Buurman schreeuwt vaak tegen z’n kinderen...

11-02-2019 07:29 350 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi Allemaal,

Hier een topic voor advies wat te doen.
Wij hebben sinds een klein jaartje een nieuwe buurman, met twee jongens onder de tien jaar. Moeder is niet in beeld, dus deze man woont hier nieuw in het dorp met Zn kinderen.
De opa’s en oma’s van de jongens komen geregeld langs om op te passen, te helpen in het huishouden en hem te ondersteunen. Verder is het een leuke gast en gezellige kinderen om zo een babbeltje mee te maken.

Maar.... het is zo dat ik zo 3/4 keer per week ‘s ochtends als ik wakker word hem hoor schreeuwen tegen zijn kinderen. Van ‘eruit!!’, tot ‘doe normaal’, ‘stop met dat gejankt’, en andere dingen (soms hoor ik ook niet helemaal goed wat hij zegt). Vind dat zo zielig voor die jongens.

Nu twijfel ik of ik dit moet melden op een veilig thuis, of een keer langs moet gaan bij hun school om mijn zorgen te bespreken. De sociale controle is er wel in dat huis omdat ik regelmatig opa en oma zie, maar heb het idee dat deze man het allemaal niet aankan en uit frustratie begint te schreeuwen. Soms hoor ik een van de jongens ook heel hard huilen na zo’n schreeuwbui.

Wat zouden jullie doen in deze? Ik weet dat ik iets moet doen, maar weet niet zo goed welke stappen.

Bedankt.
Alle reacties Link kopieren
lilalinda schreef:
11-02-2019 08:39
Opa en oma zijn vast erg lief, maar geen professionals. En wellicht ook zelf vol verdriet, en bejaard.
Professionals kunnen echt meer bieden, dan zij (en daarbij, krijgen die mensen dan zelf ook een beetje rust)
Ik zie niet zo snel een voordeel. Als je met professionals bedoelt een schoonmaakhulp, een kok en een oppas ben ik het met je eens, dat kan zeker soelaas bieden. Maar een oproep op de mat krijgen dat je je over 2 maanden bij een net afgestudeerde maatschappelijk werkster moet melden die jou van achter haar bureau wel eens even gaat vertellen hoe het wel moet, denk ik dat dat alleen maar meer stress gaat opleveren.
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
11-02-2019 08:24
Dat snap ik en dat doet elke ouder wel denk ik.
Maar je stem verheffen horen de buren niet.
Oh nee?
Het fijne aan de nieuwe meldcode is, dat Veilig Thuis nu alle informatie betreft een gezin verzameld.
Eerder konden gezinnen zodra er vermoedens waren bijv op school, snel verhuizen en dan weer ergens anders opnieuw beginnen omdat er DNA nog geen duidelijke melding en/of duidelijk beeld was. Nu is de regel dat je dit soort dingen gelijk moet melden zodat als een andere instantie óf buurman/familielid etc iets meldt, er een optelsom gemaakt kan worden.

Stel dat deze kinderen door omstandigheden dus al in de gaten gehouden worden (de school heeft iets gesignaleerd, de voetbalvereniging, familie, etc) dan is jouw melding heel belangrijk om een compleet plaatje te krijgen en voor de juiste hulp te zorgen.
Alle reacties Link kopieren
Het is wel opvallend ja dat deze man nu veel vaker de hand boven het hoofd wordt gehouden dan dat to het over een alleenstaande moeder had gehad.

En nee schreeuwen is niet goed voor kinderen.

Maar wat denkt to te bereiken met veilig thuis te bellen?

Er komt echt geen vriendelijke mevrouw langs die vader elke ochtend komt helpen zijn kinderen naar school te krijgen.

Wie weet om wat voor verdrietige reden de moeder buiten beeld is.

Best kans dat de kinderen 's avonds in hun bed nog vaak aan haar moeten denken. Waardoor ze niet kunnen slapen.

Dan heb je de volgende dag moeite met op tijd er uit komen en vader moet wel
kinderen op tijd op school zien te krijgen en op tijd op zijn werk zien te komen.

Een melding bij veilig thuis levert alleen maar meer stress op.

Wie heeft er gemeld? Vader kan niemand meeer vertrouwen. Hij zal niemand meer om hulp durven te vragen.

Elke keer dat een kind huilt of boos wordt in de stress schieten als zeaae niet weer gaan bellen.

Elke dag andere kleding aan naar school want stel dat er iemand zegt dat je je kinderen verwaarloost.

Shit de kaas is op als school maar niet gaat denken dat ik elke dag hagelslag mee geef.

Oh nee waarom maakt kind nou ruzie met het buurkind straks denken ze nog dat dit komt omdat ik heb geschreeuwd. Terwijl buurkind gewoon een vervelend kind is.

Echt je wil niet weten hoe veel stress zo'n melding kan opleveren.

Ik heb onlangs een topic geopend over mijn voormalig buurvrouw die geen aangifte mocht doen.

De negatieve verhalen van mensen over jeugdzorg worden al snel afgedaan als ach ja dat komt natuurlijk van tokkies die hun kinderen verwaarlozen.

Maar ik ken verhalen van gewone normale mensen waar je met je oren staat te klapperen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou hem er zelf eens op aanspreken. Dat hebben mijn buren ook wel eens gedaan in een tijd dat onze jongste 's ochtends af en toe door het lint ging. Eigenlijk vond ik dat wel fijn. Het laat zien dat de buren het beste met je voor hebben. Ze begonnen met: 'We hoorden je jongste vanmorgen weer. Gaat het wel goed?' Waarop ik gewoon kon uitleggen dat het een drama was om hem naar school te krijgen. Vervolgens heb ik het met hemzelf besproken en ging het iets beter, althans, hij smeet niet meer met de deuren, stampte niet meer op de trap. Maar hij deed zijn best. Wellicht heeft zo'n gesprek hetzelfde effect op jullie buren?
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
11-02-2019 08:42
Wat? Moet het ook nog een opvoedmomentje worden voor TO's kinderen?? Ik val van m'n stoel hier.

Doe dan subtiel een foldertje door de brievenbus, als je echt denkt dat het nodig is. Heeft hetzelfde effect zonder onnodige drama.

Anoniem een folder? Anoniem melden? Neem gewoon je verantwoordelijkheid en spreek iemand aan. Leer omgaan met conflicten en je mond open te doen wanneer je misstanden ziet.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
11-02-2019 08:43
Schreeuwen werkt omdat een kind bang wordt. Deze kinderen zullen dus meerdere keren per week bang zijn voor hun vader. Ze huilen ervan. Ongezond, die stress op jonge leeftijd. Ik zou inderdaad melding maken, dan mag veilig thuis beslissen of het allemaal zo normaal is.
Precies. En voor hemzelf voelt het ook niet goed. Hij gaat zich als (alleenstaande) ouder steeds slechter over zichzelf voelen.

Hij zal heus echt wel van zijn kinderen houden , het schreeuwen en huilen komt vaak voort uit onmacht : Het echt niet weten hoe zonder geweld (schreeuwen) de situatie aan te kunnen of een probleem op te lossen.

Dus extra hulp (bij opvoeding) zou goed zijn. Daardoor kan hij zich er ook minder alleen voor voelen staan.
Alle reacties Link kopieren
Alecta schreef:
11-02-2019 08:44
Ik schrik er van, hoe het schreeuwen tegen kinderen hier kennelijk vrij normaal gevonden wordt. "Stop met dat gejank!" vind ik geen normale reactie tegen jonge kinderen, gewoon in geen enkele situatie.
Sommige dingen zijn ook per regio en subcultuur heel verschillend merk ik. Ik ben vanuit het noorden in omgeving van Den Haag komen wonen en in het begin moest ik echt wennen, ik dacht dat iedereen altijd enorm boos was. Als ik hooguit zei: "he wat vervelend" dan vlogen je hier de ziektes om de oren. Je krijgt een soort boosheidsdevaluatie ofzo. Ik zie bij bekenden dat kinderen nauwelijks schrikken als de ouders boos zijn. Mijn kinderen (19 en 20) hebben het nu nog over: "mam, weet je nog die ene keer dat jij boos was?" (dat was een jaar of 6 geleden).
La_Rico schreef:
11-02-2019 08:37
Bij jou wordt er niet hard gehuild neem ik aan. Bij de buurkinderen van TO wel.

Als dit een keertje voorkomt, ok. Maar 3 a 4x per week,en dat stelselmatig, een jaar lang?
Je moest eens weten. Mijn jongste kan zo het theater in😏
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
11-02-2019 08:52

Maar wat denkt to te bereiken met veilig thuis te bellen?
Er komt echt geen vriendelijke mevrouw langs die vader elke ochtend komt helpen zijn kinderen naar school te krijgen.

Wie weet om wat voor verdrietige reden de moeder buiten beeld is.

Best kans dat de kinderen 's avonds in hun bed nog vaak aan haar moeten denken. Waardoor ze niet kunnen slapen.

Dan heb je de volgende dag moeite met op tijd er uit komen en vader moet wel
kinderen op tijd op school zien te krijgen en op tijd op zijn werk zien te komen.

Een melding bij veilig thuis levert alleen maar meer stress op.

Wie heeft er gemeld? Vader kan niemand meeer vertrouwen. Hij zal niemand meer om hulp durven te vragen.

Elke keer dat een kind huilt of boos wordt in de stress schieten als zeaae niet weer gaan bellen.

Elke dag andere kleding aan naar school want stel dat er iemand zegt dat je je kinderen verwaarloost.

Shit de kaas is op als school maar niet gaat denken dat ik elke dag hagelslag mee geef.

Oh nee waarom maakt kind nou ruzie met het buurkind straks denken ze nog dat dit komt omdat ik heb geschreeuwd. Terwijl buurkind gewoon een vervelend kind is.

Echt je wil niet weten hoe veel stress zo'n melding kan opleveren.
Precies wat ik ook probeerde te zeggen. Overigens is het niet TO dacht ik die Veilig Thuis wil bellen, maar vraagt zij alleen wat ze kan doen. Veilig Thuis is een advies dat meermaals in de reacties wordt gegeven.
Alecta schreef:
11-02-2019 08:50
Doet deze vraag ter zake?
Ja natuurlijk. Als ouder kun je een andere kijk krijgen op bepaalde zaken. Zeer relevant. Je vraag of ik 'stop met dat gejank' normaal vind, is namelijk erg rigide.
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
11-02-2019 08:55
Anoniem een folder? Anoniem melden? Neem gewoon je verantwoordelijkheid en spreek iemand aan. Leer omgaan met conflicten en je mond open te doen wanneer je misstanden ziet.
Met een anonieme folder kan hij aan het denken gebracht worden. Dat hij zelf realiseert dat het mis gaat en er evt hulp nodig heeft, en waar hij dat kan vinden .
Hij kan daar zelf stappen voor nemen. De opvoeding van zijn kinderen ligt bij hem.' Niet bij to.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor alle reacties!
Zelf heb ik de eerste op komst, dus ik weet inderdaad nog niet wat het is om kinderen te hebben. Wel heb ik het er met mijn zwager over gehad, en die heeft mij ook gezegd, vergis je niet in hoe zwaar hij het waarschijnlijk heeft. Het is dus ook totaal niet mijn bedoeling vader in een kwaad licht te zetten.

En het is zeker geen stem verheffen, maar schreeuwen. Er worden soms ook scheldwoorden gebruikt als klootzak, of houd je grote bek dicht (soms hoor ik het kanker woord ook vallen in het geschreeuw).
Als hij schreeuwt ‘eruit!!’ om 7.15 uur, weet ik natuurlijk niet of hij het al 10 keer heeft gevraagd, of dat hij ineens bij zn slapende zoon binnen komt stormen omdat hij gek word van zn wekker.

Binnenkort zal ik eens een praatje maken met de oma’s/opa’s of met hem als de gelegenheid zich voordoet. En als het nog aanhoud zal ik wel contact opnemen met veilig thuis.
Alle reacties Link kopieren
La_Rico schreef:
11-02-2019 08:55

Daardoor kan hij zich er ook minder alleen voor voelen staan.
Veel mensen over wie een melding wordt gedaan voelen zich niet gesteund. Die voelen zich er echt niet minder alleen voor staan.

Die voelen zich eerder nog machteloze en nog gestresster.

En als die hulp die niet als hulp wordt ervaren wordt afgesloten dan zijn ze blij en opgelucht.
Alle reacties Link kopieren
La_Rico schreef:
11-02-2019 08:55
Precies. En voor hemzelf voelt het ook niet goed. Hij gaat zich als (alleenstaande) ouder steeds slechter over zichzelf voelen.

Hij zal heus echt wel van zijn kinderen houden , het schreeuwen en huilen komt vaak voort uit onmacht : Het echt niet weten hoe zonder geweld (schreeuwen) de situatie aan te kunnen of een probleem op te lossen.

Dus extra hulp (bij opvoeding) zou goed zijn. Daardoor kan hij zich er ook minder alleen voor voelen staan.
Mensen zijn bang dat kinderen direct uit huis worden gehaald en dat een strenge hulpverlener gaat vertellen hoe het allemaal moet. Maar wat ik hier heb gezien en gehoord is er hulp gekomen voor het hele gezin. In het weekend zijn de kinderen bij oma en opa denk ik. Hij heeft dan rust. Het heeft enorm geholpen bij dit gezin. Iemand benoemde dat meneer misschien wel in rouw zat over overleden vrouw oid. Dan kan hij daar therapie voor krijgen. Misschien heeft hij niet eens door wat schreeuwen voor invloed kan hebben op de geestelijke gezondheid.
Alle reacties Link kopieren
kylie_ schreef:
11-02-2019 08:51
Het fijne aan de nieuwe meldcode is, dat Veilig Thuis nu alle informatie betreft een gezin verzameld.
Eerder konden gezinnen zodra er vermoedens waren bijv op school, snel verhuizen en dan weer ergens anders opnieuw beginnen omdat er DNA nog geen duidelijke melding en/of duidelijk beeld was. Nu is de regel dat je dit soort dingen gelijk moet melden zodat als een andere instantie óf buurman/familielid etc iets meldt, er een optelsom gemaakt kan worden.

Stel dat deze kinderen door omstandigheden dus al in de gaten gehouden worden (de school heeft iets gesignaleerd, de voetbalvereniging, familie, etc) dan is jouw melding heel belangrijk om een compleet plaatje te krijgen en voor de juiste hulp te zorgen.
Ja dat is zeker fijn. Zit je even een tijdje slecht in je vel, wat soms niet te voorkomen is als je man bijvoorbeeld plotseling de pijp uit gaat, dan gaat iedereen ipv jou te helpen, lekker lopen melden bij instanties en voor je het weet ben je naast je man ook nog eens je kind kwijt.

Weet je wat bij ons de coordinator van het team van het betreffende kind deed? Die ging naar de sportzaak en kocht nieuwe voetbalkousen en een broekje en belde de achterblijvende ouder op en zei: "joh je zoon was zijn spullen kwijt, ik heb even nieuwe voor je gehaald, want ik weet dat je teveel aan je hoofd hebt." Hij had natuurlijk ook kunnen kiezen om gelijk Veilig Thuis te bellen omdat het kind verwaarloosd werd. Wat is er mis met het oude "It takes a village to raise a child?" Waarom moeten overal instanties bij?
HelloSunshine87 schreef:
11-02-2019 09:02
Bedankt voor alle reacties!
Zelf heb ik de eerste op komst, dus ik weet inderdaad nog niet wat het is om kinderen te hebben. Wel heb ik het er met mijn zwager over gehad, en die heeft mij ook gezegd, vergis je niet in hoe zwaar hij het waarschijnlijk heeft. Het is dus ook totaal niet mijn bedoeling vader in een kwaad licht te zetten.

En het is zeker geen stem verheffen, maar schreeuwen. Er worden soms ook scheldwoorden gebruikt als klootzak, of houd je grote bek dicht (soms hoor ik het kanker woord ook vallen in het geschreeuw).
Als hij schreeuwt ‘eruit!!’ om 7.15 uur, weet ik natuurlijk niet of hij het al 10 keer heeft gevraagd, of dat hij ineens bij zn slapende zoon binnen komt stormen omdat hij gek word van zn wekker.

Binnenkort zal ik eens een praatje maken met de oma’s/opa’s of met hem als de gelegenheid zich voordoet. En als het nog aanhoud zal ik wel contact opnemen met veilig thuis.
Eerst maar eens met vader bespreken lijkt mij.
Hoe oud zijn die kinderen?
Alle reacties Link kopieren
Nou to dan hoop ik voor jou dat je geen huil baby krijgt en iemand van je buren het nodig vindt om te melden dat je baby altijd huilt.

Want nogmaals wat hoop je te bereiken?
kadanz schreef:
11-02-2019 09:00
Ja natuurlijk. Als ouder kun je een andere kijk krijgen op bepaalde zaken. Zeer relevant. Je vraag of ik 'stop met dat gejank' normaal vind, is namelijk erg rigide.
Ik vind het totaal geen relevante vraag, want dat zou betekenen dat het hebben van veel jonge kinderen het schreeuwen tegen diezelfde kinderen rechtvaardigt. Schreeuwen is een kwestie van onmacht. Iedere ouder heeft momenten waarop hij zich onmachtig voelt, dat is volkomen normaal. Maar zodra ik mijzelf er op zou betrappen dat ik meerdere keren per week tegen mijn kinderen zou schreeuwen, dan zou ik mijzelf stevig achter de oren krabben en erkennen dat er iets mis zou zijn.

Ik moet bekennen dat ik ook niet zou weten wat ik in de situatie van TO zou doen. Maar helemaal niets doen, zou voor mij ook niet goed voelen.
Alle reacties Link kopieren
HelloSunshine87 schreef:
11-02-2019 09:02
Bedankt voor alle reacties!
Zelf heb ik de eerste op komst, dus ik weet inderdaad nog niet wat het is om kinderen te hebben. Wel heb ik het er met mijn zwager over gehad, en die heeft mij ook gezegd, vergis je niet in hoe zwaar hij het waarschijnlijk heeft. Het is dus ook totaal niet mijn bedoeling vader in een kwaad licht te zetten.

En het is zeker geen stem verheffen, maar schreeuwen. Er worden soms ook scheldwoorden gebruikt als klootzak, of houd je grote bek dicht (soms hoor ik het kanker woord ook vallen in het geschreeuw).
Als hij schreeuwt ‘eruit!!’ om 7.15 uur, weet ik natuurlijk niet of hij het al 10 keer heeft gevraagd, of dat hij ineens bij zn slapende zoon binnen komt stormen omdat hij gek word van zn wekker.

Binnenkort zal ik eens een praatje maken met de oma’s/opa’s of met hem als de gelegenheid zich voordoet. En als het nog aanhoud zal ik wel contact opnemen met veilig thuis.
Met schelden zelfs. Ja, ik zou zeker een melding maken. Sterkte ermee. En veel geluk met de zwangerschap :heart:
Alle reacties Link kopieren
Sjulia schreef:
11-02-2019 09:02
Mensen zijn bang dat kinderen direct uit huis worden gehaald en dat een strenge hulpverlener gaat vertellen hoe het allemaal moet. Maar wat ik hier heb gezien en gehoord is er hulp gekomen voor het hele gezin. In het weekend zijn de kinderen bij oma en opa denk ik. Hij heeft dan rust. Het heeft enorm geholpen bij dit gezin. Iemand benoemde dat meneer misschien wel in rouw zat over overleden vrouw oid. Dan kan hij daar therapie voor krijgen. Misschien heeft hij niet eens door wat schreeuwen voor invloed kan hebben op de geestelijke gezondheid.
Maar dat hadden opa en oma toch ook zelf kunnen bedenken zonder instantie, op dat moment dat ze wisten dat het niet lekker loopt?
Alle reacties Link kopieren
hamerhaai schreef:
11-02-2019 08:55
Anoniem een folder? Anoniem melden? Neem gewoon je verantwoordelijkheid en spreek iemand aan. Leer omgaan met conflicten en je mond open te doen wanneer je misstanden ziet.
dat is vrij naïef hoor, niet alle situaties zijn geschikt voor leken
vaak is eerst hulpverlening inschakelen en dan pas (na hun advies) actie ondernemen een beter idee
sugarmiss schreef:
11-02-2019 09:08
Nou to dan hoop ik voor jou dat je geen huil baby krijgt en iemand van je buren het nodig vindt om te melden dat je baby altijd huilt.

Want nogmaals wat hoop je te bereiken?
Dit is toch totaal niet te vergelijken?

Daarnaast, als ik een ouder structureel tegen een huilende baby zou horen schreeuwen zou ik mij ook grote zorgen maken en er zeker een praatje met de betreffende buren aan wagen.
Alle reacties Link kopieren
HelloSunshine87 schreef:
11-02-2019 09:02
Bedankt voor alle reacties!
Zelf heb ik de eerste op komst, dus ik weet inderdaad nog niet wat het is om kinderen te hebben. Wel heb ik het er met mijn zwager over gehad, en die heeft mij ook gezegd, vergis je niet in hoe zwaar hij het waarschijnlijk heeft. Het is dus ook totaal niet mijn bedoeling vader in een kwaad licht te zetten.

En het is zeker geen stem verheffen, maar schreeuwen. Er worden soms ook scheldwoorden gebruikt als klootzak, of houd je grote bek dicht (soms hoor ik het kanker woord ook vallen in het geschreeuw).
Als hij schreeuwt ‘eruit!!’ om 7.15 uur, weet ik natuurlijk niet of hij het al 10 keer heeft gevraagd, of dat hij ineens bij zn slapende zoon binnen komt stormen omdat hij gek word van zn wekker.

Binnenkort zal ik eens een praatje maken met de oma’s/opa’s of met hem als de gelegenheid zich voordoet. En als het nog aanhoud zal ik wel contact opnemen met veilig thuis.
Je hebt geen kinderen maar wilt wel een melding maken omdat jij er enorm van schrikt en dit zelf nooit hebt ervaren?

Wat als nou iedereen anders is daarin. Je gaat ze beoordelen op je eigen ervaring. Eenmaal zo'n melding komen ze in een systeem. En de vraag is of hij daar mee geholpen is. Ik denk het niet. Tenzij je echt weet dat er iets speelt kan je zo'n melding maken. Maar om schreeuwen vind ik onredelijk. De meeste ouders schreeuwen/ verheffen hun stem eruit! Betekend niet dat je hulp nodig hebt van veilig thuis.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
11-02-2019 09:08
Nou to dan hoop ik voor jou dat je geen huil baby krijgt en iemand van je buren het nodig vindt om te melden dat je baby altijd huilt.

Want nogmaals wat hoop je te bereiken?
Nogmaals, ik vraag hier om advies om hun alle drie het beste te helpen. Ik heb nergens gezegd “mijn buurman schreeuwt tegen zijn kinderen en ik stuur een instantie op zijn dak”
Chill, ik wil het beste doen omdat ik mij zorgen maak.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven