Langharige kat en veel haarballen

11-02-2019 15:22 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een tijdje terug ben ik met onze Heilige Birmaan naar de dierenarts geweest omdat ik vond dat ze te vaak spuugde. We zijn toen overgestapt op voer van de dierenarts. Het spugen werd daardoor een stuk minder, maar nu is het volgende probleem dat ik wel bijna elke dag een haarbal vindt. Voor ik de dierenarts weer bel, is dat normaal? Ze heeft heel lang haar en likt zichzelf veel. Op dit moment zijn ze ook aan het verharen. Ik borstel haar af en toe, en dan komt er ook wel veel haar uit.

Nu heeft onze oudste kater (Main Coon) ook lang haar (het is wel ander soort haar, steviger), maar die spuugt veel minder vaak een haarbal uit. Hij krijgt anti-haarbal voer van Royal Canin. Dat kreeg de Birmaan eerder ook, maar de dierenarts denkt dat ze daar overgevoelig voor is, vandaar dat ze Royal Canin sensitive krijgt. De dierenarts vond haar aan de lichte kant, dat moest ik monitoren, ze is klein van stuk, maar heeft een stabiel gewicht van 3 kilo. Lax-a-past vindt ze smerig, dus ik heb nu bij Zooplus een andere proefverpakking besteld.

Moet ik me zorgen maken bij zoveel haarballen?
Stressed is just desserts spelled backwards
Misschien vaker kammen zodat zij minder haar binnen krijgt?
Heb je al overwogen met je katten regelmatig naar een trimmer te gaan?
Alle reacties Link kopieren
Inderdaad zorgen dat ze minder haar binnenkrijgt bij het wassen; dus vaker kammen en/of naar de trimmer.
Alle reacties Link kopieren
Met de kat naar een trimmer? Wordt ze dan geschoren of geplukt? Want ze heeft geen last van klitten.
Stressed is just desserts spelled backwards
Maleficent schreef:
11-02-2019 15:36
Met de kat naar een trimmer? Wordt ze dan geschoren of geplukt? Want ze heeft geen last van klitten.
Uitdunnen, dus losse en bijna losse haren verwijderen, ondervacht kan verwijderd worden en als je wilt kan er ook geknipt worden.
Hier kun je een beetje lezen wat een kattentrimmer doet:

https://www.catsalon.nl/home
Alle reacties Link kopieren
Die van mij gaat om de 6 maanden naar de trimmer, oktober/april zoiets. Deze kamt hem helemaal door veel beter dan ik zelf zou kunnen. Doordat hij ouder wordt gaat hij heel snel vilten maar dat is nu niet meer aan de orde, en haarballen ook bijna niet meer.
Kattengras werkt bij onze Noor echt fantastisch, bijna nooit last van haarballen. Hij gebruikt ook speciaal dieetvoer voor het vele braken (geen haarballen, maar hij heeft een gevoelige maag), maar dat is gelukkig bij Zooplus te bestellen.
anoniem_646b34f3abac4 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 17:17
12.47% gewijzigd
Wij kammen onze gewone kortharige kat elke dag. Bij een langharige lijkt "af en toe borstelen" me nogal weinig.
Ik weet hoe jouw dame eruit ziet en zij heeft dezelfde vacht als mijn langharige.
Een beetje angorakonijnachtig. Veel en lange en daardoorheen nog zachtere haren.

Hier ook bij vlagen veel haarballen. Enige wat echt helpt is bijven kammen, de losse haren lozen.
Geef je ze trouwens ook haarbalpasta?
De mijne vinden dat erg lekker (eten zo vanaf de tube) en daardoor poepen ze het overtollig, opgelikte haar makkelijker uit ipv dat het aan de voorkant eruit moet.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... kattenmout


edit...niet goed gelezen. Je hebt al besteld dus.
Mijne vinden Smilla lekker.
anoniem_370020 wijzigde dit bericht op 11-02-2019 17:25
Reden: edit
12.74% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
11-02-2019 17:24
Geef je ze trouwens ook haarbalpasta?
De mijne vinden dat erg lekker (eten zo vanaf de tube) en daardoor poepen ze het overtollig, opgelikte haar makkelijker uit ipv dat het aan de voorkant eruit moet.

https://www.zooplus.nl/shop/katten/katt ... kattenmout


edit...niet goed gelezen. Je hebt al besteld dus.
Mijne vinden Smilla lekker.
Ik had lax-a-past gekocht bij de dierenarts, maar dat vinden ze allebei vies.
Hoezo kieskeurig. Dus ik probeer nu een ander merk. :P
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
11-02-2019 17:21
Ik weet hoe jouw dame eruit ziet en zij heeft dezelfde vacht als mijn langharige.
Een beetje angorakonijnachtig. Veel en lange en daardoorheen nog zachtere haren.
Klopt ja, ze is heel wollig en pluizig, en veel lange haren vooral rondom haar kraag.
Stressed is just desserts spelled backwards
(oh ik ben die van het tweepersoonskattenbed op FB. Voor het geval je deze nick niet kent.
Geen enge kattenstalker :biggrin: )
Alle reacties Link kopieren
Na het kammen maak ik mijn handen vochtig en “aai” ik de losgekamde haren eruit. Dat helpt al enorm. Ik heb perzisch, maine coon en ragdoll vachten. De perzen hebben de meeste onderwol en die ‘pluk’ ik. De trimsalon kan dat ook voor je doen. Ben je in één keer van de voorjaarsverharing af.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook een HB :flirting:
Bijzonder dat je elke dag haarballen vind. Meer kammen gaat het niet oplossen.
Ik vind veel haar in de ontlasting sinds ik Hills gebruik als voer.

En Opzich, een haarbal hier en daar... het is er maar uit. Beter dan dat het verstopt dan ben je nog verder van huis.
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
11-02-2019 18:25
Hier ook een HB :flirting:
Bijzonder dat je elke dag haarballen vind. Meer kammen gaat het niet oplossen.
Ik vind veel haar in de ontlasting sinds ik Hills gebruik als voer.

En Opzich, een haarbal hier en daar... het is er maar uit. Beter dan dat het verstopt dan ben je nog verder van huis.
HaarBal? :hihi:
Ik kom oorspronkelijk uit Ironië. Dat ligt bij de Sarcastische zee.
Alle reacties Link kopieren
Ik borstel 2-3 keer per week. Dat bedoel ik met af en toe.
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Pipistrello schreef:
11-02-2019 17:54
(oh ik ben die van het tweepersoonskattenbed op FB. Voor het geval je deze nick niet kent.
Geen enge kattenstalker :biggrin: )
O ja, nou weet ik het weer! :)
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij is het bij langharige katten normaal om regelematig een haarbal te vinden. Zeker tijdens het verharen. Inderdaad kun je wat helpen door te kammen maar zolang het niet de spuigaten uitloopt zou ik me er geen zorgen om maken hoor.
Alle reacties Link kopieren
Nou, de nieuwe haarbalpasta valt bij beide katten erg in de smaak, ze staan gewoon te bedelen 's morgens. Poes heeft sindsdien ook nog geen haarbal gespuugd.

Heb ook een andere kam gekocht, die vindt ze zo-zo, dus ik haal hem een paar keer per dag even kort door haar vacht tot ze er klaar mee is en dat scheelt ook wel elke keer weer een pluisje vacht.

De reden dat ik er toch wat bezorgd om ben is dat ze er wel wat misselijk van lijkt te worden. Ze spuugt vaak meer dan alleen een haarbal, meestal vind ik nog wat kleine plasjes braaksel ernaast zonder voer erin. Dat doet onze kater niet. Die spuugt 1 keer in de zoveel tijd een flinke haarbal uit en dan is het klaar verder.

lekker onderwerp trouwens in de ochtend :misselijk:
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Mijn kat spuugt haarballen op een lege maag. Er staat altijd voer, tenzij ik het vergeet tijdig bij te vullen. Dat wordt steevast gevolgd door spugen.
Alle reacties Link kopieren
MEFunny schreef:
11-02-2019 18:25
Hier ook een HB :flirting:
Wat een heerlijk ras is het he! Ben helemaal verliefd op ons meisje.
Overigens is die liefde niet geheel wederzijds want ze heeft 1 favoriet en dat is onze zoon van 7.
Sinds ze bij ons woont als kitten is het al dikke liefde met die 2. Ze is niet echt een schootpoes, maar wil wel graag in je buurt zijn en komt ook regelmatig een kopje geven.

welke kleur heeft jouw kat? Onze lijkt hier erg op, ze is een Chocolat tortie tabby point.

Afbeelding

Onze Maine Coon is een black tabby, maar dat is een veelvoorkomende kleur denk ik. Want in de straat achter ons hebben mensen 2 van dezelfde kleur en die lijken sprekend op onze kater. Die lopen veel buiten en zijn heel brutaal, waardoor mensen denken dat mijn kater zich niet gedraagt, terwijl die van ons dus een onwijze goedsul is die amper de tuin uit durft bij ons. :facepalm:
Stressed is just desserts spelled backwards
Alle reacties Link kopieren
Maleficent schreef:
14-02-2019 09:51
Wat een heerlijk ras is het he! Ben helemaal verliefd op ons meisje.
Overigens is die liefde niet geheel wederzijds want ze heeft 1 favoriet en dat is onze zoon van 7.
Sinds ze bij ons woont als kitten is het al dikke liefde met die 2. Ze is niet echt een schootpoes, maar wil wel graag in je buurt zijn en komt ook regelmatig een kopje geven.

welke kleur heeft jouw kat? Onze lijkt hier erg op, ze is een Chocolat tortie tabby point.

Afbeelding

Onze Maine Coon is een black tabby, maar dat is een veelvoorkomende kleur denk ik. Want in de straat achter ons hebben mensen 2 van dezelfde kleur en die lijken sprekend op onze kater. Die lopen veel buiten en zijn heel brutaal, waardoor mensen denken dat mijn kater zich niet gedraagt, terwijl die van ons dus een onwijze goedsul is die amper de tuin uit durft bij ons. :facepalm:
Torties zijn echt schitterend... ik begon pas iets te begrijpen van het ras toen ik mijn pluis (lilac tabby :flirting: ) in huis had. Ik heb een kleine diva, had haar met 1 jaar bijna kitten af. En het is mijn grote kleine vriendin.

HB katten zie je niet zoveel als mail coons, die zijn ook veel bekender. verbaasd me dan ook niet dat je buurkatten op die van jou lijkt, gelukkig hebben ze allemaal hun eigen karakter. Goedsulletjes zijn best cute.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven