Huishouding plannen

20-02-2019 23:40 17 berichten
Laat het duidelijk zijn dat ik een vréselijke huisvrouw ben. Het schoonmaken doe ik in 'buien'.
Ik poets de tafel, raak in de flow en ineens heb ik de hele benedenverdieping schoon.
Maar ik heb ook momenten dat ik verzuip in de huishouding. Dan ineens is daar Mount Everwash, kalk op de douchekraan en zitten de vette kinderhandjes overal.

Dus ik wil structuur. Het liefst met een lijstje waarmee ik per dag mijn taken kan afvinken.
Dus ik zoek een (iPad) app denk ik. Papieren schema's werkt niet voor mij.

Wie heeft een handig systeem of app die mij kan helpen met het plannen van dagelijkse klusjes en (grote) schoonmaakbeurten.
Flylady. Oubollig en Amerikaans maar werkt bij mij als een tierelier. Als ik tenminste braaf doe wat ze me opdraagt :proud:
Alle reacties Link kopieren
Ik ben zelf meer van de 'papieren planning', maar kun je niet gewoon een extra agenda "HUIS" aanmaken en daarin met een bepaalde interval de klussen als afspraak inplannen als terugkerende afspraak per 2 of 3 weken of per kwartaal e.d.?
Ik heb zelf dus wel ene papierenschema, juist voor die taken die niet elke week/maand hoeven. Zodat ik me niet hoef af te vragen wanneer ik ook alweer voor het laatst de waterkoker ontkalkt heb of de bankkussensgewassen.
Maar als je iets online zoekt slimhuishouden heeft schema's en een app die je aan kunt passen aan je eigen voorkeuren zodat je iedere week doorgestuurd krijgt wat je moet doen.
https://www.slimhuishouden.nl/category/huishoudschema/
Alle reacties Link kopieren
Maar dan heb je die app en dan? Ga je het dan ook doen?

Ik bedoel het maakt toch niet uit of het op papier of op een app staat, lijkt mij.
Alle reacties Link kopieren
En dan heb je een app. En dan?

Als jij schoonmaakt "in buien" dan zie ik de bui al hangen; de "nu-even-niet-app-bui", en de "ach-morgen-is-er-weer-een-dag-bui"

Mijn tip: je hebt kinderen, hebben die ook een vader? Laat hem ook wat doen. Samen motiveer je elkaar beter!

En als je het echt niet meer weet; een poetshulp is snel gevonden......
jouw leven is een keuze
Alle reacties Link kopieren
tiramisuusje schreef:
21-02-2019 00:06
Ik heb zelf dus wel ene papierenschema, juist voor die taken die niet elke week/maand hoeven. Zodat ik me niet hoef af te vragen wanneer ik ook alweer voor het laatst de waterkoker ontkalkt heb of de bankkussensgewassen.
Maar als je iets online zoekt slimhuishouden heeft schema's en een app die je aan kunt passen aan je eigen voorkeuren zodat je iedere week doorgestuurd krijgt wat je moet doen.
https://www.slimhuishouden.nl/category/huishoudschema/
Die app is alleen een drama, ik ben steeds mijn afvinklijstje kwijt en dus ook wat al gedaan is. Maar ik heb de structuur ook wel nodig, dus ik schrijf aan het begin van de week de poetstaken op een krijtbord in de keuken. Doel is om op zaterdag alles gedaan te hebben (ik werk parttime), zodat zondag “vrij” is.
Klinkt heel suf, maar ik zié zelf vaak niet echt dat iets gedaan moet worden totdat het echt te smerig is en veel te veel werk ineens is. En ik ben dol op afvinklijstjes :lol:
Alle reacties Link kopieren
Neem een werkster, en ruim op elke avond voor dat zij komt
Ik wil geen poetshulp. Dat zal vast heel fijn zijn. Maar niet iedereen heeft daar het geld voor.

Maar ik wil de taken gewoon overzichtelijk hebben en er meer structuur in krijgen. Ik wil niet meer ineens 3 wasmanden met was hebben wat ik moet opvouwen.

En ja, ik heb een man. Maar die is veel weg. Dus ik ben degene die het meeste voor haar rekening neemt.
the_Wicked_Witch schreef:
21-02-2019 00:02
Flylady. Oubollig en Amerikaans maar werkt bij mij als een tierelier. Als ik tenminste braaf doe wat ze me opdraagt :proud:
Thanks! Ik ga die proberen. :proud:
Alle reacties Link kopieren
Littlebell schreef:
21-02-2019 08:01
Ik wil geen poetshulp. Dat zal vast heel fijn zijn. Maar niet iedereen heeft daar het geld voor.

Maak van jezelf dan de poetshulp: plan 1 vaste dag waarop je een vast stramien doorneemt:
Werkster doet heel veel in 3 uur, doet jij dat ook, heb je rest van de week weinig te doen
Alle reacties Link kopieren
App van slim Huishouden, ik doe het maandschema. Alles komt in keer in de zoveel tijd aan de beurt. Ik houd van afvinken, en alles is opgedeeld in kleine taken. Ik probeer ook op zaterdag alles af te hebben. Op maandag komt er weer een nieuw schema.
Alle reacties Link kopieren
To, in een periode dat ik het echt niet meer wist (tegen overspannen aan), had ik in excel een afvinklijst gemaakt met taken. Dus wat doe ik op maandag, dinsdag enz. En (vond ik erg slim van mij zelf) ik had die lijst gelijk voor een maand gemaakt. Want stel dat ik een keer niet ging dweilen dan zag ik de week erna wel dat ik de vorige week ook niet gedweild had. Het zijn toch vaak dezelfde taken die het minst leuk zijn, en je daarom het eerste overslaat.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Ik poets ook in buien. Ben een mooi weer poetser, dan heb ik er zin aan en energie voor. In de winter doe ik alleen de basisklusjes. Vandaag de ramen binnen gedaan en als het zaterdag mooi is pak ik de ramen buiten mee. Als ik werk doe ik alleen de was, stofzuigen, toiletten en een doekje door woonkamer en keuken. Wat ik niet vaak doe: kastjes van binnen, achter de meubels etc. Ik poets vaak beter in vakanties, dan heb ik er de rust voor.
lilalinda schreef:
21-02-2019 08:04
Maak van jezelf dan de poetshulp: plan 1 vaste dag waarop je een vast stramien doorneemt:
Werkster doet heel veel in 3 uur, doet jij dat ook, heb je rest van de week weinig te doen
y

Eigenlijk vind ik dat een goede tip, al zit deze 'tussen de oren'.
Misschien is dit Youtube kanaal vol tips over schoonmaken en schema's en 'habits' wel iets voor jou:
https://www.youtube.com/user/HowJenDoesIt
Alle reacties Link kopieren
Idd Fly Lady werkt geweldig. Ze vertelt je iedere dag wat je moet doen.


Dit is de opdracht van vandaag: http://www.flylady.net/d/daily-focus/da ... us-friday/
Je denkt mijn vaccinatiestatus te weten herleiden uit mijn mening

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven