En ik wil daarmee aangeven dat ook als we een klein ras zouden nemen, ik alsnog heel alert zou zijn en het dus niks met de grootte van de hond te maken heeft of het ras dat we een puppy willen en niet kiezen voor een volwassen hond. Puur omdat wij willen dat de hond vsn pup af aan opgroeid met de kinderen. Dat is onze keuze.

En ja, natuurlijk komen mijn kinderen op de eerste plaats. Bij jou niet dan? Dat neemt niet weg dat wij de hond geven wat hij nodig heeft en ik prima eerder op kan staan om eerst aandacht aan de hond te geven. Zodat ze beiden niks tekort komen. Als wij een 3e kind zouden krijgen, moet ik er ook 's nachts uit en 's morgens heel vroeg voor voeding etc. We zien de hond dan in principe ook als ons 3e kind en zullen hem in ons gezin verwelkomen als 5e gezinslid.

Wtb de tuin, bedoel ik niet dat we hem naar buiten doen om te zeggen, zo ga jij maar eens lekker je energie kwijtraken. Ik bedoel gewoon dat hij lekker de ruimte heeft. We gaan met hem trainen, we geven hem uitdaging in de vorm van braintraining. En het is een misvatting dat je persé elke dag 15 kilometer moet lopen met dit ras.
En daarbij, mijn kinderen nemen lekker hun fietsjes mee in het bos en kunnen het heel lang volhouden.
En zo niet, ik heb ook nog een man he, een van ons kan bij de kinderen blijven als de ander gaat wandelen.

De fokker stelt veel vragen en ze zijn streng. We hebben nog een gesprek en dan zal blijken of ze het een geschikte keuze vinden voor ons.
Ook al veel Tamaskan eigenaren gesproken binnen de rasvereniging (fokkers en niet-fokkers) en stuk voor stuk zeggen ze dat hoe wij het willen doen, goed is.
We gaan ook na dat gesprek bij nog een fokker langs omdat wij alles willen weten over het ras en zeker willen weten dat wij de hond kunnen bieden wat hij nodig heeft.
En dat houdt ook in dat we alle 'moeilijke' eigenschappen van de hond willen weten, en ook hoe je daar mee om moet gaan.

Maargoed ik ben al heel vaak in herhaling getreden, en elk woord wat ik zeg wordt op een weegschaal gelegd en daar ben ik eigenlijk een beetje klaar mee.
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
Kersje303 schreef:
12-02-2019 10:09
Wat ik met die teckel bedoel, is dat ik hier commentaar kreeg dat het onverantwoord was om dit ras bij kleine kinderen te zetten. Ws omdat de hond zo groot is en speels. En ik wil daarmee aangeven dat ook als we een klein ras zouden nemen, ik alsnog heel alert zou zijn en het dus niks met de grootte van de hond te maken heeft of het ras dat we een puppy willen en niet kiezen voor een volwassen hond. Puur omdat wij willen dat de hond vsn pup af aan opgroeid met de kinderen. Dat is onze keuze.

En ja, natuurlijk komen mijn kinderen op de eerste plaats. Bij jou niet dan? Dat neemt niet weg dat wij de hond geven wat hij nodig heeft en ik prima eerder op kan staan om eerst aandacht aan de hond te geven. Zodat ze beiden niks tekort komen. Als wij een 3e kind zouden krijgen, moet ik er ook 's nachts uit en 's morgens heel vroeg voor voeding etc. We zien de hond dan in principe ook als ons 3e kind en zullen hem in ons gezin verwelkomen als 5e gezinslid.

Wtb de tuin, bedoel ik niet dat we hem naar buiten doen om te zeggen, zo ga jij maar eens lekker je energie kwijtraken. Ik bedoel gewoon dat hij lekker de ruimte heeft. We gaan met hem trainen, we geven hem uitdaging in de vorm van braintraining. En het is een misvatting dat je persé elke dag 15 kilometer moet lopen met dit ras.
En daarbij, mijn kinderen nemen lekker hun fietsjes mee in het bos en kunnen het heel lang volhouden.
En zo niet, ik heb ook nog een man he, een van ons kan bij de kinderen blijven als de ander gaat wandelen.

De fokker stelt veel vragen en ze zijn streng. We hebben nog een gesprek en dan zal blijken of ze het een geschikte keuze vinden voor ons.
Ook al veel Tamaskan eigenaren gesproken binnen de rasvereniging (fokkers en niet-fokkers) en stuk voor stuk zeggen ze dat hoe wij het willen doen, goed is.
We gaan ook na dat gesprek bij nog een fokker langs omdat wij alles willen weten over het ras en zeker willen weten dat wij de hond kunnen bieden wat hij nodig heeft.
En dat houdt ook in dat we alle 'moeilijke' eigenschappen van de hond willen weten, en ook hoe je daar mee om moet gaan.

Maargoed ik ben al heel vaak in herhaling getreden, en elk woord wat ik zeg wordt op een weegschaal gelegd en daar ben ik eigenlijk een beetje klaar mee.

Maak je niet druk, doe wat goed is voor jou maar vooral ook voor de hond. Het is goed om kritisch te zijn, maar alles afvlammen is ook helemaal niet nodig.
Alle reacties Link kopieren
Alleen goede fokkers stellen vragen en screenen. Als ze jou zonder iets te vragen een pup verkopen, zijn het geen goede fokkers.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
12-02-2019 10:22
Alleen goede fokkers stellen vragen en screenen. Als ze jou zonder iets te vragen een pup verkopen, zijn het geen goede fokkers.
Ze stellen zeker vragen en zijn kritisch. De betreffende fokker is ook de grondlegger van het ras hier in Nederland. En willen dat hun hond goed terecht komt. Een van hun voorwaarden om op de wachtlijst te kunnen komen is ook een ontmoeting en gesprek. En van daaruit beoordelen ze of je uberhaupt op se wachtlijst komt.
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
Dan zijn het goede fokkers. Dan is het aan jou om op al hun vragen eerlijk te beantwoorden.
Alle reacties Link kopieren
Kersje303 schreef:
28-01-2019 19:30
Dit zou onze eerste hond worden.
neem een labrador of golden retriever… stuk makkelijker
Alle reacties Link kopieren
snoopy12345 schreef:
12-02-2019 10:37
neem een labrador of golden retriever… stuk makkelijker
Zucht
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
iones schreef:
12-02-2019 10:35
Dan zijn het goede fokkers. Dan is het aan jou om op al hun vragen eerlijk te beantwoorden.
Dat doen we ook zeker. Niemand heeft er wat aan als wij niet eerlijk zijn.
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Kersje303 schreef:
12-02-2019 10:37
Zucht
Ik vind dat je goed bezig bent TO, ik vond het eerst niet de verstandigste ras keuze als eerste hond. Maar ik als ik jou zo lees, weet je echt wel wat je wilt en ben je goed bezig je verdiepen in het ras via de fokker en vereniging. En de hond alles kan en wil geven wat zij nodig heeft. Ik vind het dan ook jammer dat er zo gereageerd wordt hier op jou..

Meer mensen zouden zoveel moeite moeten doen voordat zij een hond aanschaffen!
Alle reacties Link kopieren
Someonenew schreef:
12-02-2019 10:43
Ik vind dat je goed bezig bent TO, ik vond het eerst niet de verstandigste ras keuze als eerste hond. Maar ik als ik jou zo lees, weet je echt wel wat je wilt en ben je goed bezig je verdiepen in het ras via de fokker en vereniging. En de hond alles kan en wil geven wat zij nodig heeft. Ik vind het dan ook jammer dat er zo gereageerd wordt hier op jou..

Meer mensen zouden zoveel moeite moeten doen voordat zij een hond aanschaffen!
Wat lief dat je dat zegt! Dankjewel!
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
Oakes schreef:
12-02-2019 01:47
Hier idem dito. Ik vertrouw niemand anders om mijn hond uit te laten. Mensen zijn geneigd haar jachtinstinct en haar kracht te onderschatten. Vaak denken ze een goede band met hond te hebben want ze is zo lief voor hen, maar dat maakt de mensen nonchalant. Hond bedoelt het niet kwaad, maar het jachtinstinct neemt het soms over. En ook de mijne heeft een rugzak waardoor ze compleet kan flippen bij bepaalde triggers. Met letterlijk vallen en opstaan heb ik het redelijk onder controle gekregen, maar tijdens wandelingen is alertheid te allen tijde geboden.

Bij een trimsalon kom ik nooit, maar ik merk het bij de dierenarts dat de benadering te wensen over laat. Hond en dierenarts vinden elkaar echt niet leuk. :|

Ha, probeer het eens bij een vrouwelijke dierenarts. Let er maar eens op: wolvige, en dus gevoelige honden gaan vaak veel beter bij vrouwen, omdat die meestal wat sensitiever zijn. Alleen al die mensen die over een hond heen gaan hangen. Bij dit soort honden werkt dominant gedoe als: 'Omdat ik het zeg', of schreeuwen dat ze HIER moeten komen absoluut niet. Je moet het ze gewoon netjes vragen, uitleggen (ja echt) en sámen doen. Werkt als een tierelier.
Alle reacties Link kopieren
Heel goed dat je kritisch bent Kersje. maar de mensen die nu heel hard van alles roepen over een Tamaskan. Ken je uberhaupt het ras?
Alle reacties Link kopieren
mmm44 schreef:
13-02-2019 10:28
Heel goed dat je kritisch bent Kersje. maar de mensen die nu heel hard van alles roepen over een Tamaskan. Ken je uberhaupt het ras?


Vraag ze ook eens of ze überhaupt zelf een hond hebben. De meeste negatieve adviezen komen nogal eens van mensen die niet eens een hond hebben, of zelfs maar hebben gehad. :winkie:


Yup, ik ken ze zéker. Net als Northern Inuits, een soortgelijke mix. Dit soort honden wordt overigens vaak ook gefokt om de 'scherpe randjes' van éne ras dat er aan ten grondslag staat te compenseren door het andere ras. Zoals de Alaskan (heb ik zelf 1) en de husky met een herder te kruisen, waardoor je wel de wolvige of poolhondachtige look krijgt, maar een wat pleasender karakter, wat eerstgenoemde rassen nu eenmaal niet hebben. Alleen, die mix pakt niet altijd 50/50 uit. Dat moet je je wel realiseren als je er 1 aanschaft.

Zag laatst weer op een herplaatssite zo'n mix, die dus teveel van het eerste had en daardoor niet (meer) in het gezin paste. Triest.
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
13-02-2019 11:14
Vraag ze ook eens of ze überhaupt zelf een hond hebben. De meeste negatieve adviezen komen nogal eens van mensen die niet eens een hond hebben, of zelfs maar hebben gehad. :winkie:


Yup, ik ken ze zéker. Net als Northern Inuits, een soortgelijke mix. Dit soort honden wordt overigens vaak ook gefokt om de 'scherpe randjes' van éne ras dat er aan ten grondslag staat te compenseren door het andere ras. Zoals de Alaskan (heb ik zelf 1) en de husky met een herder te kruisen, waardoor je wel de wolvige of poolhondachtige look krijgt, maar een wat pleasender karakter, wat eerstgenoemde rassen nu eenmaal niet hebben. Alleen, die mix pakt niet altijd 50/50 uit. Dat moet je je wel realiseren als je er 1 aanschaft.

Zag laatst weer op een herplaatssite zo'n mix, die dus teveel van het eerste had en daardoor niet (meer) in het gezin paste. Triest.
Ja bizar hoor, al die vooroordelen. Heel goed dat je kritisch bent en er belanden helaas heel veel (pool)honden in het asiel, omdat ze puur op het uiterlijk afgaan. En het zijn ook vaak geen beginnershonden maar om al te roepen dat ze extreem veel beweging nodig hebben, niet met kinderen kunnen etc. en je daarom maar een retriever moet nemen..

Ik ken bijvoorbeeld ook labradors die veel meer beweging nodig hebben dan een aantal Tamaskans.

Gaaf trouwens een malamute, zie je niet meer zo heel veel. (Althans hier in de buurt)
Alle reacties Link kopieren
mmm44 schreef:
13-02-2019 11:24
Ja bizar hoor, al die vooroordelen. Heel goed dat je kritisch bent en er belanden helaas heel veel (pool)honden in het asiel, omdat ze puur op het uiterlijk afgaan. En het zijn ook vaak geen beginnershonden maar om al te roepen dat ze extreem veel beweging nodig hebben, niet met kinderen kunnen etc. en je daarom maar een retriever moet nemen..

Ik ken bijvoorbeeld ook labradors die veel meer beweging nodig hebben dan een aantal Tamaskans.

Gaaf trouwens een malamute, zie je niet meer zo heel veel. (Althans hier in de buurt)

Het is sowieso geen wet van meden en perzen. De nu zo populaire Labradoodle is ook niet per definitie een 'makkelijke' hond. De balans kan altijd iets anders uitvallen.

Mallies zijn tóp, maar zeker niet voor iedereen. Maar dat geldt ook voor chihuahua's, om maar iets te noemen. Da's nou echt helemaal niks voor mij bijvoorbeeld. :lol:
Alle reacties Link kopieren
mmm44 schreef:
13-02-2019 10:28
Heel goed dat je kritisch bent Kersje. maar de mensen die nu heel hard van alles roepen over een Tamaskan. Ken je uberhaupt het ras?
Ja want de achternicht van de zus van hun buurvrouw heeft er 1 dus dan zijn ze ineens expert😂
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.
Alle reacties Link kopieren
Kersje303 schreef:
13-02-2019 12:12
Ja want de achternicht van de zus van hun buurvrouw heeft er 1 dus dan zijn ze ineens expert😂
Nah, zo wijdverspreid zijn ze niet. :rofl:
Alle reacties Link kopieren
mienbillekesjeuken schreef:
13-02-2019 12:16
Nah, zo wijdverspreid zijn ze niet. :rofl:
Ja, of ooit 1 zien lopen. Was dat hoogstwaarschijnlijk een Saarloos of een tjech.
mmm44 wijzigde dit bericht op 13-02-2019 12:40
20.53% gewijzigd
Ik heb gereageerd en ik moest op het ras zoeken, dus ik ken geen Tamaskans en moet het doen met omschrijvingen van de raskenmerken op de diverse sites. Dat mensen zonder honden het meest kritisch zijn verbaast mij dan weer totaal niet: er is natuurlijk een reden dat deze mensen geen hond hebben (ik ben een voorbeeld: we hadden vroeger honden thuis en ik ben gek op honden, maar ik kan een hond niet de aandacht en beweging bieden, die hij/zij verdient).

De Tamaskan klinkt zeker als een leuk ras en het zijn mooie honden. Dealbreker zou voor mij toch wel de verlatingsangst zijn, die ik in elke terug zie komen. Dat zou ik als gezin echt enorm onhandig vinden, als je je hond niet even 2 uurtjes alleen kan laten, al helemaal als de hond zich dan vocaal gaat uiten als je pech hebt.
Mijn oude buren hadden zo'n hond: zielig voor het beest zelf en een drama voor de omwonenden (buurvrouw in kwestie werkte in ploegendiensten).
mmm44 schreef:
13-02-2019 12:25
Ja, of ooit 1 zien lopen. Was dat hoogstwaarschijnlijk een Saarloos of een tjech.
Saarloos zit er anders wel in he en ja heb zelf ook een hond een van de oertypen , maar lachen jullie inderdaad maar hoor twee weken terug wilde to een shepsky en nu weet ze 100% zeker een tamaskan . Prima hoop dat hij je veel plezier en liefde gaat brengen .
Yildizlar schreef:
13-02-2019 13:29
Saarloos zit er anders wel in he en ja heb zelf ook een hond een van de oertypen , maar lachen jullie inderdaad maar hoor twee weken terug wilde to een shepsky en nu weet ze 100% zeker een tamaskan . Prima hoop dat hij je veel plezier en liefde gaat brengen .

Ja dit. Niet komen janken als het tegenvalt he?
Kersje303 schreef:
13-02-2019 12:12
Ja want de achternicht van de zus van hun buurvrouw heeft er 1 dus dan zijn ze ineens expert😂

Net zoveel expert als dat jij met nul ervaring bent hoor. Hi hi hi.
Alle reacties Link kopieren
Yildizlar schreef:
13-02-2019 13:29
Saarloos zit er anders wel in he en ja heb zelf ook een hond een van de oertypen , maar lachen jullie inderdaad maar hoor twee weken terug wilde to een shepsky en nu weet ze 100% zeker een tamaskan . Prima hoop dat hij je veel plezier en liefde gaat brengen .
Ik weet dat een Saarloos er anders uit ziet. Ik heb zelf ook een oertype hond. Excuus, verkeerd gelezen. Bedoelde meer op het uiterlijk dat men al vaak roept dat het een Tamaskan is, terwijl het een Saarloos of Tjech is. (maar ze lijken inderdaad op elkaar.)

Ik lach er niet om, maar ik vind het wel merkwaardig dat er van alles wordt geroepen over de oertypen honden zelf, zonder dat (sommige) mensen een idee hebben hoe ze zijn. Daar gaat het mij meer om. Voor de rest heel goed dat er kritisch naar gekeken wordt, zoals ik eerder had geschreven, omdat er helaas veel te veel honden uiteindelijk in het asiel belanden.
Alle reacties Link kopieren
Star² schreef:
13-02-2019 13:38
Net zoveel expert als dat jij met nul ervaring bent hoor. Hi hi hi.
En wie zegt dat ik een expert ben dan? Ik vind het gewoon heel vreemd als mensen zulke negatieve dingen tegen mij zeggen als ze het ras niet eens goed kennen. Een Tamaskan is niet hetzelfde als de husky van de nicht van je overbuurvrouw. Dus ik neem liever advies aan van echte experts, namelijk de eigenaren, de fokkers en de rasvereniging. En verder doen wij ons huiswerk en zoeken alles uit omdat we het graag goed willen doen.
Ik denk dat sommige mensen daar nog een voorbeeld aan kunnen nemen.
Verder zal het me echt een worst wezen wat jij en alle andere zogenaamde allesweters ervan denken.
Fake people have an image to maintain. Real people just don't give a f*ck.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven