Vervelende burensituatie

03-02-2019 23:25 35 berichten
Hoi vivadames,

Sinds kort heb ik een nieuwe buurman. Kennis gemaakt en leek me een aardige man. Maar ook iets te vrij voor mijn doen.

Alleen sinds kort maakt hij enorme ruzie (haast iedere dag), met wie weet ik niet. Maar het geschreeuw is in mijn woning goed te horen, ook gehoord dat hij iemand sloeg. Natuurlijk heeft iedereen wel eens ruzie, en is dat natuurlijk niet mijn zaak, maar ik krijg hier wel een naar gevoel van. Na nog wat voorvallen belt hij nu al meerdere keren bij mij aan. Misschien dat hij sorry wilt zeggen voor het geschreeuw en de voorvallen, maar ik heb hier echt geen behoefte aan. Of misschien belt hij aan voor heel iets anders?

Wat kan ik het beste doen? Het negeren of toch aangeven dat hij me met rust moet laten? Hoe pak ik dit aan?
De politie bellen als hij loopt te meppen.
Némaìn’ schreef:
03-02-2019 23:26
De politie bellen als hij loopt te meppen.
Politie is al geweest.
Nemty schreef:
03-02-2019 23:29
Politie is al geweest.
Nou, opgelost.
Alle reacties Link kopieren
Niet open doen. Agressieve figuren moet je op grote afstand houden.
ik geef mn bek ook maar een douw
1 keer opendoen, liefst op een moment dat er nog iemand thuis is.

Voor 't zelfde geld maakt hij ruzie met zijn Playstation.
Alle reacties Link kopieren
Belg007 schreef:
03-02-2019 23:45
1 keer opendoen, liefst op een moment dat er nog iemand thuis is.

Voor 't zelfde geld maakt hij ruzie met zijn Playstation.
Dit inderdaad. Heb je gehoord dat hij iemand sloeg? Misschien sloeg hij zichzelf en is het iemand met meerdere persoonlijkheden.
Madeliefjees schreef:
03-02-2019 23:37
Niet open doen. Agressieve figuren moet je op grote afstand houden.
Helemaal mee eens, ook als hij excuses aan wil bieden of uitleg wil geven: zeggen dat het al goed is, dat je haast hebt en negeren.
Voor je het weet gaat hij je vertellen wat er aan de hand was en wil hij bijval.

Geen oogcontact maken, niet opendoen. Mocht hij een keer (boos) vragen waarom je nooit opendoet: je hebt altijd een koptelefoon op met harde muziek en hoort dan alleen heavy metal, geen deurbel, geen telefoon en al helemaal niet wat er bij de buren gebeurd.
En dan meteen doorlopen: je hebt haast. Voor je het weet ziet hij in jou een mede- of nog erger: tegenstander.

Voor hem ben je gewoon die 'rare kluizenaar' of voor mijn part 'die asociale buurvrouw'.
Alles beter dan ruzie met zo'n type.
Tip voor de zomer: ga als je een tuin hebt en buiten wil zitten gewoon zitten waar je wil maar doe oordopjes in. Ook al wil je geen muziek luisteren: hij weet niet of je muziek aan hebt staan ;)
Maar je bent niet aanspreekbaar, dan druipt hij hopelijk wel af voor het geval hij 'gezellig' wat wil drinken.

Ik spreek uit ervaring en ben degene die me die tips gaf eeuwig dankbaar, de aandacht ging toen al snel naar andere buren. Was een alcoholist met kwaaie dronk. De ruzies die ik hoorde bleken door de telefoon te zijn, de klappen tegen meubels of hij gooide dingen stuk. Kon de politie weinig mee... Sterkte!
knabbelenbabbel schreef:
04-02-2019 00:07
Dit inderdaad. Heb je gehoord dat hij iemand sloeg? Misschien sloeg hij zichzelf en is het iemand met meerdere persoonlijkheden.
Ja, hij was met een vrouw en ze gilde en huilde na de klap. Ik woon alleen en was toen met een vriendin.

Op dat moment waren we in staat de politie te bellen, maar ik wilde ons en vooral mezelf niet in gevaar brengen. (Vriendin is ook moeder).
SadButTrue999 schreef:
04-02-2019 00:09
Helemaal mee eens, ook als hij excuses aan wil bieden of uitleg wil geven: zeggen dat het al goed is, dat je haast hebt en negeren.
Voor je het weet gaat hij je vertellen wat er aan de hand was en wil hij bijval.

Geen oogcontact maken, niet opendoen. Mocht hij een keer (boos) vragen waarom je nooit opendoet: je hebt altijd een koptelefoon op met harde muziek en hoort dan alleen heavy metal, geen deurbel, geen telefoon en al helemaal niet wat er bij de buren gebeurd.
En dan meteen doorlopen: je hebt haast. Voor je het weet ziet hij in jou een mede- of nog erger: tegenstander.

Voor hem ben je gewoon die 'rare kluizenaar' of voor mijn part 'die asociale buurvrouw'.
Alles beter dan ruzie met zo'n type.
Tip voor de zomer: ga als je een tuin hebt en buiten wil zitten gewoon zitten waar je wil maar doe oordopjes in. Ook al wil je geen muziek luisteren: hij weet niet of je muziek aan hebt staan ;)
Maar je bent niet aanspreekbaar, dan druipt hij hopelijk wel af voor het geval hij 'gezellig' wat wil drinken.

Ik spreek uit ervaring en ben degene die me die tips gaf eeuwig dankbaar, de aandacht ging toen al snel naar andere buren. Was een alcoholist met kwaaie dronk. De ruzies die ik hoorde bleken door de telefoon te zijn, de klappen tegen meubels of hij gooide dingen stuk. Kon de politie weinig mee... Sterkte!
Dank voor de tips! Ik zal ze zeker gebruiken :)
De koptelefoon is inderdaad een goeie, heb die namelijk vaak op (zonder de heavy metal :-D). Dat met het haasten zal ik op moeten letten. Probeerde dat vaker maar toch bleef hij doorpraten. Misschien nu dan wat meer stug of ongeinteresseerd? iig bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Nemty schreef:
04-02-2019 00:27
Ja, hij was met een vrouw en ze gilde en huilde na de klap. Ik woon alleen en was toen met een vriendin.

Op dat moment waren we in staat de politie te bellen, maar ik wilde ons en vooral mezelf niet in gevaar brengen. (Vriendin is ook moeder).
Je kan ook anoniem een melding doen. Is het een huurwoning? Misschien kun je overlast melden bij woningbouw.
Lastig hoor, ik weet ook niet wat ik in jouw situatie zou doen.
Nemty schreef:
04-02-2019 00:34
Dank voor de tips! Ik zal ze zeker gebruiken :)
De koptelefoon is inderdaad een goeie, heb die namelijk vaak op (zonder de heavy metal :-D). Dat met het haasten zal ik op moeten letten. Probeerde dat vaker maar toch bleef hij doorpraten. Misschien nu dan wat meer stug of ongeinteresseerd? iig bedankt!
Geen dank, graag gedaan en ja, niet stoppen maar doorlopen en herhalen: ander keertje, ik moet nu echt gaan. Nors kijken en niet stoppen als hij tegen je praat.
Vond ik ook lastig; het voelt zo onbeschoft maar nu ik lees dat er dus echt klappen vielen kan je écht beter die halve gare buurvrouw zijn waar geen woord mee te wisselen valt ;)
Is het een eigen woning of een huurwoning? Bij een huurwoning zou ik ook melding maken bij woningstichting voor dossieropbouw.
Idd geen contact maken met zo iemand. Zijn reacties etc opnemen en onder "woongenot" melden bij jouw bouwver.

Zoiets...lees: zo'n mafkees kan snel escaleren.

True story voor het geval:
Ben zelf helaas na 17 jaar superlekker wonen moeten verhuizen omdat mijn buurman steeds gekker ging doen, in een pyschose raakte (door speedgebruik toen en nu) en uiteindelijk mij als heks in zijn leven zag.
Stond voor mijn deur met zwaard en kogelvrij vest etc etc...sloeg zijn eigen ramen tot 3 x toe in (belde politie dat ik lijken had liggen, een week later zou ik dood zijn..een ellende)
Waanverhalen van inbraken, diefstal , hondenmishandeling verschenen op FB met mijn naam en huisnummer...uiteindelijk heeft hij bij mij ingebroken!! Ik voelde me nergens meer veilig.....gelukkig zag de woningbouwver. de dreiging in en mocht ik verhuizen...Ik woon veel beter maar ook 450 euro duurder....
Alle reacties Link kopieren
Iets te vrij? Geen idee wat dat betekent. Misschien ben ik ook wel iets te vrij, hahaha.

Toen ik de reactie van SadButTrue las dacht ik even dat het cynisch bedoeld was, maar nee, het is serieus.
Persoonlijk lijkt mij er niets mis mee om open te doen en te luisteren naar wat je buurman te zeggen heeft. Maar ik heb dan ook helemaal geen ervaring met burenoverlast. Maar goed, ik ben vóór communicatie en openheid, overigens ook met de wijkagent en de woningbouwvereniging en zo. Overlastgevers zijn ook mensen en niemand doet zoiets expres of voor zijn lol, denk ik dan.
LunamasK schreef:
04-02-2019 07:49
Idd geen contact maken met zo iemand. Zijn reacties etc opnemen en onder "woongenot" melden bij jouw bouwver.

Zoiets...lees: zo'n mafkees kan snel escaleren.

True story voor het geval:
Ben zelf helaas na 17 jaar superlekker wonen moeten verhuizen omdat mijn buurman steeds gekker ging doen, in een pyschose raakte (door speedgebruik toen en nu) en uiteindelijk mij als heks in zijn leven zag.
Stond voor mijn deur met zwaard en kogelvrij vest etc etc...sloeg zijn eigen ramen tot 3 x toe in (belde politie dat ik lijken had liggen, een week later zou ik dood zijn..een ellende)
Waanverhalen van inbraken, diefstal , hondenmishandeling verschenen op FB met mijn naam en huisnummer...uiteindelijk heeft hij bij mij ingebroken!! Ik voelde me nergens meer veilig.....gelukkig zag de woningbouwver. de dreiging in en mocht ik verhuizen...Ik woon veel beter maar ook 450 euro duurder....
wat een verhaal!! Jeetje.. fijn dat je nu rustig en veilig woont maar vooral voelt!
humanista schreef:
04-02-2019 08:34
Iets te vrij? Geen idee wat dat betekent. Misschien ben ik ook wel iets te vrij, hahaha.

Toen ik de reactie van SadButTrue las dacht ik even dat het cynisch bedoeld was, maar nee, het is serieus.
Persoonlijk lijkt mij er niets mis mee om open te doen en te luisteren naar wat je buurman te zeggen heeft. Maar ik heb dan ook helemaal geen ervaring met burenoverlast. Maar goed, ik ben vóór communicatie en openheid, overigens ook met de wijkagent en de woningbouwvereniging en zo. Overlastgevers zijn ook mensen en niemand doet zoiets expres of voor zijn lol, denk ik dan.
Ja en sommige mensen sporen niet. Ik zou niet opendoen en als wél de politie bellen als er klappen vallen.
Alle reacties Link kopieren
humanista schreef:
04-02-2019 08:34
Overlastgevers zijn ook mensen en niemand doet zoiets expres of voor zijn lol, denk ik dan.
Nou, dat weet ik zo nog niet. Ik heb ooit eens een stel schuin onder mij gehad die elkaar met regelmaat in elkaar timmerden. Dit ging gepaard met veel lawaai en geschreeuw. Door te zeuren kreeg ik alleen maar een grote bek als antwoord en de politie kwam hiervoor echt niet in de benen. De WBV deed niets.

Het is heel naar om je onveilig in je eigen huis te voelen. Ik heb verder ook geen tips, behalve verhuizen... Sterkte.
LunamasK schreef:
04-02-2019 07:49
Idd geen contact maken met zo iemand. Zijn reacties etc opnemen en onder "woongenot" melden bij jouw bouwver.

Zoiets...lees: zo'n mafkees kan snel escaleren.

True story voor het geval:
Ben zelf helaas na 17 jaar superlekker wonen moeten verhuizen omdat mijn buurman steeds gekker ging doen, in een pyschose raakte (door speedgebruik toen en nu) en uiteindelijk mij als heks in zijn leven zag.
Stond voor mijn deur met zwaard en kogelvrij vest etc etc...sloeg zijn eigen ramen tot 3 x toe in (belde politie dat ik lijken had liggen, een week later zou ik dood zijn..een ellende)
Waanverhalen van inbraken, diefstal , hondenmishandeling verschenen op FB met mijn naam en huisnummer...uiteindelijk heeft hij bij mij ingebroken!! Ik voelde me nergens meer veilig.....gelukkig zag de woningbouwver. de dreiging in en mocht ik verhuizen...Ik woon veel beter maar ook 450 euro duurder....
Dat is wel erg heftig ja.. dat hij zo ver kon gaan! Waarom stuurde ze hem zelf niet weg? Hij valt jou toch lastig :@@:
SadButTrue999 schreef:
04-02-2019 01:24
Geen dank, graag gedaan en ja, niet stoppen maar doorlopen en herhalen: ander keertje, ik moet nu echt gaan. Nors kijken en niet stoppen als hij tegen je praat.
Vond ik ook lastig; het voelt zo onbeschoft maar nu ik lees dat er dus echt klappen vielen kan je écht beter die halve gare buurvrouw zijn waar geen woord mee te wisselen valt ;)
Waar was jij 25 jaar geleden in mijn leven, echt goed advies!
Zelf ben ik ondertussen te aso geworden maar ik kan hem nu mooi doorgeven aan iemand in mijn omgeving met hetzelfde verhaal die heel verlegen en goeiig is.
Klinkt super effectief.
humanista schreef:
04-02-2019 08:34
Iets te vrij? Geen idee wat dat betekent. Misschien ben ik ook wel iets te vrij, hahaha.

Toen ik de reactie van SadButTrue las dacht ik even dat het cynisch bedoeld was, maar nee, het is serieus.
Persoonlijk lijkt mij er niets mis mee om open te doen en te luisteren naar wat je buurman te zeggen heeft. Maar ik heb dan ook helemaal geen ervaring met burenoverlast. Maar goed, ik ben vóór communicatie en openheid, overigens ook met de wijkagent en de woningbouwvereniging en zo. Overlastgevers zijn ook mensen en niemand doet zoiets expres of voor zijn lol, denk ik dan.
Jij kan dat aan waarschijnlijk, ik vaak ook. Maar sommige mensen zitten er binnen no time tot hun nek in en ik heb ook geleerd dat ik niet ten koste van mezelf maar met iedereen contact hoef.
Het is vaak inderdaad heel sneu maar wat to zegt klopt: het is een boel 'extra' waar je niet om hebt gevraagd en je HOEFT dat niet op je te nemen.
humanista schreef:
04-02-2019 08:34
Iets te vrij? Geen idee wat dat betekent. Misschien ben ik ook wel iets te vrij, hahaha.

Toen ik de reactie van SadButTrue las dacht ik even dat het cynisch bedoeld was, maar nee, het is serieus.
Persoonlijk lijkt mij er niets mis mee om open te doen en te luisteren naar wat je buurman te zeggen heeft. Maar ik heb dan ook helemaal geen ervaring met burenoverlast. Maar goed, ik ben vóór communicatie en openheid, overigens ook met de wijkagent en de woningbouwvereniging en zo. Overlastgevers zijn ook mensen en niemand doet zoiets expres of voor zijn lol, denk ik dan.
Hoe leg ik dit uit :-D
Ik bedoel met "iets te vrij" dat hij veel van mij vraagt. Bijv zomaar binnen komen en mijn voorraadkast openen met de vraag of die van mij hetzelfde is als bij hem. Of de deur openen wanneer ik naar buiten loop en mij binnen vragen.

Zo'n gedachte had ik ook. Hij zal wel een reden hebben om zo veel ruzie te maken, misschien gaat het wel niet goed met hem? Ik heb zelf ook wel eens ruzie aan de telefoon en zul je mij ook wel eens horen schreeuwen, maar niet op dat niveau.
Maar het is ook allemaal niet mijn zaak, heb er alleen last van omdat hij nu bij mij aanbelt.
humanista schreef:
04-02-2019 08:34
Iets te vrij? Geen idee wat dat betekent. Misschien ben ik ook wel iets te vrij, hahaha.

Toen ik de reactie van SadButTrue las dacht ik even dat het cynisch bedoeld was, maar nee, het is serieus.
Persoonlijk lijkt mij er niets mis mee om open te doen en te luisteren naar wat je buurman te zeggen heeft. Maar ik heb dan ook helemaal geen ervaring met burenoverlast. Maar goed, ik ben vóór communicatie en openheid, overigens ook met de wijkagent en de woningbouwvereniging en zo. Overlastgevers zijn ook mensen en niemand doet zoiets expres of voor zijn lol, denk ik dan.
Maar buren zijn geen hulpverleners en TO hoeft echt niet de problemen van de agressieve buurman op te gaan lossen!
Alle reacties Link kopieren
Toevallig woon ik naast zo'n gezin. Ik woon hier nu tien jaar en al tien jaar worden er van alle kanten klachten ingediend. Politie staat bijna wekelijks aan de deur, wijkagent erbij geweest, Mediation en zelfs de burgemeester heeft zich ermee bemoeid. De WBV daarentegen doet werkelijk geen fluit. Dus wonen ze er nog steeds en heeft iedereen om hen nog steeds heen last. Gisteren kreeg de oudste zus weer klappen van haar broer en was het weer k****rhoer voor en k****rslet na. Ik heb er zelf ooit wat van gezegd en werd ook meteen uitgescholden en bedreigd. Dat doe je dan dus niet weer. Weet natuurlijk niet wat jouw buurman wil zeggen, misschien wil hij wel excuses aanbieden. Maar ik denk niet dat ik open zou doen. Je komt hem vanzelf tegen op straat. Van instanties hoef je in ieder geval niet al teveel te verwachten, is mijn ervaring dan. Succes met alles!
I'm not crazy. My reality is just different than yours.
humanista schreef:
04-02-2019 08:34
Iets te vrij? Geen idee wat dat betekent. Misschien ben ik ook wel iets te vrij, hahaha.

Toen ik de reactie van SadButTrue las dacht ik even dat het cynisch bedoeld was, maar nee, het is serieus.
Persoonlijk lijkt mij er niets mis mee om open te doen en te luisteren naar wat je buurman te zeggen heeft. Maar ik heb dan ook helemaal geen ervaring met burenoverlast. Maar goed, ik ben vóór communicatie en openheid, overigens ook met de wijkagent en de woningbouwvereniging en zo. Overlastgevers zijn ook mensen en niemand doet zoiets expres of voor zijn lol, denk ik dan.
Ja nou en of ik het serieus meen! Enfin, lees de verhalen van verschillende mensen.. als je eenmaal 'vriendschap' hebt gesloten -al is het maar een keertje was drinken samen- is het al een stuk lastiger om zo iemand af te wimpelen.
Van de politie, wbv of huurbazen kan je niet veel verwachten: huurbescherming is in zulke gevallen absurd goed geregeld. Ik ben ook voor communicatie, openheid maar nog veel meer gehecht aan een veilig gevoel in mijn eigen huis.

En je hoeft echt niet persè in een grote stad/slechte wijk te wonen om zo'n mafkees naast je te hebben wonen. Als je hoort schreeuwen, slaan, gillen en huilen.. waarom zou je dan nog in gesprek gaan? Je weet 1 ding zeker: het is iemand die zich niet kan beheersen als hij boos wordt.
In dit geval ook iemand die vrouwen slaat. Dat soort mensen kan je beter mijden als de pest, geen contact en zorgen dat hij zich niet persoonlijk afgewezen voelt (jij bent immers een beetje wappie, niet hij) en een grote kans dat hij een ander slachtoffer kiest.

Het zijn vaak mensen waar een steekje aan los zit, drugsgebruikers die je als de duivel gaan zien: wees onzichtbaar bij twijfel.
Nu ik weet dat mijn naaste buren echt lieve leuke mensen zijn (duurde wel een poosje voor ik daarvan overtuigd was: zekerheid voor alles haha) hebben we een goede band. Gaan een enkele keer wat drinken bij elkaar (niet te vaak.. als je ruzie krijgt zijn het toch je buren: niet fijn om ruzie met je buren te hebben).
Ook helpen we elkaar uit de brand als we vergeten zijn wc-papier, een bolletje knoflook o.i.d te kopen.
Dát is echt fijn, we communiceren overigens vooral per app :D
We zijn allebei op onze privacy gesteld en doen beiden de deur niet open als je niemand verwacht, gaat al jaren prima zo!

Overlastgevers zijn ook mensen, klopt. Maar langs de andere kant niet mijn probleem, zie de voorbeelden van anderen: kan jij gaan verhuizen omdat iemand anders spoken ziet. En meer huur gaan betalen, als ik nu zou moeten verhuizen ga ik ook honderden euro's meer betalen.
Doe liever iets leuks van dat geld, mijn goedheid houdt op zodra het mijn bankrekening doet slinken of me gewoon niet prettig meer voel in mijn eigen huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven