Buurman schreeuwt vaak tegen z’n kinderen...

11-02-2019 07:29 350 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Hier een topic voor advies wat te doen.
Wij hebben sinds een klein jaartje een nieuwe buurman, met twee jongens onder de tien jaar. Moeder is niet in beeld, dus deze man woont hier nieuw in het dorp met Zn kinderen.
De opa’s en oma’s van de jongens komen geregeld langs om op te passen, te helpen in het huishouden en hem te ondersteunen. Verder is het een leuke gast en gezellige kinderen om zo een babbeltje mee te maken.

Maar.... het is zo dat ik zo 3/4 keer per week ‘s ochtends als ik wakker word hem hoor schreeuwen tegen zijn kinderen. Van ‘eruit!!’, tot ‘doe normaal’, ‘stop met dat gejankt’, en andere dingen (soms hoor ik ook niet helemaal goed wat hij zegt). Vind dat zo zielig voor die jongens.

Nu twijfel ik of ik dit moet melden op een veilig thuis, of een keer langs moet gaan bij hun school om mijn zorgen te bespreken. De sociale controle is er wel in dat huis omdat ik regelmatig opa en oma zie, maar heb het idee dat deze man het allemaal niet aankan en uit frustratie begint te schreeuwen. Soms hoor ik een van de jongens ook heel hard huilen na zo’n schreeuwbui.

Wat zouden jullie doen in deze? Ik weet dat ik iets moet doen, maar weet niet zo goed welke stappen.

Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
Doe ff normaal met je veilig thuis, het is ook wel wat twee jongens onder de tien in zijn eentje. Beter vraag je hem of je wat voor hem kan doen.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
11-02-2019 07:32
Doe ff normaal met je veilig thuis, het is ook wel wat twee jongens onder de tien in zijn eentje. Beter vraag je hem of je wat voor hem kan doen.
Dit
In deze situatie vind ik jouw gedachtengang erg rigoureus.

Opvoeden gaat niet zonder vallen en opstaan. Tel daarbij op dat niet iedereen dezelfde methode of strategie hanteert. De een praat uren voordat er actie plaatsvind, de ander is temperamentvoller en verheft zijn stem een stuk sneller.

Wat is goed? Wat is fout? Is er iets goed? Is er iets fout?
beetjegek schreef:
11-02-2019 07:32
Doe ff normaal met je veilig thuis, het is ook wel wat twee jongens onder de tien in zijn eentje. Beter vraag je hem of je wat voor hem kan doen.
Dit dus. Was een hysterie weer.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten en wel hulp ingeschakeld. Schreeuwen is ongezond. Daar krijgen kinderen psychische problemen van. Ze lopen nu bij jeugdzorg oid, het lijkt wel geholpen te hebben want ik hoor nooit meer geschreeuw. In de weekenden zijn de kinderen er niet.
Alle reacties Link kopieren
beetjegek schreef:
11-02-2019 07:32
Doe ff normaal met je veilig thuis, het is ook wel wat twee jongens onder de tien in zijn eentje. Beter vraag je hem of je wat voor hem kan doen.
Ik maak me zorgen om hun situatie en daarom vraag ik advies. Doe ff normaal kan ik vrij weinig mee... Je kan toch gewoon zaggen dat dat in eerste instantie overdreven is :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Als de buurman “eruit” roept, waar denk jij dan aan??
Als dat ‘s morgens vroeg is denk ik dat de kinderen niet op tijd uit bed komen.
Hoe lang houdt dat schreeuwen aan en is het alleen in de ochtend?

En idd, zoals beetjegek zegt, vraag of je ergens mee kunt helpen.
In sommige huishoudens wordt gewoon meer geschreeuwd.
Dat er hier bij zijn die schreeuwen als het hoort bij de opvoeding afdoen vind ik niet normaal. Zeker als er regelmatig geschreeuwd wordt kan dit heel schadelijk zijn voor een kind.

To, ik zou informatie inwinnen bij veilig thuis. Dus niet meteen een melding doen maar informeren wat je wel kan doen. Ik vind het lief dat je je om deze kinderen bekommerd.
Sjulia schreef:
11-02-2019 07:39
Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten en wel hulp ingeschakeld. Schreeuwen is ongezond. Daar krijgen kinderen psychische problemen van. Ze lopen nu bij jeugdzorg oid, het lijkt wel geholpen te hebben want ik hoor nooit meer geschreeuw. In de weekenden zijn de kinderen er niet.
Wat heb je gedaan dan?
Alle reacties Link kopieren
Als de buurman verder een aardige man is (je bent niet bang voor hem of iets dergelijks), dan vind ik dat je het gesprek met hem aan moet gaan.
Alle reacties Link kopieren
watdachtjehiervan schreef:
11-02-2019 07:46
Dat er hier bij zijn die schreeuwen als het hoort bij de opvoeding afdoen vind ik niet normaal. Zeker als er regelmatig geschreeuwd wordt kan dit heel schadelijk zijn voor een kind.

To, ik zou informatie inwinnen bij veilig thuis. Dus niet meteen een melding doen maar informeren wat je wel kan doen. Ik vind het lief dat je je om deze kinderen bekommerd.
Dank je, ik denk dat ik dat ga doen inderdaad. Wil er ook niet meteen melding van maken, maar voel wel dat ik iets moet doen.

Ik begrijp ook niet dat schreeuwen hier als normaal word gezien. Zelf kom ik uit een huishouden waar bijna nooit werd geschreeuwd en ik schrik oprecht van de taal die soms geroepen word hiernaast. Denk ook zeker niet dat dit een benefit voor de kinderen is...
Alle reacties Link kopieren
Je overweegt om bij de school langs te gaan (Why? Alsof de school hier iets mee kan vanwege privacy/God weet welk motief je hebt, beetje de boel daar dumpen zodat je zelf niets hoeft te doen) maar eventueel de oma’s aanspreken is dan een brug te ver.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Extreme reactie om veilig thuis te bellen voor geschreeuw. Dat iemand meer schreeuwt betekend niet dat jij een instantie moet gaan in schakelen. Wat denk je daar mee te bereiken.
Alle reacties Link kopieren
_horizon_ schreef:
11-02-2019 07:50
Als de buurman verder een aardige man is (je bent niet bang voor hem of iets dergelijks), dan vind ik dat je het gesprek met hem aan moet gaan.
Ja, heb je gelijk in. Voelt als een drempel om hem daar over aan te spreken, want is niet gezellig koetjes/kalfjes praten. Maar niks doen is geen optie.
HelloSunshine87 schreef:
11-02-2019 07:53
Dank je, ik denk dat ik dat ga doen inderdaad. Wil er ook niet meteen melding van maken, maar voel wel dat ik iets moet doen.

Ik begrijp ook niet dat schreeuwen hier als normaal word gezien. Zelf kom ik uit een huishouden waar bijna nooit werd geschreeuwd en ik schrik oprecht van de taal die soms geroepen word hiernaast. Denk ook zeker niet dat dit een benefit voor de kinderen is...
Het is niet dat schreeuwen normaal is, maar meer dat niet schreeuwen ook niet perse normaal is. Elk gezin is anders en in veel huishoudens heeft men een grover taalgebruik. Als je dat niet gewend bent komt dat bij jou natuurlijk harder binnen dan bij degene wiens omgeving altijd al zo praat.
Nou zeg, als ik als moeder zou zeggen dat ik met regelmaat tegen mijn kinderen schreeuw zijn hier zo 10 forummers die jeugdzorg al ingeschakeld hebben. Laatst was er nog een heel topic waarin een moeder bekende dat ze in een moment van wanhoop tegen haar kind had geschreeuwd en zij werd helemaal afgeserveerd.
Maar als alleenstaande vader kan het wel, want het is zo zwaar?

Ik denk dat je best eens met veilig thuis kan bellen om te vragen wat de opties zijn. Dat betekent niet dat de kinderen meteen uit huis gehaald worden, maar zij kunnen ook psychologische en/of pedagogische hulpverlening bieden zodat vader wat meer grip kan krijgen op de situatie.
_horizon_ schreef:
11-02-2019 07:50
Als de buurman verder een aardige man is (je bent niet bang voor hem of iets dergelijks), dan vind ik dat je het gesprek met hem aan moet gaan.
Mwah, dat zegt ook niet zoveel vind ik. Dat hij aardig is tegen TO zegt niks. Mijn onderbuurman is ook super aardig tegen mij en alle andere mensen op straat maar schreeuwt geregeld als een gek tegen zijn ( zwangere ) vriendin. Hij slaat vaak gaten in de muur en heeft echt twee gezichten. Ik vertrouw hem voor geen cent.

TO, ik zou het even afwachten voor nu. Kijk het even aan, observeer het gedrag en wat je hoort. Ik kom ook uit een gezin waar nooit geschreeuwd werd en moest ook enorm wennen aan mijn onderburen, die om het minste of geringste naar elkaar staan te bleren en met deuren smijten. Dat vond ik in het begin best intimderend maar nu weet ik dat het eigenlijk niets betekent voor ze. Zo gaan ze gewoon met elkaar om. Het is een storm in een glas water. Maar als je dat niet gewend bent kan het echt wel schrikken zijn ja.
Alle reacties Link kopieren
Je kunt gerust Veilig Thuis bellen, niet voor een melding. Maar omdat je dan iemand aan de lijn krijgt, die je even verder kan helpen.
En die je ook gerust kunnen stellen, of misschien wel vinden, dat je gelijk hebt. Misschien liggen er wel meer meldingen al.
Alle reacties Link kopieren
_horizon_ schreef:
11-02-2019 07:50
Als de buurman verder een aardige man is (je bent niet bang voor hem of iets dergelijks), dan vind ik dat je het gesprek met hem aan moet gaan.
Dit en vragen wat je kunt doen want jij kunt hem soms horen en daardoor lijkt alsof het te veel is voor hem of zoiets.
Misschien gaat het kwartje dan vallen. En als dat niet zo is, tja... Maar vooral vriendelijk blijven.
'Soul mate' isn't a pre-existing condition. It's earned over time.
(Pamela Druckerman)
HaPu schreef:
11-02-2019 07:59
Nou zeg, als ik als moeder zou zeggen dat ik met regelmaat tegen mijn kinderen schreeuw zijn hier zo 10 forummers die jeugdzorg al ingeschakeld hebben. Laatst was er nog een heel topic waarin een moeder bekende dat ze in een moment van wanhoop tegen haar kind had geschreeuwd en zij werd helemaal afgeserveerd.
Maar als alleenstaande vader kan het wel, want het is zo zwaar?

Ik denk dat je best eens met veilig thuis kan bellen om te vragen wat de opties zijn. Dat betekent niet dat de kinderen meteen uit huis gehaald worden, maar zij kunnen ook psychologische en/of pedagogische hulpverlening bieden zodat vader wat meer grip kan krijgen op de situatie.
Ik maak hierin geen onderscheid tussen moeders en vaders. Ik heb in een volksbuurt gewoond en iedereen schreeuwde daar voortdurend. Tegen de kinderen, tegen elkaar, tegen voorbijgangers, in de supermarkt. Het is gewoon een manier van praten voor sommigen en niemand schrikt er van. De kinderen ook niet. Het is maar wat je gewend bent.
Alle reacties Link kopieren
Bij verschillende GGD's in het land is er aanbod voor hulp bij opvoeden. Je kan (anoniem) een folder ervan bij hem in de bus doen.

https://www.ggdtwente.nl/publiek/kinder ... j-opvoeden
Alle reacties Link kopieren
Fok-it schreef:
11-02-2019 07:48
Wat heb je gedaan dan?
Veilig thuis gebeld. Met de andere buren overlegd. Melding gemaakt. Ik had eerst de politie gebeld want een specifieke avond duurde het geschreeuw en gehuil erg lang. Ik vind het bizar dat mensen continu schreeuwen tegen kinderen normaal vinden. Er zijn nu al zoveel onderzoeken geweest waaruit blijkt dat schreeuwen zorgt voor een laag zelfbeeld.
TO, heb je kinderen?
Ik ben de laatste die zegt dat je moet schreeuwen, maar ik denk ook dat iedere ouder met twee kinderen zich herkent in de buurman. Inclusief de 'angst' dat de buren er wat van vinden!

Ze moeten plassen/aankleden/eten/tandenpoetsen/harenkammen/toch nog poepen/fietsen en binnen een half uur op school zijn en...dan....werken...ze...alleen....maar.........tegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven