Witte muren en decoreren

19-02-2019 09:22 10 berichten
Goedemorgen!

We gaan volgende week kijken naar een andere woning. Het is een woning uit 1700, gerenoveerd maar met veel behouden karakter. Echt een plaatje van een huis. :heart:

Onze huidige woning is er eentje uit 1960, eentje uit het betaalbare segment die je vrijwel overal ziet. Hier hebben we de muren beige en in de woonkamer 1 wand in een accentkleur.

Het te bezichtigen huis heeft witte muren. Het past bij de woning en, mocht het van koop komen, dan wil ik die witte wanden ook behouden. Het maakt het hele huis licht en 'breezy'.

Maar aangezien ik enorm veel van kleur houdt, zal het in de inrichting wel meer terug gaan komen. Maar hoe doe ik dat, zonder dat het een bonte kermis wordt? Is het beter de meubels neutraal te houden of 'mag' daarin ook wat kleur? Mij lijkt bijvoorbeeld een donkerrode loveseat bij onze cognackleurige bank geweldig maar ben bang dat het snel weer teveel wordt. Wie wil meedenken?

Onze stijl:
Stoer, warme kleuren, boho/eclectisch, invloeden van de jaren 70' (denk macramé, het cognackleurig bankstel, eikenhouten meubels).
Kijk eens op funda voor inspiratie.
Alle reacties Link kopieren
Wat beter is, is afhankelijk van hoe graag je verandert.

Ik kies voor meubels doorgaans voor heel basic, want ik verander heel graag en we hebben hier niet het geld om elke drie maanden een compleet nieuwe inrichting te kopen. Dus ik werk hier veel met kussens, dekens en schilderijen. Pittig gekleurde items zijn heel leuk, maar kosten nieuw ook nog best veel geld. In onze winkel staat bijvoorbeeld een oudroze stoel die ik geweldig vind, maar hij kost 800 euro en ik weet nu al; over uiterlijk twee jaar ben ik dat oudroze spuugzat. Daar is hij dus te duur voor.

Maar als jij van jezelf weet dat je die stoel over tien jaar nog steeds mooi vindt, dan zou ik het gewoon doen. Maar ik zou die loveseat dan niet in donkerrood zetten, maar juist in een lichtere tint. Een karpet met diverse kleuren, en die kleuren terug laten komen in de rest van je inrichting. Kussentjes, een stoel, een grote plantenpot, of in plaats van een karpet een heel groot, kleurig schilderij.
Eventueel eetkamerstoelen vervangen. Als je de ruimte hebt; zes stoelen en dan de kleuren van het karpet/schilderij allemaal terug laten komen. Mogen allemaal verschillende stoelen zijn. Wil je je huidige stoelen houden, neem dan verschillende kussentjes. En nee, die hoeven niet allemaal keurig. Als je moeite hebt met bepalen wat er qua kleuren bij elkaar past, loop dan een woonwinkel in en vraag of ze een stylist(e) hebben. Ik zou bijvoorbeeld zo dertig kussens uit de kast kunnen trekken die allemaal bij elkaar passen terwijl ze niet bij elkaar horen.

Niet teveel kleine frutsels. Kies liever voor een paar blikvangers. Houd je van kaarsjes? Neem dan gewoon een dienblad waar je heel veel verschillende kaarsen op zet. Afkijken bij de intratuin ofzo.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou nu nog niet gaan denken over het inrichten van een huis wat je nog moet gaan bekijken. Straks zie je alleen nog maar de inrichting voor je ogen voorbij gaan en niet de gebreken.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Alle reacties Link kopieren
ik zou kleuren beperken tot (max drie) verschillende die goed bij elkaar passen
Lorem Ipsum
Alle reacties Link kopieren
Tickel schreef:
19-02-2019 10:24
Ik zou nu nog niet gaan denken over het inrichten van een huis wat je nog moet gaan bekijken. Straks zie je alleen nog maar de inrichting voor je ogen voorbij gaan en niet de gebreken.
Dit, ik denk altijd; wat moet ik doen om het op “0-niveau” te brengen, dat is de basis. Dus dat niks lekt, de installaties goed zijn en de badkamer en keuken up to date zijn. Dan komt de inrichting pas. En dan inderdaad nog eerst de vloeren en wanden en dan pas de meubels en styling. Maar ik snap het wel want leidingen leggen is natuurlijk geen reet aan :-D
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
en uit 1700... ik zou maar een hele goede bouwkundige erbij halen en goed nagaan hoe het gerenoveerd is. Want de ene klusser is de andere niet.... ik heb niet zo’n oud huis nu maar wat ik daar allemaal al ben tegengekomen van de “renovaties” van de afgelopen jaren..... maar goed, dit off topic.
Don't cry, buy a bag and move on.
Alle reacties Link kopieren
Pinterest!
Leg een collectie aan van kamers/inrichting die je mooi vindt, huizen die erop lijken of witte muren hebben, van interieur dat je aanstaat en ga analyseren; wat maakt het nu dat de ene foto wel is wat je mooi vindt, en de ander niet?
Als je beter voor ogen hebt welke 'regels' je toe wil passen is het makkelijk te bepalen wat wel en niet daarbij past.
Ik denk ook dat je wat stapjes te ver vooruit bent.
Alle reacties Link kopieren
TO, is het nog iets geworden met het huis?
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven