Wanneer zou een goed moment zijn om een ander huis te kopen?

10-02-2019 10:31 19 berichten
Alle reacties Link kopieren
Opzich wonen wij prima, maar ooit zouden we graag vrijstaand willen wonen. We wonen nu pas 4 jaar in ons koophuis, nu zijn de huizenprijzen veel hoger. Het klinkt aan de ene kant verleidelijk om nu te verkopen omdat we veel winst zouden maken, maar alle huizen zijn qua prijs gestegen dus dan kun je er eigenlijk niks beters voor terug kopen. En heeft kopen nog iets met leeftijd te maken? Is het na bepaalde leeftijd ongunstig in verband met je pensioen of dat je moelijker een hypotheek krijgt? Gelukkig wonen we nu ook fijn, dus het is ook meer de vraag of andere factoren nog meespelen in wanneer je het beste kunt verhuizen? Zou je ook wachten tot je een bepaalde hoeveelheid al hebt afbetaald van je huidige hypotheek?
Vergeef me dat ik schreeuw wat ik niet weet en dat ik zwijg over wat helder is, dat ik nooit zeg wat ik bedoel en dingen roep die ik niet voel.
Bij mijn beste weten gaan ze vanaf je 57 uit van het inkomen dat je hebt als je met pensioen gaat. Dus als dat minder is dan je dan verdient dan krijg je ook minder hypotheek. Maar die leeftijd zal vast ook opgeschoven worden met het stijgen van de pensioen leeftijd.

En het moment om te verhuizen is lastig, wat je zegt andere huizen zijn ook gestegen maar misschien stijgen de duurdere huizen wel minder dan het huis waar je nu woont.
Alle reacties Link kopieren
Het beste is nu verkopen, in een caravan gaan wonen, en kopen tijdens de volgende recessie.
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Of tijdelijk huren.


Ik heb verkocht toen we eindelijk uit het vorige dal kropen, het eerste redelijke bod geaccepteerd. Tijdelijk aan het huren nu, aan het rondkijken om te kopen. Ik denk dat mijn timing niet zo best is geweest :-[
Alle reacties Link kopieren
JollyRider schreef:
10-02-2019 10:58
Het beste is nu verkopen, in een caravan gaan wonen, en kopen tijdens de volgende recessie.
Als ik geen twee kleine kinderen had, dan zou ik dit nu echt hebben gedaan! Heb net voordat de prijzen omhoog gingen gekocht en kan nu met een hele leuke winst verkopen. :biggrin:
Behold, the field in which I grow my fucks. Lay thine eyes upon it.. thou shalt see that it is barren!
Klopt, je huidige woning is in waarde gestegen dus je krijgt er meer voor als je verkoopt, maar grotere huizen op dezelfde plek zijn in absolute zin nog meer gestegen. Ik zou verhuizen alleen overwegen als je een gunstiger hypotheek kunt krijgen en zo je lasten kunt verlagen, of als je naar een andere plaats wilt verhuizen waar de huizen nog niet over de kop zijn gegaan.

Ik zou wachten tot je tenminste de verhuiskosten, kosten koper van de nieuwe woning en de kosten van een evt verbouwing (die je niet of maar deels kunt meefinancieren) uit de overwaarde van je huidige woning kunt betalen.
Alle reacties Link kopieren
Malagueña schreef:
10-02-2019 11:09
Als ik geen twee kleine kinderen had, dan zou ik dit nu echt hebben gedaan! Heb net voordat de prijzen omhoog gingen gekocht en kan nu met een hele leuke winst verkopen. :biggrin:

Dat is een beetje het suffe van hard stijgende huizenprijzen. Het lijkt leuk voor de huizenbezitter omdat je bezit steeds meer waard wordt, maar als je elders of groter wilt gaan wonen valt je winst natuurlijk in het niet bij relatief hogere stijging van de prijs van een duurdere woning. Alleen als je enorm wilt downsizen of naar een aanmerkelijk goedkopere regio gaat is het leuk om vette winst te maken. Voor de rest houden we elkaar allemaal in de tang met deze prijzen. Starters hebben het nakijken, en veel mensen zijn gevangene van hun eigen huis.
Alle reacties Link kopieren
Naar een groter vrijstaand huis verhuizen kun je het beste op dieptepunt van een crisis doen. Die huizen zakken in verhouding meer in prijs.
Nadeel is dat je het dieptepunt kunt aangeven als het al voorbij is.
Alcohol lost je problemen niet op, maar dat doen melk en water ook niet.
Alle reacties Link kopieren
Het hangt er wel een beetje vanaf denk ik hoeveel je huis kan opbrengen. Vrienden van ons hadden al best wat afgelost én hun startersappartement echt voor bijna het dubbele verkopen van de originele aankoopprijs. Ze konden een groter en duurder huis terugkopen dat natuurlijk ook duurder was geworden, maar in verhouding veel minder hard was gestegen.
Alle reacties Link kopieren
Leef naar je inkomen en niet naar je wensen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Hoe graag wil je weg waar je nu woont?

Eerst alle voor- en nadelen van een vrij huis eens op een rijtje zetten. Hoe leuk een vrijstaand huis ook linkt er zitten ook nadelen aan. Hogere maandlasten (hypotheek, GWL, belastingen), veel meer werk. Wanneer je kinderen hebt, wil je dan verhuizen naar een andere buurt, dorp of stad?

Soms is het gewoon verstandiger om goedkoper (kleiner) te blijven wonen zodat je makkelijker je hypotheek kunt af betalen, er meer financiële ruimte hebt om andere leuke dingen te doen en of te sparen voor de toekomst.

Wanneer de markt op z'n gat licht zijn de verschillen tussen de goedkoopste en duurste huizen het kleinst. Je verliest misschien op je eigen huis, maar je kan voor iets meer dan een veel groter huis kopen.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
je zou ook kunnen proberen meer af te lossen zodat je je huis kunt verkopen zonder verlies in de volgende periode dat de huizenprijzen gaan dalen. Dat kan gewoon niet meer lang duren aangezien het aanbod alweer stijgt in de grote steden.
Daarnaast moet je dan wel nog steeds sparen om de financiering van een volgend huis te betalen.
Als je nu verkoopt heb je wel winst uit verkoop maar zul je iets tijdelijks moeten vinden en huren is nu ook duur.
Is een andere regio een optie? Soms heb je in randgemeenten al verschillen in prijs ten opzichte van de grotere steden. ook in de randstad.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat het ligt aan wat voor soort huis je terug wil kopen en waar. Wij woonden fijn maar wilden ook groter nu met twee kindjes erbij en vooral meer tuin. Dat was niet te krijgen in de stad. Daar hebben we allebei ook niks mee dus de keuze voor een dorp was snel gemaakt. We wonen nu 15 min buiten de stad in een leuk dorp in een vrijstaand huis. Het was een oudje en werd verkocht door erfgenamen. Dus de prijs was redelijk gunstig. We moesten er wel een hoop aan doen, daar moet je zin in hebben natuurlijk. Maar we hebben onze overwaarde daar voor kunnen gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben een tijdje met dezelfde vraag geworsteld. We hadden ons huis al bijna te koop gezet. Probleem voor ons was vooral dat het moeilijk bleek om de voordelen van ons huidige huis te overtreffen. Dat bleek bijna onmogelijk te zijn. Daarom hebben we besloten om voorlopig extra af te lossen op onze hypotheek en over een jaar of 10 misschien nog eens rond te kijken..
Lach hard, duik diep, kom terug..
Alle reacties Link kopieren
Het beste is kopen als daar een goede reden voor is. Groter of kleiner, betere locatie, droomhuis, etc. Marktomstandigheden horen daar niet bij. Gedurende de tijd dat je huis hebt (pak m beet van je 30e tot je 80e) zijn er statistisch gezien minstens 7 recessies met alle risico's van dien. Plus alle andere zaken die veel meer impact kunnen hebben dan de ver- of aankoopprijs (denk aan echtscheiding, ziekte, overlijden, noem maar op).
Alle reacties Link kopieren
Ons huidige huis gekocht op het dieptepunt in de crisis dus enorm goedkoop en voordeel was dat een heel veel aan moest gebeuren dus daardoor nog goedkoper was dan gemiddeld woningen in ons dorp. Ondertussen uitgebouwd en gemoderniseerd en zouden het nu met 1,5 ton winst kunnen verkopen. Echter door de super lage hypotheek en het naar eigen zin vormgegeven plus de inhoud kunnen we niks groters kopen, enkel gelijksoortig maar dan vrijstaand en dat dan voor een +4 ton hypotheek.Iets nieuws zou ons enkel en alleen heel veel geld kosten dus. Plus feit dat er hier in het dorp mega schaarste heerst. Dus prijzen zijn alle hoog en daar vraag en aanbod bizar hoog. Hoe aanlokkelijk het ook klinkt om vrijstaand te wonen blijven wij lekker in onze perfecte naar onze zin vormgegeven hoekhuis wonen waarbij er heerlijk kunnen leven zonder de zorgen een flinke hypotheek te moeten betalen.
Alle reacties Link kopieren
Je zou ook kunnen kijken naar kavels/nieuwbouw. Weet niet in welke regio je zoekt, maar daar valt nog wel wat winst te halen in de toekomst. En dan zou je nu kunnen verkopen en huren tot het klaar is.
Het ligt eraan wat je wil. Ik zou ook graag vrijstaand willen wonen (heb nu half vrijstaand), maar dan ook met veel ruimte en niet in een woonwijk. Sowieso zijn de vrijstaande huizen hier in de wijk te duur en de tuintjes grenzen nog steeds aan elkaar. Ik zie daar weinig voordeel in ten opzichte van wat ik nu heb. Vrijstaand vind ik fijn in een groene omgeving, niet hutje mutje op elkaar. Maar dat is weer totaal niet praktisch met een dochter op school. Ver van vriendjes, ver van school, altijd overal naartoe moeten rijden met haar of lang op de fiets. Nee, dat is dus praktischer voor als ze het huis uit is :) voor ons is het nu dus niet de juiste tijd.
Alle reacties Link kopieren
Sara9876 schreef:
10-02-2019 15:08
Het beste is kopen als daar een goede reden voor is. Groter of kleiner, betere locatie, droomhuis, etc. Marktomstandigheden horen daar niet bij. Gedurende de tijd dat je huis hebt (pak m beet van je 30e tot je 80e) zijn er statistisch gezien minstens 7 recessies met alle risico's van dien. Plus alle andere zaken die veel meer impact kunnen hebben dan de ver- of aankoopprijs (denk aan echtscheiding, ziekte, overlijden, noem maar op).
Thanks Sara9876! Hier kan ik iets mee :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven