Bezwaar tegen ons nieuwbouwhuis

08-02-2019 17:48 19 berichten
Hi allemaal!

Mijn man en ik hebben onlangs een nieuwbouwhuis gekocht in een dorpje vlakbij. Ze stonden op het punt om te beginnen met bouwen, alles volgens planning. Alleen kreeg ik net een telefoontje dat twee omwonenden bezwaar hebben gemaakt tegen de bouw. Bouw wordt dus voorlopig uitgesteld.

Naast dat het irritant is dat het nu uitloopt (wat bij een nieuwbouwproject sowieso wel vaker gebeurt) voelt het wat mij betreft ook niet prettig. Volgens de makelaar moetrn we ons niet druk maken, maar voelt niet echt als een warm welkom. Daarnaast: er staat daar al ruim een jaar een bord in de grond dat er huizen gaan komen - kom je een week voor de start van de bouw met bezwaar?

Mijn vraag: heeft iemand dit weleens meegemaakt? Hoe gaat zo'n procedure? Moet ik me zorgen maken of is er bij elk nieuwbouwproject wel zoiets aan de hand en moet ik er niet te zwaar aan tillen??

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!
Oei wat schrikken. Ik zou dit ook heel vervelend vinden. Geen ervaring mee omdat in ons geval de bouw al was gestart. Wel is de bouw uitgesteld vanwege één of andere salamandersoort die beschermd is maar er uiteindelijk toch niet bleek te zitten. Kan me voorstellen dat dit anders verloopt gezien het menselijke argumenten betreft.

Succes!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou maandag contact opnemen met de gemeente. Zij hebben jullie aanvraag in behandeling en kunnen wellicht ook meer vertellen over het bezwaar dat ingediend is. Ook kunnen ze je dan vertellen wat de procedure is.
nederdropje wijzigde dit bericht op 08-02-2019 17:54
Reden: Bericht te snel verstuurd; aanvulling
64.62% gewijzigd
Ik vind dit een beetje gek klinken. Is er dan pas net een omgevingsvergunning verleend? Want je kan maar binnen een periode van zes weken na verlening omgevingsvergunning een bezwaar indienen.

Heeft de bouwer geen rekening gehouden met deze bezwarenperiode?
Meestal gaat men pas de bouw exact inplannen, materialen bestellen e.d. als de vergunning onherroepelijk is geworden.
Anders loop je namelijk wel een risico. Maar goed, dit mag de vergunninghouder natuurlijk zelf bepalen.
Alle reacties Link kopieren
Heeft de architect jullie nooit iets vertelt over bezwaarprocedures? Daar zitten allerlei wettelijke bezwaartermijnen aan vast. Verder nooit beginnen met bouwen tot dat je zeker weet dat er geen bezwaar meer gemaakt kan worden.

Op de website van de gemeente zullen de regels omtrent bezwaarschriften wel staan.

Verder zou ik kijken wat voor bezwaren er gemaakt worden. Is er met een kleine oplossing van jullie kant de buren een groot plezier doen? Hebben ze reële bezwaren? Of zijn het echt kul bezwaren.

Bij het bouwen en verbouwen met je een vergunning aanvragen bij de gemeente, en mensen mogen daar bezwaar tegen indienen. Vreemd dat jullie je dit niet gerealiseerd hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Wat marlouse zegt denk ik ook. Heeft de ontwikkelaar enorm optimistisch het project in de verkoop gegooid zonder verder na te denken over eventuele bezwaarprocedure. Meestal is wat betreft vergunningen alles al in kannen en kruiken voor ze het überhaupt in de verkoop gooien. Juist vanwege bezwaarprocedure want als buren in het gelijk gesteld worden kan alles weer naar de tekentafel. Vind het dus heel bijzonder weet je (kun je ook opzoeken) of se vergunning al verleend is en wanneer. Als deze minder dan 6 weken geleden is afgegeven hebben de buren een mogelijkheid en zal hier een verdere procedure op volgen. De vraag is dan hoe lang deze procedure duurt maar kan best wel wat tijd in beslag nemen mochten ze het to aan de raad van state willen spelen en dan kan dus het plan daar ter discussie gesteld worden. Als de vergunning langer als 6 weken geleden is verleend hebben de buren geen poot om op te staan. Tenzij ze in de procedure toen al bezwaar hebben gemaakt en ze nu dus op het punt van de raad van state komen. Maar goed, neem toch aan dat de makelaar jullie hier verder over informeert.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
08-02-2019 18:03


Verder zou ik kijken wat voor bezwaren er gemaakt worden. Is er met een kleine oplossing van jullie kant de buren een groot plezier doen? Hebben ze reële bezwaren? Of zijn het echt kul bezwaren.

. Vreemd dat jullie je dit niet gerealiseerd hebben.
Zoals ik het lees heeft TO gewoon een huis bij een projectontwikkelaar gekocht waarbij meerdere woningen worden gebouwd. Het is dus niet aan TO her ontwerp aan te passen of zich te realiseren dat er bezwaar kan komen want dit is de verantwoordelijkheid van de projectontwikkelaar. Maar daarom zeer vervelend aangezien je er bij een woningbouwproject vanuit gaat dat dit toch al geregeld is voor je koopt.

@TO is het een groot project of hebben jullie zelf een kabel gekocht en een projectontwikkelaar/ architect in de arm genomen?
Alle reacties Link kopieren
Oei wat vervelend TO! Hopelijk niet al teveel vertraging / uitloop.

Kan me voorstellen dat je je niet welkom voelt in je nieuwe buurt als de omwonende bezwaar tekenen.
Self-love is the greatest middle finger of all time
Alle reacties Link kopieren
Bewoners kunnen geen bezwaar maken als er alleen een bord buiten staat. De ontwikkelaar had wel op dat moment al met de omwonenden in gesprek kunnen gaan om te horen wat zij van het plan vinden, en eventueel kleine dingen aan kunnen passen als de bewoners daarom hadden gevraagd.

Maar blijkbaar is de omgevingsvergunning nu pas net verleend en heeft de aannemer dus met zijn planning geen rekening gehouden met een bezwaarperiode, klinkt een beetje naïef..

Niet welkom voelen vind ik een beetje overdreven, misschien zijn er onderdelen waar bewoners in hun ogen last van hebben en dan is het hun recht om bezwaar tegen te maken. De ontwikkelaar heeft niet gezegd waar het bezwaar tegen gericht is? Zou ik eerst willen weten.

Bij een omgevingsvergunning gaat het meestal alleen om de bouw van de woningen, niet over de vraag of de woningen er mogen komen, in de meeste gevallen is dat al met een bestemmingsplan geregeld (kan ook met uitgebreide omgevingsvergunning). Dus waarschijnlijk gaat het om details van de woningen of het plan waar ze niet blij mee zijn, betekent nog lang niet dat alles niet door kan gaan of dat er iets aangepast moet worden.
Klopt het trouwens wel van dat bezwaar?
Ik dacht dat een hypotheek pas bij de notaris werd gepasseerd als de vergunning onherroepelijk is (maar ik weet dit niet zeker).

In m’n werkomgeving wel ‘s gehoord dat een ontwikkelaar riep dat er een bezwaar was ingediend, maar daar bleek toch iets anders te spelen.
Daar kwam de planning niet goed uit bij de bouwer, dus werd er een smoesje verzonnen.

Ik zou het even goed navragen (bij de gemeente) en vooral niet de makelaar (of ontwikkelaar) op z’n mooie blauwe ogen geloven.
gordijn87 schreef:
08-02-2019 18:08

@TO is het een groot project of hebben jullie zelf een kabel gekocht en een projectontwikkelaar/ architect in de arm genomen?
Gewoon een project inderdaad, van 8 huizen op een braakliggend stuk bouwgrond.
Ga maandag inderdaad eens rondbellen. Wanneer is die vergunning afgegeven, en is dat langer dan 6 weken geleden? Wat zijn eventuele gevolgen? Worst case scenario?

Wat betreft niet welkom voelen - kan inderdaad ook zo zijn dat mensen geen zin hebben in een jaar lang bouwoverlast etc... dat weet je niet. Achja.

Overigens via andere koper gehoord dat zijn moeder in haar gymklasje trots had verteld over haar zoon & nieuwbouwproject, en dat er een of andere zuurpruim die daar niet eens in de buurt woont had gezegd niet eens te zijn dat onze huizen er komen. Dat ze wel even ging kijken of ze nog bezwaar in kon dienen. Waarom? Geeeen idee. Begint dat nu al, al dat dorpse geroddel en gezeur 😂. Nouja, maandag even kijken wat ik wijzer kan worden.

Bedankt voor al jullie reacties!
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je aanraden het sowieso niet zo persoonlijk op te vatten. Er is geen bezwaar tegen jouw nieuwbouwhuis, er is bezwaar tegen het project. Dat kan om van alles zijn en heeft weinig te maken met hoe welkom je bent. Daarnaast 'komen ze nu niet een week voor de start pas met bezwaar' om te jennen, maar omdat de aannemer hoogstwaarschijnlijk dus nu pas zijn omgevingsvergunning heeft geregeld. Leg je irritatie waar hij hoort, bij de bouwer. Niet bij je toekomstige "buren".
Sjrrn schreef:
08-02-2019 19:21
Ga maandag inderdaad eens rondbellen. Wanneer is die vergunning afgegeven, en is dat langer dan 6 weken geleden? Wat zijn eventuele gevolgen? Worst case scenario?

Wat betreft niet welkom voelen - kan inderdaad ook zo zijn dat mensen geen zin hebben in een jaar lang bouwoverlast etc... dat weet je niet. Achja.

Overigens via andere koper gehoord dat zijn moeder in haar gymklasje trots had verteld over haar zoon & nieuwbouwproject, en dat er een of andere zuurpruim die daar niet eens in de buurt woont had gezegd niet eens te zijn dat onze huizen er komen. Dat ze wel even ging kijken of ze nog bezwaar in kon dienen. Waarom? Geeeen idee. Begint dat nu al, al dat dorpse geroddel en gezeur 😂. Nouja, maandag even kijken wat ik wijzer kan worden.

Bedankt voor al jullie reacties!
Jouw mening over je buren / dorpsgenoten verdient ook wel wat bijstelling...
Alle reacties Link kopieren
gordijn87 schreef:
08-02-2019 18:08
Zoals ik het lees heeft TO gewoon een huis bij een projectontwikkelaar gekocht waarbij meerdere woningen worden gebouwd. Het is dus niet aan TO her ontwerp aan te passen of zich te realiseren dat er bezwaar kan komen want dit is de verantwoordelijkheid van de projectontwikkelaar. Maar daarom zeer vervelend aangezien je er bij een woningbouwproject vanuit gaat dat dit toch al geregeld is voor je koopt.

@TO is het een groot project of hebben jullie zelf een kabel gekocht en een projectontwikkelaar/ architect in de arm genomen?

Maar als koper ga je toch vragen hoe het de bouwvergunning staat, is deze al afgegeven of niet. Projectontwikkelaars gaan pas beginnen wanneer er een minimaal aantal huizen zijn verkocht. Geen idee, wanneer in dit proces ze alle vergunningen gaan aanvragen, waarschijnlijk pas nadat ze voldoende huizen verkocht hebben.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Hier ook meegemaakt. Een boer diende bezwaar in (ook tegen een braak liggend stuk grond). Procedures volgden elkaar op. Toen nog een mediation procedure op last van de rechter. Raad v State etc. Halverwege nog een beschermde soort (mogelijk) waar onderzoek naar moest volgen.

Na jaren waren diverse kopers afgehaakt en is de gemeente elders begonnen met bouwen... Zoiets kan jaren duren als je pech hebt...
Alle reacties Link kopieren
Sjrrn schreef:
08-02-2019 19:21


Overigens via andere koper gehoord dat zijn moeder in haar gymklasje trots had verteld over haar zoon & nieuwbouwproject, en dat er een of andere zuurpruim die daar niet eens in de buurt woont had gezegd niet eens te zijn dat onze huizen er komen. Dat ze wel even ging kijken of ze nog bezwaar in kon dienen. Waarom? Geeeen idee. Begint dat nu al, al dat dorpse geroddel en gezeur 😂.
Dat dorpse geroddel komt voorlopig van een van de andere kopers, zijn moeder en van jou. Zou ik vooral zo mee doorgaan, dan wordt het vast supergezellig in je nieuwe wijk.
Alle reacties Link kopieren
Via https://zoek.officielebekendmakingen.nl kun je de afgegeven Omgevingsvergunning opzoeken. Alleen daartegen kan (binnen 6 weken na publicatie) bezwaar worden ingediend.
Of tegen een wijziging van het bestemmingsplan. Is hier al een bestemming wonen?
Alle reacties Link kopieren
Staat er in het koopcontract geen voorbehoud? Het komt vaker voor dat de verkoop al van start gaat voordat alle vergunningen zijn verleend. Dat staat dan in de contract.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven