Ervaringen stoomoven wel/niet

09-02-2019 20:01 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een ander huis gekocht en daar moet een nieuwe oven in komen.

In onze huidige keuken hebben en een combi magnetron.
Waarbij de zowel de oven als de magnetron gebruiken.

Nu raadde de dame van de keukenwinkel ons aan om een stoomoven te kopen.
Die zou zowel de magnetron als de oven vervangen.

Helaas is er in mijn omgeving niet echt iemand met ervaring met een stoomoven.
Vandaar hier mijn vraag.

Hoe zijn jullie ervaringen?
Alle reacties Link kopieren
Mijn vriend heeft er een. Gebruikt hem letterlijk alleen voor brocolli. Verder staat het ding te verstoffen.

Maarrr... De brocolli is altijd top. Dus als je er meer mee zou doen dan is het best een prima apparaat.
Alle reacties Link kopieren
Er zat er één in ons huis toen we het 4 jaar geleden kochten. 2 keer gebruikt nu.
Gelukkig zit er ook een combimagnetron in, want een stoomoven is echt heel iets anders.
Het staat wel mooi symmetrisch, 2 van die dingen, maar ik zou er echt nooit voor gaan zelf.
The owls are not what they seem
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze alledrie in mijn keuken, een gewone (hetelucht) oven, een magnetron (ook met heteluchtovenfunctie) en een stoomoven.

De stoomoven gebruik ik van alle drie de apparaten het minst. Het is heerlijk om bijv je groenten ermee te stomen, maar even snel een glas chocomel opwarmen doe je er echt niet mee. En ook kun je er geen lekker krokante korstjes mee bakken of grillen.

Kortom, ik kan een stoomoven van harte aanbevelen, maar ik zie het echt als een aanvulling van de andere twee apparaten en zeker niet als een vervanging.
Alle reacties Link kopieren
Dit schept al een hoop duidelijkheid.
Dus of wel een stoomoven maar dan in combinatie met een combi magnetron.
Of geen stoomoven...

Bedankt alvast en meer ervaringen zijn welkom uiteraard.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
09-02-2019 20:18
Ik heb ze alledrie in mijn keuken, een gewone (hetelucht) oven, een magnetron (ook met heteluchtovenfunctie) en een stoomoven.

De stoomoven gebruik ik van alle drie de apparaten het minst. Het is heerlijk om bijv je groenten ermee te stomen, maar even snel een glas chocomel opwarmen doe je er echt niet mee. En ook kun je er geen lekker krokante korstjes mee bakken of grillen.

Kortom, ik kan een stoomoven van harte aanbevelen, maar ik zie het echt als een aanvulling van de andere twee apparaten en zeker niet als een vervanging.
Dit is precies mijn ervaring, in het huis van mijn vriend zat zowel een stoomoven als een combimagnetron en de stoomoven gebruikten we het minst. Ik heb er heerlijke groenten en dumplings mee gemaakt, maar de gewone oven en magnetron gebruikten we veel vaker. In ons nieuwe huis hebben we gekozen voor een ingebouwde oven en een losse magnetron, stomen doe ik wel in een stoommandje.
Wow, wat zie jij er vandaag geweldig uit!
Alle reacties Link kopieren
Is een combi-oven iets voor jullie? Heb je een gewone oven en magnetron in 1.
Wij hebben er nu eentje in de nieuwe keuken en geen magnetron meer. Scheelt weer met poetswerk :-D (nu gebruikte ik de oude magnetron alleen maar om eten op te warmen, al het andere ging in de oven).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Ik heb (denk ik) alle technische snufjes op kooktechniek geprobeerd en gebruikt. Van de stoomoven mag een professional mij uitleggen wat daar de voordelen van zijn, ik ben er (nog steeds) niet van overtuigd dat dit apparaat ook maar iets kan toevoegen aan gemak, kwaliteit, snelheid, smaak enz. enz.
Ik zou er een willen en gebruiken. Maar ik 'kook' heel graag groentes en moet gezond eten.
En een magnetron gebruik al jaren niet meer.
Wij hebben een magnetron (met hetelucht oven in een) en een aparte oven met stoomfunctie.
De magnetron en de oven gebruiken we heel vaak, maar die stoomfunctie van de oven maar zelden.
Alle reacties Link kopieren
Stomen kan ook met een mandje boven een laagje kokend water in een pan. Ik zou daar niet zo'n duur apparaat voor aanschaffen.
Alle reacties Link kopieren
Inmiddels heb ik nu 3maanden een stoomoven. Gebruik m dagelijks. Je kan er zoveel mee. Zelfs biefstuk op 3 manieren. Heb er ook eens slavinken in gemaakt, zonder voor te bereiden in de pan. Ik ben er echt zo blij mee. Oh, en ik ben bepaald geen keuken prinses..
Bolletje88 schreef:
09-02-2019 21:51
Inmiddels heb ik nu 3maanden een stoomoven. Gebruik m dagelijks. Je kan er zoveel mee. Zelfs biefstuk op 3 manieren. Heb er ook eens slavinken in gemaakt, zonder voor te bereiden in de pan. Ik ben er echt zo blij mee. Oh, en ik ben bepaald geen keuken prinses..
en waar komt dan je jus vandaan?
wellicht heb ik het niet begrepen maar jus van biefstuk vind ik echt lekker, dit lukt toch niet in een stoomoven?
Alle reacties Link kopieren
Mijn ex nam een stoomoven mee die we in 3 jaar tijd 2x hebben gebruikt voor witlof. Vind het een zinloos iets. Het smaakte namelijk voor geen meter en het was veel gedoe en altijd flinke schoonmaak

Zelf gebruik ik met plezier een combi magnetron en de airfryer (simpele uitvoering)

Mijn ouders hebben een mooie combi-oven in de nieuwe keuken en die is echt fantastisch
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
09-02-2019 20:18
Ik heb ze alledrie in mijn keuken, een gewone (hetelucht) oven, een magnetron (ook met heteluchtovenfunctie) en een stoomoven.

De stoomoven gebruik ik van alle drie de apparaten het minst. Het is heerlijk om bijv je groenten ermee te stomen, maar even snel een glas chocomel opwarmen doe je er echt niet mee. En ook kun je er geen lekker krokante korstjes mee bakken of grillen.

Kortom, ik kan een stoomoven van harte aanbevelen, maar ik zie het echt als een aanvulling van de andere twee apparaten en zeker niet als een vervanging.
Hier ben ik het helemaal mee eens!
Met stomen krijg je groente niet eens zacht. Het lijkt me een onzinnig apparaat. Ook vreemd dat ze aanbeveelt zo'n ding in plaats van een echte oven/magnetron te kopen. Een echte oven heb je nodig als je cake/taart/koekjes bakt en om gerechten te gratineren of grillen. En in 'n magnetron kun je ontdooien en opwarmen dus ook een noodzakelijk apparaat. Ik zou in geval van een riante keuken nog eerder 2 normale ovens plaatsen ipv zo'n stoomapparaat wat waarschijnlijk echt nooit gebruikt gaat worden.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een (combi) stoomoven.
Nu een jaar.
Ik ben er heel blij mee. Ben wel nog naar een cursus geweest, over hoe je een stoomoven moet gebruiken. (Kreeg je gratis bij het apparaat)

Eigelijk kun je alles met een stoomoven wat je ook met het fornuis kan.
Aardappelen/groente/vlees in een keer, zonder smaakoverdracht.
Pasta, rijst, eieren. Alles tot op de minuut nauwkeurig.
Zongedroogde tomaatjes maken, cake maken.
Kliekjes opwarmen.

Ik heb de combi stoomoven, dus ik heb naast de stoomoven, ook een gewone oven.
Er zijn ook stoomovens met een magnetron erbij.

Let bij aanschaf trouwens op: er is een verschil tussen een steamer en een stoomoven.
Alle reacties Link kopieren
Broccoli stoom ik in de magnetron. Gaat prima, beter zelfs dan koken.
Zelf gebruik ik gewoon magnetronfolie.
Maar je kunt vrij veel groenten stomen op die manier.

Plaats de broccoli roosjes en stengels in een magnetronschaal en giet hier 2 à 3 eetlepels water overheen. Dek de schaal af met een bord of deksel van de schaal en zet de magnetron op de hoogste stand 3 tot 4 minuten. Kijk hierna of de broccoli zachter geworden is, anders nog 1 minuut langer koken.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
Iedereen bedankt voor de reacties
Zoals ik er nu tegenaan kijk wordt het zeker niet alleen een stoomoven.

Nog even bedenken of ik 2 van die apparaten wil en ik hem dus als optie toevoeg!
Alle reacties Link kopieren
Mijn stoomoven kan je ook gewoon taarten en cakes mee bakken. Net als chroisants en broodjes. Ook grillen en pizza's zijn mogelijk. Een stoomoven betekent niet dat je enkel kan stomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven