Voor het eerst op jezelf gaan wonen

21-02-2019 22:42 20 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi! Ik kon zo 1 2 3 geen topic hierover vinden dus ik start een nieuwe, als iemand hem wel vind hoor ik het graag!

Ik ga binnekort op zoek naar een plekje voor mijzelf. Het liefste een studio, een kamer zie ik niet zitten.

Wat zijn nou echt jullie tips voor de eerste keer dat je op jezelf ging? Handige tips en trucs, iets wat ik niet moet vergeten of gewoon ervaringen!
Ik vind het stiekem best spannend om uit huis te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Belangrijkste is dat je je financiën op orde hebt, je verzekeringen, je vaste lasten, enz. Dat is je basis. Of er nou een nieuw of tweedehands bankje staat in je kamer, is van ondergeschikt belang. Maar zorg dat de basis klopt. En indien nodig, leer hoe je daar overzicht over hebt/krijgt.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Alle reacties Link kopieren
Belangrijkste tip: geniet er van!
Like a great eternal Klansman
With his two flashing red eyes
Turn around he's always watching
(Dead Kennedys)
Alle reacties Link kopieren
pejeka schreef:
21-02-2019 22:45
Belangrijkste is dat je je financiën op orde hebt, je verzekeringen, je vaste lasten, enz. Dat is je basis. Of er nou een nieuw of tweedehands bankje staat in je kamer, is van ondergeschikt belang. Maar zorg dat de basis klopt. En indien nodig, leer hoe je daar overzicht over hebt/krijgt.
En bereid dat ook van tevoren voor.
Ik had mijn eerste huurcontract getekend zonder enig benul van alle bijkomende kosten. Die ik dus niet kon betalen zonder hulp van mijn ouders .. :$

(Ik zat in een situatie waarbij ik zsm een huis moest hebben en had dus geen tijd om dat soort dingen uit te zoeken. Ik wist dat mijn ouders me zouden helpen met dat soort dingen, dus daarom blind getekend. Gezien de omstandigheden zou ik zo weer die keuze maken.)
chamaedorea wijzigde dit bericht op 21-02-2019 22:51
19.47% gewijzigd
Ik ben in het begin nog best vaak bij mijn ouders langs gegaan voor hulp bij allerlei telefoongesprekken met gemeente, nutsbedrijven, verzekeringen. Dat is echt een hoop werk, en ik moet zeggen dat ik er nog een hekel aan heb.
Voor de rest vond ik het alleen maar heerlijk. Eindelijk vrij.
Alle reacties Link kopieren
Zorg dat je kan koken en de boel op orde kan houden. Weet hoe je moet wassen. En wen eraan dat je veel tijd alleen door brengt. Dat is op jezelf wonen in een notendop.
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk!

Wat ik heel fijn vond, was dat ik bij de kringloop, de Ikea en bij mijn familie goedkope meubels en servies etc had gekocht/gekregen. Daardoor was het makkelijker (voor mij) om keuzes te maken en eventuele foute keuzes waren niet zo duur om te herstellen.

Van het op mezelf wonen an Sich vond ik de weekplanning qua koken soms lastig. Een whiteboard in de keuken met voor een hele week aan gerechten/ingrediënten vond ik erg fijn. Zo kon ik goed plannen qua ingrediënten. En ik had een grote vriezer en een magnetron, want hoe goed ik ook plande, ik kreeg het niet voor elkaar om voor 1 persoon te koken. En hierdoor kon ik goedkoop voor meerdere dagen tegelijk koken.
Adem in, adem uit, en herhaal indien nodig ;)
Alle reacties Link kopieren
Wat Pejeka zegt.

Ik zou ook goed kijken naar wat voor buurt het is (voor zover dit kan en wat overigens geen garantie is). Voel jij je daar prettig (alleen) is er veel sociale controle?

En tot slot, niet te veel denken maar gewoon doen!
Alle reacties Link kopieren
Bij de zoektocht naar een woning.
Ga minimaal 3 keer de wijk door op verschillende momenten. Bijv:
Zaterdagmiddag rond 14 uur
Dindsdagochtend rond 7.00 uur
Vrijdagavond rond 23.30 uur
Daar krijg je een goed beeld mee m.b.t. Drukte, evt geluid en/of verkeersoverlast, spelende kinderen enzovoort.

Zorg voor een goed financieel plan.

Zorg dat je extra geld reserveert voor de eerste keren boodschappen. Je hebt geen basisvoorraad nu en al is het een euro hier (zout) 2 euro daar (peper) enz. Dat is wel waar in het begin echt meer geld in kruipt dan ik gedacht had.

Ga je kopen of huren?
Sta je al lang ingeschreven voor huur?

Waar moet je eerste woning minimaal aan voldoen?
Zet dat op papier zodat je je bijvoorbeeld niet laat leiden door dat ene schattige appartementje mijlen ver van openbaar vervoer terwijl je geen auto hebt en een hekel aan fietsen.

Besef je dat je jezelf tegen gat komen en dat het je heel veel gaat brengen. En vooral: dat dit de start is van je toekomst en dat je daar heerlijk van mag genieten!
drominique wijzigde dit bericht op 22-02-2019 00:00
Reden: Foutje dus aanpassing
0.83% gewijzigd
OpenHaardVuur schreef:
21-02-2019 22:51
Wat leuk!

Wat ik heel fijn vond, was dat ik bij de kringloop, de Ikea en bij mijn familie goedkope meubels en servies etc had gekocht/gekregen. Daardoor was het makkelijker (voor mij) om keuzes te maken en eventuele foute keuzes waren niet zo duur om te herstellen.

Van het op mezelf wonen an Sich vond ik de weekplanning qua koken soms lastig. Een whiteboard in de keuken met voor een hele week aan gerechten/ingrediënten vond ik erg fijn. Zo kon ik goed plannen qua ingrediënten. En ik had een grote vriezer en een magnetron, want hoe goed ik ook plande, ik kreeg het niet voor elkaar om voor 1 persoon te koken. En hierdoor kon ik goedkoop voor meerdere dagen tegelijk koken.
Wat geordend! Ik kon nul koken toen ik uit huis ging. In het begin at ik alleen uit pakjes en zakjes (Chicken Tonight en dat soort zooi) omdat ik daar de gebruiksaanwijzing van begreep, of rijst met goulash uit blik :proud:
Alle reacties Link kopieren
Wow bedankt voor jullie reacties allemaal!

Even wat meer info: ik ben nog een student en zal dus geen huis of appartement kunnen huren, vandaar dat ik voor een studio wil gaan. Ik ben al wat dingen aan het opsparen zoals servies zodat niet straks alles in een keer moet. Ik ben ook aan het rondkijken naar acties met betrekking tot huishoudelijke dingen. Wat betreft het koken kan ik mij hierin wil voorzien, alhoewel ik niet fantastisch kan koken :’). Maar wat niet is kan nog komen haha. De tip over een week schema wilde ik ook gaan toepassen. Aangezien ik denk dat ik het moeilijk vind om het per dag te gaan bedenken op d edag zelf..
Wat is jullie ervaring met betrekking tot boodschappen? Heeft het daadwerkelijk voordeel als je in de bonus/actie/reclame dingen koopt?
Alle reacties Link kopieren
Deeeemilove schreef:
21-02-2019 23:37
Wat is jullie ervaring met betrekking tot boodschappen? Heeft het daadwerkelijk voordeel als je in de bonus/actie/reclame dingen koopt?
Hangt er echt helemaal vanaf. Eet je veel of weinig, kan je dingen invriezen, eet je elke dag alleen of komen er geregeld vrienden over de vloer, eet jij elke dag thuis etc.

Huishoud artikelen (wc papier, allesreiniger, wasmiddel etc.) vind ik altijd wel de moeite waard om in de aanbieding te kopen.
viva-life22 wijzigde dit bericht op 21-02-2019 23:49
4.35% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Verse producten kunnen best veel schelen (met name vlees), mits je het ook opeet/invriest.

Vooruitkoken is ook een tip, vooral pastasaus is een handige (en makkelijk in kleine porties in te vriezen als je voor de saus enkel tomaat als groente gebruikt. Dan wel rauwkost erbij).

Ben je al ingeschreven ergens, qua woningbouw?

En belangrijke tip: koop de tabblaadjes van het Nibud, die voor thuisadministrarie. Geweldige dingen :worship:
Alle reacties Link kopieren
Houd je aan je budget. De woningmarkt is compleet overspannen en zelfs een simpele studio vragen ze vaak enorm veel huur voor. Als je in de randstad zoekt al helemaal.

Zet al je toekomstige uitgaven op een rijtje en laat iemand die al op zichzelf woont meekijken, zodat je niets vergeet. Maar wees ook kritisch, heb je bijvoorbeeld die extra uitgebreide zorgverzekering wel echt nodig of kom je ook uit met een goedkopere basisverzekering? Wen er alvast aan dat je geen overbodige uitgaven doet: schrap impulsaankopem als tijdschriften, belegde broodjes en afhaalkoffie - je huur heeft prioriteit. (Dat je in de tussentijd extra spaart is mooi meegenomen).

En als je dan eenmaal op jezelf gaat: geniet van je vrijheid.
Deeeemilove schreef:
21-02-2019 23:37

Wat is jullie ervaring met betrekking tot boodschappen? Heeft het daadwerkelijk voordeel als je in de bonus/actie/reclame dingen koopt?

Dat heeft zeker zin, de vraag is alleen of je het op krijgt voor het bederft. Bij dingen als wasmiddel, shampoo heeft het zeker zin, als je genoeg ruimte hebt om het op te slaan.

Huismerk artikelen zijn echter vaak net zo goed en soms goedkoper dat de A-merken in de aanbieding.

Dus als je wil besparen op boodschappen laat je dan niet verleiden door aanbiedingen op de A-merken. Kijk goed naar de klein gedrukte vergelijkingsprijzen op de schappen. Vergelijk de prijs per liter, per portie, etc.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor jullie reacties! Ja ik sta ingeschreven bij de woningbouw. Maar vanaf nu wil ik “actief” op zoek gaan, en wie weet duurt het nog wel even voordat ik wat heb maargoed.
Alle reacties Link kopieren
En verkijk je niet op producten die buiten seizoen zijn. Als je fruit en groente van het seizoen eet ben je vaak nog een stuk goedkoper uit dan met aanbiedingen.
Deeeemilove schreef:
22-02-2019 07:33
Bedankt voor jullie reacties! Ja ik sta ingeschreven bij de woningbouw. Maar vanaf nu wil ik “actief” op zoek gaan, en wie weet duurt het nog wel even voordat ik wat heb maargoed.
Succes, ik weet niet hoelang je al ingeschreven staat en in welk deel van NL je zoekt maar hier (randstad) hoef je na tien naar nóg niet in te loggen om actief te gaan zoeken....
MinkeDeWit schreef:
21-02-2019 22:49
Ik ben in het begin nog best vaak bij mijn ouders langs gegaan voor hulp bij allerlei telefoongesprekken met gemeente, nutsbedrijven, verzekeringen. Dat is echt een hoop werk, en ik moet zeggen dat ik er nog een hekel aan heb.
Voor de rest vond ik het alleen maar heerlijk. Eindelijk vrij.
Hoezo is dat een hoop werk? Ik heb echt niets aan mijn moeder gevraagd en er was in die tijd geen internet.
Alle reacties Link kopieren
Zodra je een woning hebt, je gelijk weer inschrijven bij de woningbouw.

Niet elke studio komt in aanmerking voor huurtoeslag, dus daar moet je ook rekening mee houden t.o.v. de huur.

Kijk ook eens bij kamernet of funda.
Zorgen om morgen ontneemt je de kracht van vandaag.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven